5.1
Vankeuslaki
7 luku Perushuolto ja asuminen
6 a §. Tupakointi vankilassa. Pykälässä säädettäisiin tupakoinnin järjestämisestä vankilassa.
Pykälän 1 momentissa säädettäisiin tupakoinnin kieltämisestä vankilan sisätiloissa. Kielto koskisi niin avolaitosten kuin suljettujen vankiloidenkin sisätiloja. Momentissa säädettäisiin lisäksi alkuperäistä esitystä vastaavasti siitä, että tupakointikiellot koskisivat poltettavaksi tarkoitettuja tupakkatuotteita, poltettavaksi tarkoitettuja kasviperäisiä tuotteita ja sähkösavukkeita. Vastaava säännös on tupakkalain 73 §:ssä, joten kielto koskisi samoja tuotteita kuin tupakkalain 74 §:ssä säädetyt tupakointikiellotkin.
Pykälän 2 momentissa säädettäisiin tupakointimahdollisuuksien järjestämisestä suljetussa vankilassa. Vankien tulisi antaa tupakoida kerran päivässä ja tupakointiaika olisi luvun 6 §:ssä säädetty ulkoiluaika. Vangeilla olisi siten mahdollisuus tupakoida vähintään tunnin ajan päivittäin. Tupakointi tapahtuisi ulkoilutiloissa. Tupakointi ei kuitenkaan olisi mahdollista, jos ulkoilu on luvun 6 §:n nojalla evätty. Vangille ei siten tarvitsisi järjestää tupakointimahdollisuutta, jos ulkoilu evättäisiin.
Momentissa säädettäisiin lisäksi mahdollisuudesta järjestää tupakointi ulkotiloissa useamminkin. Edellä jaksossa 2 esitetyistä syistä useammat tupakointimahdollisuudet eivät saisi vaarantaa vankilan muuta toimintaa tai järjestystä ja turvallisuutta. Tästä syystä useampien tupakointimahdollisuuksien edellytykseksi säädettäisiin, ettei tupakointi saa vaarantaa vankilan muuta toimintaa tai järjestystä ja turvallisuutta.
Vankilan muun toiminnan vaarantumisella tarkoitettaisiin sitä, että tupakointimahdollisuuksia voidaan järjestää vain, jos se voidaan toteuttaa rajoittamatta vankeuslaissa säädettyyn muuhun toimintaan käytettävää aikaa. Esimerkiksi vankien mahdollisuus toteuttaa toimintavelvollisuutensa tulisi ensisijaisesti turvata ja useampia tupakointimahdollisuuksia voitaisiin järjestää vain, jos toimintavelvollisuus toteutuu laissa säädetyllä tavalla.
Vankilan järjestyksen ja turvallisuuden vaarantumisella tarkoitettaisiin sitä, että tupakointimahdollisuuksien laajentaminen ei saa vaarantaa sisätupakoinnin kiellon valvontaa ja siten lisätä muiden henkilöiden altistumista tupakansavulle. Laajemmat tupakointimahdollisuudet voitaisiin siten toteuttaa vain silloin, jos tupakoinnin valvonnasta voitaisiin huolehtia riittävän hyvin.
Laajemmat tupakointimahdollisuudet voisivat olla vankila- tai osastokohtaisia, koska erityisesti vankilan tai osaston valvonnan aste vaikuttaa olennaisesti siihen, miten vapaasti vangit voivat liikkua vankilan alueella. Tupakointimahdollisuuksien laajuudesta määrättäisiin tarkemmin vankilan järjestyssäännössä.
Pykälän 3 momentissa säädettäisiin tupakointimahdollisuuksien järjestämisestä avolaitoksessa. Momentissa ehdotettaisiin, että tupakointimahdollisuuksia olisi oltava ulkotiloissa päivittäin niin usein kuin se on mahdollista vaarantamatta vankilan muuta toimintaa tai järjestystä ja turvallisuutta.
Säännös vastaisi nykyistä käytäntöä. Koska vangit voivat vapaasti liikkua vankilan alueella, tupakointimahdollisuudet olisivat verrattain vapaat. Käytännössä päivittäiset tupakointimahdollisuudet vastaisivat nykyisiä mahdollisuuksia liikkua vankilan ulkotiloissa. Kuitenkin tupakointi tulisi myös avolaitoksissa järjestää niin, ettei se vaarantaisi vankilan muuta toimintaa tai vankilan järjestystä ja turvallisuutta. Avolaitoksissa tämä tarkoittaisi esimerkiksi sitä, että tupakointi voitaisiin kieltää yöaikaan, jolloin vankien tulee pysytellä asuintiloissaan.
Myös avolaitosten järjestyssäännöissä määrättäisiin tarkemmin tupakoinnin järjestämisestä.
6 b §. Tupakkatuotteiden hallussapito. Pykälässä säädettäisiin tupakkatuotteiden hallussapidon rajoittamisesta. Tupakkatuotteiden, tupakointivälineiden ja sytytysvälineiden hallussapitoa voitaisiin vankilan tiloissa rajoittaa.
Säännöksen nojalla voitaisiin rajoittaa sitä, milloin ja missä tiloissa vangit saavat omistamansa tupakkatuotteet, tupakointivälineet ja sytytysvälineet haltuunsa. Rajoittaminen voisi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että tupakkatuotteita ei saisi pitää hallussa vankilan sisätiloissa, vaan ne säilytettäisiin määrätyssä tilassa, josta ne saisi haltuun ulkotiloissa tapahtuvaan tupakointiin. Tupakkatuotteiden säilytykseen varatut tilat voisivat asettaa rajoituksia sille, kuinka paljon tupakkatuotteita niissä voisi kerralla säilyttää.
Säännös koskisi vain hallussapitorajoituksia. Sen nojalla ei siten voitaisi rajoittaa sitä, kuinka monta tupakkaa vanki polttaa tupakointitilaisuuden aikana. Tämä kuuluisi vangin itsemääräämisoikeuden piiriin. Säännöksen nojalla ei myöskään voitaisi rajoittaa vankilan myymälässä myytävien tupakkatuotteiden valikoimaa. Säännöksen nojalla voitaisiin kuitenkin rajoittaa vangin haltuun kerralla annettavien tupakkatuotteiden määrää. Vaikka vanki saisikin itse päättää, kuinka monta tupakkaa ulkoilun aikana polttaa, hänen haltuunsa kerralla annettavien tupakkatuotteiden määrää voitaisiin rajoittaa siten, että haltuunsa saamansa tupakkatuotteet poltettuaan vanki voisi saada niitä lisää.
Säännös ei koskisi sitä, voidaanko tupakkatuotteen, tupakointivälineen tai sytytysvälineen hallussapito ylipäänsä evätä. Yksittäisen tuotteen hallussapidon epääminen tapahtuisi edelleen vankeuslain 9 luvun 1 §:n nojalla. Vankeuslain 9 luvun 1 §:n 1 momentin 6 kohdan nojalla olisi myös mahdollista asentaa ulkotiloihin sytyttimet, jolloin sytytysvälineiden hallussapito olisi mahdollista evätä vankilassa kokonaan. Nyt ehdotetun säännöksen nojalla asetetut rajoitukset koskisivat siten vain sallittujen tupakkatuotteiden hallussapidon järjestämistä vankilan tiloissa.
Rajoitusten tulisi olla perusteltuja vankilan järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi. Tällä tarkoitettaisiin sitä, että rajoitusten avulla voitaisiin valvoa sisätupakoinnin kieltoa ja sisällä tupakoimisesta aiheutuvia järjestys- ja turvallisuusuhkia. Rajoitukset olisivat siten perusteltuja ensi sijassa suljetuissa vankiloissa, joissa tupakkatuotteiden hallussapito vankilan sisätiloissa lisää merkittävästi riskiä sellissä tupakoimiseen. Rajoitusten avulla voitaisiin valvoa sitä, etteivät vangit kuljeta tupakkatuotteita vankilan osastoille tai selleihin.
Rikosseuraamuslaitoksen määräyksellä päätettäisiin tarkemmin hallussapitorajoitusten sisällöstä.
7 §. Päätösvalta. Pykälän 4 momentti kumottaisiin alkuperäisessä esityksessä ehdotetulla tavalla.
8 §. Tarkemmat säännökset ja määräykset. Pykälän 2 momenttia ehdotetaan täsmennettäväksi. Momenttiin ehdotetaan lisättäväksi Rikosseuraamuslaitokselle määräyksenantotoimivalta tupakkatuotteiden, tupakointivälineiden ja sytytysvälineiden haltuun antamisesta ja säilyttämisestä. Määräyksillä täsmennettäisiin ehdotetun 6 b §:n säännöksiä tupakkatuotteiden, tupakointivälineiden ja sytytysvälineiden hallussapidosta.
Säännöksen nojalla Rikosseuraamuslaitos voisi siten antaa tarkempia määräyksiä tupakkatuotteiden, tupakointivälineiden ja sytytysvälineiden hallussapidosta ja säilyttämisestä. Määräyksenantovaltuus koskisi sitä, miten tupakkatuotteiden hallussapito vankiloissa järjestettäisiin. Määräyksellä voitaisiin asettaa esimerkiksi ehdotetussa 6 b §:ssä tarkoitettuja rajoituksia sille, ettei tupakkatuotteita saisi pitää hallussa vankilan sisätiloissa, vaan ainoastaan tupakointitilanteissa ulkotiloissa. Samoin määräykset voisivat koskea sitä, kuinka tupakkatuotteet säilytetään vankilan tiloissa tai kuinka vankilan myymälästä ostetut tupakkatuotteet toimitetaan vangin käyttöön.
Kuten ehdotetut tupakointirajoituksetkin, myös määräyksenantovaltuus koskisi tupakkatuotteiden hallussapitoa vankilan alueelle. Vankilan alueen ulkopuolella Rikosseuraamuslaitos ei voisi määräyksellä asettaa rajoituksia tupakkatuotteiden hallussapidolle. Mahdolliset tupakointikiellot määräytyisivät tällöin tupakkalain yleisten säännösten perusteella. Tämä tarkoittaisi esimerkiksi sitä, että tupakointi kuljetukseen käytetyissä ajoneuvoissa olisi kielletty.
9 luku Vangin omaisuus ja tulot
1 §.Omaisuuden hallussapito. Alkuperäisessä esityksessä ehdotettu muutos poistettaisiin, koska tupakkatuotteiden hallussapidon rajoittamisesta säädettäisiin 7 luvun 6 b §:ssä.
10 luku Sosiaali- ja terveydenhuolto
1 §. Vangin terveyden- ja sairaanhoito. Pykälään lisättäisiin säännös vangin oikeudesta saada halutessaan tupakoinnin lopettamisen tukitoimia. Säännöksen nojalla tupakoivalle vangille tarjottaisiin tämän lääketieteellisten tarpeiden mukaista tukea tupakoinnista vieroittautumiseksi.
Tukitoimien saaminen perustuisi kunkin tupakoivan vangin lääketieteelliseen tarpeeseen. Tukitoimien tarve arvioitaisiin käypä hoito –suosituksen mukaisesti ja arvion tekisi vankiterveydenhuollon henkilökunta. Tukitoimet kattaisivat käypä hoito –suosituksen mukaisesti yksilöohjauksen, ryhmäohjauksen, nikotiinikorvaushoidon ja lääkehoidon. Reseptilääkkeisiin perustuvasta hoidosta päättäisi aina lääkäri. Lähtökohtaisesti nikotiinikorvaustuotteiden jakelu vangeille voitaisiin toteuttaa Rikosseuraamuslaitoksen ja Vankiterveydenhuollon yksikön sopimalla tavalla. Tarvittaessa terveydenhuoltohenkilökunta arvioisi esimerkiksi korvaustuotteiden käytön jatkamisen tavanomaista pidempään tai tarpeen tavanomaista suuremmalle annosmäärälle.
Tukitoimien lähtökohtana olisi käypä hoito –suosituksen mukaisesti tupakoinnista vieroittautuminen. Tavoitteena olisi siten se, että vanki lopettaa vapaaehtoisesti tupakoinnin ja tätä tuetaan.
Esityksen nojalla vangeilla säilyisi edelleen mahdollisuus tupakoida vankeusaikana. Koska vankien tupakointia kuitenkin rajoitettaisiin esitetyllä tavalla, osalle vangeista jo tupakoinnin vähentäminen voi aiheuttaa vieroitusoireita. Tarvittaessa myös vieroitusoireiden hoitoon ja tupakoinnin vähentämisen tukemiseen voitaisiin antaa käypä hoito –suosituksen mukaista tukea. Myös tällainen tuki toteutettaisiin käypä hoito –suosituksen ja nikotiinikorvaustuotteiden käyttöohjeiden mukaisesti. Tavoitteena olisi siten tällöinkin pienentää esimerkiksi nikotiinikorvaustuotteen määrää asteittain vieroitusoireiden lievittämiseksi. Vankia tulisi myös kannustaa lopettamaan tupakointi kokonaan tukitoimien aikana.
Nikotiinikorvaustuotteita olisi edelleen myytävänä vankiloiden myymälöissä. Halutessaan vangeilla olisi siten halutessaan mahdollisuus ostaa tuotteita myös myymälästä.
15 luku Vankilan järjestys ja kurinpito
1 §. Vankilan järjestyssääntö. Pykälää täydennettäisiin säännöksellä siitä, että vankilan järjestyssäännössä voidaan määrätä tupakoinnin järjestämisestä. Määräykset sisältäisivät 7 luvussa säädettyä täsmentävät tiedot tupakointimahdollisuuksista yksittäisessä vankilassa.