2.1
Kylmäalan pätevyysrekisteriin ja sen tietojen julkaisuun liittyvät ehdotukset
Voimassa olevan lain 164 §:ssä säädetään Turvallisuus- ja kemikaaliviraston ylläpitämästä rekisteristä, joka sisältää myös henkilötietoja. Tätä sääntelyä täsmennettäisiin eräiltä osin vastaamaan nykyistä paremmin niitä vaatimuksia, joita henkilörekistereistä säätämiselle on asetettu. Keskeisin muutos olisi kuitenkin se, että pykälään lisättäisiin nimenomaiset säännökset eräisiin Turvallisuus- ja kemikaaliviraston ylläpitämän rekisterin tietoihin perustuvasta internetin kautta toimivasta kaikille avoimesta julkisesta tietopalvelusta. Julkinen tietopalvelu olisi siis myös henkilörekisteri, mutta sisällöltään taustarekisteriään (eli pätevyysrekisteriä) suppeampi. Pykälän otsikko muutettaisiin vastaamaan pykälän muuttunutta asiasisältöä.
Pykälän 1 momentissa asetettaisiin Turvallisuus- ja kemikaalivirastolle velvollisuus pitää rekisteriä pätevyytensä 162 §:n mukaisesti osoittaneista toiminnanharjoittajista ja henkilöistä sekä 161 §:ssä tarkoittamista toiminnan vastuuhenkilöistä näiden toiminnan valvontaa varten. Voimassa olevan lain 164 §:n 1 momentin sääntelyyn verrattuna uutta olisi henkilötietolain edellyttämä säännös rekisteriin talletettujen tietojen käyttötarkoituksesta. Säännös olisi myös nykyiseen 164 § 1 momentin sääntelyyn verrattuna ilmaisultaan yksinkertaisempi ja selkeämpi.
Pätevyytensä lain 162 §:n 2 momentin mukaisesti osoittaneista toiminnanharjoittajista ja henkilöistä sekä lain 161 §:n tarkoittamista toiminnan vastuuhenkilöistä on tarpeen pitää rekisteriä näiden toiminnan valvontaa varten. Tämä pykälän 1 momentissa määritelty rekisterin käyttötarkoitus viittaisi Turvallisuus- ja kemikaalivirastolle lain 162 §:n 3 momentissa ja lain 183 §:n 3 momentissa säädettyihin tehtäviin. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto voi lain 162 §:n 3 momentin nojalla peruuttaa pätevyystodistuksen, jos ilmenee, ettei henkilö tai toiminnanharjoittaja toimi pätevyysvaatimusten edellyttämällä tavalla tai jos toiminnanharjoittaja ei enää täytä pätevyysvaatimuksia. Lain 183 §:n 3 nojalla Turvallisuus- ja kemikaalivirasto voi määrätä esimerkiksi toimintakiellon, jos toiminnanharjoittaja ei ole pätevyysrekisterissä.
Pykälän 2 momentissa säädettäisiin niistä 1 momentin mukaisen käyttötarkoituksen kannalta tarpeellisista tiedoista, jotka pätevyytensä osoittaneista toiminnanharjoittajista talletetaan rekisteriin. Sääntely olisi voimassa olevan lain 162 § 2 momenttiin verrattuna yksityiskohtaisempaa.
Pykälän 3 momentissa säädettäisiin niistä 1 momentin mukaisen käyttötarkoituksen kannalta tarpeellisista tiedoista, jotka pätevyytensä osoittaneista henkilöistä talletetaan rekisteriin. Sääntely olisi voimassa olevan lain 162 § 2 momenttiin verrattuna yksityiskohtaisempaa. Säännöksessä ”kotiosoite tai sen toimipaikan osoite, jossa toimintaa harjoitetaan” viittaisi siihen, että rekisteriin talletetaan henkilöiden osalta joko kotiosoite tai työnantajan osoite.
Pykälän 4 momentissa säädettäisiin julkisesta tietopalvelusta, joka muodostuisi tietyistä pätevyysrekisteriin talletetuista tiedoista. Säännös olisi erityissääntelyä suhteessa henkilötietolakiin (henkilötietojen käsittely, mukaan lukien luovuttamisen edellytykset) ja julkisuuslain 16 § 3 momenttiin (henkilötietojen luovuttamistavat viranomaisen henkilörekisteristä).
Julkista tietopalvelua koskeva säännös sisältäisi yksityiskohtaisen luettelon julkisen tietoverkon välityksellä julkaistavista tiedoista. Luettelon mukaiset tiedot olisivat keskeisiä pätevyyden varmistamisen sekä henkilöiden riittävän tunnistettavuuden kannalta.
Julkisen tietopalvelun kautta kylmäalan laitteen haltijat ja omistajat (ja myös esimerkiksi muut ympäristönsuojelulain mukaiset valvontaviranomaiset) voivat helposti, nopeasti ja maksutta varmistaa, onko kulloinkin kyseessä olevan kylmäalan laitteen asennus- tai huoltotöitä tekevällä säädösten mukainen pätevyys. F-kaasuja sisältävien laitteiden osalta tämä tiedonsaantitarve perustuu suoraan F-kaasuasetukseen, jonka mukaan laitteistojen haltijoilla ja omistajilla on velvollisuus varmistua, että vuototarkastukset ja kaasujen talteenoton suoritta asianmukaisesti pätevöitynyt henkilö. Julkista tietopalvelua koskeva sääntely on siten tarpeen F-kaasuasetukseen sisältyvien velvoitteiden toteuttamiseksi. Julkista tietopalvelua tarvitaan F-kaasuasetuksen takia neljästä syystä:
1) F-kaasuja sisältävien laitteiden asennuksen, huollon, kunnossapidon, korjauksen ja käytöstä poistamisen sekä F-kaasujen talteenoton pätevyyden varmistaminen;
2) vuototarkastusten suorittamisen henkilöpätevyyden varmistaminen;
3) F-kaasujen myyminen vain päteville toiminnanharjoittajille; ja
4) esitäytettyjen laitteiden myyntiin liittyvä varmistus siitä, että loppukäyttäjällä on asennukseen pätevä toiminnanharjoittaja.
Luovutettaessa tietoja julkisen tietopalvelun kautta, ovat tietojen vastaanottajia kaikki, jotka voivat internetiä käyttää, eikä luovutettavien tietojen käyttötarkoitusta ei ole mahdollista etukäteen ja tapauskohtaisesti selvittää. Toisin sanoen julkaistessaan pykälän 4 momentissa tarkoitetut tiedot avoimessa internet-verkossa, rekisterinpitäjä eli Turvallisuus- ja kemikaalivirasto ei käytännössä voi enää hallita niiden käyttöä.
Pykälän 5 momentti sisältäisi säännöksen, joka mahdollistaisi sen, että joissain tilanteissa 4 momentissa luetellut tiedot säilyisivät pätevyysrekisterissä, mutta ne eivät näkyisi julkisessa tietopalvelussa. Tietojen näkyvyyttä julkisessa tietopalvelussa voitaisiin ehdotetun säännöksen nojalla rajoittaa perustellusta syystä joko tilapäisesti tai pysyvästi.
Käytäntö on osoittanut, että puolustusvoimilla saattaa olla tarve rajoittaa joidenkin pätevyysrekisteriin sisätyvien tietojen julkaisemista kaikille avoimessa tietoverkossa. Näin ollen ehdotetun 5 momentin mukaan julkisen tietopalvelun välityksellä luovutettavia tietoja voitaisiin puolustusvoimien tai rajavartiolaitoksen pyynnöstä joko tilapäisesti tai pysyvästi rajoittaa, jos se on tarpeen valtakunnallisen turvallisuuden tai huoltovarmuuden vuoksi. Tyypillisesti kyse olisi pysyvästä rajoittamisesta.
Lisäksi julkisen tietopalvelun välityksellä luovutettavia tietoja voidaan ehdotetun 5 momentin mukaan rajoittaa joko tilapäisesti tai pysyvästi myös toiminnanharjoittajan, toiminnan vastuuhenkilön tai henkilön sitä perustellusta syystä erikseen pyytäessä. Tällainen mahdollisuus saattaa olla tarpeen esimerkiksi jos henkilö, jonka tiedot on talletettu pätevyysrekisteriin, ei tilapäisesti harjoita ammattiaan opintojen tai muun syyn vuoksi.
Pykälän 6 momentin mukaan julkisesta tietopalvelusta tietoja voisi hakea ainoastaan yksittäisinä hakuina käyttäen säännöksessä määriteltyjä hakuperusteita. Kussakin yksittäisessä haussa voisi käyttää hakuperusteena joko 6 momentin 1 kohdassa tai 2 kohdassa tarkoitettuja hakuperusteita. Hakuperusteiden avulla voisi tietopalvelusta löytää pätevän henkilön nimen perusteella, tietyn kunnan alueella asuvat tai työssä olevat (työnantajan toimipaikka) pätevät henkilöt ja toiminnanharjoittajat sekä tietyn kunnan alueelle asuvat tai työssä olevat (työnantajan toimipaikka) tietyn toimintaoikeuden omaavat henkilöt ja toiminnanharjoittajat. Henkilöiden osalta kuntatieto auttaisi pätevien henkilöiden yksilöimisessä, koska syntymäaikaa tai syntymävuotta ei saa ehdotetun 4 momentin nojalla julkaista.
Pykälän 7 momentissa säädettäisiin pätevyysrekisteriin ja julkiseen tietopalveluun talletettujen tietojen poistamisesta tilanteessa, jossa toiminnanharjoittajan, vastuuhenkilön tai henkilön toiminta lain 159 §:n tarkoittamalla toimialalla päättyy tämän oman ilmoituksen mukaisesti, pätevyyden tultua peruutetuksi lain tai henkilön kuoltua. Erona 5 momenttiin olisi se, että tiedot poistettaisiin samanaikaisesti ja pysyvästi sekä rekisteristä että tietopalvelusta.
Ehdotetun 7 momentin asiasisältö perustuisi pitkälti voimassa olevan lain 164 §:n 2 momenttiin, jossa säädetään merkinnän poistamisesta rekisteristä. Voimassa olevaan sääntelyyn verrattuna uutta olisi sääntelyn ulottaminen myös julkiseen tietopalveluun ja säännös, jonka mukaan Turvallisuus- ja kemikaaliviraston tulee poistaa rekisteristä ja julkisesta tietopalvelusta toiminnan vastuuhenkilöä tai henkilöä koskevat tiedot viipymättä sen jälkeen, kun se on saanut tiedon toiminnan vastuuhenkilön tai henkilön kuolemasta. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto ei saa nykyisin Väestörekisterikeskuksesta tietoja kuolleista henkilöistä automaattisesti. Tähän on tulossa lähivuosina muutos, eli Turvallisuus- ja kemikaalivirasto tulee saamaan yhteyden Väestörekisterikeskuksen väestötietojärjestelmään.
Ehdotettu 7 momentti liittyisi erityisesti henkilötietolain 9 §:ssä säädettyjen tietojen laatua koskevien periaatteiden toteuttamiseen. Henkilötietolain 9 § 1 momentin mukaan käsiteltävien henkilötietojen tulee olla määritellyn henkilötietojen käsittelyn tarkoituksen kannalta tarpeellisia (tarpeellisuusvaatimus). Henkilötietolain 9 § 2 mukaan rekisterinpitäjän on huolehdittava siitä, ettei virheellisiä, epätäydellisiä tai vanhentuneita henkilötietoja käsitellä (virheettömyysvaatimus).
2.2
Muut ehdotukset
Lain 159 § 1 momentissa täsmennettäisiin luetteloa toiminnoista, joita vaatimus ammattipätevyydestä koskee. Ehdotetut termit eli ”asennus, kunnossapito, huolto, korjaus, käytöstä poisto ja talteenotto” perustuisivat F-kaasuasetukseen ja otsoasetukseen. Vastaava muutos tehtäisiin 161 § 2 momentissa.
Lain 159 § 2 momenttiin lisättäisiin F-kaasuasetuksen mukaisesti uusi toimiala, jolla edellytetään henkilöiden pätevöitymistä, eli kylmäkuljetuskuorma-autojen ja -perävaunujen jäähdytysyksikköjen käsittely. Lisäksi F-kaasuasetus edellyttää pätevyyden osoittamista kaikkien sähköisten kytkinlaitteiden käsittelyä suorittavilta henkilöiltä riippumatta laitteiden koosta. Vastaavat muutokset tehtäisiin 161 § 1 momenttiin ja 162 § 2 momenttiin.
Lain 159 § 2 momenttiin tehtäisiin myös eräitä terminologisia muutoksia. Voimassa olevassa säännöksessä mainittu laki ammatillisesta koulutuksesta on nykyisin nimeltään laki ammatillisesta peruskoulutuksesta (nimeke muutettu lailla 787/2014). Voimassa olevassa säännöksessä käytetyn ilmauksen ”opetussuunnitelmaperusteinen koulutus” sijasta käytetään nykyisin ilmausta ”ammatillinen peruskoulutus”.
Lisäksi lain 159 § 2 momentissa Suomen ympäristökeskukselle säädetty liuotinalan pätevyyskokeiden järjestämistä koskeva hyväksyntätehtävä siirrettäisiin sääntelyn selkeyden ja johdonmukaisuuden vuoksi Turvallisuus- ja kemikaalivirastolle. Tämän viranomaistehtävän siirron vuoksi myös lain 159 § 4 momenttia muutettaisiin siten, että ainoastaan Turvallisuus- ja kemikaalivirasto olisi toimivaltainen viranomainen tapauksessa, jossa ilmenee tarve peruuttaa jollekin taholle myönnetty hyväksyntä järjestää pätevyyskokeita.