Kiitos, arvoisa puhemies! Hallitusohjelmassa on laajasti eri asuntopoliittisia toimia, joita on toteutettu pitkin hallituskautta. Nyt eduskunnalle on annettu esitys asuntorakentamisen pitkän korkotukimallin kehittämisestä. Valtion tukema asuntotuotanto on yksi keskeisistä valtion asuntopoliittisista välineistä, ja sen avulla rakennetaan ja peruskorjataan asuntoja eniten niiden tarpeessa oleville ihmisille.
Hallitusohjelman mukaan pitkää korkotukimallia kehitetään lisäämällä tuen määrää. Pitkän korkotukimallin keskeiset tukivälineet ovat takaus ja korkotuki. Kaikkiin korkotukilainoihin sisältyy valtiontakaus, joka on jo itsessään merkittävä tuki ja mahdollistaa asuntohankkeiden liikkeellelähdön. Lainoihin sisältyvällä korkotuella taas varmistetaan sitä, että ARAn vuokra- ja asumisoikeusasuntojen vuokrat ja käyttövastikkeet pysyisivät kohtuullisina asumisaikana. Korkotukielementin merkitys on korostumassa, kun yleinen korkotaso on nousussa. Esityksessä ehdotetaan korkotuen lisäämistä niin, että omavastuukoron tasoa alennetaan, ja samalla korkotukea ehdotetaan maksettavaksi koko laina-ajan. Tällä hetkellä korkotuki loppuu asteittain jo siinä vaiheessa, kun lainaa on edelleen jäljellä useita vuosia.
Lisäksi esitetään, että peruskorjauksiin varautuminen ARA-asuntojen omakustannusvuokrissa sallittaisiin. Tämä parantaisi yhteisöjen mahdollisuuksia varautua tuleviin korjauksiin ja edistäisi ARA-asuntokannan laadun ylläpitämistä. Toinen keskeisistä tavoitteista on läpinäkyvyyden lisääminen pitkään korkotukimalliin. Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA ohjaa ja valvoo valtion tuella rakennettujen asuntojen omistajien toimintaa. Ohjauksen ja valvonnan tavoitteena on varmistaa valtion tuen kohdentuminen asukkaille ja se, että vuokrataloyhteisöjen toiminta on määräysten ja ohjeiden mukaista. Valtion tukemassa asuntotuotannossa useat säännökset varmistavat tuen kohdentumisen vuokralaiselle ja sääntöjen noudattaminen varmistaa asukkaiden hyvän aseman ja kohtuuhintaisen vuokratason.
Esityksessä ehdotetaan ARAn ja Valtiokonttorin valvonnan tehostamista niin, että ne voisivat asettaa uhkasakon tietojensaannin varmistamiseksi ja säännösten vastaisen menettelyn lopettamiseksi. Esityksessä ehdotetaan toteutettavaksi perustuslakivaliokunnan edellyttämät muutokset ARA-asuntojen asukasvalintaan. Viime vuonna käsitellessään uutta lakia asumisoikeusasunnoista perustuslakivaliokunta lausui, että asukasvalintojen tekeminen ARA-asuntoihin on julkinen hallintotehtävä. Asukasvalintoja tulee tehdä virkavastuulla, ja siinä on noudatettava hallinnon yleislakeja, kuten kielilakia. Asukasvalintamenettelyyn ehdotettavat muutokset selkeyttävät oikeustilaa ja parantavat asukkaiden ja hakijoiden oikeusturvaa. Asukasvalintaperusteita ei muilta osin esityksessä muutettaisi, joten asunnot kohdennettaisiin edelleen eniten tarpeessa oleville ja pienituloisimmille asuntokunnille.
Asuntorakentamisen määrä on ollut viime vuodet ennätyksellisen korkealla tasolla, mutta ensi vuonna asuntoaloituksien määrän arvioidaan laskevan noin 35 000 asunnon tasolle. Myös valtion tukema ARA-tuotanto ja pitkällä korkotuella rakennettujen asuntojen määrä on ollut viime vuosina suhteellisen korkealla tasolla mutta kääntyy laskuun jo tämän vuoden aikana nousevien kustannusten ja suhdannetilanteen myötä. Pitämällä huolta järjestelmän ajantasaisuudesta ja tuen sopivasta määrästä varmistetaan jatkossakin riittävä asuntotuotanto.
Ensimmäinen varapuhemies Antti Rinne
:Kiitoksia esittelystä. — Edustaja Taimela, olkaa hyvä.