1.1
Valtionavustuslaki
7 §.Valtionavustuksen myöntämisen yleiset edellytykset. Pykälään lisättäisiin työnantajasanktiodirektiivin 7 artiklan 1 kohdan a alakohdan täytäntöön panemiseksi uusi 2 momentti. Momentin mukaan valtionapuviranomainen voisi myöntää valtionavustuksen, jota voisi käyttää palkkakustannuksiin, vain erityisen painavasta syystä, jos valtionavustuksen saaja tai tämän edustaja olisi tuomittu rangaistukseen luvattoman ulkomaisen työvoiman käytöstä tai työnantajan ulkomaalaisrikkomuksesta taikka jos valtionavustuksen saajalle olisi määrätty seuraamusmaksu laittomasti maassa oleskelevien työntekijöiden palkkaamisesta.
Tarkoituksena ei ole, että ehdotetussa 2 momentissa säänneltäisiin kattavasti rikostaustan vaikutus valtionavustuksen myöntämiseen. Luvattoman ulkomaisen työvoiman käyttö on momentissa nimenomaisesti mainittu yksinomaan työnantajasanktiodirektiivin täytäntöönpanoon liittyvistä syistä. Lähtökohtaisesti rikostaustaan liittyvät kysymykset voivat muutoin tulla välillisesti tai välittömästi tulla arvioitaviksi harkittaessa valtionavustuksen myöntämisen yleisiä edellytyksiä valtionavustuslain 7 §:n 1 momentin perusteella.
Ehdotetussa 2 momentissa tarkoitetusta luvattoman ulkomaisen työvoiman käytöstä säädetään rikoslain 47 luvun 6 a §:ssä. Sen mukaan työnantaja tai tämän edustaja voidaan tuomita luvattoman ulkomaisen työvoiman käytöstä sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi. Työnantajan ulkomaalaisrikkomuksesta säädetään ulkomaalaislain 186 §:ssä. Sen mukaan työnantaja tai tämän edustaja voidaan tuomita työnantajan ulkomaalaisrikkomuksesta sakkoon, jollei teosta muualla laissa ole säädetty ankarampaa rangaistusta. Seuraamusmaksusta säädetään puolestaan työsopimuslain 11 a luvussa. Seuraamusmaksun määrää Maahanmuuttovirasto, ja se voidaan määrätä työnantajalle, joka on ottanut työhön laittomasti maassa oleskelevan työntekijän tai työntekijöitä. Seuraamusmaksu on vähintään tuhat euroa ja enintään 30 000 euroa.
Valtionavustuksen hakijan edustajalla tarkoitettaisiin momentissa rikoslain 47 luvun 8 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettua edustajaa. Sen mukaan työnantajan edustalla tarkoitetaan työnantajana olevan oikeushenkilön lakimääräisen tai muun päättävän elimen jäsentä sekä sitä, joka työnantajan sijasta johtaa ja valvoo työtä. Näin ollen työnantajan edustajia olisivat esimerkiksi osakeyhtiön hallituksen sekä kunnanvaltuuston ja -hallituksen jäsenet samoin kuin ne, jotka työnantajan sijasta johtavat tai valvovat työtä. Vastuuaseman tärkeimpänä tunnusmerkkinä on pidetty jonkinasteista esimiesasemaa (ks. HE 94/1993).
Palkkakustannuksilla tarkoitettaisiin momentissa palkkauksesta aiheutuvia menoja, esimerkiksi työsopimuslaissa tarkoitetussa työsuhteessa tai valtion virkamieslaissa (750/1994) tarkoitetussa virkasuhteessa olevan henkilön palkkauksesta aiheutuvia kustannuksia. Palkkakustannuksina ei siten pidettäisi esimerkiksi ostopalveluja ulkopuolisilta yhtiöiltä.
Työnantajasanktiodirektiivin 7 artiklan 1 kohdan a alakohdan mukaan työnantaja voidaan sulkea julkisten tukien ja avustusten ulkopuolelle enintään viideksi vuodeksi. Ehdotetun 2 momentin mukaan tuomiot ja seuraamusmaksut, jotka olisi annettu ja määrätty valtionavustuksen myöntövuonna tai sitä edeltäneen kahden vuoden aikana, vaikuttaisivat valtionavustuksen myöntämisen edellytyksiin. Tuomioiden ja seuraamismaksun määräämistä koskevien päätösten tulisi olla lainvoimaisia.
Jos valtionavustuksen saaja tai tämän edustaja on tuomittu rangaistukseen valtionavustuksen hakijan toiminnassa tehdystä luvattoman ulkomaisen työvoiman käytöstä tai työnantajan ulkomaalaisrikkomuksesta tai jos valtionavustuksen saajalle on määrätty seuraamusmaksu, valtionapuviranomainen ei voisi myöntää valtionavustusta muutoin kuin erityisen painavasta syystä. Erityisen painava syy saattaisi olla kyseessä esimerkiksi silloin, kun tuomio tai seuraamusmaksu koskisi vain pientä osaa valtionavustuksen saajan toimintakokonaisuudesta ja tuomio tai seuraamusmaksu saattaisi vaarantaa hakijan muun toiminnan valtionavustuskelpoisuuden ja kun tilannetta voisi kokonaisarvioinnin perusteella pitää kohtuuttomana. Valtionapuviranomaisen tulisi päätöksessään perustella erityisen painavan syyn olemassaolo.
Tarkoituksena on, että valtionavustuksen hakija valtionavustushakemuksessaan ilmoittaa, onko hakija tai tämän edustaja tuomittu lainvoimaisella tuomiolla luvattoman ulkomaisen työvoiman käytöstä tai työnantajan ulkomaalaisrikkomuksesta taikka onko hakijalle määrätty seuraamusmaksu momentissa tarkoitettuna määräaikana. Jos valtionapuviranomaisella on käytössään vakiohakemuslomake, asiaa tarkoittava kohta tulisi lisätä lomakepohjaan. Jos valtionavustuksen hakija ei olisi ilmoittanut tuomioita tai seuraamusmaksua koskevaa tietoa, valtionapuviranomaisen tulisi hallintolain mukaisesti pyytää hakijaa täydentämään hakemustaan tältä osin.
Lähtökohtaisesti valtionapuviranomainen voi luottaa hakijan antamiin tietoihin. Valtionavustuslain 10 §:n mukaan hakija on velvollinen antamaan hakemuksen yhteydessä oikeat riittävät tiedot hakemuksen ratkaisemiseksi. Virheellisten tietojen antaminen voi olla peruste valtionavustuksen takaisinperintään valtionavustuslain 5 luvun säännösten mukaisesti.
Valtionapuviranomainen voisi kuitenkin yksittäistapauksessa tarvittaessa tarkistaa hakijan ilmoittamien tietojen oikeellisuuden joko pyytämällä rekisteriotteet Oikeusrekisterikeskuksen ylläpitämistä sakko- ja rikosrekistereistä tai olemalla seuraamusmaksun osalta valtionavustuslain 31 §:n perusteella yhteydessä Maahanmuuttovirastoon. Valtionavustuslain 31 §:n 1 momentin mukaan valtionapuviranomaisen oikeuteen saada tietoja toiselta viranomaiselta sovelletaan, mitä julkisuuslaissa säädetään. Valtionapuviranomaisen on saamiensa tietojen käsittelyssä otettava huomioon, että rangaistuksia koskevat tiedot ovat salassa pidettäviä tietoja.
Henkilötietojen käsittely valtionapuviranomaisessa perustuu yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan c ja e alakohtaan sekä 10 artiklaan. Oikeusrekisterikeskuksen luovuttamat tiedot sen ylläpitämästä sakkorekisteristä ovat valtionapuviranomaiselle välttämättömiä valtion varoista myönnettävien avustusten myöntämiseksi. Valtionapuviranomainen hoitaa yleistä etua ja käyttää tehtävässään julkista valtaa.
16 §.Tarkastusoikeus. Pykälän 4 momentissa säädetään hallintomenettelyä ja muuta yleishallinto-oikeutta koskevan lainsäädännön soveltamisesta tilintarkastajaan ja ulkopuoliseen asiantuntijaan näiden hoitaessa valtionavustuslain mukaisia tehtäviä. Momenttia tarkistettaisiin teknisesti koskemaan voimassa olevaa lainsäädäntöä.
20 §.Valtionavustuksen palauttaminen. Pykälän 1 momentin mukaan valtionavustus saadaan jättää palauttamatta, jos palautettava määrä on enintään kymmenen euroa. Palautettavan määrän alaraja on muun muassa palautuksen liittyvät hallinnolliset kustannukset huomioon ottaen alhainen. Pykälän 1 momenttia muutettaisiin siten, että palautettavan valtionavustuksen vähimmäismäärä korotettaisiin nykyisestä kymmenestä eurosta sataan euroon.
22 §.Valtionavustuksen harkinnanvarainen takaisinperintä. Työnantajasanktiodirektiivin 7 artiklan 1 kohdan a alakohdan täytäntöön panemiseksi pykälään lisättäisiin uusi 2 momentti. Sen mukaan valtionapuviranomainen voisi jatkaa valtionavustuksen maksamista sekä jättää jo maksetun valtionavustuksen tai sen osan perimättä takaisin vain erityisen painavasta syystä, jos valtionavustuksen saaja tai tämän edustaja on tuomittu rangaistukseen luvattoman ulkomaisen työvoiman käytöstä tai työnantajan ulkomaalaisrikkomuksesta taikka valtionavustuksen saajalle on määrätty seuraamusmaksu laittomasti maassa oleskelevien työntekijöiden palkkaamisesta.
Ehdotettu säännös koskisi tilanteita, joissa valtionapuviranomainen saisi vasta valtionavustuksen myöntämisen jälkeen tietää valtionavustuksen saajalle tai tämän edustajalle hiljattain annetusta tuomiosta tai määrätystä seuraamusmaksusta. Tarkoituksena ei ole, että valtionapuviranomainen ryhtyisi omatoimisesti jokaisen valtionavustuksen saajan osalta tarkistamaan, onko saaja tai tämän edustaja valtionavustuksen myöntämisen jälkeen saanut ehdotetussa momentissa tarkoitettuja rangaistuksia tai seuraamusmaksua. Tieto seuraamuksista voisi esimerkiksi käydä ilmi toisesta viranomaiselle tulleesta hakemuksesta. Tuomion ja seuraamusmaksun määräämistä koskevan päätöksen tulisi olla lainvoimaisia. Valtionapuviranomaisen on saamiensa tietojen käsittelyssä otettava huomioon, että rangaistuksia koskevat tiedot ovat salassa pidettäviä tietoja.
Kun valtionapuviranomainen on saanut tiedon momentissa tarkoitetusta tuomiosta tai seuraamusmaksusta, valtionapuviranomaisen tulisi pääsääntöisesti keskeyttää valtionavustuksen maksatus ja periä jo maksettu valtionavustus takaisin. Valtionavustuksen maksatusta voisi jatkaa ja jättää valtionavustus tai sen osa perimättä takaisin ainoastaan erityisen painavasta syystä. Erityisen painava syy saattaisi olla kyseessä esimerkiksi silloin, kun tuomio tai seuraamusmaksu koskisi vain pientä osaa valtionavustuksen saajan toimintakokonaisuudesta ja olisi vähäinen eikä valtionavustuksen maksatuksen keskeytystä ja takaisinperintää voitaisi tästä syystä pitää kokonaisarvioinnin perusteella kohtuullisena.
Valtionapuviranomaisen tulisi ryhtyä 2 momentissa tarkoitettuun takaisinperintään valtionavustuslain 28 §:ssä säädetyssä määräajassa. Sen mukaan takaisinperintää koskeva päätös tulee tehdä viipymättä ja erityisestä syystä kahden kalenterivuoden kuluessa sen jälkeen, kun valtionapuviranomaisen tietoon on tullut sellainen seikka, jonka nojalla valtionavustuksen takaisinperintään voidaan ryhtyä.
25 §.Viivästyskorko. Pykälän viittaussäännöstä korkolain (633/1982) viivästyskoron määrää koskevaan säännökseen muutettaisiin teknisesti vastaamaan voimassa olevaa lainsäädäntöä.
31 §.Tietojensaanti viranomaiselta. Pykälään lisättäisiin uusi 3 momentti. Sen mukaan valtionapuviranomaisella olisi salassapitosäännösten estämättä oikeus saada valtionavustushakemuksen ratkaisemiseksi välttämättömät tiedot ehdotetun 7 §:n 2 momentissa ja 22 §:n 2 momentissa tarkoitetusta rangaistuksesta sakon täytäntöönpanosta annetun lain 46 §:ssä tarkoitetusta sakkorekisteristä. Tietojensaanti on tarpeen työnantajasanktiodirektiivin 7 artiklan 1 kohdan a alakohdan täytäntöön panemiseksi.
Momentti mahdollistaisi sen, että valtionapuviranomainen voisi tarvittaessa yksittäistapauksissa tarkistaa ennen valtionavustuksen myöntämistä tai valtionavustuksen takaisinperintää, onko valtionavustuksen hakijaa tai saajaa tuomittu rangaistukseen ulkomaalaisen työvoiman käytöstä tai työnantajan ulkomaalaisrikkomuksesta. Valtionapuviranomaisen on saamiensa tietojen käsittelyssä otettava huomioon, että rangaistuksia koskevat tiedot ovat salassa pidettäviä tietoja.
Oikeus pyytää Oikeusrekisterikeskukselta otetta sakkorekisteristä olisi valtionapuviranomaisella. Oikeus ei siten koskisi esimerkiksi valtionavustuslain 7 §:n 2 momentin perusteella valtionavustuksia jakavia muita tahoja.
Valtionapuviranomaisen oikeus saada tietoja olisi rajattu. Valtionapuviranomaisella ei olisi oikeutta saada sakkorekisteriotetta kokonaisuudessaan, vaan ainoastaan tiedot ehdotetun 7 §:n 2 momentissa ja 22 §:n 2 momentissa tarkoitetuista rangaistuksista. Tiedot luovutettaisiin valtionapuviranomaiselle maksutta.
Momentissa tarkoitettujen henkilötietojen käsittely valtionapuviranomaisessa perustuu yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan c ja e alakohtaan sekä 10 artiklaan. Oikeusrekisterikeskuksen luovuttamat tiedot sen ylläpitämästä sakkorekisteristä ovat valtionapuviranomaiselle välttämättömiä valtion varoista myönnettävien avustusten myöntämiseksi. Valtionapuviranomainen hoitaa yleistä etua ja käyttää tehtävässään julkista valtaa.
33 §.Tiedoksianto. Voimassa olevan pykälän mukaan valtionapuviranomaisen muu kuin 19, 21—22 ja 30 §:ssä tarkoitetussa asiassa tekemä päätös voidaan lähettää asianosaiselle tiedoksi postitse. Tiedoksiannossa noudatetaan muuten, mitä tiedoksiannosta hallintoasioissa säädetään.
Viranomaisen päätöksen tiedoksiannossa säädetään hallintolain 9 ja 10 luvussa sekä sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetun lain (13/2003) 3 ja 4 luvussa. Hallintolain 9 luvussa määritellään tiedoksiantotavat, joita ovat tavallinen tiedoksianto, todisteellinen tiedoksianto sekä yleis- ja sijaistiedoksiannot. Hallintolain 10 luvussa säädetään tiedoksiantotapojen käyttämisessä noudatettavasta menettelystä. Saantitodistusmenettely koskee sellaisia velvoittavia päätöksiä, joiden tiedoksiannosta alkaa kulua muutoksenhakuaika tai muu vastaanottajan oikeuteen vaikuttava määräaika. Tällaisia päätöksiä ovat valtionavustuslain 19, 21—22 ja 30 §:ssä tarkoitetut valtionapuviranomaisen päätökset. Koska päätöksen tiedoksiannosta on selkeät säännökset hallintolaissa ja sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa, pykälä kumottaisiin tarpeettomana.
1.2
Rikosrekisterilaki
4 a §. Pykälä sisältää säännökset, joiden nojalla rikosrekisteristä voidaan antaa tietoja asioissa, joissa viranomaisen on otettava huomioon henkilön luotettavuus tai henkilökohtainen soveltuvuus. Pykälän 1 momenttia muutettaisiin siten, että siihen lisättäisiin uusi 6 kohta työnantajasanktiodirektiivin 7 artiklan 1 kohdan a alakohdan täytäntöön panemiseksi.
Ehdotetun uuden 6 kohdan mukaan Oikeusrekisterikeskus voisi rikosrekisteristä luovuttaa valtionapuviranomaiselle henkilöä koskevat tiedot asiassa, joka koskee valtionavustuslaissa tarkoitetun valtionapuviranomaisen myöntämää valtionavustusta ja sen takaisinperintää. Valtionapuviranomaisen oikeus saada tietoja olisi rajattu siten, että oikeus koskisi ainoastaan valtionavustuslain 7 §:n 2 momentissa ja 22 §:n 2 momentissa tarkoitettuja ratkaisuja. Tämän vuoksi pykälään lisättäisiin uusi 2 momentti. Valtionapuviranomaiselle annettavalle rikosrekisteriotteelle koottaisiin tiedot ainoastaan sellaisista lainvoimaisista tuomioista, joilla valtionavustuksen hakija tai saaja taikka tämän edustaja olisi tuomittu rangaistukseen luvattoman ulkomaisen työvoiman käytöstä.
Ehdotetun 6 kohdan mukaan tiedot voisi luovuttaa ainoastaan valtionapuviranomaiselle. Tietoja ei siten voisi luovuttaa esimerkiksi valtionavustuslain 7 §:n 2 momentin perusteella valtionavustuksia jakaville muille tahoille. Ote luovutettaisiin maksutta.
Tarkoituksena ei ole, että valtionapuviranomainen pyytäisi jokaisesta valtionavustuksen hakijasta tai saajasta rikosrekisteriotteen. Valtionapuviranomainen lähtökohtaisesti luottaisi valtionavustuksen hakijan hakemuksessa antamiin tietoihin. Tietojen oikeellisuuden tarkistamiseksi valtionapuviranomainen voisi yksittäistapauksessa pyytää tarvittaessa Oikeusrekisterikeskukselta otteen hakijasta tai tämän edustajasta. Hakijan edustajalla tarkoitettaisiin rikoslain 47 luvun 8 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettua edustajaa. Sen mukaan työnantajan edustalla tarkoitetaan työnantajana olevan oikeushenkilön lakimääräisen tai muun päättävän elimen jäsentä sekä sitä, joka työnantajan sijasta johtaa ja valvoo työtä. Näin ollen työnantajan edustajia olisivat esimerkiksi osakeyhtiön hallituksen sekä kunnanvaltuuston ja –hallituksen jäsenet samoin kuin ne, jotka työnantajan sijasta johtavat tai valvovat työtä. Vastuuaseman tärkeimpänä tunnusmerkkinä on pidetty jonkinasteista esimiesasemaa (ks. HE 94/1993).
Ehdotetussa 6 kohdassa tarkoitettujen henkilötietojen käsittely perustuu valtionapuviranomaisessa yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan c ja e alakohtaan sekä 10 artiklaan. Oikeusrekisterikeskuksen luovuttamat tiedot rikosrekisteristä ovat valtionapuviranomaiselle välttämättömiä valtion varoista myönnettävien avustusten myöntämiseksi. Valtionapuviranomainen hoitaa yleistä etua ja käyttää tehtävässään julkista valtaa.
7 §. Pykälän mukaan rikosrekisterin otteella on mahdollista luovuttaa vain osa rikosrekisteriin merkityistä tiedoista. Pykälän 1 momenttiin lisättäisiin maininta 4 a §:n ehdotetusta 2 momentista. Sen mukaan Oikeusrekisterikeskus luovuttaisi yksittäistapauksessa tarvittaessa valtionapuviranomaiselle tiedot ainoastaan valtionavustuslain 7 §:n 2 momentissa ja 22 §:n 2 momentissa tarkoitetuista ratkaisuista.
Pykälän 1 momenttiin ehdotetussa lisäyksessä tarkoitettujen henkilötietojen käsittely perustuu yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan c ja e alakohtaan sekä 10 artiklaan. Oikeusrekisterikeskuksen luovuttamat tiedot rikosrekisteristä ovat valtionapuviranomaiselle tarpeen valtion varoista myönnettävien avustusten myöntämiseksi. Valtionapuviranomainen hoitaa yleistä etua ja käyttää tehtävässään julkista valtaa.