Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi valtionavustuslain sekä rikosrekisterilain 4 a ja 7 §:n muuttamisesta (HE 180/2018 vp): Asia on saapunut valtiovarainvaliokuntaan mietinnön antamista varten.
Hallinto- ja turvallisuusjaosto on kuullut:
Hallinto- ja turvallisuusjaosto on saanut ilmoituksen, ei lausuttavaa:
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi valtionavustuslakia ja rikosrekisterilakia. Valtionavustuslakiin tehtäisiin työnantajasanktiodirektiivin täytäntöönpanon edellyttämiä sekä eräitä muita muutoksia.
Valtionavustuslakiin ehdotetaan lisättäväksi säännös, jonka mukaan valtionavustus voitaisiin myöntää vain erityisen painavasta syystä, jos valtionavustuksen myöntövuonna tai sitä edeltäneinä kahtena vuotena valtionavustuksen hakija tai tämän edustaja olisi tuomittu lainvoimaisella tuomiolla rangaistukseen luvattoman ulkomaisen työvoiman käytöstä tai työnantajan ulkomaalaisrikkomuksesta taikka jos valtionavustuksen hakijalle olisi lainvoimaisella päätöksellä määrätty työsopimuslaissa tarkoitettu seuraamusmaksu. Vastaavasti valtionapuviranomainen voisi edellä mainituissa tapauksissa jatkaa valtionavustuksen maksamista sekä jättää jo maksetun valtionavustuksen tai sen osan perimättä takaisin vain erityisen painavasta syystä.
Valtionavustuslakiin ja rikosrekisterilakiin ehdotetaan lisättäviksi säännökset, joiden perusteella Oikeusrekisterikeskus voisi rikos- ja sakkorekistereistä luovuttaa valtionapuviranomaiselle tiedon valtionavustuksen hakijalle tai saajalle taikka tämän edustajalle annetuista lainvoimaisista tuomioista, joilla tämä olisi tuomittu rangaistukseen ulkomaalaisen työvoiman käytöstä tai työantajan ulkomaalaisrikkomuksesta.
Esityksessä ehdotetaan myös palautettavan valtionavustuksen alarajaa nostettavaksi nykyisestä kymmenestä eurosta sataan euroon sekä voimassa olevan tiedoksiantoa koskevan säännöksen kumoamista tarpeettomana. Lisäksi valtionavustuslakiin ehdotetaan tehtäväksi säädösviittauksia koskevia teknisiä tarkistuksia.
Ehdotetut lait ovat tarkoitetut tulemaan voimaan 1 päivänä tammikuuta 2019. Lakeja sovellettaisiin ensimmäisen kerran vuonna 2019 myönnettäviin valtionavustuksiin.
Valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena ja puoltaa sen hyväksymistä muuttamattomana.
Esityksen merkittävimpänä tarkoituksena on varmistaa työnantajasanktiodirektiivin (2009/52/EY) riittävä kansallinen täytäntöönpano. Direktiivi kieltää laittomasti maassa olevien kolmansien maiden kansalaisten työhönoton. Hallituksen esityksessä otetaan huomioon Euroopan unionin komission näkemys siitä, että Suomi ei ole pannut oikein täytäntöön direktiivin 7 artiklan 1 kohdan a alakohtaa, joka koskee työnantajan sulkemista julkisten tukien ulkopuolelle.
Huomioon otetaan myös eräitä valtionavustustyöryhmän mietinnön (Valtiovarainministeriön julkaisuja 29/2015) mukaisia kehittämisehdotuksia. Asianmukaista on esimerkiksi nostaa palautettavan valtionavustuksen alaraja nykyisestä kymmenestä eurosta sataan euroon, mikä keventää valtionapuviranomaisen hallinnosta työtä.
Valtiovarainvaliokunnan päätösehdotus:
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut