Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi Energiavirastosta annetun lain 1 §:n muuttamisesta (HE 47/2018 vp): Asia on saapunut talousvaliokuntaan mietinnön antamista varten.
Valiokunta on kuullut:
Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon:
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi Energiavirastosta annettua lakia siten, että Energiavirasto hoitaisi myös energia- ja ilmastopoliittisiin tukiin liittyviä valtionapuviranomaisen tehtäviä.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian.
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi Energiavirastosta annettua lakia siten, että Energiavirasto hoitaisi jatkossa myös energia- ja ilmastopoliittisiin tukiin liittyviä valtionapuviranomaisen tehtäviä. Talousvaliokunta katsoo, että näihin tukiin liittyvistä valtionapuviranomaisen tehtävistä on perusteltua säätää Energiavirastosta annetussa laissa hallituksen esityksessä ehdotetulla tavalla, ja puoltaa ehdotetun lainsäädännön hyväksymistä muuttamattomana.
Valtion vuoden 2018 talousarviossa on 3 miljoonan euron siirtomääräraha (3 v.) sähköisen liikenteen ja biokaasun liikennekäytön infrastruktuurin edistämistä varten. Tällaisen määräaikaisen tukiohjelman hallinnointi soveltuisi hyvin Energiaviraston tehtäviin. Tukien myöntämiseen liittyvä harkintavalta olisi sidottua ja rajattua.
Talousvaliokunta toteaa, että Energiavirastossa on tukijärjestelmiin ja tarjouskilpailuun liittyvää teknistä ja taloustieteen osaamista sekä kokemusta ja valmiuksia uuden sääntelyn toimeenpanoon liittyen, mutta ei kokemusta nimenomaan energiatukiin liittyvien tarjouskilpailujen järjestämisestä eikä siten myöskään valmiita toimintatapoja, joita voisi hyödyntää näiden uusien tehtävien toimeenpanossa.
Liikenteen infrastruktuurin tukiohjelman toimeenpano vaatii virastolta erityisesti henkilö- mutta myös muidenkin resurssien kohdentamista. Onnistuneen tarjouskilpailun järjestäminen edellyttää niin tarjouskilpailua valmistelevia toimenpiteitä, kuten toimintatapojen ja ohjeistuksen sekä viraston sisäisten prosessien kehittämistä, kuin myös kilpailutuksen ratkaisun jälkeen tehtäviä toimenpiteitä, kuten tuen maksamiseen ja tuensaajien valvontaan liittyviä tehtäviä. Talousvaliokunta huomauttaa, että vaikka tällä hetkellä virastolle ei ole tiedossa vielä muita energia- ja ilmastopoliittisiin tukiin liittyviä lisätehtäviä kuin edellä mainittu tukiohjelman hallinnointi, on viraston resurssitarpeita syytä arvioida tarpeen mukaan ottaen huomioon yksittäisten lisätehtävien vaikutukset viraston tehtäväkokonaisuuteen.
Talousvaliokunta pitää tärkeänä, että viranomaisten rooleja arvioidaan laajoina kokonaisuuksina. Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalalle kuuluvaa energiatukea on tämän vuoden 2018 alusta lukien käsitelty työ- ja elinkeinoministeriössä sekä Innovaatiorahoituskeskus Business Finlandissa. Samalla energiatuen painopistettä on päätetty siirtää uuden teknologian tukemiseen. Sähköisen liikenteen latausinfrastruktuuria tuetaan myös eri tukiohjelmilla. Tehokkaan hallinnoinnin näkökulmasta tukien hajaantuminen kovin monille eri viranomaisille ei ole optimaalista. Energiaviraston ja Innovaatiorahoituskeskus Business Finlandin tulee toimia vahvassa yhteistyössä, jotta varmistetaan instrumenttien toisiaan täydentävyys päällekkäisyyksiä välttäen.
Talousvaliokunnan päätösehdotus:
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut