Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tahkoluodon syväsatamassa on Suomen parhaat valmiudet laajentaa toimintaa ja käsitellä massiivisia määriä transitobulkkia. Tänä vuonna Tahkoluodossa varaudutaan laivaamaan maailmalle yli miljoona tonnia hiiltä. Ensimmäisessä vaiheessa tavoitteena on kasvattaa transitobulkin määrä kolmeen miljoonaan tonniin vuodessa ja seuraavassa vaiheessa seitsemään miljoonaan tonniin. Porin Tahkoluodon syväsataman raideinvestointien ensimmäinen vaihe valmistui kesällä 2018. Kolmivaiheisen investointiohjelman seuraavat vaiheet ovat kuljettimien uusinta ja nosturit. Operaattoreiden ja sataman yhteenlasketut investointisuunnitelmat yltävät noin 15 miljoonaan euroon.
Rautatieyhteydet Porin satamiin eli Tahkoluotoon ja Mäntyluotoon tehostuvat, kun Porin ja Mäntyluodon välisen radan sähköistys valmistuu vuoden 2019 lopussa. Tahkoluotoon saakka sähköistys ei vielä ulotu ja Mäntyluodossa sähköveturit vaihdetaan toistaiseksi dieseleihin. Tahkoluodon liikenteen kasvaessa miljooniin tonneihin radan merkitys muuttuu merkittävästi. Jotta kuljetuksista saadaan mahdollisimman tehokkaita, rata pitäisi sähköistää Tahkoluotoon asti. Tämä mahdollistaa transitojunien vetämisen sähköllä suoraan sataman purkuraiteille.
Boliden-konsernin satojen miljoonien eurojen investointiohjelmasta merkittävä osa kohdistuu Harjavallan ja Porin tuotantolaitoksiin. Tahkoluodon radan sähköistäminen mahdollistaisi Harjavallan rikkihappotuotannon (700 000 tn) siirtämisen valtatieltä 2 Harjavalta—Tahkoluoto-raideyhteydelle.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,