Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä muutettuna. Muutos kohdistuu verovapaan kulttuuriedun laajentamiseen urheilu- ja kulttuurialan messuihin sekä tappioiden siirtymiseen Ahvenanmaan kuntien välisissä kuntaliitoksissa. Valiokunta käsittelee näitä lyhyesti jäljempänä erikseen. Valiokunnalla ei ole huomautettavaa oikeustilaa selkeyttävään tonnistoverolain muutosehdotukseen.
Verovapaa kulttuurietu — yleistä
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa esitystä on kannatettu laajasti ja kulttuurietuun ehdotettua muutosta on pidetty tärkeänä koronavirusepidemiasta kärsineen kulttuuri- ja viihdealan toimintaedellytysten parantamiseksi. Lisäksi ehdotettu muutos päivittää kulttuuriedun käyttämistä koskevan säännöksen vastaamaan alalla tapahtuvaa pysyvämpää digitalisaatiota.
Etäyhteyden kautta tarjottu kulttuurietu
Valiokunta kannattaa esitettyä muutosta, joka mahdollistaa työnantajan henkilökuntaetuna tarjoaman verovapaan kulttuuriedun käyttämisen myös etäyhteyden kautta tarjottaviin kulttuuritapahtumiin. Verovapauden piiriin lukeutuvat esimerkiksi reaaliaikaisesti Internetissä lähetettävät konsertit, teatteri- ja oopperaesitykset sekä muut vastaavat eri taiteenaloihin liittyvät virtuaalisesti järjestetyt tapahtumat ja tilaisuudet.
Valiokunta korostaa, että verovapauden piiriin kuuluvat myös tallennettujen esitysten katseleminen Internetissä, jos kyse on tiettyyn ajankohtaan sidotusta järjestetystä tapahtumasta tai tilaisuudesta. Tämän tyyppisiä tapahtumia ovat esimerkiksi elokuvafestivaalit, joissa esitetään tiettyjä elokuvia tiettynä ajankohtana, ja tietyn ajan avoinna olevat taidenäyttelyt. Myös esimerkiksi yksittäisen elokuvan taikka tallennetun konsertin tai -teatteriesityksen esittäminen Internetin kautta tiettynä päivänä ja tiettyyn kellonaikaan kuuluvat verovapauden piiriin. Tapahtuma voi kestää rajoitetun ajan.
Verovapauden piiriin kuuluvat myös reaaliaikaisesti Internetissä esitettävät urheilutapahtumat. Vastaavasti kuin edellä mainittujen eri taiteenalojen tapahtumien kohdalla, myös urheilutapahtuman esitys voi olla tallenne, jos kyse on tiettyyn ajankohtaan sidotusta järjestetystä tapahtumasta tai tilaisuudesta. Molempien tapahtumien osalta verovapaus mahdollistaa myös tallenteen jälkikäteisen katsomisen rajoitetun ajan.
Valiokunta toteaa, että verovapaata kulttuurietua voi käyttää esimerkiksi kausi- ja sarjalippujen hankintaan. Kulttuuriedulla voi siten hankkia katseluoikeuden kerralla useampaan virtuaaliseen tapahtumaan tai esimerkiksi tietyn joukkueen tai orkesterin koko kauteen. Valiokunta kuitenkin korostaa, ettei verovapauden piiriin lukeudu kuukausimaksullisen suoratoistopalvelun kautta hankittu katselu- tai kuunteluoikeus. Samoin elokuvien vuokraus Internetin kautta ei lukeudu edelleenkään verovapaan edun piiriin. Valiokunta puoltaa näin hallituksen esityksessä tehtyjä linjauksia ja rajauksia.
Urheiluun ja eri taiteenaloihin liittyvät messut
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa pidettiin ongelmallisena sitä, ettei verovapauden piiriin lukeudu urheilu- ja kulttuurialan messut. Tällä hetkellä messuille osallistumista ei pidetä säännöksessä tarkoitettuna kulttuuritoimintana. Tämä perustuu hallituksen esityksen HE 112/2008 vp perusteluihin, joissa todetaan, että verovapauden piiriin eivät kuulu messukäynnit, sillä niiden järjestäminen tapahtuu pääasiallisesti kaupallisessa tarkoituksessa. Taustalla rajauksessa on se, että kyseisen hallituksen esityksen mukaan verovapauden alaa arvioitaessa olisi otettava huomioon tilaisuuden luonne ja päätarkoitus. Lähtökohtaisesti messut ovat luonteeltaan myyntiä ja markkinointia edistäviä tapahtumia, joihin voi liittyä muutakin ohjelmaa.
Asiantuntijakuulemisessa korostettiin, kuinka messuala järjestää ympäri Suomen lukuisia tapahtumia, jotka tarjoavat osallistujilleen mahdollisuuden monipuoliseen kulttuurin ja liikunnan harrastamiseen. Tapahtuman nimeäminen ja toteuttaminen messuina poissulkee kulttuuriseteleiden käytön, vaikka tapahtuman sisältö painottuu kulttuuriin tai urheiluun. Messuja on uudistettu viime vuosina voimakkaasti, ja nykyisin messut tarjoavat myös ammattimaisesti tuotettuja kulttuurielämyksiä ja liikunnallisia aktiviteetteja. Esimerkiksi kirjallisuusalan messujen sisältö painottuu voimakkaasti kulttuuriin. Myös tapahtuma-alan yhdenmukainen kohtelu puoltaisi verovapauden laajentamisen urheilu- ja kulttuurialan messuihin.
Valiokunta esittää tämän vuoksi verovapauden laajentamista urheilu- ja kulttuurialan messuihin. Tällä perusteella säännökseen lisätään maininta siitä, että kulttuuritoimintana pidetään myös urheiluun ja säännöksessä mainittuihin eri taiteenaloihin liittyviä messuja. Messut ovat tapahtumana verovapauden piirissä, jos messujen pääasiallinen sisältö on urheilu tai säännöksessä tarkoitettu taideala.
Valiokunta korostaa, ettei sen ehdottomalla laajennuksella muuteta sitä, mitä säännöksessä urheilulla tarkoitetaan. Valiokunnan ehdottama laajennus ei myöskään muuta sitä, mitkä säännöksessä tarkoitetut eri taiteenalat ovat verovapauden piirissä. Näin urheilun ja eri taiteenalojen osalta noudatetaan voimassa olevia tulkintoja.
Verovapauden piiriin kuuluvat esimerkiksi urheilualan messut sekä kirjallisuuden alan messut. Voimassa olevan verotuskäytännön mukaisesti pelkästään vapaa-aikaan, harrastamiseen, matkustamiseen, hyvinvointiin tai muotiin liittyvät messut eivät ole verovapauden piirissä. Samoin kodin sisustamiseen tai rakentamiseen liittyvät messut eivät kuulu verovapauden piiriin. Esimerkiksi ruoka-, viini- ja eläinmessut tai kädentaitoihin liittyvät messut eivät kuulu verovapauden piiriin. Samoin esimerkiksi vene-, auto- ja moottoripyörämessut rajautuvat verovapauden ulkopuolelle.
Valiokunnan ehdottama laajennus merkitsee sitä, että nykyisin verovapauden piiriin lukeutuva urheilu- tai kulttuuritapahtuma voidaan järjestää messutapahtumana ilman, että etu rajautuu verovapauden ulkopuolelle. Verovapauden arvioinnissa on keskeistä tapahtuman tai messun pääasiallinen sisältö. Verovapaata kulttuurietua voi käyttää tapahtuman tai messun sisäänpääsymaksuun, jos tapahtuman tai messun pääasiallinen sisältö on urheilu tai kulttuuri.
Seuranta ja Verohallinnon ohjeistus
Valiokunta korostaa esityksen vaikutusten seurantaa. Kulttuuriedun verovapauden kohdentumista on syytä seurata voimaantulon jälkeen. Valiokunta pitää myös tärkeänä, että Verohallinto ohjaa säännöksen oikeaa tulkintaa ja kohdistaa tarvittavat resurssit ennakolliseen ohjaukseen, keskusteluun ja ennakkotietojen käsittelyyn.
Kuntaliitokset Ahvenanmaalla
Valiokunta ehdottaa tuloverolain 123 §:n täsmentämistä siten, että siinä huomioidaan Ahvenanmaan erillislaki (2019:29). Tällä perustella vastaanottavalla kunnalla on oikeus vähentää yhdistyvän kunnan tai siirtyvän kunnan osan tappio, kuten kuntarakennelain ja kuntalain mukaisissa tilanteissa. Täsmennys on tarpeen Ahvenanmaan itsehallintolaissa tarkoitetun maakunnan ja valtakunnan yhdenvertaisen verokohtelun toteuttamiseksi. Näin säännökseen lisätään uusi 4 momentti.