Yleistä
Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä muuttamattomana.
Ehdotuksessa laajennettaisiin tulorekisteristä tiedonsaantiin oikeutettujen tiedonkäyttäjien piiriä. Tavoitteena on hyödyntää tulotietojärjestelmän tarjoamia mahdollisuuksia digitalisaation edistämiseen viranomaistoiminnassa laajentamalla tulorekisterin tietojen käyttöalaa uusien käyttäjätahojen toiminnassa. Näin voitaisiin vähentää hallinnollista taakkaa ja tehostaa tiedonkäyttäjien toimintaa sekä luotaisiin edellytykset päätöksenteon nopeutumiseen ja siinä käytettävien tietojen oikeellisuuden ja ajantasaisuuden parantamiseen.
Tavoitteena on myös parantaa tietosuojaa, kun perinteisin menetelmin tapahtuvasta ja monesti manuaalista käsittelyä ja siten virhemahdollisuuksia sisältävästä tietojenvaihdosta siirryttäisiin uusinta tekniikkaa hyödyntävän tietojärjestelmän käyttöön. Tietojen luovutus tapahtuisi suojatulla yhteydellä määrämuotoisesti ja määriteltyjen käyttöoikeuksien pohjalta järjestelmään teknisesti sisäänrakennetun oletusarvoisen tietosuojan piirissä.
Ehdotuksen mukaan tulorekisteritietoja voitaisiin luovuttaa Verohallinnon harmaan talouden selvitysyksikölle, Tullille, ARA:lle, Maahanmuuttovirastolle, oikeusaputoimistolle ja Ahvenanmaan oikeusapu- ja edunvalvontatoimistolle, yleiselle edunvalvojalle, haastemiehille ja poliisille näiden laissa säädettäviin käyttötarkoituksiin. Tietojen saantiin tulorekisteristä jo oikeutettujen TE-toimiston ja ELY-keskuksen tiedonsaantioikeutta laajennettaisiin koskemaan näille kuuluvien maahanmuuttohallinnon tehtävien hoitamiseen tarvittavia tietoja. Sosiaali- ja terveydenhuollon tehtävien siirtyessä kunnalta ja kuntayhtymältä hyvinvointialueelle kunnan ja kuntayhtymän oikeus näitä koskevien tietojen saantiin siirrettäisiin vastaavasti hyvinvointialueelle.
Ehdotuksilla ei laajennettaisi mainittujen tahojen tiedonsaantioikeutta sisällöllisesti eli kyse olisi tiedoista, joita näillä muutoinkin olisi oikeus saada salassapitosäännösten estämättä. Jatkossa tietojen saanti toteutuisi tulotietojärjestelmän kautta. Ehdotuksella ei myöskään laajennettaisi tulorekisteriin talletettavien ja sen yhteydessä käsiteltävien henkilötietojen piiriä nykyisestä. Tulonsaajien näkökulmasta kyse on tilanteista, joissa edellä mainitut uudet käyttäjät joutuvat nykyisin pyytämään tarvitsemiaan tietoja muilta viranomaisilta tai tulonsaajilta itseltään.
Valiokunta pitää ehdotettuja muutoksia perusteltuina. Ehdotetut muutokset vähentäisivät hallinnollista taakkaa, tehostaisivat viranomaisten toimintaa sekä parantaisivat tietojen oikeellisuutta ja ajantasaisuutta. Myös päätöksenteko nopeutuisi ja tietosuoja paranisi.
Uudistus myös edistäisi rikollisuuden ja harmaan talouden torjuntaa sekä turvallisuuden ja maahanmuutto- ja työvoimapolitiikan tavoitteiden toteuttamista näistä vastaavien viranomaisten tiedonsaannin tehostuessa ja ajantasaistuessa.
Tulorekisterin tiedonkäyttäjien määrän kasvaessa Tulorekisteriyksikön yhteistyöryhmän jäsenmäärää lisättäisiin ja kokoonpanoa täsmennettäisiin. Yhteistyöryhmän tehtäviä koskevia säännöksiä tarkennettaisiin positiivisen luottotietorekisterin perustamisen johdosta siten, että yhteistyöryhmä ei käsittelisi positiiviseen luottotietorekisteriin liittyviä asioita. Myös tältä osin valiokunta pitää ehdotettuja muutoksia perusteltuina.
Asiantuntijakuulemisissa esitystä on yleensä ottaen kannatettu. Seuraavassa on käsitelty eräitä kuulemisessa esille nousseita kysymyksiä.
Tietojen minimointi ja rekisterinpitäjän vastuu
Valiokunta kiinnittää huomiota tietosuojavaltuutetun toimiston lausunnossa esitettyihin näkökohtiin koskien tietojen minimoinnin periaatetta ja rekisterinpitäjän vastuuta sekä tarpeeseen arvioida niiden huomioon ottamista tarkoituksenmukaisella tavalla tulotietojärjestelmän myöhemmän kehittämisen yhteydessä. Hallituksen esityksen mukaan rekisterinpitäjän vastuuta koskeva arviointi on tarkoitus käynnistää jo kuluvan syksyn aikana.
Muuta
Kuulemisissa on nostettu esille se, säädettäisiinkö lain 13 §:n 2 momentissa uudesta tiedonsaantioikeudesta edunvalvojille. Hallituksen esityksessä todetun ja saadun selvityksen mukaan kyseinen lainkohta ei laajenna edunvalvojan oikeutta saada sellaisia tietoja, joita tällä ei nykyisin ole oikeutta saada. Edunvalvojalla on holhoustoimesta annetun lain mukaan tehtäviinsä kuuluvissa asioissa oikeus saada ne tiedot, joihin päämiehellä olisi itsellään oikeus, jollei erikseen toisin säädetä. Edunvalvojalla ei kuitenkaan nykyisellään ole oikeutta saada tietoja suoraan tulorekisteristä, koska tietoja voidaan tulotietojärjestelmästä annetun lain nojalla luovuttaa vain sen 13 §:ssä säädetylle taholle. Ehdotettu muutos on siten tarpeen, jotta edunvalvoja voi saada tiedot suoraan tulorekisteristä.
Lisäksi kuulemisissa on esitetty, että Rajavartiolaitoksen tietojensaantioikeudesta tulisi säätää vastaavalla tavalla kuin hallituksen esityksessä on esitetty Tullille ja poliisille. Samoin on esitetty, että työttömyyskassojen oikeutta käyttää tulorekisterin tietoja laajennettaisiin koskemaan myös työttömyyskassan jäsenyyshakemuksen käsittelyä. Hallituksen esityksen mukaan nämä asiat tulisivat arvioitavaksi tulotietojärjestelmän kehittämisen myöhemmässä vaiheessa. Ottaen huomioon uuden käyttäjän ja käyttötarkoituksen valmisteluun tarvittava aika ja resurssit valiokunta pitää näiden arvioinnin siirtämistä myöhempään vaiheeseen perusteltuna.