Perustelut
Ympäristövaliokunta on käsitellyt
valtioneuvoston selvitystä oman toimialansa osalta. Kevätraportissa
todetaan, että jäsenvaltioiden toimet ympäristönsuojelussa
ovat olleet yleisesti ottaen riittämättömiä.
Huolestuttavaa on se, että talouskasvun ja ympäristöhaittojen
lisääntymisen välistä yhteyttä ei
ole muun muassa kasvihuonekaasupäästöjen
ja energiankulutuksen osalta onnistuttu katkaisemaan. Myöskään
liikenteen kasvun ja liikenteen ympäristöhaittojen kasvun
välistä yhteyttä ei ole pystytty katkaisemaan.
Edelleen kehityssuuntaukset maaperän eroosion, biologisen
monimuotoisuuden vähenemisen sekä ilman ja veden
laadun osalta ovat raportin mukaan huolestuttavia.
Raportissa todetaan tilanne Lissabonin strategian tavoitteiden
toteuttamisesta, mutta ei esitetä, miten tilannetta voitaisiin
kohentaa. Politiikkatoimien puuttuessa kannanottojen muodostaminen
perustuu lähtökohtiin eli Lissabonin Göteborgin
kestävän kehityksen strategialla täydennettyyn
strategiaan.
Valiokunta yhtyy valtioneuvoston näkemykseen kestävän
kehityksen sisällyttämisestä riittävän
laaja-alaisesti Lissabonin strategian tavoitteisiin ja kevätraportin
ympäristöosuuden kehittämis- ja syventämistarpeesta.
Komission vuotuista ympäristöraporttia tulee voida
hyödyntää paremmin myös Lissabonin
strategiaan sisältyvän ympäristöosuuden
tarkastelussa siten, että ympäristönäkökulma
ei ole taloudelle alisteinen. Talouden ja ympäristön
välisiä synergiaetuja olisi käytettävä paremmin
hyväksi. Useiden eri selvitysten mukaan korkeatasoinen
ympäristöpolitiikka ja -osaaminen parantavat kilpailukykyä.
Suomi on tästä hyvä esimerkki.
Raportin mukaan Göteborgin kestävän
kehityksen strategian arviointi on määrä tehdä EU:n tasolla
vuoden 2004 loppuun mennessä. Arvioinnin eriyttämistä Lissabonin
strategiasta ei voida pitää tarkoituksenmukaisena,
koska kestävän kehityksen strategia on sisällytetty
Lissabonin strategiaan ja on siten osa sitä. Kestävää kehitystä ei
tule irrottaa kilpailukykystrategiasta, vaan sisällyttää se
yhä kiinteämmäksi osaksi sitä.
Kestävä kehitys on luonnollinen osa kilpailukykystrategiaa.
Talouden ja ympäristön välisiä synergiaetuja hyödyntämällä taloudellista
kasvua voitaisiin edistää ja samalla minimoida
ympäristöhaittoja. Komissio on jo ottanut käyttöön
vaikutuksenarvioinnin, jota käytetään
kaikkiin merkittäviin ehdotuksiin. Kilpailukyvyn ja ympäristönsuojelun
parantamiseksi myös neuvoston ja Euroopan parlamentin tulisi
arvioida vaikutukset muuttaessaan merkittävästi
komission ehdotuksia. Vaikutusten arvioinnin tulisi kattaa vaikutukset talouteen,
työllisyyteen ja ympäristöön.
Uutta vaikutusten arviointia on jo käytetty esimerkiksi yhteisön
kemikaalilainsäädännön uudistustyössä,
ns. REACH-asetusehdotuksen valmistelussa. Ehdotuksessa onkin pyritty
tasapainoiseen lopputulokseen sekä ympäristönsuojelun
että taloudellisten toimijoiden kannalta. Valiokunta kuitenkin
korostaa, että ympäristö- ja terveystavoitteet
tulee perustamissopimuksen mukaan asettaa tavoitteiden ristiriitatilanteessa
selkeästi tavaroiden vapaan liikkuvuuden edelle. Asetusehdotusta
voidaan tämä lähtökohta säilyttäen edelleen
kehittää siten, että toimenpiteet kohdistetaan
ensisijaisesti ympäristöturvallisuuden kannalta
keskeisimpiin seikkoihin.
Valiokunta korostaa myös sitä, että taloudellisen
kasvun ja lisääntyvien ympäristöhaittojen irtikytkennän
lähtökohdan ohella tulee muistaa YK:n kestävän
kehityksen huippukokouksessa Johannesburgissa tehty sitoutuminen
nykyisen luonnonvarojen vähenemisen suunnan kääntämiseen
niin pian kuin mahdollista mutta ilman vuosilukutavoitetta. Valmisteltavan
EU:n luonnonvarastrategian tulee perustua absoluuttiseen vähentämistavoitteeseen
ja luonnonvarojen käytöstä aiheutuvien
ympäristövaikutusten hallinnan tulee sijoittua
hierarkkisesti vasta tämän lähtökohdan
jälkeen.
Valiokunta toteaa tyydytyksellä, että komissio
on esittänyt konkreettisen toimintasuunnitelman ympäristöteknologian
edistämiseksi. Kestävän kehityksen tavoitteiden
toteutuminen edellyttää voimakasta panostusta
ympäristöteknologiaan. Ympäristöteknologian
kehittäminen luo uusia mahdollisuuksia luonnonvarojen kestävälle
käytölle, liiketoiminnalle ja työllisyydelle sekä vahvistaa
kilpailukykyä.
Rakenneindikaattorien kehittäminen mahdollistaisi EU:n
eri jäsenvaltioiden tilanteen paremman analysoimisen. Kevätraporttiin
sisällytetyistä indikaattoreista ainoastaan kolme,
kasvihuonekaasupäästöt, talouden energiaintensiteetti
ja rahtiliikenteen määrä / BKT,
ovat ympäristöindikaattoreita. Valiokunta pitää valtioneuvoston
tavoin tärkeänä luonnon monimuotoisuutta kuvaavan
indikaattorin sisällyttämistä raporttiin jatkossa
ja indikaattoreiden kehittämistä mahdollisuuksien
mukaan muutoinkin.