Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Valtatie 10 ruuhkautuu pahasti jo nyt erityisesti Hämeenlinnan kantakaupungin alueella ja edelleen siitä itään Ruununmyllyn ja Eteläisten välillä. Valtatien 10 välityskyvyn parantaminen on käynnistettävä vaiheittain valtatien 3 ja Ruununmyllyn välille laaditun aluevaraussuunnitelman ja laadittavan tiesuunnitelman pohjalta.
Valtatien 10 suunnittelussa on huomioitava sen sijoittuminen yhdyskuntarakenteen sisään ja maankäytön suunnittelun kannalta merkittävien alueiden keskelle. Näin ollen suunnittelussa tulee olla lähtökohtana kaupunkirakenteen kehittäminen ja uudenlaiset tie- ja liittymäjärjestelyt. Tätä tukevat myös talouden näkymät ja heikentyneet mahdollisuudet toteuttaa aiemmin suunniteltuja eritasoliittymäjärjestelyjä. Katuman kiertoliittymän ja Siirin väliä on käytännössä mahdotonta toteuttaa niiden mukaisesti johtuen kaupunkirakenteesta ja ympäristöarvoista.
Ajankohtaisin on Katuman liittymän saneeraus. Liittymän välityskyvyn parantaminen on välttämätöntä ja kiireellistä, jotta esim. SSAB:n raskaiden terästuotteiden kuljetukset voidaan hoitaa turvallisesti ja taloudellisesti. Asialla on iso elinkeinopoliittinen ja työllisyyteen vaikuttava merkitys. Jo nyt on havaittavissa liikenteen voimakasta ruuhkautumista ja vaaratilanteita nykyisessä kiertoliittymässä. Yhteys valtatieltä 3 Katuman kiertoliittymään ja edelleen Harvialantielle on elinkeinopoliittisesti merkittävimpiä väyliä Hämeenlinnan seudulla, mikä lisää painetta kiertoliittymän kuntoon saattamiseksi.
Hämeenlinna—Tuulos (erityisesti Ruununmylly—Eteläinen) -väli on jo nyt ruuhkainen ja liikenneturvallisuudeltaan heikko. Tieosuus on geometriastaan ja profiilistaan johtuen erityisen altis kohtaamisonnettomuuksille. Tästä syystä kyseisen tieyhteyden liikenneturvallisuuden ja välityskyvyn parantaminen on välttämätöntä. Hämeenlinnan Ruununmylly—Eteläinen-hanke on käynnistettävissä nopeasti, koska kyseisellä välillä on valmis tiesuunnitelma. Kyseisen tieosuuden toteuttamisen tarve Hämeenlinnan ja Lahden välillä on akuutein likennemäärien, liikenteen sujuvuuden ja liikenneturvallisuuden parantumisen kannalta. Osuuden kustannusarvio on noin 17 milj. euroa.
Tämä aloite on tehty yhteistyössä Hämeen liiton ja Hämeen vaalipiirin kansanedustajien kanssa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,