Perustelut
         
         Rakennuksen energiatodistus
         
         EU:n direktiivi rakennusten energiatehokkuudesta edellyttää,
            että rakennuksen energiatodistus on käytettävissä rakennuksen
            osto- ja vuokraustilanteessa. Suomessa direktiivi on pantu täytäntöön
            lailla rakennuksen energiatodistuksesta. Energiatodistuksen avulla
            on mahdollista vertailla rakennusten energiatehokkuutta. Energiatodistus
            perustuu ainoastaan rakennuksen ominaisuuksiin. Käyttäjien
            osuus energiankulutuksessa otetaan huomioon rakennuksen käyttötarkoituksen
            mukaisella vakioidulla standardikulutuksella. Todistuksessa otetaan
            huomioon muun muassa lämmöneristys, ikkunat, ilmanvaihto
            ja lämmitys. Koska vertailun kohteena ovat rakennuksen
            ominaisuudet ja käytön osuus on vakioitu, asukkaiden
            energiankulutustottumukset eivät vaikuta energialuokkaan.
         
         
         Energiatehokkuusluokan avulla kuvataan rakennuksen kokonaisenergian
            kulutusta asteikolla A—G. Energiatehokkuusluokan määrittää laskennallinen
            energialuku, joka koostuu rakennuksen vuotuisesta ostoenergian tarpeesta
            neliömetriä kohti. Laskennassa painotetaan erilaisia energiamuotoja
            kertoimilla, suosien uusiutuvia energiamuotoja. Energiatodistuksesta
            on luettavissa myös laskennallinen energiankulutus ilman
            eri energiamuotojen painotuksia. Lisäksi vanhan kohteen
            todistuksesta on nähtävissä toteutunut
            energiankulutus.
         
         
         Energialuokkaa voi parantaa esimerkiksi lämmöneristystä lisäämällä,
            ilmanvaihdon lämmön talteenotolla tai uusiutuvan
            energian käytöllä. Energiatodistus sisältää ammattilaisten
            laatimia säästösuosituksia, joiden avulla
            voi parantaa energiatehokkuutta. Energiatodistus on ollut Suomessa
            käytössä vuodesta 2008 lähtien
            kaikessa uudisrakentamisessa sekä vuodesta 2009 myynti-
            ja vuokraustilanteissa suurissa rakennuksissa sekä uusissa
            pientaloissa. 
         
         
         Jatkossa energiatodistus tarvitaan myös vanhan pientalon
            myynnin tai vuokrauksen yhteydessä. Vuonna 2013 uudistetun
            lain mukaan uudistetut energiatodistukset tulevat käyttöön
            vaiheittain. Ennen vuotta 1980 rakennetuille pientaloille energiatodistus
            tarvitaan myynnin ja vuokrauksen yhteydessä vasta 1.7.2017
            alkaen. Lisäksi muutamille muille rakennustyypeille on siirtymäaikoja:
            rivi- ja ketjutaloja sekä liike- ja toimistorakennuksia
            uudet säädökset koskevat 1.7.2014 alkaen
            ja hoitoalan rakennuksia sekä kokoontumis- ja opetusrakennuksia
            1.7.2015 alkaen.
         
         
         Energiatodistus on voimassa 10 vuotta. Ympäristöministeriön
            hintaseurannan mukaan energiatodistus maksaa nykyisin
            olemassa olevalle omakotitalolle 150—300 euroa. Pätevöityneitä todistuksen
            laatijoita on yli 1 800.
         
         
         Jos kiinteistö on arvoltaan hyvin vähäinen, vuokra
            on pieni tai kohdetta ei esitellä julkisesti, energiatodistus
            voidaan laatia valmiin lomakkeen avulla niin kutsutun kevennetyn
            menettelyn kautta. Energiatodistusta ei tarvita muun muassa loma-asunnoille,
            suojelluille tai pienille, alle 50 m2:n kokoisille rakennuksille.
         
         
         Energiatodistus voi parhaimmillaan lisätä rakennusten
            arvoa ja edistää niiden energiatehokkuusremontteja,
            auttaa vertailemaan samantyyppisten rakennusten energiankulutusta
            ja hyödyttää siten kotitalouksia niiden
            tehdessä usein elämänsä suurimpia
            hankintapäätöksiä. Energiatehokkuus
            on myös kiinteistön omistajan etu, kun se opastaa
            tarkoituksenmukaisiin korjaustoimenpiteisiin, jotka maksavat säästyneinä kustannuksina
            itsensä nopeasti takaisin ja tuottavat siten taloudellista
            etua. Valiokunta korostaa kunnollisen neuvonnan merkitystä energiatodistuksen
            tavoitteiden saavuttamisessa siten, että se palvelisi kuluttajaa
            parhaiten.
         
         
         Energiamuodon kertoimet
         
         Energiamuodon kerroin kuvastaa sitä, paljonko jalostamatonta
            luonnon energiaa (vesivoima, tuuli, maalämpö,
            auringon säteily, uraani, hiili, turve, puu, maakaasu, öljy
            jne.) tarvitaan sen ostetun energian tuottamiseen, jota rakennukseen ostetaan.
            Ostoenergia tarkoittaa energialaskennassa rakennukseen tuotavaa
            energiaa. Esimerkiksi omasta metsästä hankittu
            puu, jolla rakennusta lämmitetään, rinnastetaan
            energialaskennassa ostoenergiaan. Jos ostetaan öljyä,
            kaasua tai puuta, josta tuotetaan rakennuksen tarvitsemaa lämpöä,
            kerroin on 1, koska primäärienergiaa
            käytetään sellaisenaan.
         
         
         Rakennuksen energiatodistuksesta annetun lain 10 §:n
            mukaan rakennuksen kokonaisenergiankulutus määritetään
            painottamalla laskennallista ostoenergiankulutusta energiamuotojen kertoimilla.
            Energiamuotojen kertoimia käytetään uudisrakentamisen
            sekä korjaus- ja muutostöiden energiatehokkuuden
            ohjaamisessaValtioneuvoston asetus rakennuksissa käytettävien energiamuotojen
            kertoimien lukuarvoista (9/2013), ympäristöministeriön
            asetus rakennusten energiatehokkuudesta (2/2011) ja ympäristöministeriön
            asetus rakennuksen energiatehokkuuden parantamisesta korjaus- ja
            muutostöissä (4/2013).. Kun kerrotaan
            ostettu energia energiamuodon kertoimella, saadaan kokonaisenergiatarkastelussa käytetty
            mittari, E-luku.
         
         
         Energiamuotojen kertoimien suhteet perustuvat Suomen 2000-luvun
            kokonaisenergiantuotannon tilastojen perusteella määritettyyn
            ns. kokonaisprimäärienergiakertoimeen. Yksinomaan tuon
            laskennan perusteella kaukolämmön kerroin olisi
            0,9 ja sähkön 2,2.
         
         
         Rakennusten energiatehokkuutta laskettaessa käytettävien,
            maankäyttö- ja rakennuslain nojalla säädettävien
            energiamuodon kertoimien määrittämisessä on
            kuitenkin otettu huomioon uusiutuvan energian käytön
            edistäminen sekä lämmitystapa energiantuotannon
            yleisen tehokkuuden kannalta.
         
         
         Muotokertoimien valinnan perusteena on siis tarve lisätä uusiutuvien
            energialähteiden käyttöä ja
            vähentää fossiilisten polttoaineiden
            käyttöä. Fossiilisten polttoaineiden
            kerroin on siksi perusarvossa 1, ja uusiutuvien polttoaineiden kertoimelle
            on annettu niiden käyttöä edistävä arvo
            0,5. Kaukolämmön kertoimeksi on annettu 0,7, joka
            vastaa sähkön ja lämmön yhteistuotannon
            uusiutumatonta primäärienenergiakerrointa tuon
            lämmitystavan energiantuotannon yleisen tehokkuuden perusteella.
            Kaukojäähdytyksen arvo on 0,4, joka perustuu muun
            muassa tehokkaaseen lämpöpumpputekniikkaan sekä meriveden
            hyödyntämiseen talvella. Sähkön
            kerroin on 1,7, joka vastaa kaukolämmön ja sähkön
            välistä suhdetta. Kansalaisaloitteen perustana
            on näkemys siitä, että energiatodistus "rankaisee" esimerkiksi
            sähkölämmitystaloa, koska sen kulutus
            kerrotaan sähkön kertoimella 1,7, jolloin ero laskennalliseen
            kulutuslukuarvoon kasvaa huomattavasti.
         
         
         
            Valiokunta pitää kertoimia tarkoituksenmukaisina
               uusiutuvan energian edistämisen kannalta, mutta niiden
               käyttö energiatodistuksessa ei ole kuluttajan
               kannalta selkeää ja ymmärrettävää,
               vaan tarkoituksenmukaisempaa olisi vertailla rakennusten laskennalliseen
               kulutukseen perustuvia arvoja keskenään.
            
         
         
         Laskennallinen ja toteutunut energiankulutus
         
         Valiokunta pitää lähtökohtaisesti
            tarkoituksenmukaisempana vertailla rakennusten energiankulutusta
            keskenään eikä niissä asuvien
            kulutustottumuksia. Myös laskennalliseen kulutukseen perustuva
            todistus täytyy voida laatia siten, että se on
            informatiivinen, helposti ymmärrettävä ja edullinen.
         
         
         Toteutuneeseen kulutukseen perustuvat tiedot ovat erittäin
            tärkeitä myös, ja ne ilmoitetaankin aina,
            kun ne ovat saatavilla. Yksinomaan toteutuneeseen kulutukseen perustuvat
            arvot johtaisivat kuitenkin asukkaiden määrän
            ja kulutustottumusten eikä itse rakennusten ominaisuuksien
            vertailuun. 
         
         
         Ruotsissa energiatodistus perustuu toteutuneeseen kulutukseen,
            mutta sielläkään järjestelmä ei
            ole yksinkertainen ja todistusten hintataso vastaa Suomen tasoa.
            Ruotsissa lämmitysenergiankulutus korjataan ensin
            normaalivuoteen, lisätään siihen arvioitu
            lämpimän käyttöveden lämmittämiseen
            kuluva energiamäärä ja arvioitu kiinteistösähkön
            määrä, joista yhdessä syntyy energiatodistuksessa
            ilmoitettava luku.
         
         
         Arviointia ja johtopäätökset
         
         Toteutuneen ostoenergiankulutuksen ilmoittaminen energiatodistuksessa
         
         Kansalaisaloitteessa ehdotetaan toteutuneen ostoenergiankulutuksen
            ilmoittamisen säätämistä pakolliseksi
            laskennallisen kulutuksen ohella. Valiokunta toteaa, että voimassaolevan
            lain mukaan toteutunut ostoenergiankulutus on ilmoitettava, jos
            tieto on saatavilla. Valiokunta katsoo, että pakolliseksi
            säätäminen saattaisi aiheuttaa hankaluuksia
            tilanteessa, jossa ostoenergiankulutustietoa ei syystä tai
            toisesta ole. Voimassa oleva velvoite ilmoittaa tieto, jos se on
            saatavilla, on riittävä ja joustavampi todistuksen
            hankkijan kannalta.
         
         
         Energiamuodon kertoimet kokonaisenergiankulutuksen määrittämisessä
         
         Kansalaisaloitteessa ehdotetaan, että ennen vuotta
            2008 rakennettujen pientalojen osalta ei oteta huomioon energiamuotojen
            kertoimia. Valiokunta toteaa, että aikaisemmin vapaaehtoinen energiamuotokertoimien
            käyttäminen tuli pakolliseksi uudelleenlaaditulla
            energiatehokkuusdirektiivillä vuonna 2010. Kansalaisaloitteen
            ehdotusta ei siten ole mahdollista toteuttaa, ilman että direktiiviä vastaavasti
            muutettaisiin. Valiokunta viittaa tältä osin asuntoministerin
            EU:n komissiolle lähettämään
            kirjeeseen, jossa esitetään energiatodistuksen
            tekemistä vapaaehtoiseksi ennen direktiivin hyväksymistä rakennettujen
            omakotitalojen osalta. Ympäristövaliokunta tukee
            esityksiä direktiivin muuttamiseksi.
         
         
         Johtopäätökset energiatodistuksen
            muutostarpeesta
         
         
         Valiokunta toteaa johtopäätöksenään,
            että kansalaisaloitteen sisältämien ehdotusten
            hyväksyminen ei ole edellä perustelluin syin mahdollista.
            Valiokunta on kuitenkin kansalaisaloitteen kanssa yhtä mieltä siitä,
            että energiatodistuksen tulisi olla mahdollisimman yksinkertainen
            ja edullinen sekä helposti ymmärrettävä.
            Energiatodistusta tulee muuttaa, jotta sen käyttökelpoisuus
            ja ymmärrettävyys paranee ja sillä voidaan myös
            saavuttaa tavoitteena olevat ympäristöhyödyt.
         
         
          Valiokunta katsoo, että E-luokan perustuminen energiamuodon
            kertoimeen on seikka, joka tekee pientalojen luokituksesta kansalaisten kannalta
            vaikeasti ymmärrettävän. Koska direktiivi
            edellyttää energiamuodon kertoimien huomioimista
            energiatodistuksessa, niitä ei voida kokonaan poistaa.
            Valiokunta kuitenkin katsoo, että todistusta voidaan kehittää sisällöllisesti
            siten, että siinä olisi mahdollisesti kaksi indikaattoria,
            ensimmäinen laskennalliseen kulutukseen perustuva, joka
            määräisi E-luokan, ja toinen rinnalle
            otettava tieto energiamuodon kertoimella kerrottu tulos.
         
         
         Monissa maissa energiatodistus sisältää kaksi indikaattoria,
            esimerkiksi Ranskassa ja Irlannissa lisänä on
            hiilidioksidi-indikaattori. Nuo mallit eivät välttämättä sovi
            Suomeen, mutta muutoin kahteen lukuun perustuvaksi muuttamista tulee
            selvittää.
         
         
         Toinen mahdollisuus energiatodistuksen sisällön
            muuttamiseen varsinkin olemassaolevien omakotitalojen osalta on
            sidoksissa direktiivin muuttamismahdollisuuksiin. Mahdollisuudet
            direktiivin muuttamiseen tulee selvittää nyt,
            kun laajemminkin on käynnissä hanke tarpeettoman yksityiskohtaisen
            EU-sääntelyn purkamisesta.
         
         
         Valiokunta hylkää siten kansalaisaloitteeseen sisältyvät
            lakiehdotukset, mutta katsoo, että energiatodistusta tulee
            kehittää sisällöllisesti siten,
            että se on informatiivinen, helppotajuinen ja edullinen.
            Edellä esitettyyn viitaten valiokunta edellyttää,
            että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin pientalojen energiatodistuksen
            sisällölliseksi muuttamiseksi edellä kuvatulla
            tavalla kansalaisaloitteen perimmäisen tavoitteen
            toteuttamiseksi (Valiokunnan lausumaehdotus 1) ja aloitteellisesti
            pyrkii direktiivin muuttamiseen vapaaehtoiseksi vanhojen omakotitalojen
            osalta (Valiokunnan lausumaehdotus 2).
         
         
         Lakialoite
         
         Koska valiokunta ehdottaa kansalaisaloitteeseen sisältyvien
            lakiehdotusten hylkäämistä, myös
            kansalaisaloitteen kanssa identtinen lakialoite ehdotetaan
            hylättäväksi.