Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Vuoden museoksi 2023 nimetyn Savonlinnan Riihisaaren rannassa Olavinlinnan kansallismaisemassa on maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen höyrylaivakokoelma.
Riihisaaren museohöyrylaivat ovat ainoita säilyneitä laivayksilöitä lajissaan. Höyrykuunari Salama (rakennettu vuonna 1874) ja tervahöyry Mikko (rakennettu vuonna 1914), matkustajalaiva Savonlinna (rakennettu vuonna 1904), Suomen vanhin jäljellä oleva höyryhinaaja Ahkera (rakennettu vuonna. 1870) sekä Saimaan luotsilaivana uransa tehnyt tarkastusalus ja valtion edustushöyrylaiva Saimaa (rakennettu vuonna 1893) ovat vuosittain esillä museolaivalaiturissa.
Riihisaaren laivalaituri Olavinlinnan kansallismaisemassa tulee uusia kokonaisuudessaan kuntonsa ja toiminnallisuuden parantamisen vuoksi. Maailmanlaajuisesti ainutlaatuisen laivakokoelman säilyttäminen kansallismaisemassa ympärivuotisesti, museokävijöille avoinna pitäminen sekä alusten liikennöintikunnon säilyttäminen vaatii resursseja ja osaamista. Riihisaari tekee Rikosseuraamuslaitoksen Sulkavan vankilan kanssa laivakunnostukseen liittyen ympärivuotista yhteistyötä.
On perusteltua, että valtion 2025 tulo- ja menoarvioon sisällytetään opetus- ja kulttuuriministe-riön pääluokkaan 250 000 euron määräraha Riihisaaren museon uuden laivalaiturin toteuttamiseen. Uusi toteutettava laituri tulee turvaamaan arvokkaan kansallisomaisuuden säilymistä.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,