Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Edustaja Taimela.
Arvoisa puhemies! Suomalainen kuljetusyrittäjä pitää talouden pyörät pyörimässä. Tämä vaativa ja raskas ala kärsii jo tällä hetkellä valtavista kannattavuuspaineista. Yrittäjät ovat seuranneet huolestuneena hallituksen toimia, koska te olette vapauttamassa ulkomaisten rekkojen tulemisen Suomen teille. Paitsi että tämä mullistaisi kilpailutilanteen, se avaisi laajat ovet harmaalle taloudelle ja tulisi haastamaan kuljetusalan työpaikkoja entisestään.
Nyt puhutaan toimialasta, joka maksaa noin 6 miljardin liikevaihdosta arviolta 2,7 mil-jardia elikkä lähes puolet veroina valtiolle ja työllistää 100 000 työntekijää. Eduskunnassa kävi ilmi tiistaina, että esitykselle ei kuulu tukea eduskunnassa edes hallituspuolueiden edustajilta. Tiistaina kuulimme myös ministeri Berneriltä, että esitys on lähtöisin hallituksen EU-ministerivaliokunnasta. Ministeri Soini, te esittelitte asian ministerivaliokunnalle.
Arvoisa puhemies! Arvoisa ulkoministeri Soini, (Puhemies koputtaa) miksi ajatte ulkomaalaisen rekkaliikenteen hallitsematonta vapauttamista?
Arvoisa rouva puhemies! Tämä kabotaasiliikennedirektiivi on, ikävä kyllä, perua samalla tavalla EU:sta kuin aikanaan rikkidirektiivi. Ikävä kyllä, edelliset hallitukset ovat epäonnistuneet Suomen edunvalvonnassa ja päästäneet tällaisen direktiivin syntymään. Ja nyt kun tällainen direktiivi on syntynyt, niin sen ikävien seurausvaikutusten kanssa olemme tekemisissä. Tämä on syytä ymmärtää, että aivan samalla tavalla kuin rikkidirektiivi myös tämä kabotaasipäätös on EU-direktiivi, joka on senaikaisen hallituksen ja edunvalvonnan puolesta, ikävä kyllä, tässä muodossa hyväksytty.
Pyydän niitä edustajia, jotka haluavat esittää lisäkysymyksiä tästä aiheesta, ilmoittautumaan ja muistutan, että kysymysten ja vastausten enimmäispituus on 1 minuutti.
Arvoisa puhemies! Kysymys on todellakin EU-direktiiveistä ja niiden toimeenpanosta. Suomi on direktiivin puutteita paikatakseen säätänyt määritelmät tilapäisyydestä ja kuljetuksesta, ja näistä hallitus on nyt luopumassa EU-komission haastettua ne.
Ministeri Soini, vaihtoehtoja on. Esimerkiksi Tanska ei ole samassa tilanteessa luopumassa omista kansallisista linjauksistaan. Ei voi kuin ihmetellä hallituksen valmiutta muuttaa nykyistä Suomen linjaa — varsinkin nyt, kun EU:n maantielakipaketti on odotettavissa ensi vuoden alkupuolella ja tuon paketin yhteydessä myös tämä kyseinen asia olisi tullut käsitellyksi.
Jos tämä esitys viedään nyt läpi, on selvää, että siitä seuraa vaikeuksia. Meillä ei tällä hetkellä ole viranomaisilla — työsuojeluviranomaisilla, Tullilla ja poliiseilla — työkaluja eikä resursseja hoitaa valvontatehtäviä. Ja miten käy, jos nämä valvontatehtävät kasvavat? Tätä taustaa vasten ihmettelen kovasti, miksi hallitus on lähtenyt juuri tässä asiassa tekemään Suomesta EU:n mallioppilasmaata.
Arvoisa puhemies! Kysyn ministeri Soinilta: miksi hallitus on tässä asiassa valmis unohtamaan täysin kansallisen (Puhemies koputtaa) edunvalvonnan ja heittäytymään rähmälleen EU:n edessä?
Arvoisa puhemies! On todella mukavaa huomata, että kun SDP on nyt oppositiopuolue — silloin, kun tätä direktiiviä valmisteltiin, se käsittääkseni oli hallituspuolue — olette nyt tulleet tähän näkymään. Mutta tilanne tältä osin on tällä hetkellä se, että tätä direktiiviä pannaan toimeen. Tietenkin, kun hallituksen esitys on nyt eduskunnassa, niin asiahan on eduskunnassa, liikennevaliokunnassa, käsittelyssä ja myöskin eduskunnan päätettävissä.
Arvoisa puhemies! Tapasin viime kesänä Seinäjoen torilla kuljetusalan pk-yrittäjän. Hän oli erittäin huolissaan tilanteesta, ilmoitti, että jos tämä lainsäädäntö otetaan käyttöön, hän joutuu panemaan pillit pussiin. Tiistaina me kävimme täällä hyvän lähetekeskustelun, jossa oli suuri yksimielisyys. Todettiin riskit ja haitat, ja 100 000 työpaikkaa oli kyseessä. EU-komissio on tosiaan antamassa maantieliikennepaketin 2017, ja tavallaan sain jo vastauksen, mutta kysyn kuitenkin: olisiko mahdollista, että tämä asia kuitenkin siirrettäisiin siihen, että EU:n maantiepaketti tulisi eduskunnan käsittelyyn?
Arvoisa puhemies! Siltä osin kuin asia kuuluu ulkoministeriölle on kysymys siitä, noudatetaanko Suomessa sääntöjä vai eikö noudateta. Kysymys oli siis tästä. Mutta itse substanssista aina tietenkin, jos on hyvää uutta tietoa, voidaan neuvotella. Mutta sitten, kun katsotaan tätä kabotaasiasetusta, samalla lailla se koskee suomalaisen kuljettajayrittäjän oikeutta tehdä tätä kabotaasiliikennettä eri puolilla Eurooppaa ja avaa niitä markkinoita myös suomalaisille kuljetusyrittäjille siellä.
Arvoisa rouva puhemies! Kyllä minä nyt hiukan ihmettelen kuitenkin, ministeri Soini, teidän linjaanne. Te istutte EU:n ministerivaliokunnassa, teillä on porukka siellä, ministerit, joiden pitäisi perehtyä siihen, mitä te olette tekemässä. Ja me hyvin tunnemme täällä eduskunnassa tämän keskustelun — me tunnemme tämän todella hyvin — Suomessa on pidetty yhteisenä edunvalvontana sitä, että tässä asiassa ei anneta tuumaakaan periksi. Te ette olleet halukkaita esittämään eduskunnalle, että muutetaan lainsäädäntöä tai odotetaan, jotta EU tulee omilla toimilla pöytään. Mutta te nimenomaan halusitte, että me luovumme kaikista kansallisista toimenpiteistä ja menemme rähmälleen EU:n eteen. Minä ihmettelen, miten se on mahdollista, kun liikenneministeriön virkakanta on erittäin tiukka tässä asiassa, että tuumaakaan ei saisi antaa periksi. Te vaarannatte nyt suomalaisten turvallisuuden, meidän liikenne-elinkeinomme.
Tämä on minusta aika iso kysymys, varsinkin, pääministeri Sipilä, teille, joka puhutte suomalaisen työn kannattavuudesta. Kysyn nyt pääministeri Sipilältä vielä, että yhdyttekö te tähän ulkoministeri Timo Soinin linjaan ja pidättekö tätä Soinin tekemää esittelyä sellaisena, joka on (Puhemies koputtaa) kansallisen edun mukainen.
Arvoisa puhemies! Tämä on EU:n ministerivaliokunnan päätös ja nyt eduskunnassa, ja niin kuin ulkoministeri tuossa edellä totesi, eduskunnan käsissä ja eduskunnan käsittelyssä. Jos siihen löytyy parempi tie, niin ainahan parempi tie on kelvannut tälle hallitukselle.
Arvoisa rouva puhemies! Nyt kun edustaja Kiuru puhui — kuka oli rähmällään ja missä? Kuka oli silloin vahtivuorossa, kun tämä direktiivi EU:ssa valmisteltiin ja pantiin toimeen? Kuka on ollut ennen rikkidirektiiviä tekemässä sitä pohjatyötä, jotta on tämä pystytty tekemään? (Välihuutoja vasemmalta) Tarvitsee olla ennakkovaikuttamista, jotta sellaisia direktiivejä, jotka eivät ole isänmaan edun mukaisia, ei päästetä tulemaan.
Arvoisa rouva puhemies! Tämä on ilman muuta haasteellinen ratkaisu suomalaiselle kuljetusyritysalalle. On tärkeätä, että me haemme nyt myöskin jokaisella rintamalla ratkaisuja tässä tilanteessa. Olemme tänään aamupäivällä tavanneet Euroopan parlamentin transport and tourism ‑valiokunnan edustajia ja pohtineet myöskin sitä, että kun nyt saadaan maantiepakettia Euroopan unionille käsittelyyn, niin siellä uudelleen katsotaan kabotaasikokonaisuutta, huolehditaan sosiaalisista vaikutuksista, pyritään arvioimaan kansallista liikkuvuutta ja huolehditaan ennen kaikkea siitä, että on tasavertaiset ja yhdenmukaiset kilpailuolosuhteet kaikille yrittäjille. Tässä tilanteessa eduskunnalla on omat vastuunsa ja omat mahdollisuutensa, ja meidän tehtävämme on myöskin katsoa, että saamme tehtyä muita toimia, joilla voimme tällä hetkellä tukea kuljetusalan yrittäjiä.
Arvoisa rouva puhemies ja ministeri Soini! Ette te pääse nyt tästä kiemurtelemaan pois. Ministeri Soini, ei edellinen hallitus luopunut tästä Suomen linjasta. Ei edellisen hallituksen ministeri Tuomioja tätä tuonut. (Kari Uotila: Juuri niin!) Mutta uuden hallituksen uusi ulkoministeri Soini, te ette ollut ollut virassa edes kuukautta, kun te tämän linjauksen toitte Suomen hallitukseen ja ministerivaliokuntaan ja saitte sen siellä läpi. Ja te teitte tämän tietäen, että teillä olisi ollut myös toinen vaihtoehto. Te tiesitte, että Suomen hallituksen ei olisi tarvinnut luopua tästä lin-jauksesta, kuten Tanska teki ja kuten ala on vaatinut. Ja tämä tulee aiheuttamaan konkurssiaallon suomalaisissa ahkerissa kuljetusyrityksissä ja työntekijöissä. Soinin viikate alkaa siellä heilua. Kaikista kysymyksistä, arvoisa ulkoministeri, miksi juuri tässä teidän mielestänne Suomen pitää olla EU:n mallioppilas, kun te tiedätte, että tälle on vaihtoehto?
Arvoisa rouva puhemies! Kuten sanoin aikaisemmin, meillä on tämä pakottava direktiivi hyväksyttynä, ja me sitten teemme... On hyvin mielenkiintoista, että sosialidemokraatit haluavat nyt toimia toisin kuin heidän pitkäaikainen linjansa on. Teidän aikananne (Välihuutoja sosialidemokraattien ryhmästä — Puhemies koputtaa) nukuttiin rikkidirektiivissä, teidän aikananne nukuttiin tässä.
Sitten vielä, arvoisa puhemies, jos ääni saisi kuulua, niin meillä on monta tointa myös korjata tämä. Yksi on tietysti se, että tämä on eduskunnan käsissä — ei minulla ole mitään sitä vastaan, jos saadaan parempi ratkaisu, niin hyvä näin. Meillä on mahdollisuus asettaa vinjettimaksu, jolla ulkomaiset kuljetusyrittäjät tulevat rasituksen piiriin, ja sitten myöntää sieltä suomalaisille helpotusta. Niin, meillä on kyllä keinovalikoimia olemassa, mutta se, minkä takia tällaiset on, niin siksi, että surkeasti on edellisten hallitusten edunvalvonta valmistelevassa työssä Euroopan unionissa mennyt pieleen.
Arvoisa puhemies! Direktiivi viedään kansalliseen lainsäädäntöön, ja siinä on aina tietty mahdollisuus sitten ottaa kansallisia näkökohtia huomioon, ja edellisessä hallituksessa liikenneministeri Kyllönen oli toiminut juuri näin. (Paavo Arhinmäki: Kyllönen puolustaa isänmaata!)
Nyt kun täällä vielä tuli esille se, että tämä on mahdollista sitten sitoa laajempaan lainsäädäntöön, niin on aika erikoista, että nyt sitten lyhyelle aikavälille lähdettäisiin tekemään oma ratkaisunsa.
Arvoisa ulkoministeri Soini, rikkidirektiivillä ei ole mitään tekemistä tämän kanssa.
Arvoisa rouva puhemies! Käsitykseni mukaan kyseessä on EU:n osalta asetus, joka jättää itse asiassa hurjan vähän liikkumatilaa kansalliselle päätöksenteolle.
Minä haluaisin myöskin, että huomioisitte tämän perspektiivin. Suomessa ajetaan 20 000 tonnikilometriä vuodessa. Näistä 86 tonnikilometriä ajetaan ulkomaalaisilla rekoilla eli yhteensä 0,4 prosenttia. Samanaikaisesti suomalaiset autot ajavat 250 tonnikilometriä ulkomailla. Etenkin kabotaasin osalta olisi tärkeää päästä sellaiseen ratkaisuun, joka mahdollistaisi yhdenvertaiset ja tasapuoliset kilpailuolosuhteet kaikille osapuolille ja mahdollistaisivat myöskin hyvän valvonnan. Tässä Tulli ja poliisi ovat etenkin viime vuonna tehneet erittäin hyvää työtä.
Arvoisa puhemies! Tuotteiden ja palveluiden vapaa liikkuvuus on yksi EU:n keskeisistä periaatteista, ja siksi on sinänsä ymmärrettävää, että kilpailu tuotteiden kuljetuspalveluissa eli kabotaasissa on haluttu avata kilpailulle — myös muun Euroopan kuljetukset suomalaisten yritysten kilpailulle.
Kotimaisten kuljetusyritysten kilpailukyvyn turvaamiseksi on kuitenkin myös muita mahdollisuuksia. Esimerkiksi muut EU-maat jo ovat ottaneet käyttöön vinjettimaksuja, ja liikenneturvallisuuden nimissä voisimme asettaa kansallisia talvirengasmääräyksiä. Kysynkin: ollaanko näitä valmistelemassa jo Suomen osalta?
Arvoisa rouva puhemies! Kyllä ollaan. Nyt ollaan valmistelemassa tielakia, jossa tullaan huomioimaan talvirengassäädöksiä, ja niiden on tarkoitus turvata meidän liikenneturvallisuuttamme tiellä. Tarkoitus on kiristää tältä osin raskaan liikenteen talvirengasvaatimuksia.
Lisäksi olemme selvittäneet sähköisten rahtikirjojen käyttöönottoa, tilaajavastuulain kiristämistä, tiemaksujen käyttöön ottamista ja Tullin ja poliisin resurssien ja osaamisen kehittämistä.
Arvoisa rouva puhemies! Kuljetusala on tuottanut Suomeen 6 miljardia euroa toimialallaan rahaa. Niistä veroja on kertynyt 2,7 miljardia euroa. Nyt nämä päätökset ja nämä toimenpiteet ja periksiannot näyttävät siltä, että Suomi on luopumassa tästä verotulosta. Mitkä ne lopulliset toimenpiteet tulevat olemaan siinä, että saadaan turvattua nämä verotulot Suomeen?
Arvoisa rouva puhemies! Tarkoitus on huolehtia siitä, että suomalaisilla kuljetusalan yrittäjillä olisi täysimääräiset mahdollisuudet tasavertaiseen kilpailuun. Meille on tärkeätä, että meillä on hyvin menestyviä perheyrityksiä ja muita yrityksiä Suomessa, jotka pärjäävät nimenomaan meidän vientimme edistämisessä ja tavaraliikenteessä. Sen vuoksi hallitus on katsonut tiemaksujen käyttöönottoa, ja siitä meillä on selvitykset valmiina. Olemme katsoneet, millä tavalla voimme lisätä tieturvallisuutta huolehtimalla talvirengassääntelystä, ottamalla käyttöön sähköisiä rahtikirjoja mutta ennen kaikkea huolehtimalla tilaajavastuulaista, joka on itse asiassa meillä tällä hetkellä paras mahdollinen keino huolehtia sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta ja velvoittaa myöskin tilaajaa vastuuseen siltä osin.
Arvoisa puhemies! Tästä on niin paljon väärää tietoa liikkeellä, että oikaistaan nyt pari asiaa. Kyseessä on siis EU-asetus, joka on viime hallituksen aikana hyväksytty, ja se on voimassa. Nyt EU on pakottamassa Suomea näihin pikku muutoksiin, (Naurua vasemmalta) mutta samaan aikaan hallitus on tekemässä monia muita korvaavia toimenpiteitä, joilla varmistetaan se, että suomalainen kuljetusyrittäjä pärjää paremmin. (Hälinää — Puhemies koputtaa)
Ministeri Berner, tämä digitalisaatio on osa ratkaisua, vinjettimaksut ovat osa ratkaisua ja siihen selkeä palautusjärjestelmä suomalaiselle kuljetusyrittäjälle. Näin 112-päivänä tämä talvirengaskysymys on hyvä nostaa esille. Koska näistä saadaan esitykset?
Arvoisa rouva puhemies! Tiemaksuista hallituksen on tehtävä päätöksiä kehysriihen aikaan. Talvirenkaista ja siihen liittyvästä päätöksestä on mahdollisuus tehdä erillinen ratkaisu asetuksella. Tieliikennelakiuudistus tulee loppuvuodesta eduskuntaan. Sähköisistä rahtikirjoista voimme päättää nopeallakin aikataululla asetuksella ja digitaalisesta valvonnasta ja siihen liittyvistä mahdollisuuksista käymme yhteisneuvotteluja niin Tullin kuin poliisin kanssa.
Arvoisa rouva puhemies! Tämä kabotaasiesitys tosiaan tuotiin jo tiistaina eduskuntaan ja nyt kuultiin, että nämä raskaan liikenteen tiemaksut sekä talvirengaspakko ovat jo aika pitkällä valmisteluissa. Olisin kysynyt ministeriltä: olisiko tarkoituksenmukaista jarruttaa eduskuntakäsittelyä, kunnes nämä muutkin lait ovat valmiita tulemaan käsittelyyn?
Arvoisa rouva puhemies! Niin kuin totesin silloin tiistainakin, hallitus tekee hallitusvastuullaan ja toteuttaa niitä EU-MINVAssa tehtyjä linjauksia ja myöskin huolehtii siitä kokonaisvaltaisesta edusta, jota Suomen etu on suhteessa muihin EU-kokonaistavoitteisiin. Eduskunnalla on oma vastuunsa arvioida sitten niitä toimenpiteitä, joilla se voi omalta osaltaan vaikuttaa tähän kokonaisuuteen.
Arvoisa puhemies! Hallituksessa on pantu varmaan merkille, että kaikki tämän alan toimijat ovat sitä mieltä, että tähän ei pitäisi tehdä muutoksia siitä syystä, että meillä on kansallinen etu huolehtia, että tämä ala pärjää ja että täällä noudatetaan hyviä pelisääntöjä. Tähän liittyen on erityistä huolta kannettava siitä, että tämä voi tuoda tähän maahan lisää harmaata taloutta, jota me emme tarvitse yhtään tämän enempää. Senkin takia voi tässä maassa ruveta liikkumaan teillä semmoisia autoja, mitkä eivät noudata työehtoja, niin kuin pitäisi tässä maassa noudattaa. Sen takia tästä herää ennen kaikkea se kysymys, miten hallitus muutoinkin ajattelee tämän harmaan talouden torjunnasta. Te olette suhtautuneet myönteisesti meidän lukuisiin ehdotuksiimme. Missä tilassa harmaan talouden torjunta nyt laajemminkin tässä yhteiskunnassa on, kun siinä tarvittaisiin nyt nopeita toimenpiteitä? — Tämä oli se olennaisin kysymys.
Eli viime hallituskaudella oli silloinkin nämä samat paineet. Me emme vain antaneet periksi (Puhemies koputtaa) emmekä tehneet näitä muutoksia. Niitten kanssa on voitu elää ja voidaan elää jatkossakin.
Arvoisa rouva puhemies! Hallitushan on tehnyt päätökset. Uskon, että edustaja Ihalainenkin tietää siitä, että viime hallituskaudella aloitettu harmaan talouden torjuntaohjelma jatkuu täysimääräisesti ja myöskin talouspoliittinen ministerivaliokunta linjasi silloin, että siitä tehdään pysyvä. Olen erittäin tyytyväinen tähän päätökseen. Sillä turvataan se, että ne poliisimiehet ja -naiset, jotka tekevät tätä arvokasta työtä, pystyvät jatkamaan toimessaan, ja koska tämä on myöskin taloudellisesti järkevää toimintaa — sille saadaan selkeää vastinetta, kun näitä talousrikoksia pystytään selvittämään ja harmaata taloutta kitkemään — niin nämä päätökset ovat hallitukselta eduskunnan kannustamana olleet oikein hyviä.
Arvoisa rouva puhemies! Esimerkkinä tähän kabotaasiliikenteeseen liittyen: Tulli on pysäyttänyt raskaan liikenteen ajoneuvoja viime vuonna 86 000, hieman reilut, ja näissä yhteyksissä on kabotaasiepäiltyjä otettu kiinni 24 kappaletta. Näissä reilussa 86 000:ssa on tarkistettu ajoneuvojen paperit ja myöskin luvat ja niihin liittyvät dokumentaatiot. Poliisi on tehnyt enemmän valvontasuoritteita tammikuun ja syyskuun välisenä aikana viime vuonna, kaiken kaikkiaan 1,5 prosenttia. Tähän on liittynyt 10 prosenttia lisää kiinni otettuja epäiltyjä. Elikkä kyllä meillä työtä tämän osalta on mennyt oikeaan suuntaan.
Viimeinen kysymys tähän aiheeseen.
Arvoisa puhemies! Keskustelu antoi hiukan toivoa, mutta vaikuttaa siltä, että hallitus ei ole valmis vetämään esitystään kuitenkaan pois. Näin on, vaikka kukaan ei oikein tunnu esitystä kannattavan. Hämmentävää oli, että kun Suomen kuljetusyrittäjien toimintaedellytyksiä heikennetään, liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Jalonen puhuu "pikkumuutoksista".
Onneksi sentään eduskunnassa löytyy laajalti ymmärrystä suomalaiselle kuljetusyrittäjälle ja alan työntekijöille, sen huomasin lähetekeskustelussa tiistaina. Toivon todella, että voimme yhdessä tuumin varmistaa eduskuntakäsittelyssä sen, että tämä asia ei etene ja sen myötä suomalainen kuljetusyrittäjä saa toimia edelleenkin reilussa kilpailuympäristössä.
Arvoisa puhemies! Ministeri Soini: Te istutte nyt tämän kumipyörän päällä. Kun jo nyt on tiedossa, että tämän esityksen myötä harmaa talous rehottaa entisestään, verotulot vähenevät, työttömyys lisääntyy, onko teillä valmiutta kutsua ministerivaliokunta koolle ja vetää tämä esitys pois eduskunnasta, niin kuin hallitus on tehnyt tämän vaalikauden aikana jo useamman kerran?
Arvoisa rouva puhemies! Otetaan nyt muutama asia tässä yhteydessä tarkasti esiin.
Toinen on se, että kun tämä kabotaasijärjestely tulisi Suomeen, niin samalla suomalainen kuljettajayrittäjä joutuisi tietenkin epäedullisesti Euroopassa, tai missä tahansa, vastaavaan tilanteeseen. (Eduskunnasta: Miten?) — No, ilman muuta sillä tavalla, että muutkin jäsenvaltiot voivat rajoittaa suomalaisten yritysten toimintoja, jos suomalaiset rajoittavat heidän toimintojaan. Tämähän on aivan päivänselvä asia. (Paavo Arhinmäen välihuuto)
Sitten toinen asia... — Edustaja Arhinmäki, kuunnelkaa, voitte saada jopa tietoa. (Naurua)
Arvoisa puhemies! Sitten toinen: jos meille tulee vahingonkorvauskanne, niin saattaa olla niin, että valtiolta haetaan iso määrä vahingonkorvauksia sen takia, että me emme noudata sitä, minkä joku edellinen hallitus on (Puhemies koputtaa) löperyydessään päästänyt syntymään. (Puhemies: Aika!)
Kysymyksen käsittely päättyi.