Viimeksi julkaistu 19.4.2021 19.17

Lakialoite LA 102/2018 vp 
Antti Kurvinen kesk ym. 
 
Lakialoite laiksi metsästyslain muuttamisesta

Eduskunnalle

PERUSTELUT

Tällä lakialoitteella esitetään metsästyslakiin (615/1993) uuden 19 a §:n säätämistä. Uudessa 19 a §:ssä säädettäisiin, että lain muiden säännösten estämättä riistaeläimen pyytäminen ja tappaminen olisi mahdollista sellaisessa hätävarjelu- tai pakkotilassa, jossa riistaeläin hyökkää ihmisen tai kotieläimen kimppuun tai tulee ihmisten tai kotieläinten lähettyville ja välittömästi uhkaa ihmisten tai kotieläinten turvallisuutta. Välitöntä uhkaa ja vaaraa arvioitaessa otettaisiin huomioon tilanteen pakottavuus sekä muut olosuhteet tilanteessa. 

Lakimuutoksella varmistettaisiin, että erityisesti suurpetojen (esim. ahma, ilves, susi) tullessa uhkaavasti ihmisten asuntojen pihoille ja muille lähistöille, kansalaisella olisi selkeästi oikeus puolustaa itseään, perheenjäseniään ja kotieläimiään — kuten vaikkapa aitauksessa olevaa tuotantoeläintä tai pihassa kytkettynä olevaa koiraa. Samoin esitettävä lakimuutos varmistaisi, että muun riistaeläimen, esimerkiksi hirven metsästyksen aikana tapahtuvassa suurpedon yllättävässä hyökkäyksessä metsästyskoiran kimppuun metsästäjä saisi puolustaa omaa kotieläintään ilman tarpeetonta huolta seurauksista. 

Tämän uuden säännöksen nojalla tapahtuneesta riistaeläimen pyytämisestä ja tappamisesta tulisi viipymättä tehdä metsästyslain mukainen saalisilmoitus sekä ilmoitus poliisille tai rajavartiolaitokselle. Toimivaltaiset viranomaiset tutkisivat aina pakottavassa tilanteessa tapahtuneen pyytämisen ja sen, ovatko olosuhteet olleet hätävarjelu- ja pakkotilamaiset. Mikäli riistaeläimen kaataminen todetaan tapahtuneeksi sellaisissa oloissa, jotka eivät vastaa uutta 19 a pykälää, seuraavat tästä teosta normaalit rikosoikeudelliset ym. seuraamukset. 

Suhde rikoslain vastuuvapausperusteisiin

Suomen oikeusjärjestelmässä on olemassa yleiset hätävarjelu- ja pakkotilasäännökset. Ne ovat rikoslain 4 luvun 4 ja 5 pykälissä. Rikoslain 4 luvun 4 §:n mukaan aloitetun tai välittömästi uhkaavan oikeudettoman hyökkäyksen torjumiseksi tarpeellinen puolustusteko on hätävarjeluna sallittu, jollei teko ilmeisesti ylitä sitä, mitä on pidettävä kokonaisuutena arvioiden puolustettavana, kun otetaan huomioon hyökkäyksen laatu ja voimakkuus, puolustautujan ja hyökkääjän henkilö sekä muut olosuhteet. Hätävarjelussa kyse on siis tyypillisesti hyökkäyksen torjumisesta tai siltä puolustautumisesta periaatteessa laittomalla ja rikollisella teolla suojattaessa esimerkiksi henkeä, kotirauhaa tai omaisuutta. 

Pakkotilasta on kysymys silloin, kun sinänsä rangaistavan teon saa tehdä sellaisessa tilanteessa, jossa välitön pakko tai vaara uhkaa jotakin suurempaa oikeushyvää. Oppikirjaesimerkki pakkotilasta on tilanne, jossa avantoon pudonnut ihminen murtautuu kesämökkiin, jottei märkänä paleltuisi. Sinänsä lainvastainen ja kriminalisoitu teko mökkimurto on sallittua suuremman vahingon estämiseksi pakottavassa tilanteessa. Rikoslain 4 luvun 5 §:n mukaan oikeudellisesti suojattua etua uhkaavan välittömän ja pakottavan vaaran torjumiseksi tarpeellinen teko on pakkotilatekona sallittu, jos teko on kokonaisuutena arvioiden puolustettava, kun otetaan huomioon pelastettavan edun ja teolla aiheutetun vahingon ja haitan laatu ja suuruus, vaaran alkuperä sekä muut olosuhteet. 

Rikoslain 4 luvun säännökset oikeuttavat periaatteessa tappamaan suurpedon tai muun riistaeläimen välittömän ja pakottavan vaaran torjumiseksi. Joitakin päätöksiä syyttämättä jättämisestä onkin tämän perusteella tehty. Säännösten merkitys on kuitenkin epäselvä, ja vastuuvapausperusteiden kriteerit ovat väljät. Kokonaisarvio säännöksen soveltuvuudesta tehdään kussakin tapauksessa erikseen. 

Kun tarkempia kriteereitä ei ole säädetty, on yleisellä tasolla hyvin vaikeaa arvioida, milloin riistaeläimen aiheuttamia vaaratilanteita voidaan torjua yleisten rikoslain 4 luvun säännösten nojalla. Arviointi tehdään aina täysimittaisen esitutkinnan jälkeen syyttäjän harkinnassa. Epäillystä metsästysrikoksesta voi olla seuraamuksia epäillyn aseluville, mikä on sinänsä jo erittäin raskas seuraus. Metsästäjien ja muiden maaseudulla asuvien oikeusturva edellyttää lainsäädännön täsmentämistä. Tässä lakialoitteessa esitetyn muutoksen säätämisen jälkeenkin rikoslain 4 luvun vastuuvapausperusteita voitaisiin soveltaa pakkotilassa tapahtuneisiin kaatoihin. 

Ruotsin metsästyslaki

Käytännön tilanteiden arvioinnin helpottamiseksi sekä tilanteisiin liittyvien oikeusturvaongelmien korjaamiseksi tulisi Suomen metsästyslakiin ottaa Ruotsin metsästyslain 28 pykälää vastaava säännös. 

Ruotsissa metsästyslain (jaktförordningen 28 §) mukaan suden tai muun suurpedon saa tappaa, jos se on hyökkäyksellään jo aiheuttanut kotieläimille vahinkoa tai sen tuleva hyökkäys on ilmeinen. Pedon saa tappaa myös, kun se on kotieläimille tarkoitetun aidatun alueen sisäpuolella ja on olemassa perusteltu syy olettaa sen hyökkäävän. Näissä tilanteissa uhkaavan eläimen saa tappaa kotieläimien omistaja tai haltija taikka henkilö, joka toimii heidän puolestaan. 

Ruotsissa lääninhallitus tekee petoeläimen tappamiseen johtaneista akuuteista tilanteista alustavan arvioinnin. Asia etenee poliisille vain, mikäli on syytä epäillä rikosta. 

Ajankohtainen susitilanne

Susikanta on lähtenyt räjähdysmäiseen kasvuun viime vuosina joka puolella Suomea. Uusia havaintoja tulee ihmisiltä koko ajan. Suomen susikannan ensimmäinen hoitosuunnitelma vahvistettiin vuonna 2005. Tämän mukaan Suomen susikanta on lähtenyt kasvuun hoitosuunnitelmaprosessin aikana ja saavutti silloisen huippunsa vuonna 2007, jolloin vähimmäiskanta-arvio oli 270—300 yksilöä. 

Huolestuttava on ns. pihasusi-ilmiö, jossa petoja liikkuu ihmisasutuksen lähistöllä vailla pelkoa. Nämä sudet ovat käyttäytyneet aggressiivisesti ihmisiä kohtaan muun muassa muristen ja esitellen hampaitaan. Nämä pedot ovat myös tappaneet useita tuotantoeläimiä ja koiria. Esimerkiksi Pohjanmaalla sudet ovat tappaneet turkistarhalla kettuja, ja Vöyrin Oravaisissa 2.4.2018 sudet tappoivat koiran taajamassa lähellä lasten päiväkotia. Susien aiheuttamia vahinkoja ja häiriökäyttäytymistä on ilmennyt ympäri Suomen. 

Lakimuutokselle on suuri yhteiskunnallinen tarve. Tavoitteeksi täytyy ottaa, että sudet saadaan takaisin metsiin, joissa niillä olisi elintilaa, ja toisaalta palauttaa niiden luontainen arkuus ihmisiä kohtaan. 

Voimaantulo

Lakiesitys on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian. 

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen: 

Laki metsästyslain muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
lisätään metsästyslakiin (615/1993) uusi 19 a § seuraavasti: 
2 luku 
Metsästysoikeus, metsästysvuokra ja metsästyslupa 
19 a § 
Metsästysoikeus hätävarjelu- ja pakkotilatilanteissa 
Sen estämättä, mitä tässä luvussa säädetään, riistaeläin voidaan pyytää ja tappaa silloin: 
1) jos se on tarpeellista ihmiseen tai kotieläimeen kohdistuvan hyökkäyksen torjumiseksi; tai 
2) jos riistaeläin vaarantaa tai todennäköisesti vaarantaisi ihmisten tai kotieläinten turvallisuuden.  
Vaarantamista tai todennäköistä vaarantamista arvioitaessa on otettava huomioon tilanteen pakottavuus sekä muut olosuhteet tilanteessa. 
Riistaeläimen 1 momentin nojalla tapahtuneesta pyytämisestä ja tappamisesta tulee viipymättä tehdä tämän lain mukainen saalisilmoitus sekä ilmoitus poliisille tai rajavartiolaitokselle. 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20
 Lakiehdotus päättyy 
Helsingissä 15.2.2019 
Antti Kurvinen kesk 
Susanna Koski kok 
Laura Huhtasaari ps 
Markku Eestilä kok 
Petri Honkonen kesk 
Matti Semi vas 
Juha Pylväs kesk 
Vesa-Matti Saarakkala sin 
Mari-Leena Talvitie kok 
Olavi Ala-Nissilä kesk 
Katri Kulmuni kesk 
Eerikki Viljanen kesk 
Ari Torniainen kesk 
Tuomo Puumala kesk 
Markku Rossi kesk 
Lasse Hautala kesk 
Pertti Hakanen kesk 
Marisanna Jarva kesk 
Hannu Hoskonen kesk 
Hannakaisa Heikkinen kesk 
Timo Heinonen kok 
Markus Lohi kesk 
Eeva-Maria Maijala kesk 
Pekka Puska kesk 
Ulla Parviainen kesk 
Martti Talja kesk 
Esko Kiviranta kesk 
Anne Kalmari kesk 
Annika Saarikko kesk 
Hanna Kosonen kesk 
Mikko Savola kesk 
Timo V. Korhonen kesk 
Joona Räsänen sd 
Veera Ruoho kok 
Niilo Keränen kesk 
Markku Pakkanen kesk 
Arto Pirttilahti kesk 
Sirkka-Liisa Anttila kesk 
Ville Vähämäki ps 
Maarit Feldt-Ranta sd 
Seppo Kääriäinen kesk 
Mikko Alatalo kesk 
Maria Tolppanen sd 
Joakim Strand 
Stefan Wallin 
Mats Löfström 
Jaana Laitinen-Pesola kok 
Eero Reijonen kesk 
Jani Mäkelä ps 
Tapani Tölli kesk 
Kauko Juhantalo kesk 
Toimi Kankaanniemi ps 
Sami Savio ps 
Antti Rantakangas kesk 
Arto Satonen kok 
Ville Tavio ps 
Katja Hänninen vas 
Hanna-Leena Mattila kesk 
Peter Östman kd 
Antero Laukkanen kd 
Sari Tanus kd 
Teuvo Hakkarainen ps