Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Asumistukilainsäädäntöä uudistettiin 1.1.2015 voimaan tulleella lainmuutoksella 938/2015 (HE 52/2014 vp). Uudistus oli kokonaisuutena arvioiden tarpeellinen, joka oli monimutkainen ja samalla kuitenkin suurelle joukolle ihmisiä olennainen toimeentulon kannalta. Samassa yhteydessä toteutettu eläkkeensaajien asumistukilain muutos 939/2015 (HE 52/2014 vp) oli kuitenkin epäedullinen osalle tuen tarvitsijoista. Tällä muutoksella poistettiin aiemmin vallinnut oikeus valita joko eläkkeensaajan tai yleisen asumistuen mukaisten etuuksien saaminen.
Toteutettujen muutosten myötä arviolta noin 2 500 lapsiperhettä ja pieni joukko muita aiemmin eläkkeensaajan asumistukea saaneita henkilöitä siirtyi yleisen asumistuen piiriin. Lapsiperheiden osalta selvitysten perusteella arvioitiin, että noin 35 prosentilla tuki pysyi ennallaan tai pieneni. Muutokset olivat yleensä noin 50 euron suuruisia kuukaudessa tai tätä pienempiä, mitä ei keskimääräisen kotitalouden tulojen kannalta voi pitää kovinkaan suurina. Kuitenkin asumistukea tarvitsevilla kotitalouksilla tätä suuruusluokkaa olevat muutokset käteen jäävissä summissa ovat merkittäviä. Tästä syystä valinnan mahdollisuus olisi syytä palauttaa.
Edellä olevan perusteella ehdotan,