Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Suomessa PISA-tulokset paranivat vuoteen 2006 saakka, jolloin Suomi oli lukutaidossa sekä matematiikassa sijalla 2 ja luonnontieteissä ykkössijalla. Tämän jälkeen etenkin poikien osaaminen luonnontieteissä ja matematiikassa on laskenut huomattavasti. Perussuomalaiset näkee, että laadukkaan perusopetuksen turvaaminen on Suomen tulevaisuuden kannalta elintärkeää, koska korkea koulutus- ja osaamistaso on menestyksemme elinehto. Edellytämme hallitukselta toimenpiteitä, joilla Suomi palautetaan oppimistuloksissa maailman huipulle.
Suuret luokkakoot oppilaitoksissamme ovat ongelmallinen asia niin oppilaiden kuin opettajienkin näkökulmasta. Pienemmät opetusryhmät mahdollistavat laadukkaamman ja yksilöidymmän opetuksen, mikä puolestaan heijastuu oppilaiden opintomenestyksessä. Lisäksi liian suuriksi paisuneet opetusryhmät saattavat olla vaaraksi oppilaiden ja opettajien henkiselle hyvinvoinnille. Luokkakokojen kasvamisen trendi on saatava käännettyä mahdollisimman pian ja tähän on varattava riittävät määrärahat.
Alueellisen tasa-arvon säilyttäminen edellyttää, että lapsilla on mahdollisuus varhaiskasvatukseen ja koulunkäyntiin ilman kohtuuttoman pitkiä koulumatkoja koko maassa. Perussuomalaiset vaatii tästä syystä, että opetus- ja kulttuuriministeriö ryhtyy konkreettisiin toimenpiteisiin sen varmistamiseksi, ettei yhdenkään lapsen päivittäisen koulumatkan pituus ylitä kahta tuntia. Esitämme tämän tavoitteen toteuttamista varten 50 000 000 euron määrärahaa kyläkoulujen ja päiväkotien toiminnan turvaamiseen. Määräraha jaettaisiin hakemuksesta valtionosuuksina sellaisille kunnille, joiden alueilla lasten koulumatkat ovat erityisen pitkiä ja joissa kyläkoulujen ja -päiväkotien toiminnan turvaaminen edellyttää lisäpanostuksia.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,