Perustelut
         
         Yleistä
         
         Selonteko keskittyy kolmeen keskeiseen aineelliseen varantoon:
            biovaroihin, mineraali- ja kiviainesvaroihin sekä vesivaroihin.
            Lisäksi siinä tarkastellaan aineettomista varannoista
            ekosysteemipalvelujen kulttuuri- ja virkistysarvoihin liittyviä hyödyntämismahdollisuuksia.
         
         
         Selonteon lähtökohtana on ymmärrys
            siitä, että luonnonvarakysymyksiin liittyvien
            ongelmien ratkaisu ja mahdollisuuden hyödyntäminen
            edellyttävät kokonaisvaltaista politiikkaa, joka
            yhdistää eri luonnonvarat, eri sektorit ja kestävyyden
            eri ulottuvuudet. Tämä ei ole mahdollista ilman
            luonnonvarapolitiikan ajattelu- ja toimintamallien kokonaisvaltaista
            uudistamista. 
         
         
         Valiokunta tarkastelee lausunnossaan selontekoa oman toimialansa
            näkökulmasta ja yhtyy näkemykseen luonnonvaratalouden
            muodostamasta arvonlisän ja hyvinvoinnin lähteestä sekä tarpeesta
            uudistaa kokonaisvaltaisesti luonnonvarapolitiikan ajattelu- ja
            toimintamallit. Valiokunta pitää erinomaisena,
            että Suomessa edelläkävijän
            asemaa tavoitellen on laadittu kokonaisvaltainen luonnonvarapolitiikkaselonteko,
            joka perustuu ekosysteemipalvelujen turvaamiseen eli luonnonvarojen
            käytön kestävyyden varmistamiseen. Valiokunta
            toteaa, että selonteon linjaukset ovat varsin yleisellä tasolla
            ja strategiset tavoitteet ulottuvat vuoteen 2050 saakka. Selonteko
            on siten ensimmäinen avaus kohti luonnonvarapolitiikkaa,
            ja yksityiskohtaiset ehdotukset puuttuvat.
         
         
         Selonteossa linjataan kuitenkin konkreettisemmin eräitä lähivuosina
            tarvittavia toimenpiteitä. Valiokunta pitää teemojen
            valintaa ja toimenpide-ehdotuksia oikeansuuntaisina ja ottaa niihin
            lähemmin kantaa siten kuin edempänä esitetään.
            Teemat ovat:
         
         
         
            - 
               
               Luonnonvarapolitiikan johtaminen 
- 
               
               EU-vaikuttaminen 
- 
               
               Globaali luonnonvarapolitiikka 
- 
               
               Kansallinen luonnonvarapaneeli 
- 
               
               Luonnonvaratilinpito ja -osaaminen 
- 
               
               Materiaali- ja energiatehokkuusohjelma 
- 
               
               Säädökset, käytännöt
                  ja lupaprosessit
                
- 
               
               Maankäytön suunnittelu 
- 
               
               Riskirahoitus ja yritysrahoitus 
- 
               
                Hajautetut pk-tuotantomallit 
- 
               
                Valtavirtaistaminen ja arjen ratkaisut 
Kansallinen ja kansainvälinen luonnonvarapolitiikka
         
         Luonnonvaratalouden perusta on murroksessa, kun luonnonvarojen
            kysyntä edelleen kiihtyy. On arvioitu, että maailman
            väkiluku kasvaa 9 miljardiin vuoteen 2040 mennessä ja
            primäärienergian kulutus kasvaa  45 % vuoteen
            2030 mennessä. Väkiluvun kasvusta johtuen myös
            ravintoon, asumiseen, vaatteisiin ja liikkumiseen tarvittavien luonnonvarojen
            kysyntä kasvaa jatkuvasti. Ilmastonmuutos, luonnon monimuotoisuuden
            väheneminen ja väestömuutokset heijastuvat
            tuotanto- ja kulutusrakenteisiin korostaen luonnonvarojen käytön
            ja energiatuotannon strategista merkitystä sekä globaalisti
            että kansallisesti. Valiokunta yhtyy selonteon näkemykseen siitä,
            että erityisesti ilmastonmuutos vaikuttaa luonnonvarojen
            määrään, laatuun, alueelliseen jakautumiseen
            ja hyödynnettävyyteen.
         
         
         Selonteossa linjataan tavoitteeksi toimia aloitteellisesti,
            jotta saadaan luoduksi sellainen kansainvälinen luonnonvarapolitiikka,
            joka edistää globaalia kestävyyttä,
            oikeudenmukaisuutta, turvallisuutta ja yritysten tasavertaisia toimintaedellytyksiä.
            Valiokunta tukee aktiivista osallistumista muotoutumassa olevaan
            EU:n luonnonvarapolitiikkaan ja YK:n luonnonvarapaneelin työn
            jatkoon. Luonnonvarojen käyttö on ilmastopolitiikan
            ohella kestävän kehityksen olennaisimpia kysymyksiä tulevia
            sukupolvia ajatellen. 
         
         
         Kansainvälisen oikeuden mukaan valtiot päättävät
            omien luonnonvarojensa hyödyntämisestä suvereenisti.
            EU:n sisämarkkinasääntely rajoittaa osaltaan
            Suomen mahdollisuuksia esimerkiksi torjua luonnonvarojen hyödyntämiseen
            perustuvaa ulkomaisten yritysten toimintaa Suomessa. Lainsäädännöllä voidaan
            kuitenkin asettaa luonnonvarojen hyödyntämisen
            reunaehdot ja rajoittaa esimerkiksi veden ottamista, jos vettä ei
            riitä paikkakunnan omiin vedenottotarpeisiin. Tulevaisuudessa
            on mahdollista, että kansalliset ja paikalliset intressit
            on otettava erityisellä tavalla huomioon luonnonvarojen
            hyödyntämisessä.
         
         
         Globaali murros muuttaa luonnonvaratalouden perustaa, mutta
            muutostarvetta on myös kansallisesti. Suomen luonnonvarojen
            kulutus ylittää kestävät rajat,
            ja suomalaisten ns. ekologinen jalanjälki on suuri myös
            eurooppalaisessa vertailussa. Luonnonvarojen käytön
            resurssitehokkuuden lisääminen on siten välttämätöntä, mutta
            toisaalta se tarjoaa samalla mahdollisuuden parantaa kansantalouden
            tuottavuutta ja kilpailukykyä. 
         
         
         Selonteko perustuu vahvasti siihen näkemykseen, että talous-
            ja ympäristöongelmia voidaan ratkaista samanaikaisesti,
            jos taloutta rakennetaan tavalla, joka vähentää päästöjä ja
            säästää luonnonvaroja. Valiokunta
            korostaa energiatehokkuustoimenpiteisiin liittyvän kilpailukyvyn edistämispotentiaalin
            merkitystä. Myös EU korostaa tätä yhteyttä.
            Valiokunta viittaa komission resurssitehokasta Eurooppaa
            koskevaan tiedonantoon26.1.2011 KOM (2011) 21 lopullinen.,
            jossa korostetaan resurssitehokkuuden parantamisen edistävän
            teknistä innovointia, parantavan työllisyyttä ympäristöteknologian
            alalla, avaavan uusia vientimarkkinoita ja hyödyttävän
            kuluttajia kestävämmillä tuotteilla. 
         
         
         Luonnonvarat talouden perusta ekosysteemipalvelujen viitekehyksessä
         
         Luonnonvarat muodostavat talouden toiminnan ja elämänlaatumme
            perustan. Luonnonvaroihin kuuluvat paitsi raaka-aineet, kuten polttoaineet, mineraalit
            ja metallit, myös elintarvikkeet, maaperä, vesi,
            ilma, biomassa ja ekosysteemit. Luonnonvarat nähdään
            selonteossa ekosysteemipalvelujen viitekehyksessä. Ekosysteemipalveluilla
            tarkoitetaan kaikkia ihmisen luonnosta saamia aineellisia ja aineettomia
            hyötyjä. Aineellisia hyötyjä ovat
            esimerkiksi luonnon raaka-aineet ja aineettomia virkistys- ja matkailupalvelut
            sekä maisema. 
         
         
         Valiokunta toteaa, että ekosysteemipalvelujen käsite
            on melko uusi eikä käsite ole vakiintunut. Hyödyllistä käsitteen
            selventämiseksi saattaa olla esimerkiksi ekosysteemipalvelujen
            jaottelu tuotanto-, säätely-, ylläpito-,
            kulttuuri- ja säilyttäviin palveluihin seuraavasti:
         
         
         
            - Ekosysteemin tuotantopalvelut:
               Luonnosta saatavia hyödykkeitä, kuten syötävät
               luonnonvarat ja maanviljelyn tuotteet, energia ja raaka-aineet.
            
- Ekosysteemin säätelypalvelut:
               Ilmaston säätely, tulvien tasaus ja pohjaveden
               muodostuminen, veden puhdistus, eroosion säätely
               ja kasvien pölyttäminen.
            
- Ekosysteemin ylläpitopalvelut tai tukevat
                  palvelut: Ravinteiden sidonta ja kierto, veden kierto, vihreiden
               kasvien yhteyttäminen eli fotosynteesi, hiilen sidonta.
            
- Ekosysteemin kulttuuripalvelut: Tiede, taide,
               koulutus, toimeentulo, henkinen ja fyysinen hyvinvointi.
            
- Ekosysteemin säilyttävät
                  palvelut: Geneettinen, lajistollinen ja elinympäristöllinen monimuotoisuus.
            
Valiokunta tukee selonteon lähtökohtaa siitä, että luonnon
            toimintoihin liittyvät ekosysteemipalvelut (kuten ilmastonsäätely,
            ravinnekierto) nähdään kaiken elollisen
            toiminnan ytimenä, jonka turvaaminen on edellytys kaikelle
            elämälle. Selonteossa tunnustetaan käsitteiden
            vakiintumattomuus ja se, että eri osa-alueilla tavoitteiden
            asettelussa ei ole päästy yhtä pitkälle.
            Yksityiskohtana todettakoon, että valiokunta pitää biologista
            monimuotoisuutta selonteon jaottelussa enemmänkin aineellisena
            kuin aineettomana ekosysteemipalveluna. Ymmärrys ekosysteemipalveluiden
            merkityksestä kaiken toiminnan perustana, ytimenä tai
            reunaehtona on kuitenkin tuotu selonteossa hyvin esiin.
         
         
         Luonnonvara- ja ilmastopolitiikasta yhtenäinen synerginen
            kokonaisuus
         
         
         Valiokunta toteaa, että ilmastonmuutoksen hillitseminen
            edellyttää fossiilisiin polttoaineisiin perustuvien
            energian tuotanto- ja kulutustapojen muuttamista vähähiilisiksi
            tai kokonaan päästöttömiksi.
            Siirtyminen matalahiiliseen talouteen edellyttää energiateknologian
            murrosta, jota voi mittavuudeltaan verrata teolliseen vallankumoukseen.
            Eniten kasvanee biomassan käyttöön, uusiutuvaan
            energiaan perustuva energiankäyttö, mikä johtaa
            paineen lisääntymiseen uusiutuvan energian käytön
            kestävyyden varmistamiseksi samanaikaisesti, kun luonnon
            monimuotoisuuden väheneminen on jo todettu vakavaksi ongelmaksi.
            Yhteys luonnonvarapolitiikan haasteisiin on ilmeinen.
         
         
         Valiokunta toteaa, että yhteisiä painopistealueita
            luonnonvarapolitiikan ja ilmastopolitiikan kesken on paljon. Näitä ovat
            energiapolitiikan ohella myös rakennettua ympäristöä (yhdyskuntarakenne
            ja liikennejärjestelmät), kansalaisten kulutustottumuksia
            (asuminen, kulutustavat) ja innovaatiopolitiikkaa (teknologiakehityksen
            tukeminen, vientimahdollisuuksien edistäminen) koskevat
            teemat.
         
         
         Luonnonvarapolitiikan johtamis- ja koordinaatiohaaste on hyvin
            verrattavissa ilmastopolitiikan vastaaviin haasteisiin. Valiokunta
            on ilmastopolitiikan osalta korostanut tarvetta pitkän
            aikavälin skenaarioihin politiikkakoherenssin lisäämiseksi
            vaikutusarviointien ohella. Valiokunta on pitänyt tarpeellisena
            selvittää, ovatko nykyiset rakenteet riittäviä ilmastopolitiikan toteuttamiseen
            vai tulisiko valtioneuvoston sisäistä koordinaatiota
            vahvistaa uusin organisaatio- tai muin ratkaisuin. 
         
         
         Valiokunta viitaten ilmastopolitiikkaa koskeviin kannanottoihinsa
            katsoo, että myös luonnonvarapolitiikka hajoaa
            niin monelle eri sektorille, että pitkäjänteinen
            suunnittelu ja koordinointi edellyttää yhteistyön
            tiivistämistä ja koordinaation vahvistamista.
            Selonteossa ehdotettu, luonnonvarapolitiikan kokonaisvaltaisesta
            kehittämisestä ja koordinoinnista vastaavan, suoraan
            pääministerille raportoivan korkean tason elimen
            määrittäminen saattaa olla toimiva tapa tähän.
            Ilmastopolitiikan tavoin luonnonvarapolitiikka edellyttää toimien
            kohdentamista laajasti koko hallintoon, mikä edellyttää vastaavaa
            valtavirtaistamista. Toisaalta vahvojen sektoreiden keskiössä toimiva
            koordinaatiopiste voi jäädä ohjausvoimaltaan
            sektoreita heikommaksi, jolloin tavoiteltua vahvaa koordinaatiota
            ei saavuteta. Valiokunta pitää tarpeellisena selvittää, millainen
            olisi toiminnallisesti vahva ratkaisu, jolla voidaan edistää koordinoidun
            luonnonvarapolitiikan tehokasta täytäntöönpanoa.
         
         
         Valiokunta yhtyy myös näkemykseen siitä, että luonnonvarakysymysten
            ja ilmastokysymysten voimakkaan keskinäisen kytkennän vuoksi
            luonnonvarastrategian horisontti voi olla yhtä kaukana
            (2050). Pitkäjänteinen politiikka edellyttää myös
            jatkuvuutta yli hallituskausien. Selonteossa ei kuitenkaan ole varsinaisia
            välitavoitteita, ja lähivuosille ehdotettavat
            toimenpiteetkin ovat melko yleisluonteisia. Valiokunta katsookin,
            että selonteko muodostaa hyvän pohjan pitkän
            aikavälin strategialle, jota kuitenkin tulisi täsmentää ja
            kehittää esimerkiksi hallituskausittain.
         
         
         Ehdotus kansallisen luonnonvarapaneelin perustamiseksi on valiokunnan
            mielestä kannatettava, sillä se edistää tehokkaasti
            poikkihallinnollisten kysymysten käsittelyä ja
            yhteensovittamista. Paneelin tehtävänä olisi
            koota ja analysoida tutkimustietoa sekä linjata suosituksia
            päätöksentekijöille. Erityisesti
            paneelin tulisi ennakoida luonnonvarojen käyttöä,
            seurata ja arvioida erilaisten käyttötapojen ja
            ohjauskeinojen ympäristö- ja työllisyysvaikutuksia.
            Paneeli edistää valiokunnan mielestä mahdollisuuksia muuttaa
            strategisiakin linjauksia, jos luonnonvarojen hyödyntämisestä aiheutuu
            ennakoimattomia, haitallisia vaikutuksia esimerkiksi luonnon monimuotoisuudelle
            tai ekosysteemipalveluille.
         
         
         Valiokunta korostaa myös tarvetta kiinnittää erityistä huomiota
            luonnonvarapolitiikkaa hoitavan hallinnon resurssien turvaamiseen.
            Resursseja on supistettu, mutta selonteossakin kuvatut tietotarpeet
            ja tehtäväkokonaisuudet edellyttävät
            osaamisen säilymistä hallinnossa.
         
         
         Eko- ja materiaalitehokkuusharppaus ja suljettu kierto
         
         Valiokunta korostaa, että luonnonvarapolitiikka ja
            ilmastopolitiikka kytkeytyvät vahvasti yhteen myös
            materiaalitehokkuustavoitteen kautta. EU:n ilmastopaketin osana
            on hyväksytty 20 %:n ohjeellinen tavoite
            energiatehokkuuden parantamisesta. Eko- tai materiaalitehokkuutta voidaan
            lisätä perinteisesti ilmastopolitiikan alaan mielletyin
            keinoin esimerkiksi parantamalla rakennusten, laitteiden ja järjestelmien energiatehokkuutta,
            vähentämällä materiaalien kulutusta,
            korvaamalla materiaalien käyttöä, käyttämällä lähivoimavaroja
            (lähiruoka, paikalliset materiaalit, energialähteet
            yms.), lisäämällä matalaenergiaratkaisuja
            sekä lisäämällä uusiutuvan,
            päästöttömän energian
            osuutta. 
         
         
         Valiokunta korostaa materiaali- ja energiatehokkuusharppauksen
            tarvetta ja pyrkimystä suljettuun kiertoon, jolloin luonnonvarojen
            hyödyntäminen ei vaarantaisi ekosysteemipalveluja ja
            lisäisi kasvihuonekaasupäästöjä.
            Luonnonvarojen käytön irtikytkentä talouskasvusta
            on perustava tavoite, joka on mahdollista toteuttaa vain materiaali-
            ja energiatehokkuuden huomattavan parantamisen kautta sekä kohdistamalla kulutusta
            vähemmän haitallisiin materiaaleihin. Pohjaa tälle
            työlle löytyy esimerkiksi kestävän kulutuksen
            ja tuotannon ohjelmasta (ns. KULTU-ohjelma) sekä valtioneuvoston
            periaatepäätöksestä kestävien
            valintojen edistämiseksi julkisissa hankinnoissa sekä valtioneuvoston
            periaatepäätöksestä energiatehokkuustoimenpiteistä.
         
         
         Edelliseen viitaten valiokunta pitää selontekoon
            sisältyvää ehdotusta materiaali- ja energiatehokkuusohjelman
            laatimisesta ja käynnistämisestä hyvin
            perusteltuna ja kannatettavana.
         
         
         Valiokunta katsoo, että taloudellisten ohjauskeinojen
            potentiaalia tukea kestävää luonnonvarataloutta
            markkinoita ohjaamalla tulisi kokeilla rohkeammin. Resurssitehokkaassa
            taloudessa tuetaan erityisesti toimenpiteitä, joilla edistetään
            materiaalien käytön vähentämistä ja
            rohkaistaan niiden uudelleenkäyttöä ja
            kierrätystä sekä kannustetaan uusiutuvien
            raaka-aineiden kestävämpään
            käyttöön. Kestävä kulutus
            ja tuotanto sekä resursseiltaan tehokas talous ovatkin olennaisia
            tekijöitä myös talouden kestävyyden ja
            kilpailukyvyn kannalta. Sisämarkkinasääntöjen
            vuoksi tämä edellyttää EU-tasoista
            sääntelyä. Valiokunta tukee tältäkin
            osin selonteon painotusta EU-vaikuttamisen merkityksestä. 
         
         
         Materiaalitehokkuusnäkökulman merkityksen
            ohella on todettava, että perimmäisenä tavoitteena
            tulisi olla pyrkimys luonnonvarojen absoluuttisen käytön
            vähentämiseen. Materiaalitehokkuutta olennaisesti
            parantamalla voidaan parantaa luonnonvarojen käytön
            kestävyyttä merkittävästi, mutta
            väkiluvun kasvu ennusteen mukaiseen 9 miljardiin syö saavutetut
            tulokset. Tavoitteena tulisi olla kierrätysyhteiskunta,
            jossa luonnonvarojen sijasta käytetään
            mahdollisimman paljon samoja materiaaleja uudelleen. Taloudellisella
            ohjauksella uusiomateriaalien käytön lisäämiseksi
            esimerkiksi rakentamisessa on määrällisesti
            huomattava potentiaali.
         
         
         Valiokunta korostaa myös, että bruttokansantuotteen
            rinnalla tarvitaan muita kehitysindikaattoreita, jotta saadaan täsmällisempi
            kuva vaurauden ja hyvinvoinnin ympäristöllisten,
            taloudellisten ja yhteiskunnallisten näkökohtien välisistä yhteyksistä.
            Myös kestävän kehityksen indikaattorityöllä luodaan
            mahdollisuuksia seurata ja arvioida luonnonvarapolitiikan vaikuttavuutta. 
         
         
         Luonnonvarapolitiikka ja luonnon monimuotoisuus
         
         Biovarojen käytön voimakkaalla lisäämisellä voi
            olla vaikutuksia, jotka ovat ristiriidassa monimuotoisuuden suojelun
            ja kestävän käytön tavoitteiden
            kanssa.  Metsien käytön tehostaminen bioenergian
            hyödyntämiseksi voidaan toteuttaa kestävästi
            tiettyyn rajaan saakka hyödyntämällä hakkuutähteitä ja
            harvennuksissa muuten käyttämättä jäävää biomassaa.
            Valiokunta korostaa tarvetta kiinnittää erityistä huomiota siihen,
            että lisääntyvän bioenergian
            käytöstä aiheutuvia ympäristövaikutuksia,
            mukaan lukien luonnon monimuotoisuuteen kohdistuvat vaikutukset,
            voidaan rajoittaa mahdollisimman vähäisiksi.
         
         
         Valiokunta korostaa luonnon monimuotoisuuden turvaamistarpeen
            lisäksi puustoon ja maaperään liittyvien
            hiilivarastojen ja nielujen merkitystä. Arvioiden mukaan
            metsien ja maaperän muodostaman hiilinielun suuruus on
            ollut viime vuosina 20—40 prosenttia Suomen kokonaispäästöistä.
            Keskeisenä nielujen kokoon vaikuttavana tekijänä on
            metsien hakkuutaso, jossa on ollut voimakasta vuosittaista vaihtelua.
         
         
         Valiokunta viitaten lausuntoonsaYmVL 20/2010 vp — HE
            152/2010 vp. hallituksen esityksestä laiksi
            uusiutuvilla energialähteillä tuotetun sähkön
            tuotantotuesta korostaa, että uusiutuvan energian käytön
            lisäämisen tulee tapahtua kestävää kehitystä edistävällä tavalla, jolloin
            jokaisen energialähteen haitalliset ympäristövaikutukset
            arvioidaan ja ehkäistään. Valiokunta
            piti lausunnossaan tärkeänä eri uusiutuvien
            energialähteiden käytön lisäämistä koskevaa
            riskinarviointia ympäristövaikutusten kannalta,
            jota voitaisiin hyödyntää lain toimeenpanon
            suunnittelussa sekä sovitettaessa yhteen energiapoliittiset
            tavoitteet luonnon- ja ympäristönsuojelullisten
            tavoitteiden kanssa. 
         
         
         Suomen ympäristökeskuksen 1.2.2011 julkaiseman
            tutkimuksenJari Liski, Anna Repo, Riina Känkänen,
            Pekka Vanhala, Jyri Seppälä, Riina Antikainen,
            Juha Grönroos, Niko Karvosenoja, Katja Lähtinen,
            Pekka Leskinen, Ville-Veikko Paunu ja Juha-Pekka Tuovinen: Metsäbiomassan
            energiakäytön ilmastovaikutukset Suomessa, Suomen
            ympäristö 5/2011. mukaan metsäenergian
            tuotannon lisääminen hallituksen suunnittelemalla tavalla
            heikentää Suomen metsien hiilinielua. Jos energiantuotantoon
            käytetään metsiin lyhytikäisimmän
            hiilivaraston muodostavaa ja nopeimmin lahoavaa puubiomassaa, kuten
            oksia tai ensiharvennuspuuta, metsäenergian päästöt
            vähenevät merkittävästi tuotantoa
            jatkettaessa. Kantojen energiakäytön päästöt
            pysyvät korkeina vuosikymmeniä, koska ne lahoaisivat
            hitaasti metsässä ja varastoisivat hiiltä pitkään.
            Lisättäessä kantojen energiakäyttöä hallituksen
            bioenergialinjauksen mukaisesti siitä aiheutuu Suomessa
            yhä vuonna 2020 yhtä suuret päästöt
            kuin saman energiamäärän tuottamisesta öljyllä.
            Oksien energiakäytön päästöt
            ovat tällöin jo 50 % pienemmät.
         
         
         Tutkimuksen mukaan metsäenergian päästöjä voidaan
            siis pienentää oleellisesti suuntaamalla tuotantoa
            ilmastovaikutuksiltaan edullisimpiin puun ositteisiin, kuten oksiin
            ja ensiharvennuspuuhun. Jos bioenergian tuotantotavoitteet ovat kuitenkin
            korkeita, niiden saavuttaminen voi edellyttää myös
            kantojen käyttöä, mikä heikentää metsäenergian
            kokonaisilmastovaikutusta. Valiokunta korostaa tarvetta ottaa uudet
            tutkimustulokset tehokkaasti huomioon ilmastopolitiikan ja monimuotoisuuden
            suojelun tavoitteet yhteen sovittaen. Kansainvälinen ilmastopolitiikka
            tullee myös edellyttämään, että nielujen ylläpito
            turvataan. Edellä mainitun tutkimuksen mukaan ilmastopolitiikan
            laskentasäännöt yliarvioivat metsäenergian
            ilmastohyötyjä. Sekä omista että kansainvälisistä lähtökohdista
            on siten hyvin tärkeää kiinnittää asiaan
            erityistä huomiota.
         
         
         Valiokunta kiirehtii Etelä-Suomen metsien monimuotoisuusohjelman
            METSOn rahoituksesta ja toteutuksesta huolehtimista siten, että asetetut
            tavoitteet saavutetaan. Myös vanhojen metsien suojelua
            vahvistamalla voidaan osaltaan tehokkaasti turvata luonnon monimuotoisuuden
            suojelua. Soiden ja turvemaiden käytön aiheuttamia
            kasvihuonekaasupäästöjä tulee
            vähentää, hiilivarastoja säilyttää ja
            hiilinieluja lisätä ja luonnontilaiset, arvokkaat
            suot suojella. 
         
         
         Ilmastonmuutos vaikuttaa monella tavalla myös vesivaroihin,
            jotka ovat Suomelle korvaamattoman tärkeä luonnonvara.
            Vedenhankinta perustuu pitkälti pohjavesivarantoihin, ja ekosysteemit
            ovat kaikkiaan vedestä täysin riippuvaisia. Matkailun
            vetovoimatekijänä vesistöt ovat merkittäviä,
            ja monet muutkin elinkeinot hyödyntävät
            vesivaroja. Vesiekosysteemipalvelujen tunnistamiseen tulee kiinnittää huomiota. 
         
         
         Vesiensuojelutyön tuloksena pistekuormitus on alentunut
            ja vesien tila parantunut. Pitkäjänteistä työtä tarvitaan
            vielä hajakuormituksen hallintaan. Vesien hyvän
            tilan saavuttamiseen pyritään vesienhoitosuunnitelmien
            toteuttamisen kautta. Valiokunta korostaa ilmastonmuutoksen seurauksena
            lisääntyvän hajakuormituksen merkitystä esimerkiksi
            talvitulvien ja yleensä sään äärevöitymisen
            vuoksi, mikä korostaa tarvetta hallita ja sovittaa yhteen
            vesivaroihin kohdistuvia muutostekijöitä nykyistä tehokkaammin.
            Tulvariskien hallinta erilaisten rakentamiseen liittyvien toimien
            ohjauksella on otettava tehokkaammin huomioon. Myös vesien käytössä kaikkien
            ekosysteemipalvelujen säilyttäminen ja käyttömuotojen
            yhteensovittaminen on tärkeä tavoite, joka on
            otettava lähtökohtana huomioon. Myös
            vesivoiman lisäysmahdollisuuksien lähtökohtana
            tulee olla ympäristöllinen hyväksyttävyys
            ja ekosysteemipalvelujen asettamat reunaehdot.
         
         
         Tietopohjan vahvistaminen ja hyödyntäminen
         
         Selonteossa korostetaan hyvin tietopohjan kehittämisen
            ja osaamisen vahvistamisen merkitystä luonnonvarapolitiikan
            perustana. Tavoitteena on kehittää kansantalouden
            materiaalivirtojen tilastointia ja ympäristövaikutusten
            arviointimalleja sekä ympäristö- ja luonnonvaratilinpidon
            menetelmiä. 
         
         
         Suomessa on erityisesti panostettu sektoritutkimuslaitosten
            välisen koordinaation parantamiseen, ja tässä onkin
            saavutettu tuloksia perustamalla julkisten tutkimuslaitosten
            Luonnonvara- ja ympäristötutkimuksen
            yhteenliittymä LYNETLYNET-laitoksia ovat
            Elintarvikevirasto Evira, Geodeettinen laitos GL, Maa- ja elintarvitalouden
            tutkimuskeskus MTT, Metsäntutkimuslaitos Metla, Riista- ja
            kalatalouden tutkimuslaitos RKTL sekä Suomen ympäristökeskus
            SYKE.. Sen keskeinen tehtävä on asiantuntemuksellaan
            tukea päätöksentekoa. Tällä valtionhallinnon
            uudenlaisella yhteistyömallilla lisätään
            tutkimuksen vaikuttavuutta ja tehostetaan toimintaa.
         
         
         Valiokunta korostaa sen merkitystä, että uusin
            tieteellinen tieto saadaan nopeasti poliittisen päätöksenteon
            perustaksi. Esimerkiksi ilmastotiede sekä ymmärrys
            maaperän hiilivarasto-ominaisuuksista on kehittynyt viime
            vuosina nopeasti, ja samanaikaisesti tulisi pystyä nopeaan
            päätöksentekoon haitallisten vaikutusten ehkäisemiseksi.
            Päätöksentekijän on toimittava parhaan
            käytettävissä olevan tiedon perusteella varovaisuusperiaatetta
            soveltaen ja tiedostaen, että tieteellinen tieto on aina
            epätäydellistä ja epävarmaa
            ja täydentää itseään
            kriittisen arviointiprosessin kautta. Strategioissa tulisi
            siten säilyttää ketteryys muuttaa suuntaa,
            jos vaikutusarviot osoittavat päätöksenteon
            aikaisissa lähtökohdissa puutteita. Tällöin
            saattaa tulla ajankohtaiseksi myös ilmastolain tarkastelu.
         
         
         Strategioiden seurantaan ja mittaamiseen tarvitaan välineitä esimerkiksi
            resurssitehokkuuden kehittymisen arvioimiseksi. Laskentamenetelmiä ja
            indikaattoreita tuleekin kehittää kuvaamaan luonnonvarojen
            käyttöä ja materiaalivirtoja mukaan lukien
            piilovirrat sekä vaikutukset ympäristöön
            ja luonnon monimuotoisuuteen. 
         
         
         Hyödyntämisen ja säilyttämisen
            kestävä tasapaino
         
         
         Valiokunta toteaa, että selonteon lähtökohtana on
            luonnonvarojen hyödyntäminen sovittaen yhteen
            kestävän käytön vaatimukset
            ja tunnistaen aikaisempaa vahvemmin ekosysteemipalvelujen viitekehyksen
            ja tarpeen kytkeä luonnonvarakysymykset, ilmasto- ja energiakysymykset
            sekä luonnon monimuotoisuus yhteiseksi kokonaisuudeksi.
            Valiokunta tukee tätä peruslähtökohtaa,
            mutta korostaa, että selonteon linjausten onnistunut toteuttaminen
            edellyttää hyödyntämisen ja
            säilyttämisen tai suojelun kestävän
            tasapainon aitoa tunnistamista ja saavuttamista.
         
         
         Yleiset ympäristölliset intressit kilpailevat yleensä yleisten
            taloudellisten intressien kanssa, joskin näiden molempien
            sisällä voi myös olla keskenään
            kilpailevia intressejä. Sekä ympäristölliset
            että taloudelliset intressit voivat myös olla
            valtakunnallisia tai paikallisia. Ympäristöllisistä intresseistä monimuotoisuuden
            suojelua voi luonnehtia ensisijaisesti valtakunnalliseksi intressiksi,
            kun taas maankäyttöön voi liittyä hyvinkin
            paikallisia ympäristövaikutuksia. Maankäytön
            ratkaisuissa tulee ottaa huomioon paitsi eri politiikkojen yhteinen
            kokonaisuus, myös nämä eritasoiset näkökulmat.
            Käytännössä tavoitteiden toteutuminen
            ratkaistaan erilaisissa maankäyttöratkaisuissa.
            Maa, ymmärrettynä käytettävissä olevaksi
            tilaksi, on kuitenkin rajattu selonteon ulkopuolelle.
         
         
         Selonteossa kuitenkin todetaan, että ekosysteemipalvelut
            mahdollistavat luonnon kulttuuri- ja virkistysarvoista nauttimisen
            sekä että niiden merkitys on kasvussa ja ne mahdollistavat
            uutta kestävää palveluliiketoimintaa.
            Valiokunta tukee luontomatkailuun, elämyspalveluihin ja luonnontuotteisiin
            liittyvän liiketoiminnan edistämistä,
            mutta toteaa, että laajamittaisena liiketoimintana tämä ei
            voi perustua jokamiehenoikeuksiin, vaan liiketoiminnan
            mahdollistavia toimintamalleja on kehitettävä.
            Sen sijaan perinteisten jokamiehenoikeuksien säilyttäminen
            on yksi luonnonvarapolitiikan peruslähtökohtia.
         
         
         Luonnonvarojen käytön ja suojelun hallintaa ohjataan
            lupajärjestelmien ohella merkittävästi kaavoituksella,
            joten valtakunnallisten ja kunnallisten intressien tasapaino on
            yksi merkittävä tekijä linjausten toimeenpanossa.
            Hierarkkisella kaavajärjestelmällä pyritään
            turvaamaan valtakunnallisten intressien huomioon ottaminen alemmantasoisessa
            kaavaohjauksessa kuitenkin siten, että maankäyttö-
            ja rakennuslain uudistamisen tavoitteena oli myös kunnallisen
            itsehallinnon aseman vahvistaminen luopumalla pääsääntöisesti
            kuntakaavojen alistamisesta.
         
         
         Maankäyttö- ja rakennuslakiin sisältyvillä valtakunnallisilla
            alueidenkäyttötavoitteilla pyrittiin vahvistamaan
            valtakunnallisia intressejä tavoitteena suodattaa valtakunnalliset
            tavoitteet ensin maakuntakaavoihin ja edelleen kuntakohtaisiin kaavoihin.
            Kuntakaavojen alistamisesta luopumisella siirrettiin samanaikaisesti
            kuntiin valtaa ja vastuuta, joten kysymys oli myös tasapainon
            hakemisesta. Toisaalta maakuntakaavan vahvistusmenettely ja siihen
            liittyvä valtion viranomaisen vaikutusvalta myös
            osaltaan vahvistaa valtakunnallisten intressien huomioon ottamista. 
         
         
         Valiokunta toteaa, että selonteossa on otettu huomioon
            maankäytön suunnittelun sekä säädösten,
            hallintokäytäntöjen ja lupaprosessien merkitys
            luonnonvaraselonteon tavoitteiden toteuttamisen reunaehtoina. Selonteon
            yleisemmän luonteen johdosta tässä suhteessa
            ei kuitenkaan ole esitetty yksityiskohtaisempia toimenpiteitä.
            Valiokunta korostaa, että ilmastonmuutoksesta seuraava
            muutospaine yhdistettynä kestävän luonnonvaratalouden
            kehittämiseen lisää maankäytön
            suunnittelun ja yhdyskuntarakenteen ohjauksen merkitystä,
            mikä korostaa myös tarvetta kestävään
            tasapainoon valtakunnallisen ohjauksen ja kunnallisen ohjauksen
            välillä. Kestävät maankäytön
            ratkaisut ovat keskeisessä asemassa siirryttäessä teollisen
            aikakauden ajattelu- ja toimintamalleista kohti ihmis- ja ratkaisukeskeistä palvelutaloutta,
            jossa luonnonvaroilla, tilalla ja ympäristöllä on
            keskeinen rooli. Kestävä maankäyttö -ohjelma
            yhdistää LYNET-laitosten asiantuntemuksen ja tutkii
            eri maankäyttömuotojen yhteensovittamista tavoitteenaan
            taloudellisesti, sosiaalisesti ja ympäristöllisesti
            kestävät ratkaisut ja toimintamallit.
         
         
         Valiokunta esittää edelliseen viitaten, että
         
         talousvaliokunta esittää mietinnössään, että maankäytön
            suunnittelujärjestelmän kehittäminen
            ilmasto-, energia- ja luonnonvarapolitiikan kokonaisuutta tukevaksi
            tulee käynnistää mahdollisimman pian.