Ehdotetulla lailla julkisen hallinnon yhteispalvelusta annetun lain muuttamisesta on tarkoitus päivittää yhteispalvelujärjestelmää, jotta sen avulla voidaan nykyistä paremmin edistää viranomaisten asiakaspalvelujen saatavuutta koko maassa. Viranomaisten omat toimipisteverkot ovat parin viimeisen vuosikymmenen aikana harventuneet merkittävästi, ja viranomaisilla on edelleen taloudellisuuden ja tuottavuuden vaatimusten kasvaessa tarpeita verkostojensa supistamiseen. Hallintovaliokunta pitää yhteispalvelua tärkeänä täydentävänä kanavana tarjota viranomaisten asiakaspalveluja myös tulevaisuudessa.
Parhaillaan viranomaiset kehittävät voimakkaasti digitaalisten palveluiden ja sähköisen asioinnin mahdollisuuksia. Yhteispalvelulla pyritään tukemaan digitalisaatiokehitystä ja mahdollistamaan tehokas ja kattava asiointipisteverkosto luomalla puitteet valtion ja kuntien asiakaspalvelutehtävien hoitamiseksi yhteispalvelun asiakaspalvelupisteissä. Tällä on merkitystä etenkin pitkien etäisyyksien alueilla, mutta myös muualla. Erityisesti yhteispalveluilla voidaan turvata niiden henkilöiden asiointitarpeet, jotka eivät osaa tai joilla ei ole teknisiä mahdollisuuksia hoitaa asiointiaan yksinomaan sähköisten palveluiden avulla.
Ehdotetulla lailla kehitetään ja monipuolistetaan yhteispalvelun toimintatapoja ja palvelukeinoja. Yhteispalvelun asiointipisteissä olevat asiakaspäätteet sekä sähköisen asioinnin neuvonta ja tuki ovat keskeinen osa yhteispalvelun uutta toimintamallia. Ehdotetulla lailla mahdollistetaan palvelujen tarjoaminen myös muusta kuin kiinteässä toimitilassa sijaitsevasta asiointipisteestä, esim. tiettyä reittiä kulkevasta palveluautosta. Laki mahdollistaa myös esimerkiksi asiakaslähtöiset ajanvarauksella tehtävät kotikäynnit.
Laissa ei ehdoteta säänneltävän sitovasti siitä, mitä viranomaisten palveluja yhteispalvelupisteen palveluvalikoimaan sisältyy, vaan ehdotus perustuu nykyisen kaltaiselle viranomaisten sopimusperusteiselle yhteistyölle, jossa myös palveluvalikoima määräytyy sopimuskohtaisesti. Malli mahdollistaa palvelujen tarjoamisen joustavalla tavalla asiakkaiden tarpeista lähtien ja paikalliset olosuhteet huomioon ottaen. Valiokunta tähdentää, että viranomaisten tulee suunnitellessaan asiakaspalvelujen järjestämistä ja kehittäessään palveluverkkoaan ottaa huomioon hallintolaissa (434/2003) säädetyt hyvän hallinnon takeet sekä eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen ratkaisukäytännöstä ilmenevät oikeusohjeet. Valiokunta toteaa, että yhteispalvelu voi olla tästä näkökulmasta eräs keskeinen palvelukeinovaihtoehto. Lisäksi on tärkeää, että palveluneuvojien osaaminen vastaa yhteispalvelussa tarjottavan asiakaspalvelun vaatimuksia.
Esityksessä ehdotetaan kustannusten laskemisessa sovellettavan omakustannusperiaatteen nostamista lain tasolle. Ehdotuksen tavoitteena on varmistaa omakustannusperiaatteen toteutuminen yhteispalvelusta aiheutuvien kustannusten jaossa ja poistaa se nykyisessä rahoituskäytännössä ilmennyt epäkohta, etteivät toimeksisaajat, käytännössä kunnat, ole aina saaneet täyttä korvausta toimeksiantajien tehtävien hoitamisesta niille aiheutuneista kustannuksista. Lakiehdotukseen sisältyvä sopimusperusteisuus antaa kuitenkin jossain määrin mahdollisuuden sopia, kuinka omakustannusperiaatetta paikallisesti sovelletaan kustannusperusteiden määrittelyssä ja korvaamisessa. Paikallista liikkumavaraa tässä suhteessa voi syntyä esimerkiksi toiminnan hyvällä etukäteissuunnittelulla, asiointipisteen kapasiteetin oikealla mitoituksella ja asiointipisteessä työskentelevien henkilöiden joustavilla tehtävä- ja toimenkuvilla.
Hallitus on antanut eduskunnalle esityksen maakuntien perustamista ja sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisen uudistusta koskevaksi lainsäädännöksi sekä Euroopan paikallisen itsehallinnon peruskirjan 12 ja 13 artiklan mukaisen ilmoituksen antamiseksi (HE 15/2017 vp). Esitykseen sisältyvän maakuntalakiehdotuksen 6 §:n mukaan maakunta hoitaisi muun muassa sille lailla säädetyt yhteispalveluiden alueellisen järjestämisen ja kehittämisen tehtävät. Selvityksen mukaan valmisteilla on hallituksen esitys maakuntauudistuksen täytäntöönpanoa sekä valtion lupa-, ohjaus- ja valvontatehtävien uudelleenorganisointia koskevaksi lainsäädännöksi, joka sisältäisi myös maakuntalain sääntelystä aiheutuvat muutokset julkisen hallinnon yhteispalvelusta annettuun lakiin.
Julkisen hallinnon yhteispalvelusta annettuun lakiin nyt ehdotettavat muutokset koskevat yhteispalvelujärjestelmää ja siinä käytettäviä uusia menettelyjä ja toimintatapoja, joilla parannetaan asiakkaan kannalta palveluiden saatavuutta ja saavutettavuutta, ja valiokunta pitää tarpeellisena niiden toteuttamista mahdollisimman pian. Kyseisten säännösehdotusten hyväksyminen ja täytäntöönpano voidaan toteuttaa itsenäisesti, eikä niillä ole välitöntä riippuvuussuhdetta maakuntauudistukseen.