1
Lakiehdotuksen perustelut
1 §.Toimiala. Pykälässä säädettäisiin Maanmittauslaitoksen toimialasta ja hallinnollisesta asemasta. Pykälän 1 momentin mukaan Maanmittauslaitoksen toimialana olisivat kiinteistöjen omistuksen, kiinteistöjen- ja muiden rekisteriyksiköiden hallinnan, luototusjärjestelmän ja paikantamisen turvaamiseksi tarvittaviin rekistereihin liittyvä toiminta, paikkatietojen yhteentoimivuuden ja käytön edistäminen sekä paikkatieto- ja kiinteistöalan tutkimus.
Muilla rekisteriyksiköillä sekä luototusjärjestelmän turvaamiseksi tarvittavilla rekistereillä tarkoitettaisiin säännöksessä muun muassa valmisteilla olevaan sähköiseen huoneistotietojärjestelmään merkittäviä erityyppisiä rekisteriyksiköitä, joiden rekisteröinnin kautta voitaisiin luoda edellytykset sähköiseen asiointiin ja sähköisiin palveluihin, kuten esimerkiksi asunto-osakkeiden sähköiseen kaupankäyntiin, vakuuksien hallintaan ja asunto-osakeyhtiön hallintoon. Lisäksi säännös koskisi muun muassa muina kuin kiinteistöinä kiinteistörekisteriin merkittäviä yksiköitä.
Pykälän 2 momentissa määriteltäisiin Maanmittauslaitoksen hallinnollinen asema. Maanmittauslaitos kuuluisi maa- ja metsätalousministeriön toimialaan ja laitoksen toimialueena olisi koko maa.
2 §.Tehtävät. Pykälässä säädettäisiin Maanmittauslaitoksen pääasiallisista tehtävistä toimialallaan. Tehtävät vastaavat pääosin Maanmittauslaitoksen nykyisiä tehtäviä. Säännökseen otettaisiin yleisellä tasolla sellaiset Maanmittauslaitoksen tehtävät, joista ei ole muualla laissa säännöksiä.
Maanmittauslaitoksen tehtävänä olisi toimialallaan huolehtia kiinteistönmuodostamis- ja tilusjärjestelytoiminnasta sekä harjoittaa tieteellistä tutkimus- ja kehittämistoimintaa erityisesti kiinteistö- ja paikkatietoalalla. Lisäksi Maanmittauslaitos huolehtisi paikantamisen perustasta eli tuottaisi peruspaikkatietoa, koordinaatti- ja referenssijärjestelmät, asiantuntijapalveluita yhteiskunnallista päätöksentekoa ja viranomaistoimintaa varten sekä kansalaisten, yritysten että muiden yhteisöjen käyttöön. Toimintaansa varten Maanmittauslaitos huolehtisi tarvittavista rekistereistä ja alansa yleisestä kehittämisestä sekä osallistuisi alan kansainväliseen yhteistyöhön. Rekistereistä huolehtimisella tarkoitettaisiin tässä yhteydessä muun muassa kirjaamispäätösten ja muiden rekisteriä koskevien viranomaistoimenpiteiden suorittamista sekä muuta rekisteriin sisältyvien tietojen käsittelyä.
Maanmittauslaitoksen eräistä muista julkisista hallintotehtävistä ja erityisesti julkisen vallan käyttöä sisältävistä tehtävistä säädetään muualla lainsäädännössä. Kiinteistönmuodostamistehtäviin sisältyvät kaikki kiinteistönmuodostamislaissa (554/1995) säännellyt tehtävät, joihin sisältyvät lisäksi tilusjärjestelyinä uusjaot. Erityislainsäädännössä, kuten yksityistielaissa (358/1962), maantielaissa (503/2005), ratalaissa (110/2007), kaivoslaissa (621/2011) ja kiinteän omaisuuden ja erityisten oikeuksien lunastuksesta annetussa laissa (603/1977) säännellyt maanmittaus- tai kiinteistötoimituksiksi katsottavat toimitukset kuuluvat Maanmittauslaitoksen tehtäviin, kuten näissä laeissa säädetään. Lisäksi Maanmittauslaitoksen tulisi, kuten nykyisinkin, hoitaa maa- ja metsätalousministeriön sille erikseen määräämät tehtävät.
Maanmittauslaitos on toiminut voimassa olevan Maanmittauslaitoksesta annetun lain 2 §:n 1 momentin 4 kohdan mukaan maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan tietotekniikkapalvelukeskuksena vuoden 2015 alusta lukien. Se on tuottanut tietohallinnon palveluita tai avustanut virastoja, laitoksia ja julkisia hallintotehtäviä hoitavia yhteisöjä niiden hankkiessa tietohallinnon palveluita. Kysymys on tehtävästä, joka kuului aiemmin Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskukselle. Mainitut tehtävät siirrettäisiin vuoden 2019 alusta Elintarviketurvallisuusvirastosta ja Maaseutuvirastosta muodostettavalle uudelle maa- ja metsätalousministeriön alaiselle virastolle, eivätkä ne näin kuuluisi enää Maanmittauslaitoksen tehtäväkokonaisuuteen.
Voimassa olevan Maanmittauslaitoksesta annetun lain 2 §:n 2 momentissa on säännelty Paikkatietokeskuksen tehtävistä hyvin yksityiskohtaisesti. Sääntely vastaa 1 päivänä tammikuuta 2015 lukien kumottua Geodeettisesta laitoksesta annettua asetusta, jonka sisältö siirrettiin käytännössä sellaisenaan Maanmittauslaitoksesta annettuun lakiin Geodeettisen laitoksen tultua yhdistetyksi Maanmittauslaitokseen. Sääntely on ottaen huomioon perustuslain 119 §:n 2 momentissa säädetty lakitasolla tarpeettoman yksityiskohtaista, eikä kysymys tältä osin ole julkisen vallan käyttöön luettavista tehtävistä, vaan tutkimuksesta. Tästä johtuen mainittu sääntely esitetään siirrettäväksi Maanmittauslaitoksesta annettavaan valtioneuvoston asetukseen.
3 §.Maanmittauslaitoksen organisaatio ja johtaminen. Pykälässä säädettäisiin Maanmittauslaitoksen organisaation ja johtamisjärjestelmän perusteista. Organisaatio koostuisi Maanmittauslaitoksen keskushallinnon alaisista valtakunnallisista tulosvastuullisista yksiköistä sekä koko Maanmittauslaitoksen toimialan kattavista toiminnoista. Yksiköiden johtajista sekä näiden kelpoisuusvaatimuksista säädettäisiin tarkemmin valtioneuvoston asetuksella. Edelleen pykälän 1 momentin mukaan Maanmittauslaitoksessa olisi keskushallinto hallintopaikkanaan Helsinki. Ahvenanmaalla olisi oma palvelupiste kuten nykyisin.
Pykälän 2 momentissa säädettäisiin pääjohtajan asemasta ja tehtävistä. Maanmittauslaitosta johtaisi pääjohtaja keskushallinnon tukemana. Pääjohtaja vastaisi Maanmittauslaitoksen toiminnan tuloksellisuudesta ja tehokkuudesta.
Esityksen mukaan Maanmittauslaitoksen palvelupisteistä määrättäisiin maa- ja metsätalousministeriön asetuksen sijasta jatkossa laitoksen työjärjestyksellä. Palvelupisteiden tarpeeseen vaikuttaa muun ohella se, että tämänhetkiset noin 72000 vuotuista henkilökohtaista asiointikäyntiä palvelupisteissä eri puolilla Suomea tulevat oletettavasti vähenemään tulevina vuosina. Sähköinen asiointi ja perinteinen postitse tapahtuva asiointi ovat Maanmittauslaitoksessa lisääntyneet ja tämän kehityksen arvioidaan jatkuvan tulevaisuudessakin.
Tulosvastuu Maanmittauslaitoksen toiminnasta on pääjohtajalla. Tähän on liittynyt henkilöstön nimitysvalta. Myös Maanmittauslaitoksen palvelupisteiden sijainnista ja määrästä määrääminen olisi perusteltua siirtää pääjohtajan toimivaltaan sekä toimivan johdon vastuun että hallinnollisen menettelyn keventämisen näkökulmasta. Jatkossakin palvelupisteiden alueelliset linjaukset sekä toimipisteiden sijainti olisi kuitenkin käsiteltävä valtioneuvoston alueellistamisen koordinaatioryhmässä ja ne olisi käsiteltävä yhdessä tulosohjaajana toimivan ministeriön kanssa.
4 §.Pääjohtajan nimittäminen. Pääjohtajan nimittämisestä säädetään voimassa olevan Maanmittauslaitoksesta annetun valtioneuvoston asetuksen (1082/2013) 3 §:n 1 momentissa. Säännös ehdotetaan siirrettäväksi lain 4 §:ksi. Säännöksen mukaan pääjohtajan nimittäisi valtioneuvosto.
5 §.Ratkaisuvalta. Pykälässä säädettäisiin ratkaisuvallasta Maanmittauslaitoksessa. Pykälän säännökset vastaisivat pääjohtajan tehtävien ja ratkaisuvallan käyttämisen osalta nykyisen lain 6 §:ää, joka koskee hallinnollisten asioiden ratkaisemista. Pääjohtaja ratkaisisi Maanmittauslaitokselle kuuluvat asiat, jollei niitä ole säädetty tai työjärjestyksessä määrätty muun tahon ratkaistaviksi. Pääjohtaja voisi ottaa yksittäistapauksessa ratkaistavakseen asian, joka työjärjestyksen nojalla muutoin olisi hänen alaisensa ratkaistava. Pääjohtajalla olisi sanottu otto-oikeus asiaan, jota koskien hän on siirtänyt ratkaisuvallan viraston muulle virkamiehelle. Pääjohtaja ratkaisisi asiat asianomaisen virkamiehen esittelystä, jollei joidenkin asiaryhmien osalta olisi työjärjestyksellä toisin määrätty. Pääjohtajan sijaisten määräämisestä säädettäisiin valtioneuvoston asetuksella.
6 §.Sopimusten ja selvitysten tekeminen. Pykälässä säädettäisiin Maanmittauslaitoksen toimintaa tukevan rahoituksen ja palveluiden hankkimisesta. Ensimmäisessä momentissa säädettäisiin Maanmittauslaitoksen oikeudesta tehdä sopimuksia toimialaansa kuuluvien tehtävien suorittamiseksi. Näitä olisivat tutkimus-, selvitys- ja tilastotehtävät sekä tutkimusohjelmien toteuttaminen. Maanmittauslaitos voisi hankkia tehtävän suorittamiseen tarvittavan palvelun muilta toimijoilta, kuten yliopistolta, ammattikorkeakoululta, tutkimuslaitokselta, Tilastokeskukselta tai yksityisen sektorin toimijoilta. Jos kysymyksessä on Maanmittauslaitokselle säädetty hallintotehtävä, tehtävän hoitamista ei voida siirtää muulle toimijalle sopimuksella. Asiantuntijapalveluiden hankinta voitaisiin toteuttaa talousarvion rajoissa.
Maanmittauslaitos voisi 2 momentin nojalla lisäksi huolehtia kunnan kanssa tehdyn sopimuksen perusteella kunnan kiinteistöinsinöörille säädetyistä tai määrätyistä tehtävistä. Lisäksi se tuottaisi toimialaansa koskevia tilastoja, jollei tehtävä kuulu muulle viranomaiselle kuten esimerkiksi Tilastokeskukselle.
Maanmittauslaitoksen oikeudesta ottaa vastaan lahjoituksia ei enää säädettäisi laissa. Oikeustila ei kuitenkaan muuttuisi nykyisestä. Maanmittauslaitoksen vastaanottamat lahjoitukset eivät yleisesti saa vaarantaa viranomaistehtävien hoitamisen riippumattomuutta ja objektiivisuutta. Valtion talousarviolain (423/1988) 23 §:n mukaan lahjoitusten vastaanottamisesta säädetään valtion talousarviosta annetun asetuksen (1243/1992) 72 d §:ssä.
7 §.Suoritteiden maksullisuus. Pykälässä säädettäisiin Maanmittauslaitoksen suoritteiden maksullisuudesta. Säännöksen 1 ja 2 momentti vastaisivat voimassa olevaa organisaatiolain 14 §:ää. Sen sijaan voimassa olevan lain 14 §:n 3 momentissa oleva säännös hallinnonalan viranomaisia palvelevan tietotekniikkapalvelukeskuksen suoritteiden maksullisuudesta esitetään kumottavaksi, koska Maanmittauslaitoksen tietotekniikkapalvelukeskukselle kuuluvat tehtävät on ehdotettu siirrettäviksi vuoden 2019 alusta lukien Elintarviketurvallisuusvirastosta ja Maaseutuvirastosta muodostettavaan uuteen virastoon.
8 §.Puhevallan käyttö. Pykälässä säädettäisiin puhevallan käytöstä tuomioistuimissa ja muissa viranomaisissa Maanmittauslaitosta koskevissa asioissa. Pykälä vastaa voimassa olevan Maanmittauslaitoksesta annetun lain 12 §:ää.
9 §.Hallintokantelun ja vahingonkorvausasian käsitteleminen. Hallintokantelulla tarkoitetaan ylemmälle tai valvovalle viranomaiselle tehtyä ilmoitusta siitä, että kantelun kohteena olevan viranomaisen, virkamiehen tai toimihenkilön toiminta on virheellistä tai lainvastaista. Kantelu voi kohdistua myös viranomaisen, virkamiehen tai toimihenkilön toimimattomuuteen taikka virkatehtävien laiminlyöntiin. Kanteluasiassa annettavaan ratkaisuun ja sen tiedoksiantoon sovelletaan yleisesti hallintolain (434/2003) säännöksiä. Sääntely koskisi varsinaisia hallintokanteluita tai sellaisena pidettäviä kirjelmiä. Pykälän 1 momentin mukaan Maanmittauslaitoksen tai sen virkamiehen taikka toimihenkilön toiminnasta tehdyn hallintokantelun ratkaisisi Maanmittauslaitoksen pääjohtaja. Näin meneteltäisiin, vaikka kantelu olisi osoitettu maa- ja metsätalousministeriölle. Pääjohtaja voisi työjärjestyksessä delegoida ratkaisuvaltaansa hallintokanteluja koskien keskushallinnon virkamiehelle.
Pykälän 2 momentissa säädettäisiin pääjohtajan ja hänen sijaisensa toimista tehdyn hallintokantelun käsittelystä. Säännöksessä pääjohtajan sijaisella tarkoitettaisiin sijaisuusjärjestyksestä riippumatta kaikkia niitä virkamiehiä, jotka ovat määrätyt sijaisiksi. Heidän toiminnastaan tehdyt hallintokantelut käsittelisi aina maa- ja metsätalousministeriö. Maa- ja metsätalousministeriö käsittelisi vain sellaiset kantelut, joissa on kysymys nimenomaan ja selvästi pääjohtajan tai hänen sijaisensa toiminnasta.
Pykälän 3 momentissa säänneltäisiin, että kun Maanmittauslaitos käsittelee sellaista esine- tai varallisuusvahinkoon perustuvaa korvausvaatimusta, joka koskee maanmittaustoimituksessa aiheutunutta vahinkoa tai Maanmittauslaitoksen ylläpitämien rekistereiden virheestä taikka puutteellisuudesta aiheutunutta vahinkoa, asiassa tulisi antaa kirjallinen päätös, josta ei saa valittaa. Edellä mainituilla tarkoitetaan kiinteistönmuodostamislain mukaisista toimenpiteistä, maakaaressa (540/1995) tarkoitetuista kirjaamisasioista taikka kiinteistötietojärjestelmästä ja siitä tuotettavasta tietopalvelusta annetun lain (453/2002) 3 §:ssä tarkoitettuja tietoja koskevista rekisterimerkinnöistä aiheutuneiden vahinkojen korvaamista koskevien korvausvaatimusten käsittelyä. Näin on jo nyt käytännössä mainituissa tapauksissa toimittu, mutta informatiivinen säännös selkeyttäisi menettelyä, kun muutoksenhakukiellosta olisi selkeä säännös laissa. Maanmittauslaitoksen ratkaisuun ei saisi hakea muutosta valittamalla. Ratkaisuun tyytymätön voisi nostaa kanteen valtiota vastaan käräjäoikeudessa riita-asioista säädetyssä järjestyksessä. Maanmittauslaitoksen tulisi ilmoittaa tästä mahdollisuudesta hakijalle korvausratkaisun antamisen yhteydessä. Sama menettely koskisi myös vahingon korvaamista kiinteistöjen kirjaamisasioissa maakaaren 7 luvun 4 §:ssä sekä 13 luvun 6–8 §:ssä tarkoitetuissa tilanteissa ja menettelyissä.
10 §.Tarkemmat säännökset ja määräykset. Pykälän 1 momentissa säädettäisiin valtuudesta antaa valtioneuvoston asetuksella tarkempia säännöksiä Maanmittauslaitoksen johtamisesta ja asioiden ratkaisemisesta, tehtävistä, henkilöstöstä, pääjohtajan sijaisista, virkojen kelpoisuusvaatimuksista, arvonimistä sekä virkojen täyttämisestä.
Pykälän 2 momentti sisältäisi valtuuden antaa tarkempia määräyksiä Maanmittauslaitoksen toimintojen ja tehtävien järjestämisestä, toimintayksiköistä, palvelupisteistä sekä ratkaisuvallasta Maanmittauslaitoksen työjärjestyksellä. Maanmittauslaitoksen työjärjestyksen vahvistaisi pääjohtaja, ja se julkaistaisiin Suomen säädöskokoelmassa.
11 §.Voimaantulo. Ehdotettu laki tulisi voimaan 1 päivänä tammikuuta 2019.
Pykälän 2 momentin mukaan lailla kumottaisiin voimassa oleva laki Maanmittauslaitoksesta myöhempine muutoksineen.