Perustelut
Yleistä
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa hallituksen esityksen
hyväksymistä seuraavin huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Valiokunta toteaa, että vesipolitiikan puitedirektiivin
edellyttämä vesiensuojelusuunnittelu merkitsee
Suomessa mittavaa työtä, sillä lähes 10 % Suomen
pinta-alasta on veden peitossa. Suomessa on 187 888 yli
viiden aarin kokoista järveä ja lampea sekä yhteensä noin
25 000 kilometriä jokia. Yli hehtaarin suuruisia
järviä on n. 56 000. Yli tuhannen neliökilometrin
järviä on kolme — Saimaa, Inari ja Päijänne.
Yli kymmenen neliökilometrin järviä on
309, joiden yhteenlaskettu pinta-ala on 21 911 km2 eli
65 % Suomen järvialasta. Suomen sisävesien
pinta-alaksi on arvioitu 33 350 neliökilometriä.
Lisäksi merta on kahdella ilmansuunnalla. Saaret mukaan
luettuna rantaviivaa on noin 46 000 kilometriä.
Järvissä on rantaviivaa noin 130 000
km.
Viranomaisten suorittama vesien tilan valtakunnallinen seuranta
on laajaa. Lisäksi rannikkovesissä on lähes
1 000 ja sisävesissä lähes 4 000
velvoitetarkkailuun perustuvaa toiminnanharjoittajien ylläpitämää havaintopaikkaa.
Pintavesien ohella vesiensuojelusuunnittelu ja vesiensuojelutavoitteet
koskevat myös pohjavesiä. Pohjavesialueita on
Suomessa 6 900. Ympäristöhallinnolla
on 53 pohjavesiaseman seurantapaikkaa, geologian tutkimuskeskuksella
50 erilaista pohjaveden valuma-alueen seurantapaikkaa ja tiehallinnolla
100 suolan vaikutusta pohjaveteen seuraavaa mittauspaikkaa. Lisäksi toiminnanharjoittajilla
on velvoitetarkkailuun perustuvia havaintopaikkoja.
Hallituksen esityksellä pannaan täytäntöön vesipolitiikan
puitedirektiivi. Hallinnon järjestämiseksi muodostetaan
yhteensä 7 vesienhoitoaluetta, 5 kansallista ja 2 kansainvälistä.
Ahvenanmaan vesienhoitoalue muodostetaan erikseen. Puitedirektiivi
velvoittaa luomaan vesienhoidon suunnittelulle määrämuotoisen
hallinnollisen järjestelmän, joka perustuu viranomaisten,
eri toimijoiden ja kansalaisten väliseen yhteistyöhön.
Suunnittelujärjestelmän tavoitteena on, että jäsenvaltioissa
saavutetaan pintavesimuodostumien hyvä ekologinen ja kemiallinen
tila ja pohjavesimuodostumien hyvä määrällinen
ja kemiallinen tila vuoteen 2015 mennessä. Tavoitteet ovat
joustavia. Niitä voidaan direktiivissä säädetyin
edellytyksin lieventää ja määräaikoja voidaan
pidentää. Vesienhoitoalueilla tulee laatia ympäristötavoitteiden
toteuttamiseksi vesienhoitosuunnitelmat ja toimenpideohjelmat.
Vesien nykyinen käyttökelpoisuusluokittelu on
muutettava uudenlaiseksi, veden ekologiseen ja kemialliseen tilaan
perustuvaksi luokitteluksi. Vesivaroja ja niiden käyttöä koskeva
tiedon keruu, rekisteröinti ja käsittely muuttuvat.
Myös vesien tilan seuranta uudistetaan siten, että biologisten
laatutekijöiden osuus seurannoissa lisääntyy.
Tämä muutos koskee sekä viranomaisten
suorittamaa seurantaa että toiminnanharjoittajien velvoitetarkkailua.
Valiokunta toteaa, että vesiensuojelusuunnittelu muuttuu
merkittävästi siirryttäessä direktiivin
mukaiseen, määrämuotoiseen ja kattavaan suunnittelujärjestelmään,
jossa keskeisessä asemassa ovat vesienhoitosuunnitelmien
ja toimenpideohjelmien valmistelu ja toimeenpano. Koska suunnittelu
järjestetään vesienhoitoaluekohtaisesti,
sen painopiste muuttuu. Puitedirektiivin toimeenpano on alueellista,
vesienhoitoalueittaista suunnittelua.
Suurin osa Suomen pinta- ja pohjavesistä on käyttökelpoisuudeltaan
hyvässä tai erinomaisessa tilassa. Eräiden
suurten teollisuuslaitosten päästöt ovat
kuitenkin heikentäneet paikallisesti olennaisesti veden
laatua. Jokien vedenlaatu on yleisesti heikompi kuin järvien.
Esimerkiksi eräiden itään laskevien jokien
vedenlaatu on heikko. Merialueista Suomenlahti on voimakkaimmin
rehevöitynyt. Pohjavesien laatu on yleisesti ottaen hyvä,
mutta paikoin huonontunut. Valiokunta katsoo, että vesipolitiikan
puitedirektiivin toimeenpano edistää ja yhtenäistää sinänsä korkeatasoisten
vesiensuojelun ja -hoidon periaatteiden soveltamista koko maassa.
Sisällöllisesti ekologisten tekijöiden
huomioon ottaminen edistää merkittävästi
vesiensuojelua.
Koska Suomen vesimuodostumat ovat pääosin
pieniä ja myös pohjavesien rakenne pirstaleinen,
muodostuvat seurantakustannukset tuhansine mittauspaikkoineen merkittäviksi.
Tätä ei kuitenkaan voida välttää.
Valiokunta on huolissaan järjestelmän toimeenpanoon
osoitettujen resurssien riittävyydestä. Kustannusten
pitämiseksi kohtuullisina tulee päällekkäistä työtä välttää ja
pyrkiä esimerkiksi eri tahojen suorittamien seurantojen
mahdollisimman täydelliseen yhteensovittamiseen. Valiokunta
pitää erittäin hyvänä sitä,
että järjestelmä pyrkii kustannustehokkuuteen.
Vesien kestävän käytön ja suojelun edellyttämät
toimenpiteet voidaan uuden suunnittelujärjestelmän
avulla ohjata tärkeimpien, vesistön kannalta vaikuttavimpien
ympäristötavoitteiden toteuttamiseen.
Valiokunta toteaa, että 1. lakiehdotuksen 22 §:n
mukaan osa vesimuodostumista voidaan nimetä vesienhoitosuunnitelmassa
keinotekoiseksi tai voimakkaasti muutetuksi. Näiden vesimuodostumien
ympäristötavoitteet asetetaan erikseen. Keinotekoisen
tai voimakkaasti muutetun vesimuodostuman nimeämisen edellytyksenä on,
että vesimuodostumassa on ihmistoiminnan vuoksi aiheutettu
fyysisiä muutoksia, joiden palauttaminen ennalleen hyvän
ekologisen tilan saavuttamiseksi aiheuttaisi merkittäviä haitallisia
vaikutuksia ympäristölle tai vesien käytön
intresseille. Lisäksi edellytyksenä on, että vesimuodostuman
keinotekoisten tai muutettujen ominaispiirteiden aiheuttamaa hyötyä ei voida
teknisten tai taloudellisten syiden vuoksi kohtuudella saavuttaa
muilla ympäristön kannalta merkittävästi
paremmilla keinoilla. Tässä yhteydessä valiokunta
toteaa, että vesivoiman tuottaminen ratkaistaan jatkossakin
vesilain mukaisessa lupamenettelyssä ja sen tulee olla
edelleen mahdollista vain niillä vesialueilla, jotka eivät ole
suojelun piirissä.
Vuorovaikutusjärjestelmä ja osallistava suunnittelu
Vesiensuojelusuunnittelu rakentuu eri viranomaisten ja toimijoiden
sekä intressitahojen yhteistyölle ja osallistavalle
valmistelulle. 1. lakiehdotuksen 14 § koskee lakisääteistä yhteistyömenettelyä ja
15 § yleisön osallistumisoikeutta. Valiokunta
korostaa osallistavan suunnittelun, lain 15 §:n
mukaisesti kaikkia koskevan osallistumisoikeuden merkitystä.
Lain täytäntöönpanon onnistumisen
kannalta keskeisessä asemassa on se, miten vuorovaikutus
ja eri osapuolten osallistuminen pystytään käytännössä järjestämään.
Vesienhoitosuunnitelmat ja toimenpideohjelmat
Vesienhoitoalueille tulee laatia ympäristötavoitteiden
toteuttamiseksi vesienhoitosuunnitelmat ja toimenpideohjelmat. Vesienhoitosuunnitelma
on
yhteenveto- ja raportointiasiakirja, joka sisältää tiedot
vesienhoitoalueen vesistä, niiden tilasta ja käytöstä.
Vesienhoitosuunnitelman laatimiseksi on kullakin vesienhoitoalueella
kartoitettava pinta- ja pohjavesien ominaispiirteet ja tila, selvitettävä ihmistoiminnan
vaikutukset ja tehtävä veden käytöstä taloudellinen
analyysi. Vesien tilan seuranta on järjestettävä siten
kuin direktiivi edellyttää. Toimenpideohjelma
on osa vesienhoitosuunnitelmaa. Siinä esitetään
keinot ympäristötavoitteiden saavuttamiseksi.
Hoitosuunnitelmat laaditaan kuuden vuoden välein.
Hallituksen esityksen perustelujen mukaan vesienhoitosuunnitelmaan
sisältyvästä toimenpideohjelmasta tulee
ilmetä hallinnolliset ja muut keinot, joilla ympäristötavoitteet
on tarkoitus saavuttaa. Toimenpideohjelma ei velvoita yksityisiä toiminnanharjoittajia,
vaan ainoastaan viranomaisia. Direktiivi ei edellytä ohjelmalta
välitöntä sitovuutta tai ohjausvaikutusta, vaan
ympäristötavoitteita toteuttavat toimenpiteet
voivat toteutua myös suoraan lainsäädännön
välityksellä.
Vesienhoitosuunnitelman huomioon ottamisesta ehdotetaan säädettäväksi
1. lakiehdotuksen 28 §:ssä. Pykälän
mukaan valtion ja kuntien viranomaisten tulee soveltuvin osin ottaa
huomioon päätöksenteossaan, suunnitelmissaan
ja vesien tilaan liittyvissä toimissaan valtioneuvoston
hyväksymät vesienhoitosuunnitelmat. Lisäksi
2. lakiehdotuksen 50 §:n mukaan suunnitelmat otetaan
huomioon lupaharkinnassa ympäristön pilaantumisen
merkittävyyttä arvioitaessa. Saman lain 52 §:n
mukaan lupapäätöksestä on käytävä ilmi,
miten vesienhoitosuunnitelmat on otettu huomioon. Lisäksi
vesilain 2 lukuun ehdotetaan lisättäväksi
vastaava hoitosuunnitelman huomioonottovelvollisuus (3. lakiehdotus). Ympäristövaliokunta
pitää ehdotettua lainsäädäntöratkaisua
perusteltuna. Valiokunta painotti jo lausunnossaan vesipolitiikan
puitedirektiivistä (YmVL 5/2000 vp), että oikeudellisesti
sitovat vaatimukset ja normit tulee antaa lainsäädännössä ja
lainsäädäntöön perustuvissa
luvissa, ei oikeudellisesti sitovissa suunnitelmissa ja ohjelmissa.
Myös perustuslakivaliokunta on lausunnossaan pitänyt
asianmukaisena, että vesienhoitosuunnitelmat eivät
aseta välittömiä velvoitteita kansalaisille
tai toiminnanharjoittajille, vaan vaikuttavat lupaviranomaisen harkintaan liitännäisaineistona.
Valiokunta kuitenkin korostaa, että vesienhoitosuunnitelman
tavoitteiden tulee vaikuttaa viranomaisten toimien kautta, vaikka
ne eivät suoraan sido yksittäistä toiminnanharjoittajaa
ja kansalaista. Tavoitteet tulevat sitoviksi lainsäädännön
ja lupapäätösten kautta. Tavoitteiden
tulee myös vaikuttaa kaikkien hallinnonalojen suunnitelmiin
ja ohjelmiin. Valiokunta hyväksyy ehdotetun 1. lakiehdotuksen
28 §:n sanamuodon, jonka mukaan "Valtion ja kuntien
viranomaisten on otettava soveltuvin osin toiminnassaan huomioon
valtioneuvoston 17 §:n mukaisesti hyväksymät
vesienhoitosuunnitelmat". Ehdotetussa pykälässä määre
"soveltuvin osin" viittaa siihen, että asianomainen viranomainen ottaa
vesienhoitosuunnitelmat huomioon toimivaltansa puitteissa, kuten
hallituksen esityksen perusteluissa todetaan. Määreen
"soveltuvin osin" ei sen sijaan tule tulkita tarkoittavan sitä, että viranomainen
voisi jättää suunnitelmat huomioon ottamatta
tai ottaa ne vain osittain huomioon. Tämä merkitsisi
ympäristötavoitteiden jättämistä huomiotta
ja samalla sitä, että direktiivin täytäntöönpano
jäisi vajaaksi.
Valiokunnan käsityksen mukaan ympäristötavoitteet
tulee yksittäisessä lupaharkinnassa ottaa huomioon
sillä painoarvolla, jolla asianomaisen luvan käsittävä toiminta
vaikuttaa ympäristötavoitteiden saavuttamiseen
tai saavuttamatta jäämiseen. On selvää,
että vain harvoin yksittäinen toiminnanharjoittaja
aiheuttaa vesimuodostuman kaikki päästöt
ja olisi näin yksin vastuussa tavoitteiden toteutumisesta.
Vesienhoitosuunnittelujärjestelmän parhaat tulokset saadaan
siitä, että kokonaistarkastelussa on mahdollista
suunnata toimenpiteet sinne, missä niillä parhaiten
vaikutetaan tavoitteiden saavuttamiseen.
Lisäksi valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että vesienhoidon suunnittelujärjestelmä konkretisoituu
vasta asetuksentasoisella sääntelyllä.
Lailla vesienhoidon järjestämisestä luodaan
vain lainsäädännölliset puitteet
suunnittelujärjestelmän rakenteelle ja säädetään
direktiivin mukaisesti vesienhoidon suunnittelun ympäristötavoitteista
ja edellytyksistä, joilla tavoitteista voidaan poiketa.
Lakiehdotukseen sisältyy useita asetuksenantovaltuuksia.
Koska asetuksilla ohjataan pääasiassa hallintoa
eivätkä vesienhoitosuunnitelmat velvoita suoraan
yksittäistä toiminnanharjoittajaa tai kansalaista,
runsas asetuksentasoinen sääntely ei ole lähtökohtaisesti
ongelmallista. Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan kuitenkin
kiinnittänyt ympäristövaliokunnan huomiota
siihen, että 1. lakiehdotuksen 20 §:n
2 momenttiin ja 26 §:ään saattaa liittyä päällekkäisyyksiä.
Ympäristövaliokunta katsoo, että perustuslakivaliokunnan
huomio ei sinänsä anna aihetta säännösten
muuttamiseen. Valtuussäännökset ovat
perusteltuja, sillä ympäristötavoitteita
koskevat valtuussäännökset tarkoittavat
täytäntöönpanon eri vaiheita,
joista toinen on suunnitteluprosessissa tapahtuvaa ympäristötavoitteiden asettamista
ja toinen käsittää tavoitteiden tarkemmat
määritelmät. Esityksen 1. lakiehdotuksen
3 luvussa käsitellään vesienhoitosuunnitelman
ja toimenpideohjelman sisältö, valmistelu, valmisteluun
liittyvä yhteistyö ja osallistuminen sekä hyväksyminen.
3 lukuun sisältyvän 20 §:n tarkoittama
ympäristötavoitteiden asettaminen on osa suunnitteluprosessia,
jossa arvioidaan yhteistyössä sidosryhmien kanssa
tavoitteiden saavuttamiseen tarvittavien toimenpiteiden kustannustehokkuus,
kohtuullisuus ja muut vaikutukset.
Esityksen 1. lakiehdotuksen 4 luvun mukaisesti vesienhoitosuunnitelman
ja toimenpideohjelman tavoitteena on, että pinta- ja pohjavesimuodostumien
tila ei heikkene ja että niiden tila on vähintään
hyvä. 4 luvussa säädetään
lisäksi ehdoista, joiden tulee täyttyä nimettäessä vesimuodostuma
keinotekoiseksi tai voimakkaasti muutetuksi, poikettaessa ympäristötavoitteista merkittävän
uuden hankkeen vuoksi, lievennettäessä ympäristötavoitteita
ja saavutettaessa tavoitteet vaiheittain. Ehdotuksen 4 lukuun sisältyvän
26 §:n mukaan valtioneuvoston asetuksella voidaan
säätää tarkemmin luvussa tarkoitetuista
ympäristötavoitteista. Ehdotuksen 26 §:n tavoitteena
on säätää valtuudesta, jonka
perusteella voidaan mm. esittää direktiivin liitteen
V normatiivisten määritelmien taulukot, joissa määritellään
pintavesien ekologinen tila.
Valiokunta pitää edellä esitettyyn
viitaten sääntelyä asianmukaisena. Ehdotetun
20 §:n 2 momentti ei kuitenkaan ole täysin
yksiselitteinen. Sääntelyn selventämiseksi
valiokunta ehdottaa momentin muuttamista siten, että siitä käy
ehdotettua selkeämmin ilmi ympäristötavoitteiden
sisältyminen vesienhoitosuunnitelmaan ja toimenpideohjelmaan.
Tietojen luovutusvelvollisuus
Hallituksen esityksen 1. lakiehdotuksen vesienhoitosuunnitelmaa
koskeva 11 §:n 3 momentti koskee velvollisuutta
luovuttaa alueelliselle ympäristökeskukselle tarpeellisia
tietoja vesienhoitosuunnitelman laatimiseksi. Perustuslakivaliokunta
on lausunnossaan pitänyt säännöksen
täsmentämistä tarpeellisena, koska säännös
on perustuslain 10 §:n henkilötietojen
suojan kannalta yleisluontoinen ja mahdollistaa salassapitovelvoitteista
poikkeamisen. Hallituksen esityksen yksityiskohtaisten perustelujen
mukaan säännös ei koske yksityisiä tahoja.
Velvollisuus koskisi valtion ja kuntien viranomaisten ohella lähinnä joitakin
laitoksia, kuten vesihuoltolaitoksia.
Ympäristövaliokunta ehdottaa 11 §:n
3 momentin täsmentämistä siten, että se
sanamuodoltaan vastaa perusteluissa esitettyä tarkoitusta
ja perustuslakivaliokunnan esittämä näkökanta otetaan
huomioon. Valiokunta ehdottaa siten velvollisuuden kohdentamista
viranomaisiin ja muihin julkisia palveluja tarjoaviin laitoksiin sekä tarpeellisten
tietojen rajaamista tarkoittamaan muita kuin henkilötietoja.
Valiokunta pitää päällekkäisen
työn välttämiseksi ja hallinnon tehokkaan
toimivuuden turvaamiseksi erittäin tärkeänä,
että viranomaisten välinen tiedonkulku on sujuvaa.
Esimerkiksi metsäkeskuksilla voi olla sellaisia metsänparannustoimenpiteisiin
liittyviä tietoja, jotka ovat tarpeen vesiensuojelusuunnittelussa.
Mahdolliset alueellisten ympäristökeskusten ja
metsäkeskusten väliseen tietojenvaihtoon liittyvät
ongelmat tulee ratkaista, jotta lain täytäntöönpano
on tehokasta.
Hallinnon resurssit ja seuranta
Vesienhoidon järjestämislailla säädetään
puitteet vesipolitiikan puitedirektiivin täytäntöönpanon
edellyttämälle vesienhoidon suunnittelulle. Ympäristövaliokunta
katsoo, että direktiivi edistää suomalaista
vesiensuojelua ja johtaa pinta- ja pohjavesien laadun parantumiseen
erityisesti siksi, että ekologiset tekijät otetaan
aikaisempaa paremmin huomioon. Tämän toteutuminen
edellyttää kuitenkin sitä, että suunnittelujärjestelmän
edellyttämän tietojen keruun ja itse suunnittelun
toteuttamiseen osoitetaan riittävät resurssit.
Toistaiseksi resurssitarve on hoidettu lähinnä alueellisten
ympäristökeskusten sisäisen priorisoinnin
kautta ja projektirahoituksen turvin. Direktiivin toimeenpanon valmisteluun
on osoitettu ns. koordinoiville ympäristökeskuksille
yksi henkilötyövuosi kullekin.
Erityisen resurssitarpeen aiheuttaa direktiivin velvoite kansainvälisistä vesienhoitoalueista.
Suomen ja Ruotsin välinen kansainvälinen vesienhoitoalue
muodostuu Tornion-Muonionjoen vesistöalueesta. Euroopan
talousalueeseen kuuluvan Norjan kanssa on tarkoitus muodostaa kansainvälinen
vesienhoitoalue Teno-, Näätämö-
ja Paatsjoen vesistöalueille. Lisäksi Venäjän
kanssa on yhteistyötä, vaikka direktiivi ei sitä suoranaisesti
edellytäkään. Kansainvälisillä vesistöalueilla
työskentely vaatii enemmän resursseja kuin kansallinen
työ sekä valmisteluvaiheessa että toimintoja
ylläpidettäessä.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan direktiivin edellyttämät,
vesiä koskevat tiedot ovat puutteellisia. Vaikka vesien
tilan seuranta on ollut suhteellisen laajaa, ovat esimerkiksi tiedot vesien
biologisista tekijöistä, kuten vesikasveista,
levistä ja pohjaeläimistä, vähäiset.
Valiokunnan mielestä on selvää, että ilman
resurssien lisäämistä direktiivin toimeenpanossa
on suuria vaikeuksia. Tietotason nostaminen vaatii erityisesti alkuvaiheessa
huomattavaa panostusta. Jatkossa se toteutunee rutiininomaisesti,
mutta Suomen runsaat vesivarat merkitsevät joka tapauksessa
pysyväisluonteisesti merkittäviä seurantakustannuksia.
Alueellisten ympäristökeskusten muiden viranomaistehtävien
hoito, erityisesti ympäristönsuojelulain mukaisten
lupien käsittely, ei saa hidastua vesienhoitosuunnitelmien
ja toimenpideohjelmien valmistelun vuoksi.
Koska järjestelmä on uusi ja sen vaikutuksia voidaan
arvioida vasta kun vesienhoitosuunnitelmat ja toimenpideohjelmat
on käytännössä ensimmäisen
kerran laadittu ja hyväksytty, tulee lainsäädännön
toimivuutta seurata ja kehittää sitä mukaa
kuin käytännön kokemuksia saadaan. Myös
maa- ja metsätalousvaliokunta on lausunnossaan pitänyt
tärkeänä, että ehdotetun järjestelmän
toimivuutta ja lainsäädännön
riittävyyttä seurataan ja kehitetään
tarpeen mukaan.
Ympäristövaliokunta painottaa edellä esitettyyn
viitaten, että valtioneuvoston tulee erityisesti seurata
lainsäädännön riittävyyttä vuorovaikutusjärjestelmän
toimivuuden ja vesiensuojelun sekä hallinnon toimintakyvyn
kannalta. Valiokunta edellyttää, että valtioneuvosto
esittää seurannan perusteella lain toimeenpanoon tarvittavat
resurssit. Valiokunta pitää tässä suhteessa
kriittisenä tarkasteluajankohtana vuosia 2006—2007 (Valiokunnan
lausumaehdotus 1).
Muutoksenhaku
Valtioneuvosto vahvistaa ehdotuksen mukaan vesienhoitosuunnitelmat.
Hyväksytyt vesienhoitosuunnitelmat toimitetaan sen jälkeen
direktiivin raportointina yhteisön komissiolle.
Valtioneuvoston päätökseen saa ehdotuksen mukaan
hakea muutosta korkeimmalta hallinto-oikeudelta siten kuin hallintolainkäyttölaissa
(586/1996)
säädetään. Valituksen saa tehdä sillä perusteella,
että päätös on lainvastainen.
Näin ollen valituksen saa tehdä lähinnä sillä perusteella,
että vesienhoitosuunnitelman valmistelussa on tapahtunut
menettelyvirhe tai suunnitelmaan ei sisälly lain edellyttämiä seikkoja.
Valitusoikeus on esityksen 1. lakiehdotuksen 18 §:n mukaan
sillä, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös
saattaa vaikuttaa, asianomaisella kunnalla, yleistä etua
valvovalla viranomaisella sekä sellaisella rekisteröidyllä paikallisella tai
alueellisella yhdistyksellä tai säätiöllä,
jonka tarkoituksena on ympäristön- tai luonnonsuojelun
edistäminen ja jonka toiminta-aluetta vesienhoitosuunnitelma
koskee.
Ympäristövaliokunta pitää ehdotettua
muutoksenhakujärjestelmää perusteltuna
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta katsoo kuitenkin, että olisi
perusteltua mahdollistaa ympäristöasiantuntijaneuvoksen
kuuluminen ratkaisukokoonpanoon korkeimmassa hallinto-oikeudessa. Tällaisen
säännöksen lisäämistä vesienhoidon järjestämistä koskevaan
1. lakiehdotukseen ei voida pitää luontevana.
Sen sijaan sääntely sopisi korkeimmasta hallinto-oikeudesta
annetun lain 2 a §:ään
(107/2000). Mainitun lainkohdan mukaan korkeimmassa hallinto-oikeudessa
osallistuu vesilain (264/1961) ja ympäristönsuojelulain
(86/2000) mukaisten asioiden käsittelyyn lainoppineiden
jäsenten lisäksi kaksi sivutoimista jäsentä (ympäristöasiantuntijaneuvos).
Valiokunta ehdottaa, että valtioneuvosto esittää kuvatun
muutoksen tekemistä korkeimmasta hallinto-oikeudesta annetun
lain 2 a §:ään. Muutos
on mahdollista tehdä ajallisesti myöhemmin kuin
tässä hallituksen esityksessä tarkoitetut lainsäädäntöjärjestelyt,
koska muutoksen ei tarvitse tulla voimaan samaan aikaan kuin tämän hallituksen
esityksen mukaiset lakiehdotukset tulevat voimaan. Muutosta nimittäin
haetaan yhteensovitettuun vesienhoitosuunnitelmaan, joka on julkaistava
22 päivänä joulukuuta 2009 mennessä (Valiokunnan
lausumaehdotus 2).
Vesivaroja ja terveyttä koskeva pöytäkirja
Hallituksen esityksen 1. lakiehdotuksella vesienhoidon järjestämisestä pantaisiin
direktiivin ohella täytäntöön
Yhdistyneiden kansakuntien Euroopan talouskomission piirissä tehty,
maasta toiseen ulottuvien vesistöjen ja kansainvälisten järvien
suojelua ja käyttöä koskevan yleissopimuksen
vesivaroja ja terveyttä koskevan pöytäkirjan
edellyttämät toimet.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta on lausunnossaan tarkastellut
hallituksen esitystä pöytäkirjan täytäntöönpanon
osalta ja todennut, että esitykseen sisältyvät
lakiehdotukset ovat terveydensuojelun lähtökohdista
kannatettavia. Sosiaali- ja terveysvaliokunta korostaa vesien käytöstä ja hoidosta
vastaavien viranomaisten sekä terveyden edistämisestä ja
ympäristönsuojelusta vastaavien tahojen yhteistyön
merkitystä. Ympäristövaliokunta yhtyy
sosiaali- ja terveysvaliokunnan lausuntoon.