Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Harmaasta taloudesta seuraa yhteiskunnalle merkittäviä verotulojen menetyksiä. Talousrikollisuus ja harmaa talous ovat nopeasti laajenevia ja rikoksentekomuotojaan muuttavia rikollisuuden aloja, ja niihin liittyy yhä enemmän myös järjestäytynyttä rikollisuutta.
Tullilla on tärkeä tehtävä harmaan talouden torjunnassa. Tullin harmaan talouden torjunnan yhteiskunnallinen vaikuttavuus oli arvioltaan noin 61 miljoonaa euroa ja talousrikostorjunnan yli 54 miljoonaa euroa vuonna 2017. Torjuntaan kuuluu muun muassa ennalta ehkäiseviä toimia kuten myös sekä reaaliaikaisen että jälkikäteisen valvonnan harjoittamista. Torjuntaa tehdään yhteistyössä muiden viranomaisten kanssa. Tullin suorittamaan valvontaan ja rikostutkintaan laitetut resurssit palautuvat moninkertaisesti yhteiskunnalle kerättyjen maksujen ja sakkojen sekä lisääntyneiden verotulojen muodossa.
Tehokas harmaan talouden torjunta edellyttää riittäviä resursseja. Uusia haasteita viranomaisille aiheuttavat rikosmäärien kasvu, rikosten monimuotoistuminen sekä järjestäytyneen ja rajat ylittävän rikollisuuden lisääntyminen, kuten sähköiseen kaupankäyntiin ja sisäkaupan liikenteeseen liittyvä kansainvälistyvä talousrikollisuus, minkä vuoksi hallituksen lisäys määrätahoihin ei ole riittävä.
Esitys sisältyy Kristillisdemokraattisen eduskuntaryhmän vuoden 2019 vaihtoehtobudjettiin.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,