Perustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
huomautuksin.
Lakiehdotuksella toimeenpannaan direktiivi energiaa käyttävien
tuotteiden ekologiselle suunnittelulle asetettavien vaatimusten
puitteista eli ns. EuP-direktiivi2005/32/EY.
Valiokunta katsoo, että kysymyksessä on ympäristönsuojelun
kannalta erittäin kannatettava ja jopa innovatiivinen lakiehdotus,
jonka avulla on mahdollista saavuttaa huomattavaakin haitallisten
ympäristövaikutusten vähentymistä.
Lakiehdotuksen lähtökohtana on ympäristönäkökohtien
huomioon ottaminen tuotesuunnittelussa siten, että tuotteen
elinkaaren kaikkiin vaiheisiin liittyvät näkökulmat tunnistetaan.
Ehdotus perustuu ns. yhdennettyyn tuotepolitiikkaan, jonka tavoitteena
on edistää luonnonvarojen käytön
ja jätteiden määrän vähentämistä ja
ympäristön kannalta parempien tuotteiden kehittämistä.
Lakiehdotuksella toteutetaan uuden sukupolven ympäristöpolitiikkaa
entisen lähinnä tuotantoa koskevan sääntelyn
sijaan ja se muodostaa tärkeän osan prosessissa
kestävän kulutuksen kulttuurin omaksumiseksi.
Lakiehdotuksen tavoitteena on erityisesti energiansäästö ja
ekotehokkuuden parantaminen, jotka ovat tärkeitä keinoja
myös kasvihuonekaasupäästöjen
vähennysvelvoitteiden täyttämiseksi ja
pyrkimyksessä siirtymiseen matalahiilistä taloutta
kohti.
Ehdotettu sääntely perustuu vahvistuneeseen näkemykseen
siitä, että ympäristöongelmien
ratkaisemiseen tarvitaan piipunpääteknologioiden sijasta
kokonaisvaltaisempia lähestymistapoja, kuten prosessiteknologioita
ja ympäristöä vähemmän
rasittavia palvelu- ja toimintakonsepteja, joiden lähtökohtana
on ylipäänsä ympäristöongelmien
syntymisen ehkäiseminen. Valiokunta korostaa, että tällainen
lähestymistapa voi edistää osaltaan teknologisten
läpimurtojen aikaansaamista informaatioteknologian, tehoelektroniikan,
bioteknologian, materiaaliteknologian ja sensoriteknologian alueella
ja siten nopeuttaa ympäristöystävällisempien
ja kustannustehokkaampien ratkaisujen tuloa markkinoille.
Ulkoiset ympäristökustannukset tulisi lopulta pystyä sisällyttämään
tuotteen hintaan. Elinkaariajattelu on ekotehokkuustavoitteen lähtökohta.
Tuotteiden suunnitteluvaiheessa tapahtuva haitallisten ympäristövaikutusten
minimoiminen on tehokkaampaa kuin niihin puuttuminen jälkikäteen,
sillä suunnitteluvaiheessa määräytyy
jopa 80 % tuotteen elinkaarenaikaisista päästöistä.
Huomioon on kuitenkin otettava myös se, että käyttäjän
merkitys energiaa käyttävien laitteiden energiankulutuksessa
on huomattava. Useissa tuoteryhmissä laitteiden elinkaarenaikaisesta
energiankulutuksesta vähintään 80 % ja jatkuvatoimisilla
laitteilla jopa yli 99 % syntyy käyttövaiheessa.
Tärkeää on siten vaikuttaa myös
laitteiden käytön aikaiseen energiankulutukseen
mukaan lukien valmius- ja lepotilavirrankulutus. Samalla vähenee
tarve vaikuttaa kuluttajien toimintatapoihin näiden laiteryhmien osalta.
Ympäristöparannukset voidaan suunnitteluvaiheessa
saavuttaa myös kustannustehokkaimmalla tavalla. Tuotteiden
valmistajien syvempi ymmärrys tuotteidensa valmistuksesta,
käytöstä, huollosta ja jätehuollosta
voi myös parantaa tuottavuutta ja johtaa kustannusten laskuunkin. Tämä näkökulma
on kokonaisuuden kannalta tärkeä, sillä lakiehdotuksen
täytäntöönpanon alkuvaiheessa
tuotesuunnittelu ja tuotetiedon hallinta aiheuttavat valmistajille
välttämättä jonkin verran lisäkustannuksia.
Taloudellisia vaikutuksia ylipäänsä on
hallituksen esityksen mukaan vaikea arvioida, koska tuotteita koskevat
vaatimukset annetaan vasta myöhemmin. Puitelaki ei sisällä suoraan
tuotteita koskevia vaatimuksia, vaan komissio antaa ne myöhemmin
sääntelykomitean avustamana.
Täytäntöönpanosäädöksissä säädetään
ekologisen suunnittelun vaatimuksista, vaatimustenmukaisuuden arviointimenettelyistä
ja
täytäntöönpanon aikatauluista.
Kuhunkin täytäntöönpanosäädökseen
liittyy perusteluosa, vaikutusten arviointi ja siitä järjestettäisiin
kuulemismenettely. Valiokunta pitää hyvänä,
että hallituksen esityksessä luetellaan ne tuoteryhmät,
joiden täytäntöönpanotoimenpiteiden
valmistelua tukevia selvityksiä on käynnissä tai
käynnistymässä. Komission vastuulla olevilla
vaikuttavuusarvioinneilla on huolehdittava toisaalta siitä,
ettei sääntely kohdistu liian kapeisiin tai hajanaisiin
tuotesektoreihin. Onnistuneesti toteutettuna puitedirektiivi voi
johtaa merkittävään ympäristövaikutusten
vähenemiseen ja uudenlaisen tuotekehityskulttuurin syntymiseen.
Epäonnistuessaan tuloksena voi olla byrokraattinen, kallis
ja epäjohdonmukainen ympäristöjärjestelmä,
joka ei johda konkreettisiin ympäristöhyötyihin.
Uudistuksen lopputulos riippuu siitä, kuinka hyvin tuoteryhmäkohtaisissa
toimeenpanosäädöksissä pystytään
yhdistämään erityiset vaatimukset ja
yleiset tuotesuunnittelun vaatimukset ja miten järjestelmä kokonaisuutena
ohjaa ja kannustaa yrityksiä tuotteiden ympäristömyötäisyyden
omaehtoiseen parantamiseen.
Valiokunta korostaa, että järjestelmän
onnistunut toteutus edellyttää täytäntöönpanotoimenpiteiden
valmistelun riittävää resursointia sekä EU-tasolla
että valmistelun seuraamiseksi Suomessa riittävän
varhaisessa vaiheessa. Lisäksi valvontajärjestelmän
toimivuus ja uskottavuus on tärkeää ympäristötavoitteiden
saavuttamiseksi, mutta myös markkinoiden toimivuuden kannalta,
sillä suuri osa tuotteista valmistetaan EU:n ulkopuolella.
Toimeenpanotoimenpiteiden valmistelussa on asetettava myös
vaativia tavoitteita, jotta prosessi tuottaa aidosti lisäarvoa.
Valvontaan ja erityisesti pienten ja keskisuurten yritysten neuvontaan
on siten olennaista varata riittävät resurssit.
Hallituksen esityksessä arvioidaan Turvatekniikan keskuksen
markkinavalvontatehtävien tehokkaan hoitamisen edellyttävän
ainakin yhden henkilötyövuoden lisäresursseja.
Merkittävää lisätyötä ministeriötasolla
aiheutuu tuoteryhmäkohtaisten täytäntöönpanotoimenpiteiden
valmistelusta kuulemisfoorumissa ja sääntelykomiteassa.
Huomattava myös on, että lain soveltamisala on
jo laajenemassa energiaa käyttävistä laitteista
myös energian käytön kannalta merkittäviin
tuoteryhmiin ja kestävän kulutuksen ja tuotannon
toimintaohjelmassa komissio esittää soveltamisalan
laajentamista jatkossa kaikkiin ympäristön kannalta
merkittäviin tuotteisiin.
Tuotesuunnittelun ohella puitedirektiivin ja lakiehdotuksen
tavoitteena on yhdenmukaistaa energiamerkintää koskevat
säännökset. Keinoina vaatimuksenmukaisuuden
osoittamiselle ovat lakiehdotuksen 10 §:n mukaisesti
CE-merkintä sekä se, että siihen on sovellettu
yhdenmukaistettuja standardeja tai että sille on myönnetty EU:n
ympäristömerkki taikka että sille on
hyväksytty muu ympäristömerkki, joka
on hyväksytty komiteamenettelyssä. Pohjoismaisen
ympäristömerkin eli joutsenmerkin kannalta ehdotukseen
liittyy ongelmia, sillä ympäristömerkkien
kriteerien vaatimustaso on lähtökohtaisesti yleensä ankarampi
kuin ekologisen tuotesuunnittelun vaatimustaso. Jotta joutsenmerkkiä voi käyttää energiaa
käyttävien tuotteiden vaatimustenmukaisuuden osoittamiseen,
tulee vaatimusten täyttyminen siis hyväksyttää erikseen
edellä mainitussa komiteamenettelyssä.
Joutsenmerkin saaneita tuotteita on astianpesukoneissa, pyykinpesukoneissa,
kopiokoneissa, tulostimissa, lämpöpumpuissa jne.
Jatkossa joutsenmerkin pitäisi ennen uusien kriteerien vahvistamista
odottaa, että tuoteryhmäkohtaiset ekologisen suunnittelun
vaatimukset on julkaistu. Tämän jälkeen
seuraisi hyväksyttämismenettely ja vasta sitten
kriteerien vahvistaminen. Toinen mahdollisuus on, että joutsenmerkki
harmonisoidaan täydellisesti kriteereiltään
EU:n ympäristömerkin eli EU-kukanEuroopan
parlamentin ja neuvoston asetus 1980/2000 tarkistetusta
yhteisön ympäristömerkin myöntämisjärjestelmästä (ns.
EU-kukka) kriteerien kanssa, koska EU-kukalta ei edellytetä erillistä komiteakäsittelyä.
Valiokunta pitää valitettavana mahdollista joutsenmerkin
aseman heikentymistä suhteessa EU-kukkaan uuden sääntelyn
johdosta. Joutsenmerkki on osoittautunut toimivaksi keinoksi opastaa
kuluttajaa ympäristön kannalta parempiin ostopäätöksiin.
Joutsenmerkistä on jo pitkä kokemus, ja se on
varsin tunnettu Suomessa ja muissa Pohjoismaissa. Järjestelmän
toimivuutta pidetään hyvänä erityisesti
kriteerien hyväksymistä arvioitaessa. Yleinen
ympäristötietoisuus kuluttajien, ostajien ja valmistajien
keskuudessa on kasvanut. Joutsenmerkin osalta markkinoiden pienuus
ja järjestelmän kustannusrakenne on ollut osin
ongelmallinen asia. Joutsenmerkin ongelmaksi saattaa jatkossa
muodostua se, että lain soveltamisalaan kuuluvien kriteerien
määrä vähenee, mikäli
kriteerien kysyntä heikentyisi, sillä merkkijärjestelmä toimii
huomattavalta osaltaan luvanhaltijoilta saaduilla tuloilla. Valiokunta
painottaa, että komiteamenettelyn, jossa hyväksytään
muu ympäristömerkki, tulee olla mahdollisimman
nopea ja joustava ja päällekkäisiä varmistamismenettelyjä tulisi
välttää.
Valiokunta kiinnittää lopuksi huomiota erityisesti
kuluttajainformaation tärkeyteen. Tavoitteiden toteutumisen
kannalta on keskeistä, että kuluttajille tarjotaan
riittävästi tietoa, jolloin on mahdollista vertailla
eri tuotteita ja valita ympäristöystävällisempi
tuote.