Yleisperustelut
Lakiehdotuksen puollettavuus
Maankäyttö- ja rakennuslain muutosehdotusten keskeisenä tavoitteena
on luoda kunnille paremmat edellytykset tarjota riittävästi
tontteja kohtuuhintaiseen asuntotuotantoon ja muuhun rakentamiseen
ilman, että kaavojen toteuttamiskustannukset ovat esteenä.
Tavoitteen toteuttamiseksi ehdotetaan, että osa kaavoituksen
kustannuksista siirretään niiden maanomistajien maksettavaksi,
jotka saavat kaavasta merkittävää hyötyä.
Kustannusten siirrosta sovittaisiin ensisijaisesti kunnan ja maanomistajan
välisin maankäyttösopimuksin. Jos sopimukseen
ei päästä, kunta voisi periä maanomistajalta
kustannukset kehittämiskorvauksena.
Maan kaavoitusmahdollisuuksien lisääminen on
valiokunnan mielestä erittäin tärkeää erityisesti
kasvukeskusten asuntorakentamisen kannalta. Selvitykset osoittavat,
että väestöltään kasvavilla
seuduilla kunnallistekniikan ja uusien asukkaiden tarvitsemien
palveluiden rahoitusvaikeudet ovat keskeisiä syitä,
joiden vuoksi kunnat eivät voi ylläpitää kohtuuhintaisen
asuntotarjonnan turvaamiseksi riittävää tonttituotantoa.
Tonttipula synnyttää kysynnän ja tarjonnan epäsuhteen
tontti- ja asuntotarjonnassa, mikä on omiaan nostamaan
sekä tonttien että asuntojen hintoja.
Yleisarvionaan valiokunta yhtyy hallituksen näkemykseen
siitä, että ehdotetut lainmuutokset lisäävät
mahdollisuuksia yhdyskuntarakenteen kehittämiseen maanomistustilanteesta
ja sopimushalukkuudesta riippumatta. Valiokunta katsoo myös,
että lakiehdotus jakaa kaavojen toteuttamisvastuuta nykyistä oikeudenmukaisemmin
ja tasapuolisemmin kunnan veronmaksajien ja kaavasta merkittävästi
hyötyä saavien kesken.
Valiokunta pitää lakiehdotusta tarpeellisena ja
puoltaa sen hyväksymistä eräin pienin
tarkistuksin. Tarkistukset perustellaan mietinnön yksityiskohtaisissa
perusteluissa. Yleisperusteluissa valiokunta arvioi vielä perustuslakivaliokunnan
lausuntoa.
Perustuslakivaliokunnan lausunto
Maankäyttösopimukset.
Perustuslakivaliokunta kiinnittää maankäyttösopimuksia
koskevan pykäläehdotuksen osalta huomiota perustuslain 20 §:n
2 momentiin, jonka mukaan julkisen vallan on pyrittävä turvaamaan
jokaiselle mahdollisuus vaikuttaa elinympäristöään
koskevaan päätöksentekoon. Tämän
perustuslainsäännöksen kannalta lakiehdotuksen
91 b §:n 2 momentti voisi olla ongelmallinen, jollei säännöstä tulkita niin,
että maankäyttösopimuksen sitovuus voi seurata
vasta nähtävänäoloajan päätyttyä.
Asianmukaisinta perustuslakivaliokunnan mielestä on, että sopimus
voidaan tehdä sitovasti aikaisintaan sen jälkeen,
kun kunnan perustellut kannanotot kaavaehdotuksesta tehtyihin muistutuksiin
on esitetty. Ehdotuksen sanamuodon tarkistamista onkin syytä harkita.
Ympäristövaliokunta toteaa, että lakiehdotuksen
91 b §:n 2 momentin mukaan maankäyttösopimus
voidaan tehdä osapuolia sitovasti vasta sen jälkeen
kun kaavaluonnos tai -ehdotus on ollut julkisesti nähtävillä.
Valiokunta katsoo, että tätä säännöstä on
sen sanamuodon mukaisesti tulkittava niin, että sopimuksen
sitovuus voi seurata vasta nähtävänäoloajan
päätyttyä. Perustuslakivaliokunnan harkittavaksi
ehdottaman tarkistuksen kannalta ongelmallista on, että lainsäädäntö ei
nimenomaisesti edellytä kunnan perusteltua kannanottoa
tehtyihin muistutuksiin muulloin kuin niissä tapauksissa,
joissa muistutuksen tekijä on sitä pyytänyt.
Sopimuksen kytkeminen kunnan kannanottojen esittämiseen
olisi myös varsin tulkinnanvaraista. Epäselväksi jäisi,
minkä kunnan viranomaisen kannanotto on riittävä.
Lopullisen kannan muistutuksen johdosta kunta ottaa vasta hyväksyessään
kaavan.
Ympäristövaliokunta korostaa säännöksen tarkoituksen
kannalta olevan olennaista, että kaavoituksen tavoitteista
ja sisällöstä voidaan käydä julkista
keskustelua ja osallisilla on mahdollisuus esittää kantansa
suunnitellusta kaavasta ennen osapuolia sitovan sopimuksen tekemistä.
Tämä mahdollisuus osallisilla on jo siinä vaiheessa,
kun kaavaluonnos tai -ehdotus on ollut nähtävillä.
Tämän vuoksi valiokunta pitää 91 b §:ää hallituksen
esityksen mukaisessa muodossa perusteltuna. Sopimuksen sitovuusajankohdan
kytkeminen kunnan kannanottojen esittämiseen ei toisi asukkaiden
vaikutusmahdollisuuksien kannalta erityistä hyötyä ja
tekisi säännöksen tulkinnanvaraiseksi.
Kehittämiskorvaus.
Yhdyskuntarakentamisesta aiheutuviin kustannuksiin
on 91 a §:n perusteella velvollinen osallistumaan asemakaavoitettavan
alueen maanomistaja, jolle aiheutuu asemakaavasta merkittävää hyötyä.
Perustuslakivaliokunnan lausunnon mukaan lakiehdotuksessa näyttää jäävän
avoimeksi, missä määrin edellytyksellä "merkittävä hyöty"
voi olla itsenäistä merkitystä esimerkiksi
91 c §:n 4 momentissa ja 91 e §:n 1 momentissa
oleviin rajauksiin verrattuna. Asiaa on syytä täsmentää.
Ympäristövaliokunta ehdottaa huomautuksen perusteella
lakiehdotuksen 91 c §:n 4 momenttia muutettavaksi. Muutosehdotukset
selostetaan mietinnön yksityiskohtaisissa perusteluissa.
Kaavanmuutostilanteet.
Perustuslakivaliokunta toteaa lakiehdotuksessa jäävän
avoimeksi myös, otetaanko ja miten myöhemmässä kaavanmuutostilanteessa
huomioon kerran maksettu sopimusperusteinen korvaus tai kehittämiskorvaus, esimerkiksi
muutoksen merkitessä aiemmin korvatun lisärakennusoikeuden
supistamista. Asia on aiheellista täsmentää jatkossa.
Ympäristövaliokunta toteaa, että tilanteessa, jossa
rakennusoikeutta supistetaan, ei synny edellytyksiä uuden
kehittämiskorvauksen määräämiselle,
jollei kysymys ole aikaisempaa suurempaa hyötyä tuottavasta
käyttötarkoituksen muutoksesta. Toisaalta lakiehdotus
ei edellytä jo suoritetun kehittämiskorvauksen
palauttamistakaan. Suoritettu kehittämiskorvaus on perustunut
kunnan aikaisemman kaavan toteuttamiskustannuksiin. On myös
huomattava, että kehittämiskorvaus on aikaisemman
kaavan pohjalta voitu periä vasta siinä vaiheessa,
kun maanomistaja on käyttänyt hyväkseen
kaavan hänelle tuoman hyödyn joko saamalla rakennusluvan
tai luovuttamalla kiinteistön vastikkeellisella saannolla.
Ympäristövaliokunta toteaa vielä, että lainsäädäntö ei
muissakaan tilanteissa edellytä maanomistajalle maksettavaksi
korvausta aikaisemmassa kaavassa osoitetun rakennusoikeuden supistamisesta.
Myöskään sopimusperusteisen korvauksen
osalta ehdotus ei merkitse muutosta nykyiseen tilanteeseen.
Edellä esitetyillä perusteilla ympäristövaliokunta
katsoo, ettei lakiehdotuksen tarkistamiseen ole tältä osin
syytä.
Muutoksenhaku.
Perustuslakivaliokunnan lausunnossa kiinnitetään
huomiota siihen, että kehittämiskorvauksen määräämispäätökseen
haetaan muutosta kunnallisvalituksella. Valitusoikeus määräytyy
kuitenkin hallintolainkäyttölain mukaisesti eli
kuuluu vain asianosaiselle. Kunnallisvalituksen käytöstä seuraa,
että valitusperusteet on esitettävä yksilöidysti
jo valituskirjelmässä. Kunnallisvalituksessa valitusaste
ei voi valituksen johdosta muuttaa päätöstä,
esimerkiksi kehittämiskorvauksen määrää,
vaan pelkästään palauttaa asian ensiasteeseen.
Perustuslakivaliokunta arvioi, että kunnallisvalitus johtaa
aiheettoman raskaaseen ja hitaaseen muutoksenhakumenettelyyn. Asiaa
on tarpeen arvioida vielä jatkokäsittelyssä.
Ympäristövaliokunta toteaa, että valitusoi-keus
kehittämiskorvausta koskevaan päätökseen
on asian luonne huomioon ottaen perusteltua rajata laillisuusperusteisiin.
Kun maanomistajaa on päätöstä valmisteltaessa
kuultava (91 h §), hänellä voidaan
katsoa olevan hyvät edellytykset esittää valituskirjelmässä valituksen
perusteet kunnallisvalituksen edellyttämällä tavalla.
Kehittämiskorvauksen määräämistä koskevien
valitusten voidaan arvioida olevan pääosin sellaisia,
joissa valituksen hyväksyminen edellyttää asian
palauttamista kunnan viranomaiselle uudelleen käsiteltäväksi.
Tämä koskee etenkin tilanteita, joissa useat maanomistajat
ovat valittaneet samaa aluetta koskevasta kehittämiskorvauspäätöksestä.
Muutoinkaan ei ole perusteltua, että tuomioistuin tekee
päätöksen korjaamisen edellyttämät
laskelmat ja muuttaa esimerkiksi korvauksen rahamäärää palauttamatta
asiaa kunnan viranomaisen uudelleen käsiteltäväksi.
Kunnallisvalitukseen valituslajina liittyy myös kuntalain
mukaisen oikaisuvaatimusmenettelyn soveltaminen. Jos kehittämiskorvauksen
määrääminen on ollut kunnan
muun viranomaisen kuin kunnanvaltuuston tehtävänä,
olisi päätökseen tyytymättömän
ennen valittamista tehtävä asiassa kuntalain (365/1995)
89 §:n mukainen oikaisuvaatimus.
Edellä esitetyin perustein ympäristövaliokunta
pitää kunnallisvalitusta hallintovalitusta paremmin
kehittämiskorvauksen määräämistä koskevaan
päätökseen soveltuvana valituslajina.
Yksityiskohtaiset
perustelut
91 a §. Maanomistajan velvollisuus osallistua yhdyskuntarakentamisen kustannuksiin.
Pykälän 1 momentissa on perussäännös
asemakaavoitettavan alueen maanomistajan velvollisuudesta osallistua
yhdyskuntarakentamisen kustannuksiin, jos asemakaavasta aiheutuu
maanomistajalle merkittävää hyötyä.
Valiokunnan huomiota on tässä yhteydessä kiinnitetty
"merkittävän hyödyn" määrittämisen hankaluuteen.
Pykälän perustelujen mukaan hyödyn
määrää arvioitaisiin asemakaavoitettavan
alueen kiinteistöjen arvonnousun perusteella. Kiinteistön arvonnousun
määrittelyssä sovellettaisiin kiinteän
omaisuuden ja erityisten oikeuksien lunastuksesta annetun lain (603/1977)
mukaisia periaatteita. Kysymys siitä, milloin hyöty
on merkittävä, jää kuitenkin
lakiehdotuksen mukaan ratkaistavaksi kussakin tapauksessa erikseen,
sillä tapaukset ovat vaihtelevia ja merkittävän
hyödyn määrittelyyn vaikuttavat tekijät
ajan myötä muuttuvia.
Yhdessä suhteessa lakiehdotus täsmentää merkittävän
hyödyn käsitettä. Ehdotuksen 91 c §:n
4 momentin mukaan vain asumiseen kaavoitettavasta alle 400 kerrosneliömetrin
rakennusoikeudesta ei saa määrätä maanomistajan maksettavaksi
kehittämiskorvausta. Alle 400 kerrosneliömetrin
rakennusoikeutta asuntorakentamiseen pidettäisiin siten
suoraan lain nojalla sellaisena hyötynä, joka
ei ole merkittävä.
Valiokunta korostaa, ettei maanomistaja ole neliömetrirajan
ylittyessä automaattisesti velvollinen osallistumaan kaavakustannuksiin.
Tällöinkin on tapauskohtaisesti ratkaistava, onko kiinteistön
arvonnousu sellainen, että maanomistajalle syntyy merkittävää hyötyä.
Esityksen perustelujen mukaan merkittävää hyötyä voidaan
nykytilanteessa tuskin katsoa syntyvän asuntorakentamisessa
edes alle 500 kerrosneliömetrin rakennusoikeudesta. Tämä perustelukannanotto
on tarkoitettu ohjaamaan lain soveltamista.
91 c §. Kehittämiskorvaus.
Pykälän 4 momentin mukaisella kehittämiskorvauksen
perimiskiellolla alle 400 kerrosneliömetrin asuntorakentamisoikeudesta
pyritään rajaamaan yksittäinen pientalorakentaminen
(esim. omakotitalot, paritalot) lakisääteisen
yhdyskuntarakentamisen kustannusvastuun ulkopuolelle. Valiokunta ehdottaa,
että neliömetriraja muutetaan 500 kerrosneliömetriksi.
Valiokunta pitää rajan korottamista tarpeellisena
siitä huolimatta, että kunta voi ehdotetun momentin
mukaan päättää korkeamman rajan
soveltamisesta kunnassa tai tietyllä kaava-alueella. Säädöstekstiin
otetuilla rajoilla on ohjaavaa vaikutusta, ja lakiehdotuksen mukainen
neliömetriraja on paritalojen osalta niukka, kun otetaan
huomioon uudistetun maankäyttö- ja rakennuslain
kerrosalan määrittämistä koskevat
säännökset. Myös lain soveltajan
kannalta on selkeämpää, että lakitekstissä ja
perusteluissa puhutaan samasta neliömäärästä.
Valiokunta ehdottaa 4 momenttia täsmennettäväksi
myös siltä osin, että muissa tilanteissa (yli
500 kerrosneliömetrin asuntorakentamisoikeus
ja rakennusoikeus muuhun käyttötarkoitukseen)
kehittämiskorvauksen määrääminen
kytketään säädöstasolla
91 a §:n mukaiseen merkittävän hyödyn
syntymiseen maanomistajalle. Muutosehdotus perustuu perustuslakivaliokunnan
lausuntoon. Myös osa ympäristövaliokunnan
kuulemista asiantuntijoista piti säännöstä tältä osin
epäselvänä.
91 d §. Kunnalle yhdyskuntarakentamisesta aiheutuvat kustannukset.
Ympäristövaliokunnan huomiota on kiinnitetty
pykälän 1 momentin ensimmäisen virkkeen
ja toisen virkkeen sanamuodolliseen eroon velvoittavuuden kannalta.
Ensimmäisen virkkeen mukaan kustannukset voidaan ottaa
huomioon ja toisen virkkeen mukaan kustannukset otetaan huomioon.
Jotta sanamuotoero ei aiheuttaisi erilaisia tulkintoja, valiokunta
ehdottaa toisen virkkeen sanamuodon tarkistettavaksi ensimmäisen
virkkeen mukaisesti muotoon "voidaan ottaa huomioon".
91 f §. Kehittämiskorvauksen enimmäismäärä.
Pykälän mukaan kehittämiskorvauksena
voidaan periä enintään 60 prosenttia
asemakaavasta johtuvasta asemakaavan mukaisen tontin arvonnoususta.
Valiokunta on pohtinut, onko ehdotettu enimmäiskorvauksen
määrä liian korkea. Saadun selvityksen
mukaan maankäyttösopimuksissa sovitut korvausmäärät
ovat olleet keskimäärin 30—40 prosenttia
kiinteistön arvonnoususta. Valiokunta ei kuitenkaan ehdota
pykälää muutettavaksi, koska joissakin
maankäyttösopimuksissa on käytetty 60
prosentin korvausrajaa. Enimmäiskorvauksen alentaminen
muuttaisi siten nykyistä sopimuskäytäntöä,
mitä valiokunta ei pidä perusteltuna.
Valiokunta korostaa pykälän soveltamisen kannalta,
että kysymyksessä on enimmäiskorvaus.
Valiokunta korostaa myös sitä, että ehdotetun
pykälän mukaan kunta voi päättää soveltaa kunnassa
tai kaavoitettavalla alueella alhaisempaa kehittämiskorvauksen
enimmäismäärää.
Valiokunnan mielestä kehittämiskorvauksen suuruuden
osalta on tarpeen antaa lain soveltajille tarkempia ohjeita. Ohjeissa
on tarpeen selventää myös muilta osin
nyt hyväksyttävien lainmuutosten soveltamista,
muun muassa kehittämiskorvauksen määräämisen
perusteita ja merkittävän hyödyn määrittämistä.