Yleisperustelut
Lakiehdotuksen 14 b § liittyy komission liito-oravaa
koskevassa valvontamenettelyssä esille tulleeseen tarpeeseen
muuttaa metsälakia ja luonnonsuojelulakia. Luonnonsuojelulakia
koskeva hallituksen esitys on myös parhaillaan eduskunnan
käsiteltävänä. Lakiehdotuksen 14 c §:n
tavoitteena on maanomistajan ja hakkuuoikeuden haltijan oikeusturvan
lisääminen.
Suomen eliölajien uhanalaisuutta on arvioitu ensimmäisen
kerran kokonaisvaltaisesti vuonna 1985 valmistuneessa Uhanalaisten
eläinten ja kasvien suojelutoimikunnan mietinnössä (KM 1985:43),
jossa liito-orava arvioitiin taantuneeksi lajiksi. Saman toimikunnan
seurantatoimikunnan mietinnössä vuodelta 1991
(KM 1991:30) laji määriteltiin edelleen silmälläpidettäviin, taantuneisiin
lajeihin. Vuonna 2000 valmistuneessa Uhanalaisten lajien II seurantaryhmän mietinnössä
liito-orava
oli sijoitettu luokkaan vaarantuneet lajit. Yksinomaan liito-oravaa
koskevassa selvityksessä (Liito-oravan biologia ja suojelu
Suomessa, 2001) liito-oravakannan kokonaisarvio, 14 500—54
200, todettiin epävarmaksi pienen tutkimusaineiston vuoksi
ja jo tuolloin esitettiin pitkäaikaisseurannan järjestämistä kattavammilla
seurantamenetelmillä.
Ympäristöministeriö on aloittanut
tänä vuonna kolmevuotisen tutkimushankkeen Suomen liito-oravakannan
koon selvittämiseksi ja kannan seurannan järjestämiseksi.
Tutkimusmenetelmä on kattava, ja tavoitteena on saada sen
tuloksena luotettava arvio kannan suuruudesta. Tähän
mennessä on inventoitu vasta vajaa kolmannes liito-oravan
levinneisyysalueesta, joten lopullista arviota ei ole vielä mahdollista
ennakoida. Tässä vaiheessa voidaan kuitenkin esittää olettamus,
että liito-oravakanta on aiemmin arvioitua runsaampi. Ympäristövaliokunta
pitää tutkimusta erittäin tärkeänä ja
kiirehtii sen valmistumista, mikäli tutkimusmenetelmä sen
sallii.
Kannan koosta riippumatta liito-oravan suojelun tason kannalta
on keskeistä se, että laji on luontodirektiivin
liitteen IV (a) mukainen yhteisön tärkeänä pitämä eläinlaji,
joka edellyttää tiukkaa suojelua. Liitteen IV
(a) mukaisten lajien suojelua koskee luontodirektiivin
12 artikla, joka edellyttää muun ohella lajin
lisääntymis- ja levähdyspaikkojen heikentämisen
ja hävittämisen kieltämistä.
Lisäksi liito-orava on luontodirektiivin liitteen II mukainen
yhteisön tärkeänä pitämä eläinlaji,
jonka suojelemiseksi on osoitettava erityisten suojelutoimien alueita, eli
lajin elinympäristöjä suojellaan Natura
2000 -verkoston avulla.
Ympäristövaliokunta toteaa edellä esitettyyn viitaten,
että Suomen on toteutettava luontodirektiiviin perustuva
liito-oravan suojelu riippumatta siitä, minkä suuruinen
lajin kanta nyt on ja onko se uhanalainen. Tätä tarkoittava
lakiesitys on siten hyväksyttävä mahdollisimman
nopeasti, koska komissio on jo aloittanut valvontamenettelyn Suomea
vastaan liito-oravan suojelusta. Käynnissä olevan
liito-oravaselvityksen valmistuttua tilanne tulee arvioida uudelleen,
jos selvitys osoittaa, että liito-oravakanta on niin runsas
ja vakaa, ettei sitä voida enää pitää uhanalaisena
lajina. Suojelun lieventäminen edellyttäisi siinä tilanteessa
luontodirektiivin liitteen IV (a) tarkistamista, mihin käytännössä ainoastaan
komissiolla on muodollinen aloiteoikeus. Liitteen tarkistamisehdotus
saattaisi asiantuntijoiden mukaan myös johtaa yhden lajin
sijasta kaikkien liitteen lajien uhanalaisuusarvioinnin uudelleensuorittamiseen.
Tämän johdosta on arvioitavissa, että muutoksen
aikaansaaminen kestäisi suhteellisen pitkään.
Siksi valiokunta toteaa,
että hallituksen tulee ryhtyä välittömästi toimenpiteisiin
luontodirektiivin liitteen IV (a) tarkistamiseksi, mikäli
käynnissä oleva selvitys osoittaa liito-oravakannan olevan
niin runsaan ja vakaan, ettei sitä voida enää pitää kyseisessä liitteessä tarkoitettuna
uhanalaisena lajina.
Yksityiskohtaiset
perustelut
1. Ilmoitukset liito-oravasta
Lakiehdotuksen 14 b §:ssä ehdotetaan metsäkeskukseen
kohdistuvan lakisääteisen ilmoitusmenettelyn käyttöönottamista.
Metsäkeskuksen tulisi säännöksen
mukaan ilmoittaa välittömästi alueelliselle
ympäristökeskukselle, maanomistajalle sekä tiedossaan
olevalle maanomistajan edustajalle ja metsänhakkuuoikeuden
haltijalle siitä, että sille saapunut metsänkäyttöilmoitus kohdistuu
sellaiseen liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikkaan,
joka on mainittu alueellisen ympäristökeskuksen
metsäkeskukselle toimittamassa asiakirjassa.
Käynnissä oleva komission valvontamenettely,
jossa on kiinnitetty huomiota muun muassa metsä- ja ympäristöviranomaisten
välisen yhteistyön tehostamistarpeeseen, on perusteena lain
tasolle otettavalle ilmoitusvelvollisuussäännökselle.
Ympäristövaliokunta katsoo, että viranomaisten
välisen yhteistyön edistäminen olisi
mahdollista ilman lakiin otettavaa säännöstäkin.
Ehdotettu säännös on kuitenkin perusteltu siksi,
että liito-oravan suojelusta aiheutuvilla käytön
rajoituksilla, jotka perustuvat liito-oravan esiintymisestä saatuun
tietoon, on yksilön oikeuksiin ja velvollisuuksiin ulottuva
vaikutus ja siksi laintasoista sääntelyä on
tässä tapauksessa pidettävä perusteltuna.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan liito-oravan lisääntymis-
ja levähdyspaikkoja koskevat tiedot ovat usein puutteellisia
erityisesti talousmetsien osalta. Tiedot on usein saatu pääasiassa
metsäkeskusten metsäsuunnittelun ja metsälain
10 §:n erityisten tärkeiden elinympäristöjen
kartoitustyön yhteydessä. Säännöstä voidaan
siten pitää ilmeisen tarpeellisena yhtenäisen
tietopohjan aikaansaamiseksi.
Ympäristövaliokunta kiinnittää maa-
ja metsätalousvaliokunnan huomiota siihen, että lakiehdotus
rajaa metsäkeskuksen tiedonantovelvollisuuden ainoastaan
alueelliselta ympäristökeskukselta saamiinsa lisääntymis-
ja levähdyspaikkoja koskeviin tietoihin. Metsäkeskus
tekisi ilmoituksen välittömästi asiakirjojen
perusteella tutkimatta alueella, pitääkö tieto
paikkansa. Rajausta voidaan pitää perusteltuna
sen vuoksi, että ympäristökeskukselta
saatua tietoa voidaan pitää luotettavana. Tietojen
oikeellisuuden varmistamisella on erityistä merkitystä,
koska jopa olemassa oleva tieto liito-oravan esiintymisestä on
todettu puutteelliseksi ja jopa osin virheelliseksi ja liito-oravan
suojelun tiukkuus johtaa välittömiin oikeusvaikutuksiin
maanomistajan ja hakkuuoikeuden omistajan kannalta. Ympäristövaliokunta
on huolissaan siitä, että liito-oravan suojeluun
liittyvä oikeudellinen ja tiedollinen epävarmuus
saattaa johtaa joissain tilanteissa suojelun kannalta kielteiseen
kehitykseen. Lakiehdotuksen tulee siksi olla tältäkin
osin mahdollisimman selkeä.
Ympäristövaliokunta korostaa samanaikaisesti,
että hyvään viranomaisyhteistyöhön
kuuluu mahdollisimman suuri avoimuus ja tietojen välittäminen
ilman lakisääteistä velvollisuuttakin.
Valiokunta pitää tiedottamisen parantamista yhtenä muutosehdotuksen
kannatettavana tavoitteena. On tärkeää,
että alueellinen ympäristökeskus tiedottaa
mahdollisista liito-oravahavainnoista viipymättä samanaikaisesti
maanomistajalle ja metsäkeskukselle. Samoin ympäristökeskuksen
tulee välittömästi tiedon saatuaan
ilmoittaa, jos alueella ei enää ole liito-oravan
lisääntymis- tai levähdyspaikkaa.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan alueelliset
ympäristökeskukset ovat saattaneet kiitettävästi
metsäkeskusten tietoon tiedossaan olevat liito-oravien
lisääntymis- ja levähdyspaikat. Valiokunta
katsoo, että järjestelmän selkeyden vuoksi
tulee korostaa alueellisen ympäristökeskuksen
roolia. Viranomaisten tulee ilmoittaa ympäristökeskukselle
mahdollisista liito-oravahavainnoista, ja se suorittaa tarvittavat
kenttätutkimukset havainnon varmentamiseksi. Jos tiedonkulku
halutaan varmistaa samalla tavoin kuin on ehdotetun 14 b §:n
tavoitteena, tulee harkita mahdollisuutta säätää alueellisen
ympäristökeskuksen vastaavasta velvollisuudesta
ilmoittaa liito-oravien lisääntymis- ja levähdyspaikoista
maanomistajalle ja metsäkeskukselle. Laintasoinen sääntely
olisi valiokunnan mielestä perusteltua siksi, että liito-oravan
esiintymisestä saadulla tiedolla on yksilön oikeuksiin
ja velvollisuuksiin ulottuva vaikutus. Valiokunta esittääkin
maa- ja metsätalousvaliokunnan harkittavaksi sitä,
tulisiko alueellisen ympäristökeskuksen tiedonantovelvollisuudesta
säätää laissa samaan tapaan
kuin nyt ehdotetaan säädettäväksi
metsäkeskuksen osalta.
Ehdotetun 14 b §:n toimivuus perustuessaan metsänkäyttöilmoitusten
tekemiseen edellyttää, että metsänkäyttöilmoitukset
käytännössä tehdään
lain edellyttämällä tavalla. Metsänkäyttöilmoituksia
tehdään vuosittain noin 80 000—100 000,
joista noin 800—1 000 myöhässä.
Valiokunta tähdentää, että metsänkäyttöilmoituksia
koskevien viranomaiskäytäntöjen tulee
olla yhdenmukaisia ja lakia noudattavia kaikkien metsäkeskusten
alueella. Valiokunta korostaa edelleen, että ilmoitusten
laiminlyönteihin tulee suhtautua tiukasti, sillä ehdotetun
säännöksen valvontafunktio ei voi toimia,
ellei ilmoituksia tehdä ajoissa.
Lakiehdotuksen mukaan metsäkeskuksen velvollisuutena
on ilmoittaa metsänkäyttöilmoituksen
kohdistumisesta liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikkaan välittömästi.
Koska metsänkäyttöilmoitus tulee tehdä vähintään
14 vuorokautta ennen hakkuun aloittamista, jää näin myöhään
tehtyjen metsänkäyttöilmoitusten tarkistamiselle
ja ilmoitusvelvollisuuden toteuttamiselle aikaa hyvin vähän.
Tämä edellyttää, että metsäkeskusten
viranomaistoimintojen resurssointi hoidetaan siten, että nopea
käsittely voi käytännössä toteutua.
Myös alueellisten ympäristökeskusten
voimavarat saattavat osoittautua riittämättömiksi,
kun niiden tulisi pystyä nopeasti tarkistamaan
saamiensa liito-oravahavaintojen luotettavuus. Alueellisen ympäristökeskuksen
tiedottamisvelvollisuudesta laissa säätäminen
korostaisi tarvetta tehtävän hoitamiseen tarvittavien
voimavarojen turvaamisesta. Lisäksi on mahdollista, että voimavaratarvetta
ei pystytä luotettavasti ennalta arvioimaan liito-oravakantaa
koskevien tietojen puutteellisuuden vuoksi. Siksi ympäristövaliokunta
esittää maa- ja metsätalousvaliokunnalle,
että se mietinnössään
edellyttää lain täytäntöönpanemiseksi
tarvittavien resurssien täysimääräistä turvaamista.
2. Ennakkotieto erityisen tärkeästä elinympäristöstä
Metsälain 10 §:n mukaan metsiä tulee
hoitaa ja käyttää siten, että yleiset
edellytykset metsien biologiselle monimuotoisuudelle ominaisten elinympäristöjen
säilymiselle turvataan. Metsien monimuotoisuuden
kannalta erityisen tärkeitä elinympäristöjä ovat
esimerkiksi lähteiden ja jyrkänteiden lähiympäristöt.
Elinympäristöistä säädetään
tarvittaessa tarkemmin asetuksella.
Ehdotettua mahdollisuutta hakea ennakkotietoa siitä,
pidetäänkö metsänkäyttöilmoituksen kohteena
olevaa aluetta metsälain 10 §:ssä tarkoitettuna
erityisen tärkeänä elinympäristönä, on
pidettävä tarpeellisena, sillä kyseisestä,
suoraan lain nojalla tapahtuvan suojelun toteutumisesta on ilmennyt
erilaisia tulkintoja. Metsälakia säädettäessä katsottiin,
että metsälain erityisen tärkeät
elinympäristöt voidaan kiistatta tunnistaa ilman
maastossa tehtävää rajausta. Tämä lähtökohta
ei ole käytännössä toteutunut,
koska 10 §:ssä tarkoitettujen elinympäristöjen
tunnistamiseksi tarvitaan ennakkotietomenettelyä. Valiokunta
katsoo, että metsälain kokonaisuudistus näyttäisi
olevan tarpeen saattaa vireille. Metsälain ja luonnonsuojelulain
välisen suhteen lisäksi selventämistä ja
kehittämistä edellyttäisivät
lain osallistumisoikeuksiin ja tiedonsaantioikeuksiin liittyvät
kysymykset.
Ympäristövaliokunta katsoo, että ennakkotietoa
koskeva 14 c § edistää metsäluonnon
monimuotoisuuden säilymisen toteutumista, ja kannattaa
sen hyväksymistä, vaikka ennakkotieto oikeudellisesti
arvioituna onkin omaa laatuaan ja esimerkiksi sen voimassaoloon
liittyy ongelmia.
Metsälain 14 §:ssä säädetään
metsänkäyttöilmoituksesta. Aiotusta hakkuusta
ja uudistushakkuun osalta uudistamistavasta sekä, siten
kuin asetuksella säädetään,
10 §:n mukaisten elinympäristöjen muusta
käsittelystä maanomistajan taikka hallintaoikeuden
tai muun sellaisen erityisen oikeuden haltijan on tehtävä metsäkeskukselle
metsänkäyttöilmoitus vähintään
14 päivää ja enintään
kaksi vuotta ennen hakkuun tai muun toimenpiteen aloittamista, jollei
metsäkeskus hakemuksesta myönnä poikkeusta
määräajasta.
Ennakkotiedon hakemisaika on sidottu metsänkäyttöilmoituksen
tekemistä koskevaan aikaan, eli ennakkotietoa on haettava
viimeistään 14 vuorokautta ennen hakkuiden aloittamista. Mahdollinen
14 vuorokauden käsittelyaika asettaa metsäkeskuksen
raskaan haasteen eteen. Ehdotuksen 14 c §:n 2 momentin
mukaan metsäkeskuksen tulee käsitellä ennakkotietoa
koskeva hakemus olosuhteet huomioon ottaen kiireellisesti. Hallituksen
esityksen perustelujen mukaan esimerkiksi lumiolosuhteet saattavat
estää kiireellisen käsittelyn. Jos ennakkotietoa
haettaisiin samalla kertaa kuin metsänkäyttöilmoitus
tehdään, ennakkotieto annettaisiin olosuhteet
huomioon ottaen pääsääntöisesti
14 vuorokauden määräajassa asiakirjatarkastelun
perusteella. Tarvittaessa metsäkeskuksen toimihenkilö varmistaisi
asian maastossa.
Ympäristövaliokunta on edellä lausunnossaan
jo viitannut lyhyistä määräajoista
johtuvaan lisävoimavaratarpeeseen. Valiokunta esittää lisäksi
huolensa siitä, onko 14 vuorokauden määräaika
ennakkotiedon hakemiselle riittävä, kun otetaan
huomioon ennakkotietoratkaisun vahva oikeudellinen suoja ja siitä johtuva
tarve selvittää asia luotettavasti ja perusteellisesti. Valiokunta
katsoo myös, että ennakkotiedon hakuaika ei ilmene
selkeästi ehdotetussa 14 c §:ssä.
Tästä syystä ympäristövaliokunta esittää maa-
ja metsätalousvaliokunnalle,
että se harkitsisi mahdollisuutta pidentää ennakkotiedon
hakemiselle säädettyä metsänkäyttöilmoituksen
tekemisvelvollisuutta seuraavaa 14 vuorokauden minimiaikaa esimerkiksi
21 tai 30 vuorokauteen säätämällä tästä erikseen
14 c §:n 1 momentissa.
Puukaupan sopimusehtojen mukaan on yleistä, että metsänhakkuusopimuksen
voimassaoloaika sopimuksen allekirjoittamisesta lukien on kaksi vuotta.
Lakiehdotus merkitsee, että ennakkotiedon voimassaoloaika
saattaa päättyä jo ennen kuin metsänkäyttöilmoituksen
mukaista hakkuuta on edes aloitettu. Valiokunta katsoo, että jos ennakkotiedon
hakuaikaa pidennettäisiin edellä esitetyllä tavalla
ja tiedon luotettavuus näin varmistettaisiin, olisi kohtuullista
harkita myös ennakkotiedon voimassaoloajan pidentämistä.
Siksi ympäristövaliokunta esittää maa-
ja metsätalousvaliokunnalle,
että se harkitsisi 14 c §:n 3 momentin muuttamista
siten, että ennakkotiedon voimassaoloaikaa pidennettäisiin
esimerkiksi kolmeen vuoteen.
Hallituksen esityksen perustelujen mukaan hakemuksesta annettavasta
hallintopäätöksestä perittäisiin
lähtökohtaisesti omakustannushinta, joka kattaisi
suoritteen tuottamisesta metsäkeskukselle aiheutuneet kustannukset.
Ympäristövaliokunta tähdentää,
että maksun tulisi olla kohtuullinen, ettei siitä käytännössä muodostu estettä suojelun
toteuttamiselle. Maa- ja metsätalousministeriön
tulisi valmistella ohjeet maksuperusteista siten, että kustannukset
eivät muodostuisi hakijalle kohtuuttomiksi. Tästä syystä ympäristövaliokunta
esittää, että maa- ja metsätalousvaliokunta
esittäisi hyväksyttäväksi lausuman
maksun suuruuden kohtuullisuuden varmistamisesta.