Yleistä
Esityksellä riistanhoitomaksua korotettaisiin 33 eurosta 39 euroon. Esityksen perustelujen mukaan maksun korotus on tarpeen riistapolitiikan yhteiskunnallisten vaikuttavuustavoitteiden saavuttamiseksi muun muassa riistanhoitoyhdistysten toimintaa vahvistamalla. Keskeistä on vahvistaa riistanhoitoyhdistysten toiminnanohjausta ja tukea niiden vapaaehtoisia alueellisesti ja valtakunnallisesti merkittäviä hankkeita. Esityksessä on todettu, että tämä edellyttää muutoksia myös Suomen riistakeskuksen tehtävissä. Riistakeskuksen on voitava aiempaa tehokkaammin tukea riistanhoitoyhdistyksiä.
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä esityksen tavoitetta tukea riistanhoitoyhdistysten toiminnan kehittämistä siten, että riistanhoitoyhdistysten kautta kanavoituvan erittäin merkittävän vapaaehtoistyön jatkuvuus turvataan. Riistanhoitoyhdistys on riistanhoitomaksusta ja pyyntilupamaksusta annetussa laissa tarkoitetun riistanhoitomaksun maksaneiden metsästäjien omatoimisuuteen perustuva itsenäinen toimija, jolla on oma maantieteellinen toiminta-alue. Riistanhoitoyhdistys vastaa kestävän riistatalouden edistämisestä toiminta-alueellaan, huolehtii metsästäjien vapaaehtoistoiminnan edistämisestä ja organisoinnista sekä hoitaa sille säädetyt julkiset hallintotehtävät. Riistanhoitoyhdistyksiä on maassamme 295.
Riistanhoitoyhdistysten toiminta
Riistanhoitoyhdistyksestä ja sen tehtävistä säädetään riistanhallintolaissa (158/2011). Riistanhoitoyhdistyksen julkisia hallintotehtäviä ovat: 1) metsästyslaissa tarkoitettujen ampumakokeiden sekä riistanhoitomaksusta ja pyyntilupamaksusta annetussa laissa tarkoitettujen metsästäjätutkintojen järjestäminen; 2) riistavahinkolain (105/2009) 25 §:ssä tarkoitettuihin maastotarkastuksiin osallistuminen; 3) metsästyslain noudattamisen valvonnasta vastaavien viranomaisten avustaminen metsästyksen valvonnassa; sekä 4) muut riistanhoitoyhdistykselle riistahallintolain tai muun lain mukaan kuuluvat julkiset hallintotehtävät. Riistanhoitoyhdistykset antavat myös ampuma-aselain (1/1998) 45 §:n 2 momentin 1 kohdassa säädetyn eräiden ampuma-aseiden hankkimisluvan hakijalta edellytetyn todistuksen aktiivisesta harrastuksesta.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että riistanhoitoyhdistysten tulee myös voida organisoida kattavasti metsästäjien vapaaehtoistyöhön perustuvia suurpetolaskentoja. Laskennat vaikuttavat suurpetovahinkojen vähentämiseen sekä suurpetokantojen hoitoon ja säätelyyn metsästyksen avulla, sillä suurpetolaskennoista saatava tieto on suurpetokantojen arvioinnin perusta ja siten edelleen esimerkiksi vahinkojen estämiseksi suurpetojen metsästämiseen myönnettävien poikkeuslupien välttämätön edellytys.
Valiokunta toteaa, että riistanhoitoyhdistysten kautta järjestetyt julkiset hallintotehtävät ja lakisääteiset tehtävät, kuten esimerkiksi riistanhoitoyhdistysten organisoimaan metsästäjien vapaaehtoistyöhön perustuvat riistakantojen laskennat ja suurriistavirka-aputoiminta (SRVA), ovat yhteiskunnan kannalta kokonaisuutena hyvin edullisia järjestelyjä. Tämän mahdollistaa vapaaehtoistyön suuri osuus riistanhoitoyhdistysten toiminnassa.
Esityksen perusteluista käy kuitenkin ilmi, että kaikilla alueilla riistanhoitoyhdistyksillä ei nykytilanteessa ole riittäviä resursseja toteuttaa riistapolitiikan paikallistason tehtäviä, kuten esimerkiksi riistavahinkojen estotoimenpiteiden neuvontaa, suurpetoihin liittyvää neuvontaa ja tiedotusta tai osallistua riistavahinkojen tarkastuksiin asiantuntijana. Käytännössä toiminnan aktiivisuus vaihtelee merkittävästi riistanhoitoyhdistysten välillä.
Valiokunta katsoo esityksen perustelujen mukaisesti, että toiminnanohjaajan aktiivisuudella on suuri merkitys aktiivisen toiminnan organisoimiseksi riistanhoitoyhdistyksessä. Esityksen perusteluista käy kuitenkin ilmi, että osassa riistanhoitoyhdistyksiä uusia vapaaehtoisperiaatteella toimivia toiminnanohjaajia on ollut vaikea saada. Lisäksi esityksen perusteluissa on todettu, että nykytilanteessa toiminnanohjaajilla ei monesti ole resursseja toteuttaa aktiivista toimintaa, kuten metsästäjien koulutuksia, kouluyhteistyötä ja nuorisotyötä sekä riistavahinkotarkastuksiin osallistumista.
Edellä esitetyillä perusteilla esityksessä ehdotetaan riistanhoitoyhdistyksien toiminnanohjausta vahvistettavaksi kohdentamalla suurin osa riistanhoitomaksun korotuksen johdosta kertyvistä varoista riistanhoitoyhdistykselle tarjottavaan ammattimaisen toiminnanohjaajan palkkaamisen mahdollistavaan tukeen, mikäli riistanhoitoyhdistykset yhdistyvät vapaaehtoisesti. Tämä kannustaisi riistanhoitoyhdistyksiä yhdistymään, koska ne saisivat merkittävästi vahvemman toiminnanohjaajan palvelun. Valiokunta kiinnittää kuitenkin erityistä huomiota siihen, että ehdotuksen mukaan riistanhoitoyhdistyksiä ei pakotettaisi yhdistymään. Riistanhoitoyhdistys voisi myös jatkaa toimintaansa vapaaehtoisperiaatteella toimivan toiminnanohjaajan mallilla, jolloin riistanhoitoyhdistyksen rahoitus määräytyisi laissa säädetyillä valtionavustuksen jakoperusteilla toiminnan tuotoksien mukaan. Valiokunta toteaa myös, että nykyisissä jakomalleissa käytetyt tasajako-osuudet johtavat riistanhoitoyhdistysten yhdistyessä valtionavustuksen pienenemiseen. Tämä on omiaan estämään riistanhoitoyhdistysten vapaaehtoista yhdistymistä.
Valiokunta katsoo, että vapaaehtoista yhdistymistä estävien tekijöiden poistaminen ja yhdistymisen tukeminen ovat sinänsä tarpeellisia. Valiokunta kiinnittää kuitenkin huomiota siihen, että tukea on pystyttävä tarjoamaan tasapuolisesti kaikille riistanhoitoyhdistyksille. Riistanhoitotyössä paikallistuntemus on erittäin tärkeä tekijä, ja pienessäkin yhdistyksessä toiminta voi olla erittäin aktiivista ansaiten osuutensa tukitoimenpiteistä. Joissakin tapauksissa yhdistymiset saattavat heikentää paikallistuntemusta. Valiokunta kiinnittääkin huomiota siihen, että paikallistuntemus tulee säilyttää. Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on myös tuotu esiin, että laajemmin sovellettuna Suomen riistakeskuksen resurssit eivät tule riittämään toiminnanohjaajien työnantajavelvoitteiden laajamittaiseen hoitoon edes ehdotetun riistanhoitomaksun korotuksen jälkeenkään. Näillä perusteilla valiokunta katsoo, että riistanhoitoyhdistysten toiminnanohjauksen järjestäminen riistakeskuksen toimesta on käyttökelpoinen ratkaisu lähinnä määräaikaisena ja niissä tilanteissa, joissa riistanhoitoyhdistyksen toiminta on ajautunut kriisiin tai lakannut eikä vuosikokousta tai ylimääräistä kokousta toiminnan uudelleen organisoimisesta ole saatu järjestettyä. Lisäksi edellä tarkoitetuissa tilanteissa yhdistymisen edistämisessä tarvittavaa selvitystyötä tulee voida tehdä määräaikaisena myös riistakeskuksessa, mikäli se on tarkoituksenmukaista.
Esityksen perusteluihin viitaten valiokunta toteaa, että nykytilanteessa riistanhoitoyhdistyksen saaman valtionavustuksen valmisteluprosessi kestää hyvin pitkän ajan, sillä nykyisin riistanhoitoyhdistyksen aluekokous päättää varainjakoehdotuksen valmistelun perusteista jo lähes kaksi vuotta ennen kyseessä olevaa toimintavuotta. Esitystä käsitellään riistanhoitoyhdistysten aluekokouksissa ja riistakeskuksen toimielimissä yhteensä neljällä eri hallinnollisella tasolla ennen kuin ministeriö tekee päätöksen. Valiokunta pitääkin välttämättömänä, että valtionavustuksen jakoprosessista aiheutuvaa hallinnollista taakkaa eri hallinnon tasoilla kevennetään esityksen mukaisesti yksinkertaistamalla prosessia.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että esityksessä riistanhoitomaksusta ja pyyntilupamaksusta annettua lakia (616/1993) ehdotetaan muutettavaksi muun ohella siten, että riistanhoitoyhdistyksille ja Suomen riistakeskukselle valtion talousarviosta myönnettävä määräraha olisi valtionavustus. Riistanhoitoyhdistysten valtionavustuksen jakoperusteista ehdotetaan säädettäväksi laissa siten, että valtionavustus tukisi riistapolitiikan yhteiskunnallisten vaikuttavuustavoitteiden kannalta tärkeitä riistanhoitoyhdistysten tekemiä paikallisia tehtäviä.
Edellä esitettyyn viitaten valiokunta pitää välttämättömänä, että riistapolitiikan kannalta tärkeiden paikallistason tehtävien toteuttamisesta ja kansalaisille tarjottavien palvelujen saatavuudesta eri puolilla maata huolehditaan.
Erityiskysymyksiä
Jo todetusta käy ilmi, että riistanhoitoyhdistykset organisoivat erittäin merkityksellisen SRVA-toiminnan. Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on todettu, että Poliisihallitus valmistelee uutta ohjetta SRVA-toiminnan sopimuksista poliisilaitosten ja riistanhoitoyhdistysten välillä. Poliisihallituksen on tarkoitus antaa ohje sopimuksista ensi vuoden alkupuolella. Luonnoksen mukaan sopimus velvoittaisi poliisilaitokset siihen, että suurpetoihin ja villisikoihin liittyvistä jäljestys-, karkottamis- ja poistamistehtävistä maksettaisiin 400 euron korvaus/tehtävä sille riistanhoitoyhdistykselle, jonka toimialueella kyseinen tehtävä on hoidettu. Valiokunta pitää tarkoituksenmukaisena Poliisihallituksen sopimusluonnoksessa kaavailtua korvauksen maksamista poliisilaitosten määrärahasta.
Hallituksen esityksen mukaan riistanhoitomaksusta ja pyyntilupamaksusta annetun lain 3 §:n 3 momenttia muutettaisiin siten, että riistanhoitoyhdistysten valtionavustuksen jakoperusteena valtion talousarvion momentilta 30.40.50 (Riistatalouden edistäminen) yleisavustuksen osalta käytettäisiin muun muassa jakoperustetta " suurriistakantojen hallintaa" (kohta 3). Valiokunta tulee jäljempänä ehdottamaan, että kyseisen 3 kohdan sanamuoto " suurriistakantojen hallintaa" muutettaisiin muotoon "suurriistakantojen hoitoa". Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on todettu, että mikäli suurpeto- ja villisikatehtävistä maksettaisiin jatkossa korvaus poliisin toimesta, ministeriön asetuksella voitaisiin säätää, että momentin 30.40.50 jakoperusteessa huomioitaisiin vain hirvieläinkolareiden määrä. Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että metsästyslakia muutettiin vuonna 2011 siten, että lain 83 a §:n (159/2011) mukaan, jos metsästyslain 26 §:n mukainen hirvieläin, metsäkauris tai villisika on kuollut liikenteessä tai lopetettu liikenneonnettomuuden takia, se kuuluu kolaripaikan riistanhoitoyhdistykselle. Jo tuolloin omistusoikeuden siirtämistä kolarihirvieläinten ja villisian osalta valtiolta riistanhoitoyhdistyksille pidettiin perusteltuna, kun otettiin huomioon paikallisten metsästäjien vapaaehtoistyön määrä kolarieläimen jäljittämisessä ja lopettamisessa.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että hallituksen esityksen mukaan hirvieläinten aiheuttamien vahinkojen maastotarkastuksiin osallistumisesta riistanhoitoyhdistykselle aiheutuvat kustannukset korvattaisiin valtion talousarvion momentilta 30.40.41 (Hirvieläinten aiheuttamien vahinkojen korvaaminen). Kyseiset varat kerätään valtiolle hirvenmetsästäjiltä pyyntilupamaksuina. Näissä tapauksissa kunnan maaseutuelinkeinoviranomainen järjestää vahingon toteamiseksi ja arvioimiseksi tarvittavat viljelys- ja eläinvahinkojen maastotarkastukset. Lisäksi metsäkeskus järjestää vastaavasti metsävahinkojen maastotarkastukset. Riistavahinkolain mukaisiin riistavahinkotarkastuksiin osallistuminen on riistanhoitoyhdistyksen julkinen hallintotehtävä, johon osallistuu Suomen riistakeskuksen nimittämä henkilö.
Valiokunta toteaa myös, että hallituksen esityksen mukaan suurpetojen aiheuttamien vahinkojen maastotarkastuksiin osallistumisesta riistanhoitoyhdistykselle aiheutuvat kustannukset korvattaisiin valtion talousarvion momentilta 30.40.42 (Petoeläinten aiheuttamien vahinkojen korvaaminen). Tältä osin kunnan maaseutuelinkeinoviranomainen järjestää vahingon toteamiseksi ja arvioimiseksi tarvittavat viljelys- eläin, irtaimisto- ja porovahinkojen maastotarkastukset. Porovahinkojen maastotarkastusten tarpeellisuudesta ja järjestämisestä sekä kustannusten korvaamisesta säädetään tarkemmin valtioneuvoston asetuksella.
Valiokunta pitää välttämättömänä kustannusten alentamiseksi, että niin hirvieläinten aiheuttamien vahinkojen kuin suurpetojen aiheuttamien vahinkojen viranomaistarkastuksissa päällekkäistä viranomaistyötä vältetään.
Lopuksi
Edellä esitetystä käy ilmi, että riistahallinnon kenttätason toiminta on rakennettu metsästysseurojen vapaaehtoistoiminnan varaan. Tämän toiminnan turvaamiseksi ja painottaen sitä, että metsästysharrastus on oleellinen osa suomalaista kulttuuria, valiokunta pitää välttämättömänä, että nuorten edellytyksiä harjoittaa metsästystä parannetaan kaikin tavoin. Sen vuoksi valiokunta pitää tarpeellisena, että metsästysharrastuksen jatkuvuutta edistetään myös nuorten riistanhoitomaksua alentamalla. Tällä toimenpiteellä viestitettäisiin myös yleisesti nuorten huomioon ottamista metsästysharrastuksessa ja heidän harrastusmahdollisuuksiensa parantamista. Valiokunta edellyttääkin, että hallitus antaa seuraavan valtion talousarvioesityksen yhteydessä esityksen, jolla nuorten riistanhoitomaksua alennetaan. (Valiokunnan lausumaehdotus)