Yleistä
Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi työttömyysturvalakia, työttömyysturvalain muuttamisesta annettua lakia, työvoimapalveluiden järjestämisestä annettua lakia, julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annettua lakia sekä työllisyyden edistämisen kuntakokeilusta annettua lakia. Muutokset koskevat ansiopäivärahan määrää, palkansaajan työssäoloehdon kertymistä sekä kuntien velvollisuutta järjestää kuntoutus-, koulutus- tai työntekomahdollisuus eräille työttömille työnhakijoille.
Esityksessä ehdotetaan, että ansiopäivärahan määrää koskevaan sääntelyyn lisätään kaksi porrasta, jotka alentavat ansiopäivärahaa. Ansiopäivärahan määrä säilyy nykyisen suuruisena enimmäisajan ensimmäisten 40 työttömyyspäivän ajalta. Tämän jälkeen ansiopäivärahan määrä alentuu 20 prosenttia. Tätä alennettua ansiopäivärahaa maksetaan, kunnes ansiopäivärahaa on maksettu yhteensä 170 työttömyyspäivältä. Tämän jälkeen ansiopäiväraha alenee 25 prosenttia alkuperäisestä määrästään.
Työttömyyspäivärahan perusteena olevia palkansaajan työssäoloehtoa koskevia säännöksiä ehdotetaan muutettavan niin, että palkkatuettu työ ei jatkossa pääsääntöisesti lainkaan kerrytä työssäoloehtoa. Pääsäännön estämättä alentuneesti työkykyisen työllistämiseksi solmittu palkkatuettu työ ja yli 60-vuotiaan pitkäaikaistyöttömän työllistämiseksi solmittu palkkatuettu työ kuitenkin kerryttää työssäoloehtoa. Tällöin työssäoloehtoa ei kuitenkaan kerrytä palkkatuetun työn ensimmäiset 10 kuukautta. Näissä tilanteissa, nykytilaa vastaavasti, työssäoloehdossa huomioidaan 75 prosenttia työssäoloehtoa kerryttävistä kuukausista.
Esityksessä ehdotetaan lisäksi luovuttavan eräistä ikäsidonnaisista työttömyysturvaa koskevista poikkeussäännöksistä. Palkansaajan työssäoloehtoa ei kerrytä jatkossa sellainen kuntoutus-, koulutus- tai työntekomahdollisuus, jonka kunta on velvollinen järjestämään ikää koskevat ehdot täyttävälle työttömälle työnhakijalle, jonka oikeus palkansaajan työttömyyspäivärahaan on päättymässä. Koska tällaisen velvoitteen perusteella järjestettävä palkkatukityö tai palvelu ei jatkossa kerrytä työssäoloehtoa, kunnan velvoitteita koskevat säännökset esitetään kumottaviksi. Samoin kumotaan ne ansiopäivärahan suuruutta koskevat suojasäännökset, jotka liittyvät näihin ikäsidonnaisiin poikkeussäännöksiin. Esityksessä ehdotetaan myös kumottavaksi 58 vuotta täyttäneitä koskeva suojasäännös, jonka perusteella palkansaajan tai yrittäjän ansiopäivärahan taso ei voi alentua, jos henkilö täyttää työssäoloehdon täytettyään mainitun ikärajan.
Esityksen tavoitteena on yksinkertaistaa työttömyysturvajärjestelmää ja lisätä työllisyyttä parantamalla työllistymiseen liittyviä kannustimia. Toimenpiteillä tavoitellaan nettomääräisesti noin 276 milj. euron menosopeutusta sekä noin 18 700 henkilön työllisyyskasvua. Työllisyyden kasvun arvioidaan vahvistavan julkista taloutta noin 458 milj. eurolla. Yhteensä julkisen talouden arvioidaan vahvistuvan noin 734 milj. eurolla. Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta lausuu esityksestä oman toimialansa osalta.
Vaikutukset työllisyyteen
Hallituksen esityksen keskeiset työllisyyteen vaikuttavat ehdotukset ovat ansiosidonnaisen työttömyysturvan porrastaminen työttömyyden keston mukaan, eräiden ansiopäivärahaan liittyvien ikäsidonnaisten poikkeusten poistaminen ja palkkatuetusta työstä kertyvään työssäoloehtoon tehtävät muutokset.
Valtiovarainministeriö on tehnyt arvion muutosten työllisyysvaikutuksista. Kaikille uudistuksille on arvioitu työllisyyttä lisääviä vaikutuksia, joista selvästi suurimmat liittyvät ansiosidonnaisen työttömyysturvan porrastamiseen (12 800 henkilöä) ja velvoitetyön lakkauttamiseen (3 500 henkilöä). Muiden muutosten (työssäoloehdon kertymisen lopettaminen palveluista, 58-vuotiaiden suojasäännön kumoaminen ja työssäoloehdon kertymisen lakkaaminen pakkatuetusta työstä) osalta työllisyysvaikutukseksi on kussakin muutoksessa arvioitu alle 1 000 henkilöä. Yhteensä muutosten arvioidaan lisäävän työllisyyttä noin 18 700 henkilöllä.
Työllisyysvaikutusarvioiden tekemisessä on käytetty eri muutosten kohdalla samanlaista menetelmää ja niissä on hyödynnetty aiempien empiiristen tutkimusten tuloksia työttömyysturvan tason vaikutuksista työttömyyden kestoon. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan aiemman mittavan tutkimuskirjallisuuden perusteella työttömyysturvan kestolla ja tasolla on merkitystä työttömyysjaksojen pituudelle siten, että parempi taso ja pidempi korvausjakso pidentävät työttömyysjaksoja. Valiokunta huomauttaa kuitenkin hallituksen esityksessäkin (s. 82—83) todetun mukaisesti, että työllisyysvaikutusarvioinnit ovat suuntaa antavia, sillä erilaisten kohderyhmien reaktiot kannustimien muutoksiin voivat erota toisistaan ja arvioiden pohjalla olevien tutkimustulosten asetelmat ovat voineet olla hyvin erilaiset kuin nyt käsillä oleva tilanne.
Työssäoloehdon kertyminen palkkatuetussa työssä
Palkansaajan työssäoloehdon kertymisestä palkkatuetussa työssä säädetään työttömyysturvalain 5 luvun 4 a §:n 1 momentissa. Palkkatuetulla työllä tarkoitetaan työtä, jota tuetaan julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain 7 luvussa tarkoitetulla palkkatuella, 7 a luvussa tarkoitetulla 55 vuotta täyttäneiden työllistämistuella, 11 luvun 1 §:n 4 momentissa tarkoitetulla tuella (tuki kunnalle velvoitetyöllistämisen ajalta) sekä valtionhallintoon työllistämistä. Edellä tarkoitettuja tukimuotoja yhdistää se, että ne myönnetään laissa määriteltyyn kohderyhmään kuuluvan henkilön palkkaamiseen työnantajalle, jolle kompensoidaan palkkakustannukset osittain tai kokonaan. Edellä mainituista tukimuodoista valtionhallintoon työllistäminen on päättymässä aiemmin hyväksyttyjen lakien ja valtion talousarvion nojalla siten, että valtionhallintoon työllistämisestä aiheutuviin palkkakustannuksiin voidaan osoittaa työllisyysmäärärahaa enintään 30.9.2024 asti.
Nykyisin palkkatuetusta työstä 75 prosenttia kerryttää palkansaajan työssäoloehtoa. Esityksen mukaan palkkatuettu työ ei jatkossa pääsääntöisesti lainkaan kerrytä työssäoloehtoa. Pääsäännön estämättä alentuneesti työkykyisen työllistämiseksi solmittu palkkatuettu työ ja yli 60-vuotiaan pitkään työttömänä olleen työllistämiseksi solmittu palkkatuettu työ kuitenkin kerryttävät työssäoloehtoa. Tällöin työssäoloehtoa ei kuitenkaan kerrytä palkkatuetun työn ensimmäiset 10 kuukautta.
Ehdotetuilla muutoksilla tavoitellaan erityisesti avoimille työmarkkinoille työllistymiseen liittyvien kannustimien parantamista. Muutoksilla halutaan myös ehkäistä kierre, jossa julkisista varoista tuetulla työllistämisellä uudistetaan oikeus työttömyyspäivärahaan, jonka enimmäisajan täyttymistä seuraa työssäoloehdon uudelleen täyttyminen julkisista varoista tuetulla työllistämisellä. Esityksen mukaan palkkatuettu työ rinnastuu muutosten myötä jatkossa voimakkaammin muihin julkisen työvoimapalvelun järjestämistehtävän palveluihin, joihin osallistuminen ei kerrytä työssäoloehtoa.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisissa muutoksia on kritisoitu mm. siitä, että ne asettavat palkkatuetussa työssä työskentelevät työntekijät eri asemaan suhteessa muihin työntekijöihin. Muutosten on lisäksi katsottu vähentävän palkkatuetun työn houkuttelevuutta. Valiokunta toteaa saamansa selvityksen perusteella, että ehdotetuilla muutoksilla voi olla vaikutusta palkkatuetun työn määrään. Työttömän työnhakijan näkökulmasta palkkatuettu työ muuttuu epäedullisemmaksi verrattuna työhön, jota ei tueta palkkatuella tai 55 vuotta täyttäneiden työllistämistuella. Tämä voi jossain määrin vähentää työnhakijoiden halukkuutta hakeutua tai ottaa vastaan sellaisia paikkoja, joihin työnantaja edellyttää palkkatuen saamista. Koska pääsääntöisesti työstä saatava palkka ylittää työttömyysetuuden määrän ja palkkatuella työllistyminen voi edistää työllistymistä myös pidemmällä aikavälillä, on palkkatuella työllistyminen kuitenkin edelleen useimmissa tilanteissa taloudellisesti kannattavaa. Lisäksi muutos voi vähentää palkkatukeen liittyvää niin sanottua vuotovaikutusta, jolla tarkoitetaan tuen myöntämistä työsuhteeseen, joka olisi syntynyt ilman palkkatuen myöntämistä.
Vuoden 2025 alusta palkkatuen myöntämisestä vastaavat kuntapohjaiset työvoimaviranomaiset. Kuntien toimintaa ohjaa rahoitusvastuu työttömyysetuuksista, joka kasvaa asteittain työttömyyden pitkittyessä. Rahoitusvastuun tason perusteena oleva päivälaskurin laskenta alkaa alusta, kun henkilö täyttää palkansaajan työssäoloehdon. Mikäli työssäoloehtoa ei voi täyttää palkkatuetulla työllä, ei kunnalla ole intressiä myöntää palkkatukea vain rahoitusvastuusta vapautuakseen, vaan kannustimena toimisi palkkatuetun työn vaikuttavuus. Tällöin palkkatuettu työ on työvoimaviranomaisen näkökulmasta muihin julkisiin työvoimapalveluihin verrattava palvelu ja ehdotetut muutokset voivat näin ollen parantaa palkkatuetun työn vaikuttavuutta ja edistää resurssien kohdentamista aiempaa voimakkaammin vaikuttaviin palveluihin.
Edellä kuvattuun liittyen palkkatuetun työn voidaan odottaa vähentyvän erityisesti sellaisen palkkatuetun työn osalta, jonka vaikuttavuus on ollut heikko. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan useissa kotimaisissa ja kansainvälisissä tutkimuksissa on havaittu, että julkiselle sektorille työllistämisen työllisyysvaikutukset ovat vähäisiä tai tilastollisesti merkittäviä vaikutuksia ei havaita. Myös kolmannen sektorin kohdalla ja erityisesti 100 prosentin palkkatuen kohdalla palkkatukijakson jälkeinen työllistyminen on vähäisempää kuin yrityksiin työllistettyjen kohdalla. Ehdotuksella voi näin ollen olla vaikutuksia kuntien ja kolmannen sektorin toimijoiden mahdollisuuksiin työllistää palkkatuella.
Velvoitetyöllistämistä koskevan sääntelyn kumoaminen
Hallituksen esityksen mukaan työssäoloehtoa ei kerrytä sellainen kuntoutus-, koulutus- tai työntekomahdollisuus, jonka työ- ja elinkeinotoimisto tai kunta on velvollinen järjestämään ikää koskevat ehdot täyttävälle työttömälle työnhakijalle, jonka oikeus palkansaajan työttömyyspäivärahaan on päättymässä. Koska tällaisen velvoitteen perusteella järjestettävä palkkatukityö tai palvelu ei jatkossa kerrytä työssäoloehtoa esitetään työ- ja elinkeinotoimiston ja kunnan velvoitteita koskevat säännökset tältä osin kumottavaksi. Sääntelyn tavoitteena on ollut taata 57 vuotta täyttäneille henkilöille mahdollisuus säilyttää oikeus työttömyyspäivärahaan palvelulla tai palkkatuetulla työllä päivärahan enimmäisajan täyttyessä, mikäli henkilö ei ole oikeutettu työttömyysturvan lisäpäiviin. Lisäpäiväoikeus on poistumassa asteittain, joten edellä kuvatun sääntelyn piiriin kuuluvien henkilöiden määrän on arvioitu kasvavan asteittain vuoteen 2029 asti.
Aiemmissa palkkatuetun työn työssäoloehdon kertymistä koskevissa muutoksissa velvoitetyöllistämisen kohdalla on tehty poikkeus pääsääntöön siten, että velvoitetyöllistämisen ajalta työssäoloehto on kertynyt täysimääräisesti, vaikka muusta palkkatuetusta työstä työssäoloehto olisi kertynyt vain osittain. Työ- ja elinkeinoministeriön työnvälitystilaston ja Tilastokeskuksen työssäkäyntitilaston tietojen perusteella velvoitetyöllistämisen jälkeinen työllistyminen on vähäistä, vaikka huomattava osuus velvoitetyöllistetyistä on työskennellyt täyspäiväisesti tai lähes täyspäiväisesti noin kaksi vuotta ennen velvoitetyön alkamista. Valiokunnan saaman selvityksen perusteella velvoitetyöllistämistä koskevan poikkeuksen säätämistä ei tästä syystä ole työllisyysvaikutusten näkökulmasta pidetty perusteltuna.
Työllistämisvelvoitteen kumoaminen vähentää kuntien tehtäviä ja alentaa niiden menoja velvoitetyöllistämisestä vuosittain aiheutuvia nettokustannuksia vastaavalla määrällä. Tilastoista ei ole pääteltävissä, miltä osin velvoitetyöllistetyt ovat työllistyneet sellaisiin työtehtäviin, joihin kunnat tarvitsevat työvoimaa joka tapauksessa. Siltä osin kuin kunnat ovat luoneet työpaikkoja vain velvoitteen täyttämisen vuoksi, alentaa velvoitteen poistuminen aidosti kuntien kustannuksia. Koska velvoitetyöllistymisen jälkeinen työllistyminen on ollut vähäistä, ei työllistämisjakson toteuttamatta jäämisellä arvioida olevan merkittävää negatiivista työllisyysvaikutusta. Kun velvoitetyöllistäminen on koskenut niitä 57 vuotta täyttäneitä henkilöitä, joiden työttömyyspäivärahan enimmäisaika täyttyy, on sääntelyllä kuitenkin negatiivinen vaikutus henkilöiden saaman työttömyysetuuden määrään ja sen kautta heidän toimeentuloonsa. Toisaalta käytettävissä olevien tulojen aleneminen tai sen uhka saattaa lisätä kannusteita hakea työtä avoimilta työmarkkinoilta.
Tasa-arvo
Hallituksen esityksessä on tarkasteltu ehdotusten tavoitteita ja niiden vaikutuksia. Muiden vaikutusten lisäksi vaikutuksia on tarkasteltu kattavasti myös yhdenvertaisuuden ja sukupuolten tasa-arvon näkökulmasta. Erityisesti sukupuolten tasa-arvon kannalta voidaan arvioida, että vaikutusten kohdentumisella on ainakin osittain kytkös voimakkaasti sukupuolittuneisiin työmarkkinoihin.
Esityksestä käy ilmi, että ansiopäivärahaa sai noin 108 000 henkilö vuoden 2022 lopussa. Näistä 45 000 henkilölle päivärahaa oli maksettu 41—170 päivältä ja 41 000 henkilölle yli 170 päivältä. Käytännössä ansiopäivärahan aleneminen vaikuttaa lähes 80 prosenttiin työttömistä. Esityksen mukaan 20 prosentin porrastus pienentää keskimääräistä täyttä päivärahaa noin 300 euroa kuukaudessa ja 25 prosentin porrastus noin 330 euroa kuukaudessa. Porrastuksen arvioidaan vain harvoin tarkoittavan kotitalouksien käytettävissä olevissa tuloissa huomattavan suuria eli yli 10 prosentin tulonmenetyksiä. Tällaisiin yli 10 prosentin tulonmenetysten kotitalouksiin kuuluisi noin 10 000 henkilöä, joista noin puolet ovat yksin asuvien 35—64-vuotiaiden muodostamia kotitalouksia. Vaikutukset olisivat suurimmat kolmanneksi ja neljänneksi alimmissa tulokymmenyksissä.
Ansiopäivärahan porrastuksen arvioidaan kohdistuvan jonkin verran enemmän miehiin kuin naisiin. Porrastuksien kohteena olevista arvioidaan olevan miehiä yhteensä noin 56 prosenttia. Tämä johtuu siitä, että ansiopäivärahaa saavat naiset tekevät useammin osa-aikatöitä ja saavat soviteltua päivärahaa, jolloin heidän työssäoloehtonsa täyttyy etuuden saannin aikana useammin. Toisaalta miehillä työttömyys myös pitkittyy naisia useammin. Vaikutus miehiin on keskimäärin suurempi myös euromääräisesti, koska miesten saamat päivärahat ovat keskimäärin suurempia.
Ansiopäivärahan maksamiseen alennettuna ehdotetaan siirtymäsäännöstä, jonka arvioidaan vaikuttavan erityisesti naisten asemaan. Jos työssäoloehto on täyttynyt ennen 2.9.2024, mutta maksamisen alku siirtyy hyväksyttävän syyn vuoksi tämän jälkeiseen aikaan, ansiopäivärahan maksamista alennettuna ei sovelleta. Esityksen vaikutusarvioinnissa mainitaan perhevapaat esimerkkinä hyväksyttävistä syistä, minkä vuoksi säännös suojaisi erityisesti naisten ansiopäivärahoja.
Palkkatuetussa työssä aloittavista vuosittain noin 53—55 prosenttia on miehiä ja noin 45—47 prosenttia naisia. Kuntasektorille työllistettyjen osalta sekä miesten että naisten osuus työllistetyistä on vaihdellut noin 48—52 prosentin välillä. Kolmannelle sektorille työllistettyjen osalta miesten osuus on vaihdellut noin 45—49 prosentin välillä ja naisten osuus noin 51—55 prosentin välillä. Palkkatuen myöntäminen edellyttää, että työllistettävä työnhakija on työtön. Miesten osuus työttömistä työnhakijoista on ollut noin 1—2 prosenttiyksikköä korkeampi kuin miesten osuus palkkatuetussa työssä aloittaneista. Velvoitetyöllistettyjen osalta miesten osuus on viime vuosina ollut 1—3 prosenttiyksikköä matalampi kuin kaikessa palkkatuetussa työssä.
Ehdotetut muutokset vaikuttavat erityisesti velvoitetyöllistettyihin sekä muihin kuntasektorille työllistettyihin ja kolmannelle sektorille työllistettyihin. Näille sektoreille työllistetyistä naisten osuus on korkeampi kuin yrityksiin työllistetyistä. Naiset ovat myös hieman yliedustettuina palkkatuetussa työssä verrattuna naisten osuuteen kaikista työttömistä työnhakijoista. Velvoitetyöllistämisen lakkauttaminen sekä ehdotetut muutokset työssäoloehdon kertymiseen palkkatuetussa työssä vaikuttavat näin ollen mahdollisesti enemmän naisiin kuin miehiin.