Perustelut
Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä eräin
vähäisin tuloverolain 122 §:ää koskevin sanonnallisin
tarkistuksin.
Hallituksen esityksen tarkoituksena on tehdä verolainsäädäntöön
ne tarkennukset ja muutokset, joihin on aihetta esityksessä tarkoitetun
rahoitusvälineiden markkinat -direktiivin (Euroopan
parlamentin ja neuvoston rahoitusvälineiden markkinoista
sekä neuvoston direktiivien 85/611/ETY
ja 93/6/ETY ja Euroopan parlamentin ja neuvoston
direktiivin 2000/12/EY muuttamisesta ja neuvoston
direktiivin 93/22/ETY kumoamisesta annettu
direktiivi 2004/39/EY) voimaanpanon vuoksi.
Tätä koskeva esitys laiksi sijoituspalveluyrityksistä,
laiksi arvopaperilain muuttamisesta ja eräiksi niihin liittyviksi laeiksi
(HE 43/2007 vp) on parhaillaan eduskunnan
käsiteltävänä. Esitykset liittyvät
siis toisiinsa, ja ne on tarkoitus saattaa voimaan samanaikaisesti
1.11.2007.
Osa nyt ehdotetuista veromuutoksista on puhtaasti teknisluonteisia,
direktiivin voimaantulosta aiheutuvia sanonnallisia täsmennyksiä,
kuten tuloverolain 33 a §:n julkisesti
noteeratusta yhtiöstä saadun osingon tai varojen
arvostamisesta verotuksessa annettuun lakiin sisältyvä julkisesti
noteeratun arvopaperin määrittely säänneltyjen
markkinoiden osalta.
Osaan muutosehdotuksista liittyy kuitenkin sanonnallisten tai
muiden teknisten muutosten lisäksi myös rahoitusmarkkina-
ja veropoliittisia, verojärjestelmän rakenteeseen
ja verotuksen neutraalisuuteen liittyviä perusteita. Näistä keskeisimpiä ovat
ehdotukset ns. monenkeskisen kaupankäynnin kohteeksi otetun
arvopaperin luovutuksen varainsiirtoverovapaudesta sekä tällaisen
arvopaperin tuottaman osingon verottamisesta julkisesti noteeratun
yhtiön jakaman osingon tavoin.
Esitykseen on suhtauduttu valiokunnan asiantuntijakuulemisessa
yleisesti myönteisesti siltä osin kuin nykyinen
pörssiosakkeiden luovutuksia koskeva varainsiirtoverovapaus
on tarkoitus laajentaa monenkeskiseen kaupankäyntiin. Tämän
on katsottu yleisesti tukevan esityksen kotimaisia tarkoitusperiä alentaa
pienten ja keskisuurten yritysten listautumiskynnystä ja
edistää siten näiden yritysten pääomanhankintaa.
Osinkoverotusta koskeviin muutosehdotuksiin on suhtauduttu sen
sijaan ristiriitaisesti; osa asiantuntijoista pitää ehdotuksia
linjakkaina ja johdonmukaisina verojärjestelmän
kannalta, osa katsoo niiden voivan vaikuttaa esityksen tavoitteiden
kannalta heikentävästi.
Valiokunta pitää esityksen keskeisiä ehdotuksia
perusteltuina ja valmistelun tavoitteiden mukaisina. Nykyistä laajempi
varainsiirtoverovapaus sekä arvopaperimarkkinalakiin
hallituksen esityksessä HE 43/2007 vp ehdotetut
muutokset poistavat käytännössä yritysten
listautumiskynnyksen ja tukevat siten säänneltyjen markkinoiden
kanssa kilpailevien kaupankäyntijärjestelmien
syntyä niin kuin on tarkoitettu.
Valmistelun tarkoituksena ei sen sijaan ole ollut
tukea kehitystä ehdotetun varainsiirtoverovapauden
lisäksi muilla veroeduilla. Kysymys on yhtäältä verojärjestelmän
johdonmukaisuudesta mutta myös osinkoverojärjestelmän
rakenteellisesta kestokyvystä ja viime kädessä valtion fiskaalisista
intresseistä. Tämä koskee — joskin taloudellisesti
vähämerkityksellisempänä — myös
niitä varainsiirtoveropohjaan tehtäviä tarkennuksia,
joilla ei ole välitöntä yhteyttä rahoitusvälineiden
markkinat -direktiivin voimaanpanoon.
Valiokunta käsittelee seuraavassa tarkemmin esityksen
niitä osia, jotka ovat aiheuttaneet joko epäselvyyttä tai
vasta-argumentteja. Aluksi käsitellään
osinkoverotusta sekä eräitä muita tuloverolakiin
liittyviä yksittäisiä ehdotuksia ja sen jälkeen
edellä tarkoitettuja varainsiirtoveropohjan eheyteen
liittyviä näkökohtia.
Valiokunta esittää sanonnallista tarkennusta tuloverolain
122 §:n 2 momenttiin, jossa säädetään
pörssiyhtiöiden tappioiden vähentämisestä omistajanvaihdostilanteissa.
Ehdotusta on käsitelty tarkemmin yksityiskohtaisissa perusteluissa.
Valiokunnalla ei ole muutoin huomautettavaa esitykseen
sisältyviin puhtaasti teknisluonteisiin muutosehdotuksiin.
Osinkoverotus
Esityksen veropoliittisesti ehkä merkittävin
ratkaisu sisältyy monenkeskisen kaupankäynnin kohteena
olevien arvopapereiden tuottaman osingon verokohteluun. Tarkoitus
on, että verotus on samanlainen kuin julkisesti noteerattujen yhtiöiden
osinkojen verotus. Listautuminen muuttaisi siten aina osingon verokohtelua, tapahtuipa
se säännellyllä markkinalla tai monenkeskisessä kaupankäyntijärjestelmässä. Muutoksen
vaikutus osinkoverotuksen tasoon käytännössä olisi
yhtiökohtainen ja riippuisi pitkälti yhtiön
nettovarallisuusasemasta.
Yhdenmukaista verokohtelua on perusteltu hallituksen esityksessä ensinnäkin
neutraliteettisyillä. Listautuminen ja kaupankäynti
säännellyllä markkinalla tai monenkeskisessä kaupankäynnissä eivät
välttämättä eroa toisistaan
millään verotuksen kannalta merkityksellisellä tavalla.
Tämä johtuu monenkeskisiin kaupankäyntijärjestelmiin
sovellettavasta kevyestä puitesääntelystä ja
vastaavasti laajasta itsesääntelymahdollisuudesta.
Tällaiset kauppapaikat ovat siten kehitettävissä sijoittajien
näkökulmasta täysin pörssiin
rinnastettaviksi markkinapaikoiksi. Esimerkkejä tällaisista
itsesääntelyyn perustuvista merkittävistä kauppapaikoista
on ulkomailla jo nyt, ja kehityksen arvioidaan yleistyvän,
kun rahoituspalvelujen sisämarkkinat pääsevät
kehittymään direktiivin voimaanpanon myötä.
Osinkojen verokohtelun on perusteltua olla näissä olosuhteissa
yhdenmukainen.
Esityksessä ei ole pidetty myöskään
perusteltuna sitä, että yhtiö voisi listautumista
koskevalla valinnallaan valita myös osinkoverokohtelunsa.
Olennaista tässä on se, että kysymys
koskee valintaa kahden vaihtoehtoisen markkinapaikan välillä,
ei itse listautumista. Se on siis laadullisesti eri valinta kuin
se, mihin useat asiantuntijat ovat viitanneet nykyjärjestelmässä.
Osinkoverotuksen perusteena oleva rajahan kulkee voimassa olevassa
laissa julkisesti noteerattujen ja muiden kuin julkisesti noteerattujen
yhtiöiden välillä. Sijoittajan näkökulmasta
rajaus on selvä ja ymmärrettävä ja
osingon verokohtelu ennakoitava. Nämä perusteet
tukevat myös nyt tehtyjä ehdotuksia.
Valintaoikeus muodostaisi myös esityksen valmistelun
lähtökohtien kannalta ei-tavoitellun lisäkannustimen
listautua nimenomaan säänneltyjen markkinoiden
ulkopuolelle. Kysymys on tätä kautta vasta hiljattain
luodun osinkoverojärjestelmän perustan säilyttämisestä.
Osinkoverotukseen liittyvä valintamahdollisuus voisi käytännössä romuttaa
nykyisen jaon merkityksen. Lisäksi on otettava
huomioon myös se, että samaa osinkoverokohtelua
on sovellettava myös ulkomaisissa monenkeskisissä kaupankäyntijärjestelmissä listattujen
yhtiöiden jakamaan osinkoon. Vaikutukset tuloveropohjaan
voisivat olla ajan myötä merkittäviä.
Verotuksellisesti motivoitujen listautumisten yleistyminen heijastuisi väistämättä
myös
varainsiirtoveropohjaan.
Valiokunta pitää hallituksen esitystä tältä osin perusteltuna
ja kannatettavana.
Monenkeskisen kaupankäynnin kohteeksi otetun osakkeen
arvostus
Monenkeskisen kaupankäynnin kohteeksi otettu arvopaperi
arvostettaisiin varojen arvostamista koskevassa laissa noteeraamattoman
arvopaperin tavoin eli matemaattisen arvon laskentaa koskevien
säännösten mukaan eikä markkina-arvosta,
kuten julkisesti noteeratut arvopaperit.
Asiantuntijakuulemisessa on katsottu, että johdonmukaisuus
edellyttäisi yhdenmukaista kohtelua myös tältä osin.
Valiokunta pitää hallituksen esityksessä omaksuttua
linjaa perusteltuna mainitusta erosta huolimatta. Keskeinen peruste
on se, ettei näille osakkeille ole aina saatavissa luotettavaa
noteerausta vaihdannan vähäisyyden vuoksi. Kysymys
on tyypillisesti sellaisista julkisesti noteerattuja yhtiöitä pienemmistä yhtiöistä,
joille ei kerry hintanoteerauksia kalenterivuoden aikana ehkä lainkaan.
Tilinpäätöspäivän markkinaarvosta
ei olisi siten välttämättä tietoa. Kysymys on
enemmän käytännöllinen kuin
periaatteellinen. Ehdotus vastaa nykytilaa, ja sen taloudellinen
merkitys on valiokunnan käsityksen mukaan vähäinen.
Varainsiirtoverotus
Edellä johdanto-osassa on käsitelty arvopapereita
koskevan varainsiirtoverovapauden piirin laajentamista nykyisestä myös
monenkeskisessä kaupankäynnissä tapahtuvaan
vaihdantaan. Sääntelyssä otettaisiin
lisäksi huomioon arvopaperimarkkinalaista ja
rahoitusvälineiden markkinat -direktiivistä aiheutuvat
sanonnalliset ja muut teknisluonteiset muutokset. Soveltamisalassa
otettaisiin lisäksi asianmukaisesti huomioon myös
muualla ETA-alueella tapahtuva kaupankäynti.
Ehdotukset ovat perusteltuja ja kannatettavia, eikä niihin
ole tältä osin huomautettavaa.
Asiantuntijakuulemisessa on noussut esiin eräitä täsmentämistä vaativia
näkökohtia. Ne liittyvät osakeannin yhteydessä suoritettaviin vanhojen
osakkeiden myyntiin, arvopaperimarkkinalaista poikkeavien käsitteiden
käyttöön varainsiirtoverolaissa
ja osakevaihdon verokohteluun. Valiokunta toteaa näiltä osin
seuraavaa:
Vanhojen osakkeiden myynti osakeannin yhteydessä.
Esitykseen sisältyvässä uudessa
varainsiirtoverolain 15 a §:ssä säädetään
julkisen kaupankäynnin kohteena olevien arvopapereiden luovutuksen
verovapauden rajoista. Säännöksen 4 momentissa
on rajattu tietyt luovutukset verovapauden ulkopuolelle. Siinä tarkoituksessa ehdotetaan
säädettäväksi myös
verovapauden alkamis- ja päättymisajankohdista.
Tämä sinänsä johtuu siitä,
että nykyisin voimassa olevasta vaatimuksesta luovutuksen
toteutumisesta markkinapaikalla on tarkoitus luopua. Ehdotetut aikarajat
kattaisivat lähtökohtaisesti ne luovutukset, joissa
osto- tai myyntitarjous on tehty sinä aikana, jona arvopaperi
on ollut säännöksessä tarkoitetun
kaupankäynnin kohteena.
Asiantuntijakuulemisessa on syntynyt epäselvyyttä siitä,
miten sääntely vaikuttaa osana listautumista tapahtuvan
vanhojen osakkeiden myynnin verokohteluun. Esityksen on katsottu kiristävän
nykytilaa ja saattavan luovutukset verollisiksi, koska
niitä koskeva myyntitarjous tehdään yleensä ennen
julkisen kaupankäynnin alkamista. Tämä käsitys
on kuitenkin virheellinen.
Esityksen yksityiskohtaisissa perusteluissa on todettu nimenomaan,
että poikkeuksena yleissäännöstä "verovapaus
koskisi yhdistettyyn osto- ja merkintätarjoukseen
perustuvaa vanhojen osakkeiden myyntiä, joka liittyy listautumisen
yhteydessä toteutettuun osakeantiin, vaikka luovutus perustuisi
ennen kaupankäynnin alkua tehtyyn myyntitarjoukseen".
Verovapaus edellyttäisi lisäksi, että luovutuksen
kohde yksilöidään vasta kaupankäynnin
alkamisen jälkeen ja että kauppahinta vastaa uusista
osakkeista suoritettavaa hintaa.
Asiantuntijakuulemisessa on ehdotettu lisäksi, että osakeantia
koskevasta vaatimuksesta luovuttaisiin ylipäänsä silloin,
kun on kysymys listautumisen yhteydessä tapahtuvasta yhtiön
vanhojen osakkaiden myynnistä. Valtiovarainministeriö ei
ole pitänyt tätä kuitenkaan perusteltuna esityksen
yleisiä lähtökohtia ajatellen. Uusien säännösten
tarkoituksena on edistää pk-yritysten mahdollisuuksia
hankkia oman pääoman ehtoista rahoitusta
markkinoilta. Tästä ei ole kysymys silloin,
kun yhtiö ei järjestä antia, vaan listautumisen
tarkoituksena on yksinomaan jälkimarkkinan hankkiminen
olemassa olevien osakkeiden kaupankäynnille.
Valiokunta yhtyy valtiovarainministeriön näkemykseen
ja puoltaa esityksen hyväksymistä tältä osin
muuttamattomana. Valiokunta ei ota tässä yhteydessä erikseen
kantaa kysymykseen ns. preavaus-kauppoihin liittyvien osakelainaukseen
perustuvien arvopaperiluovutusten verovapaudesta. Valtiovarainministeriö on
kuitenkin todennut alustavasti, että tällaiselle
sääntelylle voi olla perusteita. Asia on syytä valiokunnan
mielestä selvittää vielä erikseen.
Arvopaperimarkkinalain käsitteistö.
Hallituksen esityksessä on käytetty lähtökohtaisesti
samaa käsitteistöä kuin arvopaperimarkkinalaissa. Tämä on
perusteltua ja tarkoituksenmukaista mm. oikeusvarmuuden edistämiseksi.
Uuteen 15 a §:ään
sisältyisi kuitenkin joitakin lisämääreitä,
joita on pidetty tarpeellisena verotuksellisista syistä.
Tällaisia ovat edellä mainittujen aikarajojen
lisäksi myös 15 a §:n johtolauseessa
oleva yleinen vaatimus siitä, että luovutuksen
tulee tapahtua kiinteää rahavastiketta vastaan
ja että arvopaperi on otettu kaupankäynnin kohteeksi
yleisölle avoimessa säännöllisesti
toimivassa kaupankäynnissä. Myös 15 a §:n
4 momentin rajaukset ovat lähtökohdiltaan verotuksellisia.
Asiantuntijakuulemisessa on esitetty näkemys, jonka
mukaan sääntelyn tulisi nojautua selkeyden vuoksi
myös varainsiirtoverolaissa yksinomaan arvopaperimarkkinalain
käsitteisiin. Valiokunta katsoo kuitenkin, ettei tällainen
ole siihen liittyvistä eduista huolimatta perusteltua.
Asian arvioinnissa on syytä muistaa, että varainsiirtoverolaki
on puhtaasti fiskaalinen verolaki. Valmistelun lähtökohtana
on ollut valtiovarainministeriön mukaan mm. se
reunaehto, että muutoksen fiskaaliset vaikutukset jäävät siedettäviksi.
Näin ollen on ollut välttämätöntä varmistaa
se, ettei verovapauden piirin laajentuessa luoda uusia
verosuunnittelussa hyödynnettäviä joustomahdollisuuksia.
Verotuksellisista syistä ehdotetut lisämääreet liittyvät
ennen kaikkea siihen, että vaatimuksesta luovutuksen tapahtumisesta
arvopaperipörssissä luovuttaisiin, kuten edellä on
jo todettu. Samalla poistuvat verotuksen kannalta myös
ne rajaukset, jotka liittyvät pörssikauppaan ja
jotka osaltaan suojaavat nykyistä veropohjaa.
Jos muutoksen yhteydessä lähdettäisiin
samalla siitä, että käytetään
vain arvopaperimarkkinalain käsitteistöä,
verovapauden ainoaksi edellytykseksi jäisi käytännössä se
vaatimus, että kyseessä on listattu arvopaperi.
Tällä olisi todennäköisesti
markkinoiden ja kaupankäynnin laajentuessa merkittävä vaikutus
veropohjaan ja veron tuottoon. — Esityksen on
nyt arvioitu alentavan vuosittaista verotuottoa noin 10 miljoonalla
eurolla.
Sääntelyn tulee olla lisäksi kansainvälisesti soveltuva
ja ottaa huomioon se, että suomalaisia yhtiöitä on
listautunut ja tullee vastaisuudessa kasvavasti listautumaan ulkomaisilla
markkinapaikoilla, myös ETA-alueen ulkopuolelle.
Nimenomaiset vaatimukset verovapauden piiristä ulos
rajatuista luovutustyypeistä ovat tarpeen samoista syistä.
Näillä rajauksilla on tavoiteltu tilanteita, joissa
nimenomaan ei ole kysymys tavanomaisesta markkinoilla tapahtuvasta kaupankäynnistä
— jonka
edistämiseksi uudet markkinapaikat ovat luotu. Neutraliteettisyistä puolestaan
samoja sääntöjä tulee noudattaa
pörssissä ja muilla säännellyillä markkinoilla
kaupankäynnin kohteena olevien arvopaperien vaihdantaan.
Osakevaihto.
Asiantuntijakuulemisessa on kiinnitetty huomiota siihen, että esitys
kiristää yritysjärjestelynä toteutettavan
osakevaihdon varainsiirtoverokohtelua. Muutos seuraa yhtäältä 15 a §:n
johtolauseesta, jossa verovapauden edellytyksenä on, että luovutus
tapahtuu rahavastiketta vastaan ja toisaalta saman pykälän 4 momentin
4 kohdasta, jossa verovapauden piiristä rajataan pääoman
sijoituksena tapahtuva luovutus.
Nykyinen tulkinta verovapaudesta perustuu keskeisesti Helsingin
hallinto-oikeuden vuonna 2002 antamaan päätökseen,
johon korkein hallinto-oikeus ei antanut valituslupaa
(KHO 20.8.2003 T 1877). Päätöksessä hyväksyttiin pörssikauppana
toteutetun osakevaihdon verottomuus, vaikka kysymys oli taloudellisessa
mielessä pääomansijoituksesta eikä varainsiirtoverolain
verovapauden piiriin lähtökohtaisesti tarkoitetusta
luovutuksesta. Tulkinta on yleistynyt vallitsevaksi.
Veropohja on kaventunut näin ennakoimattomasti soveltamiskäytännön
myötä ja pörssin kehiteltyä sääntöjään
yhä sallivampaan suuntaan. Tätä ei siis
ole kuitenkaan tarkoitettu, eikä tulkinta ole saanut lainsäätäjän
hyväksyntää.
Nyt ehdotettavat muutokset merkitsevät paluuta ennen
hallinto-oikeuden päätöstä vallinneeseen
tilanteeseen ja siten muutosta nykytilaan. Verotuksessa
kohdeltaisiin vastedes samalla tavalla listautuneiden ja listaamattomien yritysten
pääoman sijoituksena tapahtuvia arvopaperin ja
kiinteistön luovutuksia.
Veronkiertosäännös
Uuteen 15 a §:ään
on tarkoitus sisällyttää laissa jo olevan
yleissäännöksen lisäksi erillinen
veronkiertosäännös, joka koskisi yksinomaan monenkeskistä kaupankäyntiä.
Kysymys on pitkälti ennaltaehkäisevästä sääntelystä,
jolla halutaan estää yksinomaan veron välttämiseksi
tehdyt listautumiset. Mahdollisuudet sellaiseen lisääntyvät
erityisesti uusilla markkinapaikoilla listautumiskynnyksen poistuessa
käytännössä kokonaan.
Erityissäännöstä on pidetty
asiantuntijakuulemisessa tarpeettomana tai liian yleisenä.
Valiokunta puoltaa hallituksen ratkaisua.
Säännös selventää ensinnäkin
sen seikan, että myös itse listautuminen voi olla
lainkohdassa tarkoitettu toimenpide. Tarve erityissäännökseen
johtuu osin myös siitä, ettei lain yleissäännöstä ole
juurikaan sovellettu oikeuskäytännössä.
Sen vaikutus tähän muutokseen jäisi sen vuoksi
käytännön kannalta vaikeasti ennakoitavaksi.
Nyt lainsäätäjän tahtotila on
selvä.
Valiokunta katsoo lisäksi valtiovarainministeriön
tavoin, että veronkiertämistä koskevan säännöksen
tulee luonteensa mukaisesti olla yleinen. Säännös
ei heijastu liiketaloudellisin syin perusteltuihin toimenpiteisiin
eikä sinänsä laajenna veronkiertosäännöksen
alaa nykyisestä.