7.1
Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista
2 §.Lain tavoitteet. Pykälässä säädettäisiin lain tavoitteista ja korostettaisiin julkisten hankintojen toteuttamista aikaisempien tavoitteiden lisäksi myös ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävästi.
Pykälän 1 momenttia muutettaisiin siten, että korostettaisiin julkisten hankintojen toteuttamista muiden tavoitteiden lisäksi myös ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävällä tavalla. Tällä korostettaisiin voimassa olevan lain tavoitetta toteuttaa ympäristölle kestäviä hankintoja. Ympäristö- ja sosiaalisilla näkökohdilla tarkoitettaisiin erityisesti hankintadirektiivin 18 artiklan 2 kohdassa tarkoitettuja velvoitteita. Direktiivin 18 artiklan 2 kohdan mukaan jäsenvaltioiden on toteutettava aiheellisia toimenpiteitä varmistaakseen, että toimittajat noudattavat hankintasopimuksia tehdessään sovellettavia ympäristö-, sosiaali- ja työoikeudellisia velvoitteita, jotka on vahvistettu unionin oikeudessa, kansallisessa lainsäädännössä tai direktiivin liitteessä X luetelluissa kansainvälisissä säännöksissä. Ekologista, sosiaalista ja taloudellista kestävyyttä edistävien näkökulmien huomioon ottaminen voisi ilmetä esimerkiksi tarjouspyynnössä asetettuna vaatimuksena työ- ja ympäristölainsäädännön noudattamisesta koko tuotantoketjussa, vaatimuksena tuotteiden kestävyydestä, kierrätettävyydestä, tuotteiden uudelleenkäyttömahdollisuuksina, taikka hiili- ja ympäristöjalanjäljen huomioimisena tuotteille, joille se on saatavilla. Hankintayksikkö voisi lisäksi edistää hankintojen ympäristövaikutusten toteutumista esimerkiksi käyttämällä elinkaarikustannuslaskentaa erityisesti ympäristövaikutuksiltaan merkittävissä tuoteryhmissä kuten rakentamisessa ja rakennusten energianhankinnoissa, matkustamisessa, elintarvikkeissa, puhtaanapidossa ja puhdistusaineissa sekä elektroniikkahankinnoissa. Lisäksi hankintayksiköt voisivat edistää hankintojen ympäristövaikutusten toteutumista kiinnittämällä huomiota hankinnan laatuominaisuuksiin. Sosiaalisesti kestäviä hankintoja edistävillä toimenpiteillä hankintayksikkö voisi edistää esimerkiksi perusoikeuksien kuten kielellisten oikeuksien, yhdenvertaisen kohtelun ja syrjimättömyyden periaatteiden toteutumista. Sosiaalisia näkökohtia olisivat myös toimenpiteet heikommassa asemassa olevien suojelemiseksi sekä syrjäytymisen estämiseksi käytettävä positiivinen syrjintä tai muut kannustavat toimet. Hankintayksikkö voisi edistää sosiaalisesti kestävien hankintojen toteuttamista hankinnan kohteelle asetettavilla vaatimuksilla esimerkiksi siten, että käyttäjien tarpeet ja esteettömyys huomioidaan tai tarjousten vertailuun käytettävin laadullisin kriteerein.
Taloudellista kestävyyttä edistävillä toimenpiteillä hankintayksikkö voisivat edistää julkisen talouden tasapainoa ja hankintayksikön omaa kustannustehokasta toimintaa. Taloudellista kestävyyttä olisivat myös toimenpiteet harmaan talouden ja kartellien torjumiseksi sekä verovastuullisuuden ja huoltovarmuuden varmistamiseksi. Näitä toimenpiteitä olisivat esimerkiksi tarjoajien ja näiden alihankkijoiden poissulkemisperusteita koskeva arviointi sekä markkinoiden kanssa käytävät vuoropuhelut. Hankintojen tarkoituksenmukaisin järjestämistapa ja hankinnan sisällön määrittäminen jäisivät kuitenkin hankintayksiköiden harkintavaltaan ja vastuulle.
59 §. Velvollisuus käyttää EU-vakiolomakkeita ja yhteistä viitenimikkeistöä (CPV). Pykälässä säädettäisiin Euroopan komission täytäntöönpanoasetuksesta (EU) 2015/1986 sekä valtiovarainministeriön asetuksenantovaltuudesta.
Pykälän 1 momenttia tarkennettaisiin Euroopan komission täytäntöönpanoasetuksen (EU) N:o 842/2011 kumoamisesta annetussa komission täytäntöönpanoasetuksessa (EU) 2015/1986, jäljempänä vakiolomakeasetus, viittaussäännösten osalta. Euroopan komissio on antanut 23.9.2019 täytäntöönpanoasetuksen 2019/1780 vakiolomakkeiden vahvistamisesta julkisiin hankintoihin liittyvien ilmoitusten julkaisemista varten ja täytäntöönpanoasetuksen (EU) 2015/1986 kumoamisesta. Euroopan komission antama täytäntöönpanoasetus perustuu hankintadirektiiveissä esitettyyn velvollisuuteen ilmoittaa hankinnoista julkisesti. Euroopan komission täytäntöönpanoasetusta sovelletaan 14.11.2022 lähtien. Täytäntöönpano-asetuksen (EU) 2015/1986 mukaisia vakiolomakkeita ei voida enää käyttää 25.11.2023 jälkeen. Ehdotettavalla muutoksella saatetaan kansallisesti voimaan Euroopan komission täytäntöönpanoasetus (EU) 2019/1780.
Pykälään lisättäisiin uusi 3 momentti, jossa säädettäisiin valtiovarainministeriön 60 §:n tehtäviin liittyvistä määräyksenantovaltuuksista. Momentin mukaan valtiovarainministeriö voisi antaa määräyksiä yksityiskohtaisemmin uusista sähköisistä hankintojen ilmoittamisen tietokentistä sekä sähköisistä ilmoituslomakkeista. Kyseessä olevat muutokset olisivat teknisiä ja tultaisiin toteuttamaan direktiivin sallimissa rajoissa. Ilmoitusvelvoitteita ja sähköisiä menettelytapoja koskevien säännösten sisältöön on odotettavissa muutoksia hankintojen tietotarpeen sekä Euroopan komission toteuttamien muutosten johdosta. Valtiovarainministeriön asetuksella täsmennettäisiin myös EU:n täytäntöönpanoasetuksesta tulevia velvoitteita siten, että myös yksityiset kilpailuttamisjärjestelmien tarjoajat saisivat yksiselitteisen kuvauksen siitä, minkälaisia tietokenttiä järjestelmän tulee sisältää, jotta se täyttää hankintalaista ja EU:n sääntelystä tulevat velvoitteet. Esimerkiksi hankintojen ilmoituslomakkeet ovat jatkuvan kehitystyön kohde, eikä lomakkeiden sisällöstä olisi tarkoituksenmukaista säätää lailla, mutta lomakkeita olisi käytettävä yhtenäisellä tavalla Hankintailmoitukset.fi-palvelussa. Valtiovarainministeriön asetuksella varmistettaisiin myös eri järjestelmien direktiivien mukaisuus eli se, että kaupalliselta toimijalta ostettu kilpailutusjärjestelmä on EU:n ja kansallisen sääntelyn mukainen.
78 §.Alihankkijoiden poissulkeminen. Pykälässä selkeytettäisiin alihankkijoiden poissulkemista silloin, kun tarjoajaan kohdistuu pakollinen tai harkinnanvarainen poissulkemisperuste.
Pykälän 1 momenttia selkeytettäisiin alihankkijoita koskevien pakollisten ja harkinnanvaraisten poissulkemisperusteiden osalta. Hankintayksiköllä olisi edelleen harkintavalta, arvioiko se alihankkijoiden soveltuvuusvaatimuksen hankintalain 80 §:n ja 81 §:n mukaisesti. Silloin, kun hankintayksikkö on päättänyt tarkastaa alihankkijan poissulkemisperusteet ja pakollinen poissulkemisperuste havaitaan, tulisi hankintayksikön vaatia alihankkija korvattavaksi. Muutoksella selkeytettäisiin voimassa olevan lain sanamuotoa siten, että alihankkijaan sovellettaisiin tällöin, mitä mainituissa pykälissä säädetään ehdokkaasta ja tarjoajasta. Muutos vastaisi hankintalain 80 §:ään tehtyä muutosta.
80 §.Pakolliset poissulkemisperusteet. Pykälässä säädettäisiin uusista poissulkemisperusteista ja selkeytettäisiin alihankkijoihin kohdistuvia toimenpiteitä, silloin kun alihankkijaan kohdistuu pakollinen poissulkemisperuste.
Pykälän 1 momenttia selkeytetään alihankkijoihin kohdistuvien toimenpiteiden osalta. Käytännön hankintatoiminnassa on ilmennyt epäselvyyksiä hankintalain 78 §:ssä mainittujen toimenpiteiden ja 80 §:n 1 momentin sanamuodon välillä. Hankintadirektiivin 57 artiklaan perustuvan 78 §:n mukaisesti on hankintayksikön harkintavallassa, soveltaako se alihankkijoihin pakollisia tai harkinnanvaraisia poissulkemisperusteita. Niin ikää EU hankintadirektiivin 71 artiklan 6 b-kohdan mukaan hankintaviranomaiset voivat tarkistaa tai jäsenvaltiot velvoittaa niitä tarkistamaan, onko perusteita alihankkijoiden poissulkemiseksi. Edelleen direktiivin mukaan pakollisen poissulkuperusteen johdosta hankintaviranomaisen on edellytettävä talouden toimijaa korvaamaan alihankkija. Muutos vastaisi ehdotetun lain 78 §n muutosta.
Pykälän 2 momenttiin lisättäisiin säännös, jonka mukaan tarjouskilpailusta olisi suljettava myös ehdokas tai tarjoaja, jonka johto- tai valvontahenkilö on tuomittu rikosrekisteristä ilmenevällä tavalla rikoslain 48 luvun 2 §:n törkeästä ympäristön turmelemisesta tai 5a §:n törkeästä luonnonsuojelurikoksesta. Muutos perustuisi hankintadirektiivin 57 artiklan 4 kohdan a alakohtaan, jonka mukaan hankintaviranomaiset voivat sulkea talouden toimijan pois hankintamenettelystä tai jäsenvaltiot voivat vaatia sen poissulkemista, kun hankintaviranomainen voi asianmukaisesti osoittaa hankintadirektiivin 18 artiklan 2 kohdassa tarkoitettujen sovellettavien velvoitteiden rikkomisen. Hankintadirektiivin 18 artiklan 2 kohdan mukaan jäsenvaltioiden on toteutettava aiheellisia toimenpiteitä varmistaakseen, että talouden toimijat noudattavat hankintasopimuksia toteuttaessaan sovellettavia ympäristö-, sosiaali- ja työoikeudellisia velvoitteita, jotka on vahvistettu unionin oikeudessa, kansallisessa lainsäädännössä tai direktiivin liitteessä X luetelluissa kansainvälisissä ympäristö-, sosiaali- ja työoikeudellisissa säännöksissä.
Hankintalaissa ympäristöoikeuden säännösten rikkominen rikoslain 48 luvun edellä kuvattujen rikosten tunnusmerkistön täyttävällä tavalla tuotaisiin pakollisten poissulkemisperusteiden joukkoon hankintadirektiivin 57 artiklan 4 kohdan sallimalla tavalla. Tämä on vahvistettu Euroopan unionin tuomioistuimen vakiintuneessa ratkaisukäytännössä kuten C-395/18, TIM, EU:C:2020:58, kohta 34, C-178/16, Impresa di Costruzioni Ing. E. Mantovani ja RTI Mantovani e Guerrato, EU:C:2017:1000, kohta 31, C-171/15, Connexxion Taxi Services, EU:C:2016:948, kohta 29, C 358/12 Consorzio Stabile Libor Lavori Pubblici, EU:C:2014:2063, kohta 36 ja C-226/04, La Cascina ym., EU:C:2006:94, kohta 23. Säännösten tarkoituksena olisi tehostaa ympäristönäkökulmien toteumista julkisissa hankinnoissa. Kuten muissakin pakollisissa poissulkemisperusteissa, rikoslain 48 luvun rikokset tulisi näyttää toteen lainvoimaisella tuomiolla, minkä ohella rikoksen tulisi olla merkittynä rikosrekisteriin. Toisin kuin 1 momentissa tarkoitetuissa poissulkemisperusteissa, 2 momentin rikosnimikkeiden osalta ei otettaisi huomioon tarjoajan itse saamia tuomioita kuten yhteisösakkoja. Muutos vastaisi tältä osin voimassaolevan hankintalain 80 § 2 momentin työrikoksiin liittyvää tarjoajien poissulkemista.
93 §.Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen valinta. Pykälässä säädettäisiin tarkemmin laadun merkityksestä kokonaistaloudellisen edullisuuden valintaperusteena.
Pykälän 1 momenttia ehdotetaan tarkennettavaksi siten, että siinä korostettaisiin aiempaa enemmän laadun merkitystä tarjousten valintaperusteena. Kokonaistaloudellisesti edullisin olisi tarjous, joka on hankintayksikön kannalta hinta-laatusuhteeltaan paras taikka kustannuksiltaan edullisin. Kokonaistaloudellisesti edullisin voisi myös olla sellainen hinnaltaan edullisin tarjous, joka täyttää hankintayksikön hankinnan kohteelle sekä tarjoajalle asettamat vaatimukset. Hankintayksikkö voisi asettaa hankinnan laatua koskevia vaatimuksia monin eri tavoin. Laatuvaatimuksia voitaisiin esimerkiksi asettaa ns. vähimmäisehtona, jolloin kaikkien tarjousten olisi täytettävä nämä ehdot tai pisteytettävinä ehtoina. Laatuvaatimuksia voisi sisältyä myös hankinnan sopimusehtoihin. Lisäksi voi liittyä palvelua tarjoavaan yritykseen, esimerkiksi yrityksen henkilöstön ammattitaitovaatimuksiin, kokemukseen, yrityksen vakavaraisuuteen tai yhteiskuntavastuun toteutumiseen. Palveluiden hankinnassa kaikkein keskeisimmät laatuvaatimukset liittyvät kuitenkin ostettavan palvelun sisältöön ja sen määrittelyyn, joista annetaan usein pakottavaa sääntelyä tuote- tai palvelukohtaisessa erityislainsäädännössä, viranomaisten muussa ohjauksessa tai esimerkiksi valvontaan liittyvässä oikeuskäytännössä.
Hankintayksikön olisi edelleenkin mahdollista ostaa myös hinnaltaan halvin tuote, jos tuotteen laatu ja muut valintakriteerit on huomioitu hankintayksikön vaatimusten mukaisesti. Laatuvaatimuksia voidaan asettaa ns. vähimmäisehtona, jolloin kaikkien tarjousten olisi täytettävä nämä ehdot tai pisteytettävinä ehtoina. Laatuvaatimuksia voisi sisältyä myös hankinnan sopimusehtoihin.
Hankintayksikön tulisi huomioida laatutekijät jo hankintaa suunniteltaessa. Tuotteita ja palveluja taikka urakoita suoraan koskevien ehtojen lisäksi onnistuneen ja laadukkaan hankinnan toteutus voisi ilmetä esimerkiksi tavasta, jolla markkinoiden vuoropuhelu toteutetaan ja kuinka palvelua käyttäviä asiakkaita kuullaan. Laatunäkökohdat voisivat liittyä myös esimerkiksi siihen, kuinka hankintoja toteutetaan eri osissa siten, että myös pienemmät toimijat pääsevät mukaan hankintoihin ja alalle jää tilaa terveelle kilpailulle.
101 §.Hankinnasta ilmoittaminen. Pykälässä säädettäisiin mahdollisuudesta julkaista hankintailmoitus samanaikaisesti useammalla eri kielellä.
Pykälän 1 momenttia selkeytettäisiin siten, että hankintayksikön olisi mahdollista julkaista hankintailmoitus samanaikaisesti sekä suomen- että ruotsin kielellä. Hankintayksiköllä olisi myös edelleen mahdollisuus julkaista hankintailmoitus ainoastaan suomen- tai ruotsin kielellä.
Säännös olisi poikkeus kielilaista, jonka 32 §:n 2 momentin mukaan kaksikielisen viranomaisen ilmoitukset, kuulutukset ja julkipanot sekä muut yleisölle annettavat tiedotteet tulee antaa suomen ja ruotsin kielellä. Poikkeus on perusteltavissa sillä, että hankintailmoituksia jo nyt julkaistaan vain yhdellä kielellä ja että laajojen hankintailmoitusten kääntäminen ei aina ole tarkoituksenmukaista. Viranomaisten tulisi kuitenkin edelleen noudattaa kielilain 32 §:n 3 momentin toista virkettä, jonka mukaan viranomaisen tulee kuitenkin huolehtia sekä suomen- että ruotsinkielisen väestön tiedonsaantitarpeista.
Pykälän 2 momenttia esitetään muutettavan siten, että hankintailmoitus voitaisiin julkaista samanaikaisesti myös useammalla eri kielellä. Käytännön hankintatoiminnassa on ilmennyt tarpeita julkaista hankintoja koskevat ilmoitukset samanaikaisesti useammalla eri kielellä esimerkiksi suomeksi ja englanniksi. Näitä tahoja olivat olleet kaksikieliset kunnat, valtion viranomaiset ja tutkimuslaitokset. Muutoksella mahdollistettaisiin kielilain soveltaminen hankintayksikön toteuttaessa kielilain 25 §:n mukaisesti viranomaistehtävää sekä sujuvoitettaisiin kansallisia hankintoja koskevaa ilmoittamisvelvollisuutta. Kielilain 32 §:n 2 momentin mukaan kaksikielisen viranomaisen ilmoitukset, kuulutukset ja julkipanot sekä muut yleisölle annettavat tiedotteet tulee antaa suomen ja ruotsin kielellä. Lain 3 momentin mukaan ”Viranomaisten laatimien selvitysten, päätösten tai muiden vastaavien tekstien julkaiseminen ei velvoita kääntämään niitä sellaisinaan. Viranomaisen tulee kuitenkin huolehtia sekä suomen- että ruotsinkielisen väestön tiedonsaantitarpeista.”
Kielilakia ovat velvollisia noudattamaan useat hankintayksiköt kuten kaksikieliset kunnat, valtion keskushallintoviranomaiset, valtion viranomaiset, joiden virka-alueeseen kuuluu erikielisiä kuntia tai vähintään yksi kaksikielinen kunta sekä kuntayhtymät, joihin kuuluu erikielisiä kuntia tai vähintään yksi kaksikielinen kunta.
Hankintayksiköllä, joka ei kuulu kielilain velvoitteiden piiriin olisi myös mahdollisuus julkaista hankintailmoitus ainoastaan suomen- tai ruotsin kielellä.
Samalla pykälää selkeytettäisiin siten, että hankintayksikkö voisi lisäksi julkaista ilmoituksesta käännöksen muulla hankintayksikön valitsemalla Euroopan unionin virallisella kielellä. Hankintojen ilmoittamisen sähköisen Hilma-järjestelmän teknisten edellytysten tulee lisäksi mahdollistaa hankintailmoituksista useampien kieliversioiden julkaiseminen ja tämä tulee huomioida Hilma järjestelmän kehityksessä.
106 §. Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen valinta. Pykälässä säädettäisiin tarkemmin laadun merkityksestä kokonaistaloudellisen edullisuuden valintaperusteena.
Pykälän 1 momenttia ehdotetaan tarkennettavaksi siten, että siinä korostettaisiin aiempaa enemmän laadun merkitystä. Laatu voisi liittyä lukuisiin hankinnassa huomioitaviin tekijöihin. Muutos vastaisi ehdotetun hankintalain 93 §:n muutosta.
122 §. Kokonaistaloudellisen edullisuuden valinta. Pykälässä säädettäisiin tarkemmin laadun merkityksestä kokonaistaloudellisen edullisuuden valintaperusteena.
Pykälän 1 momenttia ehdotetaan tarkennettavaksi siten, että siinä korostettaisiin aiempaa enemmän laadun merkitystä. Laatu voisi liittyä lukuisiin hankinnassa huomioitaviin tekijöihin. Muutos vastaisi ehdotetun hankintalain 93 §:n muutosta.
123 §. Hankintaa koskeva päätös. Pykälässä säädettäisiin tarkemmin hankintapäätöksen sisällöstä.
Pykälän 2 momenttia esitettäisiin muutettavaksi siten, että hankintayksikön tulisi hankintapäätöksessään perustella, kuinka se on huomioinut laatuseikat kulloisessakin hankinnassa. Ilmoitusvelvollisuus olisi informatiivinen. Ehdotetulla muutoksella ei muutettaisi hankintalain 124 §:n mukaista hankintakertomusta koskevaa sääntelyä. Hankintapäätöksen perusteluissa olisi riittävää kertoa vain keskeisimmät toimet, joilla hankintayksikkö on huomioinut laadun toteutumisen tarjouskilpailussa. Erityisen laajoissa, kymmeniä tai satoja tuotteita sisältävissä hankinnoissa hankintayksikön ei tarvitsisi yksilöidä erikseen, miten laatu on huomioitu kunkin tuotteen tai yksittäisen palvelun osalta vaan hankintayksikkö voisi kuvata tämän yleisemmällä mutta hankinnan luonteeseen nähden riittävän kuvaavalla tasolla.
141 §.Kilpailu- ja kuluttajaviraston esitys markkinaoikeudelle. Pykälässä säädettäisiin tarkemmin kilpailu- ja kuluttajaviraston hankintavalvonnan uusista määräajoista.
Pykälän 2 momenttia säädettäisiin markkinaoikeudelle tehtävän esityksen uudesta määräajasta siten, että kilpailu- ja kuluttajaviraston on mahdollista tehdä 1 momentissa tarkoitettu esitys markkinaoikeudelle 12 kuukauden kuluessa hankintasopimuksen tekemisestä.
Hankintadirektiivin 83 artiklan 2 kohdan ja käyttöoikeussopimusdirektiivin 45 artiklan 2 kohdan mukaan valvontaviranomaisilla tai -rakenteilla on oltava valtuudet ilmoittaa ongelmista kansallisille tarkastusviranomaisille, tuomioistuimille tai muille asianmukaisille viranomaisille tai rakenteille, jos valvontaviranomaiset tai -rakenteet havaitsevat omasta aloitteestaan tai asiasta tietoja saatuaan erityisiä rikkomuksia tai järjestelmään liittyviä ongelmia. Oikeussuojadirektiivin (2007/66/EY) edellyttää, että määräaika seuraamusten esittämiselle on vähintään kuusi kuukautta, mutta seuraamusten esittämiselle asetettua enimmäisaikaa ei ole direktiivillä säännelty.
Vuoden määräaika mahdollistaa direktiivien edellyttämän valvontatoiminnan erityisesti silloin kun tosiseikkojen riittävä selvittäminen ja asianosaisten kuuleminen vaatii useita kuukausia tai tilanteessa, jossa hankintasopimuksen tai sopimusmuutoksen tekemisestä on kulunut yli 6 kuukautta.
146 §.Muutoksenhaun kohde ja rajoitukset. Pykälää täydennettäisiin uudella 4) kohdalla.
Pykälän 2 momenttiin lisättäisiin uusi 4 kohta, jonka mukaan markkinaoikeuden käsiteltäväksi ei voitaisi saattaa hankintalain nojalla hankintayksikön päätöstä tai ratkaisua siitä, että kuinka hankintayksikkö on 123 §:ssä huomioinut laadun kyseisessä hankinnassa. Tällainen hankintayksikön tarkoituksenmukaisuusharkintaan liittyvä ratkaisu koskee viime kädessä hankinnan sisältöä eivätkä hankintamenettelyn syrjimättömyyttä tai avoimuutta, eikä niitä koskevien ratkaisujen oikeudellinen arviointi soveltuisi voimassa olevaan ja tämän ehdotuksen mukaiseen julkisten hankintojen oikeussuojajärjestelmään.
7.2
Laki vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista
2 §.Lain tavoitteet. Pykälän 1 momenttia esitettäisiin muutettavan siten, että korostettaisiin julkisten hankintojen toteuttamista muiden tavoitteiden lisäksi myös ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävällä tavalla. Pykälän 1 momenttia muutettaisiin siten, että muutos vastaa ehdotetun hankintalain 2 §:n 1 momenttia.
63 §. Velvollisuus käyttää EU-vakiolomakkeita ja yhteistä hankintanimikkeistöä (CPV). Pykälän 1 momenttia muutetaan täytäntöönpanoasetuksen (EU) N:o 842/2011 kumoamisesta annetussa komission täytäntöönpanoasetuksessa (EU) 2015/1986, jäljempänä vakiolomakeasetuksen, viittaussäännösten osalta. Muutos vastaisi ehdotetun hankintalain 59 §:n 1 muutosta.
Pykälään ehdotetaan lisättäväksi uusi 3 momentti, jossa valtionvarainministeriölle annettaisiin asetuksenantovaltuus säätää yksityiskohtaisemmin uusista sähköisistä hankintojen ilmoittamisen tietokentistä sekä sähköisistä ilmoituslomakkeista. Ilmoitusvelvoitteita ja sähköisiä menettelytapoja koskevien säännösten sisältöön on odotettavissa muutoksia hankintojen tietotarpeen sekä Euroopan komission toteuttamien muutosten johdosta. Lisäksi hankintojen ilmoituslomakkeet ovat jatkuvan kehitystyön kohteena.
64 §.Hankintailmoituksen julkaiseminen. Pykälän 1 momenttia muutettaisiin hankintojen ilmoittamista koskevien vakiolomakkeiden osalta. Muutos perustuisi Euroopan komission täytäntöönpanoasetuksen (EU) 2019/1780 vakiolomakkeiden vahvistamisesta julkisiin hankintoihin liittyvien ilmoitusten julkaisemista varten ja täytäntöönpanoasetuksen (EU) 2015/1986 kumoamisesta (sähköiset lomakkeet) tehtyyn muutokseen ja vastaisi ehdotetun hankintalain 60 §:n muutosta.
82 §.Alihankkijoiden poissulkeminen. Pykälässä selkeytettäisiin alihankkijoiden poissulkemista silloin, kun tarjoajaan kohdistuu pakollinen tai harkinnanvarainen poissulkemisperuste. Muutoksella selkeytettäisiin voimassa olevan lain sanamuotoa sitä, että alihankkijaan sovellettaisiin, mitä mainituissa pykälissä säädetään ehdokkaasta ja tarjoajasta. Muutos vastaisi hankintalain 78 §:ään tehtyä muutosta.
84 §.Pakolliset poissulkemisperusteet. Pykälän 2. momenttia täydennettäisiin siten, että tarjouskilpailusta olisi suljettava myös ehdokas tai tarjoaja, jonka johto- tai valvontahenkilö on tuomittu rikosrekisteristä ilmenevällä tavalla rikoslain 48 luvun 2 §:n törkeästä ympäristön turmelemisesta ja 5a §:n törkeästä luonnonsuojelurikoksesta. Muutos vastaisi ehdotetun hankintalain 80 §:ää.
91 §.Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen valinta. Pykälän ensimmäistä momenttia ehdotetaan tarkennettavaksi siten, että siinä korostettaisiin aiempaa enemmän laadun merkitystä tarjousten valintaperusteena. Muutos vastaa ehdotetun hankintalain 93 §:ää.
113 §.Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen valinta. Pykälän 1 momenttia ehdotetaan kuitenkin tarkennettavaksi siten, että siinä korostettaisiin aiempaa enemmän laadun merkitystä. Muutos vastaa ehdotetun hankintalain Muutos vastaa ehdotetun erityisalojen hankintalain 91 §:n ja hankintalain 93 §:n muutosta.
114 §. Hankintaa koskeva päätös. Pykälän 2. momenttia esitetään muutettavaksi siten, että hankintayksikön tulisi hankintapäätöksessä perustella, kuinka se on huomioinut laatuseikat hankinnassa. Muutos vastaa ehdotetun hankintalain 123 §:n muutosta.