Viimeksi julkaistu 5.6.2021 19.15

Pöytäkirjan asiakohta PTK 58/2018 vp Täysistunto Keskiviikko 30.5.2018 klo 14.00—17.08

8. Lakialoite laiksi jätelain 80 §:n muuttamisesta

LakialoiteLA 11/2018 vpKari Kulmala sin 
Lähetekeskustelu
Ensimmäinen varapuhemies Mauri Pekkarinen
:

Lähetekeskustelua varten esitellään päiväjärjestyksen 8. asia. Puhemiesneuvosto ehdottaa, että asia lähetetään ympäristövaliokuntaan. 

 

Keskustelu
16.55 
Kari Kulmala sin 
(esittelypuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Voimassa olevan jätelain 41 §:n mukaan kiinteistönhaltijan tai muun jätteen haltijan on luovutettava 32 §:n mukaisesti kunnan vastuulle kuuluva jäte alueella järjestettyyn kiinteistöittäiseen jätteenkuljetukseen tai kunnan järjestämään alueelliseen vastaanottopaikkaan. Laissa ei ole mitään mainintaa siitä, onko kiinteistössä syntynyt jätettä tai asutaanko kiinteistössä. Merkitystä ei ole ollut myöskään sillä, että kiinteistö sijaitsee tiettömän tien päässä tai seudulla, minne tie on poikki puolet vuodesta esimerkiksi lumipeitteen vuoksi. Tämä voi olla hyvinkin yleistä esimerkiksi Pohjois-Suomessa. Jätemaksu on kaksiosainen. Niiltä, joilta jätteet noudetaan omalla kiinteistöllä olevasta jäteastiasta, peritään astiantyhjennysmaksu. Ne kiinteistöt, jotka eivät ole kiinteistöittäisen keräyksen piirissä, tulkitaan aluekeräyspisteiden käyttäjiksi ja niiden osalta peritään aluekeräysmaksu. 

Voimassa olevan jätelain 78 §:n mukaan kunnan on perittävä järjestämästään jätehuollosta jätemaksua, jolla katetaan sille tehtävän hoitamisesta aiheutuneet kustannukset. Jätemaksun määräämisen yleisenä perusteena ovat jätteen laji, laatu, määrä ja noutokerrat. Jätemaksua kerätään siis myös niin sanotuista autiotaloista, vaikka siellä ei olisi asuttu 15 vuoteen eikä mitään jätettä siten edes synny.  

Myöskään loma-asuntojen haltijoille ei ole myönnetty helpotuksia tai vapautuksia kunnallisesta jätemaksusta kuin erittäin painavin perustein. Perusteeksi ei ole riittänyt ilmoitus jätteen kuljettamisesta muualle hoidettavaksi. Jäte tulee lain mukaan kuljettaa lähimpään järjestettyyn keräyspaikkaan sen kunnan alueella, jossa kiinteistö sijaitsee. 

Ekomaksua peritään jätteiden hyötykäytön järjestämisestä, kotitalouksien ongelmajätteen vastaanotosta, jäteneuvonnasta ja jätehuollon kehittämisestä aiheutuvien kustannusten kattamiseksi. Ekomaksu on määrätty kuntayhtymän toiminta-alueella sijaitseville asuinrakennuksille ja loma-asunnoille. Ekomaksu määrätään kaikille yllä mainituille kiinteistöille vuosimaksun tai astiakohtaisen maksun lisäksi riippumatta siitä, onko kiinteistö astiakohtaisen kuljetuksen piirissä vai viedäänkö talousjätteet kuntayhtymän keräyspisteisiin. Merkitystä ei ole myöskään sillä, onko kiinteistö autio vaiko ei. 

Voimassa oleva jätelaki antaa mahdollisuuden muuttaa maksun perustetta yksittäistapauksessa taksasta riippumatta. Määrättäessä maksua taksasta riippumatta on maksuperusteiden oltava kaikille tasapuolisia ja kohtuullisia. Jätteenhaltijoiden tasapuolisen kohtelun vuoksi vapautusta kunnallisesta jätteenkuljetuksesta tai helpotusta jätemaksusta ei voida myöntää kuin painavin perustein. Käytäntö on tältä osin kuntakohtainen ja riippuu asiaa käsittelevästä viranomaisesta. Kohtelu ei siis ole välttämättä kaikille samanlainen ja tasapuolinen tai oikeudenmukainen koko maan alueella. 

Arvoisa puhemies! Edellä olevilla perusteilla ehdotan, että eduskunta muuttaisi jätelain 80 §:n siten, että siihen lisättäisiin 3 momentti, missä velvollisuutta suorittaa jäte- ja ekomaksua ei olisi todistettavasti autioista kiinteistöistä. 

Keskustelu päättyi. 

Asia lähetettiin ympäristövaliokuntaan.