Viimeksi julkaistu 13.12.2021 14.00

Lakialoite LA 49/2021 vp 
Ruut Sjöblom kok ym. 
 
Lakialoite laiksi perusopetuslain 11 §:n muuttamisesta

Eduskunnalle

ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Tämän lakialoitteen tarkoituksena on lisätä tunne- ja vuorovaikutustaidot -oppiaine perusopetuslakiin. 

PERUSTELUT

Tunne- ja vuorovaikutustaitojen hallitseminen edistää tutkitusti lasten ja nuorten hyvinvointia ja mielenterveyttä. Tunteiden ymmärtäminen ja empatian osoittaminen tekevät oppimisesta helpompaa ja tuloksellisempaa. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisella peruskoulussa on tärkeä yhteiskunnallinen merkitys. 

Lasten ja nuorten mielenterveysongelmat ovat kasvaneet huolestuttavasti. Sosiaalisessa mediassa asiaton kielenkäyttö ja julmuus nousevat esiin niin nuorten kuin aikuistenkin keskuudessa. Koulukiusaamista on huolestuttavan paljon. Vaikka koulukiusaamisen ehkäisemiseksi on tehty paljon, sitä esiintyy edelleen liikaa ja siksi koulukiusaamiseen on puututtava entistä tehokkaammin. Myös nuorten tekemät väkivaltarikokset ovat lisääntyneet. Koulukiusaaminen ja väkivalta jättävät usein pysyvät jäljet lapseen ja nuoreen, ja traumat voivat seurata mukana koko loppuelämän. Tilastojen mukaan nuoria on psykiatrisessa hoidossa enemmän kuin koskaan.  

Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisella on siis suuri tarve. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen hallitseminen edistää tutkitusti lasten ja nuorten hyvinvointia ja mielenterveyttä. Tunteiden ymmärtäminen ja empatian osoittaminen tekevät lasten ja nuorten elämästä hyvää, ennakoitavaa ja turvallista. Sen lisäksi, että tunne- ja vuorovaikutustaidot auttavat lapsia ja nuoria sosiaalisissa suhteissa, nämä taidot tekevät myös koulussa oppimisesta helpompaa ja tuloksellisempaa. Näin ollen tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetus perusopetuksessa lain turvaamin resurssein olisi merkittävä yhteiskunnallinen panostus.  

Hyvät tunne- ja vuorovaikutustaidot edesauttavat myönteistä suhtautumista sekä itseemme että toisiin ihmisiin. Samalla ne vahvistavat sosiaalisia suhteita, auttavat hyväksymään erilaisuutta ja ratkaisemaan ongelmia yhteistyössä. Viikoittainen tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppiaine antaa vahvan pohjan ihmissuhteisiin ja henkiseen hyvinvointiin myös tulevassa työelämässä. Opetusalan Ammattijärjestö OAJ pitää tunne- ja vuorovaikutustaitojen, sosiaalisten taitojen ja ryhmässä toimimisen opettamista erittäin tarpeellisena ja on jo pitkään pyrkinyt saamaan niihin keskittyviä tunteja osaksi perusopetusta. 

Positiiviset käytännön kokemukset tukevat tunne- ja vuorovaikutustaitojen lisäämistä nykyisten oppiaineiden joukkoon. Esimerkiksi kaksi vuotta kestäneessä kokeilussa helsinkiläisessä koulussa kaikille luokille lisättiin lukujärjestykseen yksi tunti tunne- ja vuorovaikutustaitoja. Kokeilu paransi keskittymistä tunneilla sekä vähensi rasismia ja kiusaamista. Lasten kyky säädellä tunteitaan kehittyi, ja yhdessä viihtyminen lisääntyi. Oppilaiden raportoitiin tulleen entistä useammin kertomaan opettajalle mieltä painavista asioista. Vahvaa näyttöä tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetuksen tehokkuudesta ja tuloksellisuudesta on saatu myös kansainvälisissä tutkimuksissa.  

Lasten ja nuorten vuorovaikutustaitoihin panostamisella on tutkitusti positiivisia vaikutuksia oppimistuloksiin ja akateemisiin taitoihin. OECD:n toteuttaman tuoreen tutkimuksen mukaan tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistama kuuluvuuden tunne edistää opiskelussa tarvittavien ominaisuuksien kehittymistä ja ennustaa myös parempaa koulumenestystä. 

Tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistaminen auttaa lapsia ja nuoria reagoimaan konflikteihin rakentavasti, ymmärtämään kiusaamisen aiheuttamat ongelmat, puolustamaan heikompia sekä välttämään henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Nämä taidot ovat myös olennainen osa demokratiakasvatusta, sillä demokraattinen ja moniarvoinen yhteiskunta ei voi säilyä ilman erilaisuuden ja erilaisten mielipiteiden hyväksymistä. 

Tunne- ja vuorovaikutustaitojen merkitys on korostunut myös työelämässä, ja on odotettavissa, että robotiikan ja tekoälyn yleistymisen myötä kehitys voimistuu entisestään. Maailman talousfoorumi onkin tulevaisuuden osaamistarpeita analysoidessaan määritellyt tunneälyn kymmenen tärkeimmän taidon joukkoon. 

Lapsilla ja nuorilla voi elämässään olla hyvin erilaiset mahdollisuudet tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetteluun. Tämä korostaa entisestään kouluissa annettavan opetuksen merkitystä. Nykyiseen opetussuunnitelmaan on kirjattu tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettaminen, ja se on ollut hyvä alku. Nyt työ on vietävä eteenpäin, ja seuraava askel on tunne- ja vuorovaikutustaitojen kirjaaminen perusopetuslakiin. Näin varmistetaan, ettei synny alueellista epätasa-arvoa ja että tunne- ja vuorovaikutustaidoille on varattu riittävät opetusmahdollisuudet ja resurssit koko maassa. 

Kansainvälisten tutkimusten ja raporttien mukaan tunne- ja vuorovaikutustaitojen systemaattinen opettaminen suojaa lapsia ja nuoria. Hyvät tunne- ja vuorovaikutustaidot tuovat mukanaan paitsi hyvinvointia myös tasapainoa tulevaisuuden työelämään ja perhe-elämään. Tämä tarkoittaa pitkällä aikavälillä vähemmän rikollisuutta ja turvattomuutta ja enemmän yhteiskuntarauhaa. 

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen: 

Laki perusopetuslain 11 §:n muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
muutetaan perusopetuslain (628/1998) 11 §, sellaisena kuin se on osaksi laeissa 453/2001 ja 1216/2020, seuraavasti: 
11 § 
Opetuksen sisältö 
Perusopetuksen oppimäärä sisältää, sen mukaan kuin 14 §:n nojalla säädetään tai määrätään, kaikille yhteisinä aineina äidinkieltä ja kirjallisuutta, toista kotimaista kieltä, vieraita kieliä, ympäristöoppia, terveystietoa, uskontoa tai elämänkatsomustietoa, historiaa, yhteiskuntaoppia, matematiikkaa, fysiikkaa, kemiaa, biologiaa, maantietoa, liikuntaa, musiikkia, kuvataidetta, käsityötä, kotitaloutta ja tunne- ja vuorovaikutustaitoja. Opetus voi perustua, sen mukaan kuin 14 §:n nojalla säädetään tai määrätään, erilaajuisiin oppimääriin. Perusopetuksen järjestäjä voi 7 tai 8 §:n nojalla määrätyn erityisen koulutustehtävän mukaisesti poiketa tämän momentin säännöksistä. 
Oppilaalle voidaan antaa opetusta muissakin kuin 1 momentissa mainituissa perusopetukseen soveltuvissa aineissa sen mukaan kuin opetussuunnitelmassa määrätään. Näiden aineiden opiskelu voi olla oppilaalle osittain tai kokonaan vapaaehtoista tai valinnaista. 
Sen estämättä, mitä edellä tässä pykälässä säädetään, esiopetukseen ja perusopetukseen valmistavaan opetukseen sovelletaan, mitä 14 §:n nojalla säädetään tai määrätään. 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20
 Lakiehdotus päättyy 
Helsingissä 29.10.2021 
Ruut Sjöblom kok 
Pihla Keto-Huovinen kok 
Suldaan Said Ahmed vas 
Ben Zyskowicz kok 
Pauli Kiuru kok 
Sari Essayah kd 
Sari Tanus kd 
Antero Laukkanen kd 
Mari-Leena Talvitie kok 
Sofia Virta vihr 
Paula Risikko kok 
Ville Kaunisto kok 
Terhi Koulumies kok 
Pia Lohikoski vas 
Veijo Niemi ps 
Saara Hyrkkö vihr 
Ari Koponen ps 
Petteri Orpo kok 
Elina Valtonen kok 
Ilkka Kanerva kok 
Matti Vanhanen kesk 
Pekka Aittakumpu kesk 
Anne-Mari Virolainen kok 
Sofia Vikman kok 
Maria Guzenina sd 
Harry Harkimo liik 
Jaana Pelkonen kok 
Vilhelm Junnila ps 
Sari Sarkomaa kok 
Veronica Rehn-Kivi 
Inka Hopsu vihr 
Noora Koponen vihr 
Hussein al-Taee sd 
Merja Mäkisalo-Ropponen sd 
Heidi Viljanen sd 
Päivi Räsänen kd 
Marko Kilpi kok 
Jari Kinnunen kok 
Heikki Autto kok 
Markku Eestilä kok 
Timo Heinonen kok 
Arto Satonen kok 
Hannakaisa Heikkinen kesk 
Ritva Elomaa ps 
Kaisa Juuso ps 
Petri Huru ps