Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Lähetekeskustelua varten esitellään päiväjärjestyksen 5. asia. Puhemiesneuvosto ehdottaa, että asia lähetetään ympäristövaliokuntaan.
Arvoisa puhemies! Aluskierrätysasetus on pyrkimys muuttaa alusten purkamisen ongelmia Kaakkois-Aasiasta ja Turkista enemmän Euroopan suuntaan siten, että päästään myös niistä ongelmista eroon, koska näiden alusten purkaminen aiheuttaa esimerkiksi kolmea haittaa. Vaaralliset aineet pääsevät ympäristöön, ja lisäksi näissä purkutöissä on todella vakavia ongelmia työsuojelun osalta: haittoja, vammoja ja jopa kuolemia. Lisäksi aluspurkamoiden päästöt leviävät myös ympäristöön siellä asuvien ihmisten sairauksiksi. Nämä ongelmat ovat nimenomaan tällä hetkellä siellä, missä niitä puretaan, eli tuolla Bangladeshissa, Pakistanissa, Intiassa ja Turkissa muun muassa. Haitallisia aineita ovat teräksen lisäksi muun muassa asbesti, raskasmetallit, lyijy ja elohopea.
Tämä Euroopan unionin tänne tuotava asetus edistää sitä, sitä, että alusten purkamista sitten täällä meidän unionin jäsenmaissa tultaisiin toteuttamaan enemmän. Suomessakin nyt tutkitaan, voisiko se olla täällä meillä maassamme jopa kannattavaa.
Arvoisa puhemies! Edustaja Kosonen hyvin perustelikin tämän asetuksen tarpeellisuutta. Taustaksi haluan vielä todeta sen, että laivanvarustajathan ovat vuosikymmenien ajan kiertäneet kansainvälisiä sopimuksia ja myös kansallista ja EU-lainsäädäntöä, joka kieltää ongelmajätteiden viemisen kehitysmaihin eli sellaisiin maihin, joissa ei ole asiallista käsittelykapasiteettia ongelmajätteille. Laivojen osalta tätä on kierretty siten, että laiva tekee muka tällaisen normaalin rahtimatkan jonnekin kehitysmaahan, esimerkiksi Bangladeshiin, jossa se sitten romutetaan, usein aivan järkyttävissä oloissa. Asbestia ja ongelmajätemyrkkyjä käsittelevät köyhät työntekijät ilman minkäänlaisia suojaimia ja myöskin ilman, että ympäristöä millään tavalla suojellaan.
On tosi hyvä asia, että nyt — sinänsä aika monen vuoden viiveellä, mutta kuitenkin — tässä asiassa päästään edes jonkinlainen askel kohti asiallisempaa menettelyä.
Keskustelu päättyi.
Asia lähetettiin ympäristövaliokuntaan.