Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Eduskunta on 15 päivänä marraskuuta 2005 lähettänyt valtiovarainvaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen laeiksi tuloverolain ja elinkeinotulon verottamisesta annetun lain muuttamisesta (HE 193/2005 vp).
Asia on valmisteltu valtiovarainvaliokunnan verojaostossa.
Verojaostossa ovat olleet kuultavina
erityisasiantuntija Jari Salokoski, valtiovarainministeriö
ylitarkastaja Kari Aaltonen, Verohallitus
veroasiantuntija Leena Romppainen, Suomen Yrittäjät ry
lakiasiain johtaja Vesa Korpela, Veronmaksajain Keskusliitto ry
Keskuskauppakamari, Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry ja valtiovarainministeriö ovat toimittaneet kirjalliset lausuntonsa.
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry on ilmoittanut, ettei sillä ole huomauttamista asiaan.
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi tuloverolakia ja elinkeinotulon verottamisesta annettua lakia. Tuloverolakiin lisättäisiin säännös eurooppayhtiön rinnastamisesta osakeyhtiöön ja eurooppaosuuskunnan rinnastamisesta osuuskuntaan. Elinkeinotulon verottamisesta annettuun lakiin lisättäisiin eurooppayhtiön ja eurooppaosuuskunnan kotipaikan siirtoa koskevat säännökset.
Muutoksilla selvennettäisiin eurooppayhtiön ja eurooppaosuuskunnan oikeudellista asemaa verolainsäädännössä. Samassa yhteydessä täytäntöönpantaisiin Euroopan yhteisön neuvoston yritysjärjestelydirektiiviä koskevan muutosdirektiivin säännökset eurooppayhtiötä ja eurooppaosuuskuntaa koskevin osin.
Lait ovat tarkoitetut tulemaan voimaan vuoden 2006 alusta.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä muuttamattomina.
Valiokunta pitää kuitenkin aiheellisena selventää yritysjärjestelysäännöksiä koskevan veronkiertosäännöksen laajentuvaa soveltamisalaa.
Arvioitaessa, onko suunnitellun liiketoimen ainoana tai yhtenä pääasiallisena tarkoituksena veronkiertosäännöksessä tarkoitettu veron välttäminen tai veron kiertäminen, on kussakin tapauksessa tutkittava liiketoimi kokonaisuudessaan.
Veronkiertosäännöksen mukaan silloin, kun yritysjärjestelytoimenpidettä ei ole toteutettu hyväksyttävästä liiketaloudellisesta syystä, voidaan päätyä oletukseen, että koko järjestelyn pääasiallisena tai yhtenä pääasiallisista tarkoituksista on ollut veron kiertäminen tai välttäminen.
Säännöksen sanamuodon muuttaminen helpottaisi asian arvioimista niissä tilanteissa, joissa veronkiertotarkoitus on yksi järjestelyn pääasiallisista tavoitteista ilman, että jouduttaisiin hiuksenhienoon rajanvetoon siitä, mikä järjestelyn syistä on tärkein. Samalla säännös vastaisi mahdollisimman tarkoin direktiivin säännöksen sanamuotoa ja tarkoitusta.
Veronkiertosäännöstä ei tule muutettunakaan soveltaa sellaisissa tilanteissa, joissa yritysjärjestelyille on olemassa merkittävä perusteltu liiketaloudellinen syy. Toisaalta merkittävienkään veroetujen syntyminen yritysjärjestelyjen yhteydessä ei saa yksinään johtaa veronkiertosäännöksen soveltamiseen.
Edellä esitetyn perusteella valtiovarainvaliokunta ehdottaa,
että lakiehdotukset hyväksytään muuttamattomina.
Helsingissä 1 päivänä joulukuuta 2005
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä jaostokäsittelyssä on toiminut
valiokuntaneuvos Maarit Pekkanen