Arkkitehtuuri- ja ympäristökoulu Lastu on perinteikäs, juureva ja juurruttava ympäristö, joka on hyvä ja turvallinen pohja ponnistaa ajattelua ihan uusille tasoille. Kaikessa toiminnassa on mukana resurssiviisaus ja kierrätys. Lastu on pitkän linjan kestävän kehityksen toimija, joka on toteuttanut taide-, kulttuuri- ja arkkitehtuurikasvatustoimintaa erilaisten yhteistyökumppaneiden kanssa kohta kolmenkymmenen vuoden ajan Pohjois-Savossa ja myös valtakunnallisesti.
Yhteistyöverkostoon kuuluvat Pohjois-Savossa kulttuurin aluekeskukset (tanssi, valokuva, elokuva), kulttuurilaitoksia, kuntatoimijoita, taide- ja kulttuuritoimijoita, taiteilijoita ja erilaisia maaseututoimijoita esim. kyläyhdistyksiä ja kyläkouluja. Lastu on verkostoitunut myös valtakunnallisesti: esim. Suomen lastenkulttuurikeskusten liiton ja Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liiton jäsen. Se toimii yhteistyössä Suomen keskeisten arkkitehtuurikasvatustoimijoiden (esim. Arkkitehtuurin tiedotuskeskus) kanssa.
Lastun työntekijöiden osaaminen ja kokemus on laajaa: joukossa on eri taiteen- ja toiminta-alojen asiantuntemusta, monitaiteisuutta sekä taiteen ja kulttuurin soveltavaa osaamista. Lastu on moniulotteinen verkostotoimija ja elävän maaseudun ylläpitäjä.
Lastun ajattelutavan mukaan on tärkeää tarjota jokaiselle mahdollisuus löytää itsestään taide- ja ympäristölähtöisten menetelmien avulla ympäristöä ja itseään arvostava, onnellinen ihminen. Tavoite on mahdollistaa ylisukupolvisia kohtaamisia ja toiminnan tiloja eri-ikäisille ihmisille. Yksi keskeisimmistä kohderyhmistä ovat nuoret.
Lastun taiteilija-kehittäjät työstävät paikallisen yhteisön kanssa Lastusta yhteisöllistä hyvinvoinnin toimintatilaa, missä vahvistetaan taideaskelin kestävää elämää. Opitaan vanhoja perinteisiä asioita, matkataan menneeseen aikamatkoin ja kuvitellaan tulevaisuutta. Löydetään ilmaisun tapoja ja keinoja oman ja yhteisön hyvinvoinnin vahvistamiseen.
Kehittämistyössä Lastuun syntyy mm.:
- avoin arkiverstas (mahdollisuus puusepänverstaan käyttöön ohjatusti)
- eri-ikäisten oman toiminnan työskentelytilat (mahdollistaa mm. nuorten omaehtoisen toiminnan syntymisen)
Taiteen keinoin voidaan lieventää yksinäisyyttä ja yksinäisyyden kokemusta, joka on yksi hyvinvoinnin riskitekijä ja altistaa mielenterveyden ongelmille. Taidetoiminnalla on osallistava, yhteisöllisyyttä vahvistava ja ystävyyttä lisäävä vaikutus. Se aktivoi hyvinvoinnin, myös mielen hyvinvoinnin, kokonaisvaltaiseen huolehtimiseen. Mahdollisuus taidetoimintaan tulee olla tasa-arvoisesti saatavilla kaikille, etenkin lapsille ja nuorille myös maaseutualueilla. Keskeistä on aktiivinen toimijuus.Kehittämistyön kokemuksia ja tietotaitoa jaetaan sovellettavaksi eri toimintaympäristöissä.