Viimeksi julkaistu 8.12.2021 14.45

Valiokunnan mietintö LiVM 23/2021 vp HE 166/2021 vp Liikenne- ja viestintävaliokunta Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi sähkökäyttöisten henkilöautojen hankintatuesta ja kaasukäyttöisen kuorma-auton hankintatuesta sekä henkilöautojen kaasu- tai etanolikäyttöisiksi muuntamisen tuesta annetun lain 14 §:n muuttamisesta

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi sähkökäyttöisten henkilöautojen hankintatuesta ja kaasukäyttöisen kuorma-auton hankintatuesta sekä henkilöautojen kaasu- tai etanolikäyttöisiksi muuntamisen tuesta annetun lain 14 §:n muuttamisesta (HE 166/2021 vp): Asia on saapunut liikenne- ja viestintävaliokuntaan mietinnön antamista varten. Asia on lisäksi lähetetty talousvaliokuntaan lausunnon antamista varten. 

Lausunto

Asiasta on annettu seuraava lausunto: 

  • talousvaliokunta 
    TaVL 39/2021 vp

Asiantuntijat

Valiokunta on kuullut: 

  • ylitarkastaja Pinja Oksanen 
    liikenne- ja viestintäministeriö

Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon: 

  • valtiovarainministeriö
  • Liikenne- ja viestintävirasto
  • Autoalan Keskusliitto ry
  • Autotuojat ja -teollisuus ry
  • Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi sähkökäyttöisten henkilöautojen hankintatuesta ja kaasukäyttöisen kuorma-auton hankintatuesta sekä henkilöautojen kaasu- tai etanolikäyttöisiksi muuntamisen tuesta annettua lakia. Lain soveltamista sekä hankintatukeen, jota maahantuoja tai palveluntarjoaja hakee, että muuntotukeen, jota henkilöauton omistaja tai haltija hakee, ehdotetaan jatkettavaksi 31.12.2021 asti.  

Esitys on tarkoitus käsitellä vuoden 2021 neljännen lisätalousarvion yhteydessä. 

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.12.2021. 

VALIOKUNNAN PERUSTELUT

(1) Esityksestä ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää hallituksen esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. 

(2) Talousvaliokunta on lausunnossaan kiinnittänyt huomiota hankintahinnan autoverollisuuteen ja sen muuttumiseen 1.1.2022, kuitenkin niin, että auton ostaja saa autoverohyvityksen takautuvasti loka—joulukuussa rekisteröidystä täyssähköautosta. Jotta joulukuussa rekisteröitävät autoverottomalta hankintahinnaltaan enintään 50 000 euroa maksavat täyssähköautot tulisivat hankintatuen piiriin, talousvaliokunta esittää liikenne- ja viestintävaliokunnan harkitsevan sääntelyn täsmentämistä tältä osin. 

(3) Liikenne- ja viestintäministeriöltä saadun selvityksen mukaan esityksen tarkoituksena ei ole muuttaa edellytyksiä siitä, minkälaisille sähköautoille hankintatukea voidaan myöntää. Liikenne- ja viestintäministeriö on lisäksi nostanut esiin, että täyssähköautojen autoveroa koskevan muutoksen on tarkoitus tulla voimaan taannehtivasti 1.10.2021 alkaen. Muuttamalla hankintatukien enimmäishinnan autoveroa koskevaa tulkintaa 1.12.2021 lähtien sovellettaisiin loka—marraskuussa hankittuihin sähköautoihin erilaista enimmäishintaa kuin joulukuussa hankittuihin autoihin. Liikenne- ja viestintäministeriön näkemyksen mukaan on selkeintä, että autovero lasketaan täyssähköauton hankintahintaan yhdenmukaisesti koko vuoden 2021 ajan. Tämän vuoksi valiokunta katsoo, että hankintahinnan autoverollisuuteen ei ole tarpeen tehdä muutosta. 

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSEHDOTUS

Liikenne- ja viestintävaliokunnan päätösehdotus:

Eduskunta hyväksyy muuttamattomana hallituksen esitykseen HE 166/2021 vp sisältyvän lakiehdotuksen. 
Helsingissä 27.10.2021 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja 
Suna Kymäläinen sd 
 
varapuheenjohtaja 
Ari Torniainen kesk 
 
jäsen 
Pekka Aittakumpu kesk 
 
jäsen 
Heikki Autto kok 
 
jäsen 
Seppo Eskelinen sd 
 
jäsen 
Juho Kautto vas 
 
jäsen 
Jari Kinnunen kok 
 
jäsen 
Jouni Kotiaho ps 
 
jäsen 
Johan Kvarnström sd 
 
jäsen 
Sheikki Laakso ps 
 
jäsen 
Jenni Pitko vihr 
 
jäsen 
Mirka Soinikoski vihr 
 
jäsen 
Paula Werning sd 
 
varajäsen 
Matias Marttinen kok 
 
varajäsen 
Jari Ronkainen ps 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos 
Mika Boedeker