Viimeksi julkaistu 5.6.2021 19.15

Pöytäkirjan asiakohta PTK 79/2018 vp Täysistunto Torstai 6.9.2018 klo 16.02—18.18

2.4. Suullinen kysymys telakkateollisuuden säilyttämisestä Suomessa (Ville Tavio ps)

Suullinen kysymysSKT 120/2018 vp
Suullinen kyselytunti
Puhemies Paula Risikko
:

Perussuomalaisten eduskuntaryhmä, edustaja Tavio, olkaa hyvä. 

Keskustelu
16.36 
Ville Tavio ps :

Arvoisa puhemies! Viking Line on Suomen suurimpia valtion yritystukien saajia, ja silti se rakentaa uuden aluksensa, ainakin 200 miljoonan arvoisen risteilijän, Kiinassa. Miksei hallitus puuttunut asiaan? Mielestäni tätä on yhä aiheellista kysyä, sillä perussuomalaisten mielestä valtion päätehtäviä on puolustaa suomalaisia työpaikkoja ja teollisuutta Suomessa. Risteilijä oltaisiin voitu rakentaa Raumalla, Rauman telakalla. Se oltaisiin voitu varmaan rakentaa myös Turussa tai vähintään Turun sisartelakalla Saksassa suomalaisten alihankkijoiden kanssa. Muistakaa, että Turun telakka vasta hiljattain elvytettiin valtion rahalla. Eikö ole uskomatonta siis, että nyt suomalaiset rakentavat kuitenkin omat laivansa Kiinassa? Kysynkin ministeriltä: miksei hallitus edistänyt neuvotteluja Viking Linen ja suomalaisten telakoiden välillä? 

16.37 
Elinkeinoministeri Mika Lintilä 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa rouva puhemies! Edustaja esittää kysymyksen Viking Linesta. Valtio ei omista ensimmäistäkään prosenttia Viking Linesta. He toimivat täysin vapaalla markkinalla. Valtiolla ei ollut mitään tietoa tästä kokonaishankinnastakaan. Eli ei ollut mitään sellaista tekijää, että me olisimme menneet siihen väliin. Pitäisin perin outona sitä menettelytapaa, että valtio rupeaisi puuttumaan yksittäisen yrityksen hankintoihin tällaisessa tilanteessa, ja en missään nimessä pidä sitä tällaiseen talouteen, jota Suomi vapaana markkinataloutena edustaa, sopivana menettelytapana. 

16.38 
Ville Tavio ps 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Suurin yritystukien saaja — eikö markkinatalous ole niiden näkökulmasta aika suhteellinen asia? 

Mutta vastauksenne oli aika suora, ja ymmärrän, että teillä ei ole tietoa, teillä ei ole halua, teillä ei ole ehkä kykyäkään puuttua tällaiseen asiaan. Sen sijaan perussuomalaisilla on halua, [Välihuutoja] ja tämä on asia, johon tulee suhtautua vakavasti, sillä teollisuuden työpaikkojen pitäminen ja teollisuuden säilyttäminen Suomessa on ensiarvoisen tärkeää. Viking Line on suurimpia yritystukien saajia, niin että minusta ei ole hyväksyttävää, että se investoi Kiinaan. Suurimpien yritystukien saajilta tulee mielestäni edellyttää laajaa yhteiskuntavastuuta. 

Ja huomatkaa, että sen rakentaminen Kiinassa merkitsee sitä, että Kiina saa suomalaista laivanrakentamisosaamista ja ‑teknologiaa. Kannatatteko te, arvoisa elinkeinoministeri, siis sitä, että suomalainen laivanrakennusosaaminen annetaan Kiinan käyttöön? 

16.39 
Elinkeinoministeri Mika Lintilä 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa rouva puhemies! Suomalainen laivanrakentamisosaaminen on erittäin korkealla tasolla, ja käsittääkseni se ei ole tässä Kiinaan menossa. Kiinalaiset tekevät sen omalla osaamisellaan, jota heillä on. 

Kun edustaja viittasi, onko ministerillä kykyä siihen, niin minulla ei ole kykyä puuttua yksittäisen yrityksen kauppaan [Oikealta: Ei pidäkään olla!] kiinalaisen telakan kanssa, ja epäilen, että sitä ei löydy myöskään edustajalta itseltään. [Eduskunnasta: Kiinasta saattaa löytyä!] 

Kysymyksen käsittely päättyi.