Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Kirkkonummi on reilun 39 000 asukkaan kasvava kunta. Tilastokeskuksen väestöennusteen mukaan asukasluku kasvaa jopa 6 000 asukkaalla vuoteen 2040 mennessä. Tämä tarkoittaa yli 13 prosentin kasvua. Väestönkasvun seurauksena myös Kirkkonummen liikenne lisääntyy joka vuosi, mikä kuormittaa tieverkostoa.
Teiden päällysteet ovat Kirkkonummella paikoitellen hyvin huonossa kunnossa, ja eteläisellä Kirkkonummella sijaitseva reilun 18 kilometrin pituinen Porkkalantie (tie 11247) on yksi niistä teistä, joilla liikenneturvallisuus on heikentynyt päällysteen kunnon vuoksi. Porkkalantie kulkee Jorvaksentieltä Porkkalanniemeen. Pohjoisesta etelään tultaessa tie kulkee Korkkullan, Friggesbyn ja Porkkalan kautta, ja näillä alueilla asuu yhteensä lähes 1 000 henkilöä. Porkkalantietä käyttävät kunnan asukkaiden lisäksi myös muun muassa Porkkalanniemen ulkoilualueen kävijät ja kesämökkien omistajat.
Kuntalaisten mukaan Porkkalantien päällysteessä on syviä kuoppia. Liikenteen turvallisuus kärsii myös tien monista jyrkistä mutkista ja mäistä sekä riittämättömästä valaistuksesta. Porkkalantien huono kunto on huolestuttava myös siksi, että lapsia ja nuoria kävelee ja pyöräilee tiellä. Uudenmaan ELY-keskus on tietoinen ongelmasta, mutta Porkkalantien päällysteen parannusta ei ole sisällytetty tienpidon ja liikenteen suunnitelmaan 2019—2022 resurssipulan vuoksi. Porkkalantien päällyste on uusittava autoliikenteen ja kevyen liikenteen liikenneturvallisuuden takaamiseksi.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,