Viimeksi julkaistu 6.11.2025 18.18

Pöytäkirjan asiakohta PTK 105/2025 vp Täysistunto Torstai 6.11.2025 klo 16.00

2.8. Suullinen kysymys vakavien liikenneonnettomuuksien vähentämisestä (Sari Tanus kd)

Suullinen kysymysSKT 175/2025 vp
Suullinen kyselytunti
Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko
:

Vielä edustaja Tanus. 

Keskustelu
17.07 
Sari Tanus kd :

Arvoisa rouva puhemies! Vuonna 2018 voimaan tulleen ajokorttiuudistuksen jälkeen liikenteessä on kuollut useita kymmeniä nuoria. Lähes joka viikko luemme mediasta vakavista, usein useampiakin ihmishenkiä vaatineista onnettomuuksista. Nuorten liikenneonnettomuuksissa toistuu sama kaava: Usein illalla tai yöllä kovilla nopeuksilla tapahtuneita onnettomuuksia, joissa auton kyydissä on ollut useita nuoria. Monesti kuljettaja on nuori, jolle on kertynyt vain vähän ajokokemusta ja joka on juuri saanut ajokortin, ehkä poikkeusluvalla. 

Edellisen ajokorttiuudistuksen seurauksena yhä suurempi osuus nuorista saa ajokortin niin sanotulla poikkeusluvalla jo 17-vuotiaana. Näin ei varmaankaan alun perin ollut tarkoitus. On selvää, että näille asioille pitää tehdä jotakin. Nyt, kun ajokorttilakia ollaan jälleen uudistamassa, kysyisinkin ministeriltä: mihin toimiin hallitus ryhtyy vähentääkseen näitä erittäin vakavia onnettomuuksia? 

Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko
:

Kiitoksia. — Ja ministeri Ranne. 

17.08 
Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne 
(vastauspuheenvuoro)
:

Kiitoksia, arvoisa puhemies! Ensin täytyy todeta, että meidän kaikkien yhteinen tavoite on varmasti se, että Suomessa nuoret voivat liikkua turvallisemmin, heillä on paremmat taidot, he hallitsevat riskit ja heillä on myöskin asenne kunnossa. 

Meillä on käynnistynyt nyt ajokorttilain uudistus, joka sisältää useita toimenpiteitä, joilla on laaja yhteiskunnan tuki, myöskin asiantuntijoitten ja poliisin tuki. Poikkeuslupia myönnetään myös jatkossa, mutta todelliseen tarpeeseen. Eli kun tarvitset sen auton koulun, työn tai tärkeän harrastuksen takia, niin tietysti sinun pitää pystyä liikkumaan. Me ollaan myöskin lisäämässä erilaisia vaatimuksia koulutukseen — riskienhallintakoulutukseen ollaan satsaamassa. Tämän lisäksi olemme esittämässä, että yöaikaista ajoa rajoitettaisiin alaikäisten osalta. Alaikäisillähän ei ole itse asiassa lupaa työskennellä öisin, eikä huviajelu öisin ole välttämätöntä. Tällä rajoituksella, kello 0—5 yöllä, voitaisiin hyvin vahvasti parantaa liikenneturvallisuutta ja ehkäistä nuorten kuolemia. Minä olen aivan varma, [Puhemies koputtaa] että kaikki tässä salissa haluavat tähän sitoutua. 

Kysymyksen käsittely päättyi. 

Kyselytunti päättyi.