Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Lähetekeskustelua varten esitellään päiväjärjestyksen 6. asia. Puhemiesneuvosto ehdottaa, että asia lähetetään liikenne- ja viestintävaliokuntaan.
Arvoisa puhemies! Tosiaankin tässä tieliikennelain muutoksessa on kysymys nimenomaan EU:n muutosdirektiivistä. Se edellyttää tavarankuljetusajoneuvojen painojen automaattista valvontaa ja pakollista tietojenvaihtoa konttien ja vaihtokorin painosta. Nythän on tilanne se, että ylipainolla ajaminen vaarantaa liikenneturvallisuutta ja vahingoittaa tien pintaa ja rakennetta. Me veronmaksajat täällä Suomessakin maksamme aika ison summan siitä, että täällä myös ulkomainen liikenne kuluttaa meidän teitämme kotimaisen lisäksi.
Todellakin painojen valvontaan halutaan tehostusta, ja muun muassa rahdinantajan ja liikenteenharjoittajan velvollisuudet lisääntyvät tietojen antamisesta tästä rahdin painosta. EU:n sisäinen kabotaasiliikennehän lisääntyy, ja moni kuski ei välttämättä edes tiedä, paljonko tavaraa hänellä on päällä. Verkkokaupan myötä myös pakettiautojen liikenne lisääntyy, kansainvälisestikin, ja ajoneuvojen painojen etätunnistusjärjestelmä olisi saatava painoja valvomaan. Liikenteen virrasta voidaan tällöin erottaa tarkastukseen ajoneuvot, joiden paino saattaa ylittää sallitun, ja näin ei häiritä sitä liikenteen virtaa. Tämä asia auttaa tietysti myös kuljettajaa ylipainojen estämisessä — eihän kuljettaja välttämättä tiedä, paljonko ne kontit painavat. Tämä muutosdirektiivi on tärkeä myös kotimaisen rekkaliikenteen kannalta, koska näin saadaan vähennettyä epätervettä kilpailua ylilasteilla. En väitä, että suomalaiset eivät ajaisi ollenkaan ylilastia, mutta tällä voidaan ennen kaikkea estää myös sellaista epätervettä kilpailua, mitä muualta tänne Suomeen tulee.
Arvoisa rouva puhemies! Edustaja Alatalo toi yhden yksittäisen seikan esille tässä, ja se on se, että tällä myös turvataan suomalaisen palkkatyökseen ajavan kuljettajan oikeusturvaa paremmin. Tällä hetkellä, jos ylikuormasta jäät muutaman kerran kiinni ja siellä on joku muu liikennerikkomus, suomalaiselta autonkuljettajalta menee ajokortti ja hän ei, omasta syystään, tällä tuottamuksella, saa ansiosidonnaista päivärahaa siltä ajalta, kun hän on estynyt harjoittamasta ammattia. Minun mielestäni tässä olisi nyt hyvä, että tähän kohtaan kiinnitettäisiin erityistä huomiota ja pystyttäisiin tällä seikalla myös tuomaan nyt sitten sitä yrityksen vastuuta siihen, kun kuljettaja, joka on sen kuorman kanssa ja ilmoittanut tästä, kun näkee niitten tunnisteiden avulla, että on ylikuormaa, ilmoittaa, että hän ei suostu sitä ajamaan — tulisi joku turva siihen, kuinka menetellään, koska hän on kuitenkin sen työnantajan direktiivin alla ja määräysvallan alla, että nyt ajetaan. Tämä olisi nyt erityisen tärkeää huomata tämän yhteydessä.
Keskustelu päättyi.
Asia lähetettiin liikenne- ja viestintävaliokuntaan.