Pääradan palvelutaso ja Helsinki—Tampere-rataosan välityskyvyn merkittävä parantaminen on Kanta-Hämeen saavutettavuuden, elinvoimaisuuden ja asukkaiden työmatka- ja asiointiliikkumisen kannalta erityisen ratkaisevaa. Tuhannet ihmiset Kanta-Hämeestä ja pääradan varrelta käyvät päivittäin työssä pääkaupunkiseudulla tai Tampereen suunnalla. Pääradan kyky välittää junaliikennettä on avainasemassa ihmisten arkiliikkumisen toimivuudelle koko yhteysvälillä Tampereelta Helsinkiin. Ilman pääradan riittävää raidekapasiteettia se ei pysty välittämään myöskään junaliikennettä pohjoisesta, lännestä eikä idästä. Pääosa Suomen junaliikenteen toimivuudesta on kiinni Tampere—Helsinki-yhteysvälistä.
Päärata on myös elinkeinoelämän kuljetusten toimivuuden kannalta tärkeä valtasuoni. Riihimäki—Hämeenlinna—Tampere-rataosalla vuosittaiset tavaraliikenteen kuljetusmäärät ovat koko ajan kasvamassa ja ovat nyt tasoa viisi miljoonaa tonnia vuodessa. Tavaraliikenteen yhteensovittaminen muun liikenteen sekaan on haastavaa jo nykytilanteessa, esimerkiksi Äänekoski—Vuosaari-junat oli vaikeaa sijoittaa rataosalle.
Rataosalla erityisen ongelman tuo nopean ja hitaan henkilöliikenteen ja tavarajunaliikenteen sijoittaminen nykyiseen raidekapasiteettiin.
Helsinki—Tampere-välille pääradan kehittämisen suunnitteluun on valtion lisätalousarviossa 19.6.2019 osoitettu yhteensä 11 miljoonan euron määräraha. Summasta 1,5 miljoonaa euroa on varattu ohituspaikkojen suunnitteluun ja 8 miljoonaa euroa Riihimäki—Tampere-rataosan kolmannen raiteen yleissuunnitteluun ja ympäristövaikutusten arviointiin. Suunnittelua ei kuitenkaan syystä tai toisesta ole aloitettu.
Pääradan suunnittelun edistäminen on hyvin tärkeätä ja toteutuessaan luo edellytykset radan välityskyvyn parantamiselle.
Pääradan lisäraiteet on todettu tarpeellisiksi. Ilman lisäraiteita rataosa ei tulevaisuudessa kykene välittämään sille tulevaa junaliikennettä (Riihimäki—Tampere-rataosan tarveselvitys, Liikennevirasto 1/2018).
Yleissuunnitelmassa tulee varautua kahden lisäraiteen rakentamiseen nykyisen ratalinjauksen mukaiseen ratakäytävään.
Eduskunnan vuonna 2019 lisätalousarviossa myöntämän määrärahan lisäksi tarvitaan lisärahoitusta, jotta yhteysväli voidaan suunnitella siten, että siinä varaudutaan yhteensä neljään raiteeseen.
Esittäessään tämän aloitteen Hämeen vaalipiirin kansanedustajat edellyttävät, että liikenne- ja viestintäministeriö käynnistää eduskunnan vuonna 2019 osoittaman määrärahan mukaisesti ratalain mukaisen yleissuunnitelman laatimisen Riihimäki—Tampere-rataosalle.
Tämä aloite on tehty yhteistyössä Hämeen liiton ja Hämeen vaalipiirin kansanedustajien kanssa.