Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Hausjärvellä noin 14 kilometriä pitkä asfaltoitu Kalliontie (maantie 13810) on ollut pitkään erittäin huonossa kunnossa. Tie lähtee Oitista ja sitä pitkin kulkevat ihmiset Kallion ja Kurun kautta esimerkiksi Hyvinkäälle. Tie on monen yrittäjän kulkuväylä viljelysalueilleen päivittäin. Tietä käyttää myös moni pitopalveluyritys, jotka kuljettavat kakkuja ja muita ruokatarvikkeita tilaisuuksia varten. Pahimmillaan painaumat ovat niin hyviä, että auton pohja ottaa tiehen kiinni. Välttääkseen tästä aiheutuneet vahingot ihmiset ajavat korkeiden harjanteiden päällä. Tien painaumat ovat jopa 20 cm syviä.
Nyt kuitenkin myös nämä korkeammat harjanteet ovat osittain murentuneet ja raskaan liikenteen käyttö esimerkiksi metsähakkuiden yhteydessä on heikentänyt entisestään tien kuntoa. Tie on aiemmin ollut suunnitelmissa korjata tai muuttaa sorapäällysteiseksi, mutta vaikka kuntakin on ottanut asian esille Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen kanssa, ei kunnostus ole edennyt.
Muutama vuosi sitten sattuneen autorikon ja siitä valittamisen jälkeen nopeusrajoitusta laskettiin. Tiellä on yhä nopeusrajoituksena 50 km/h. Matalammasta nopeusrajoituksesta huolimatta, asukkaiden sanoin, kynnöspellolla ajaminen on aiheuttanut useita auto- ja työkonevaurioita. Syvät raiteet yhdistettynä tien pinnan rikkoutumiseen vähentävät jo itsessään liikenneturvallisuutta.
Lähialueen asukkaat keräsivät yli 200 allekirjoitusta adressiin, joka välitettiin eduskunnan lisäksi Uudenmaan ELY-kirjaamoon. Nimien keruun yhteydessä kävi ilmi, että näkörajoitteiselle jopa tiellä käveleminen on vaarallista syvien raiteiden vuoksi.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,