Finland är en demokrati. Demokrati betyder att makten tillhör folket, alltså oss alla.
I Finland är demokratin representativ. Det betyder att folket väljer vilka som styr landet.
Folket röstar i val där de väljer
- vilka som ska sitta i riksdagen
- vem som ska vara president
- vilka som ska bestämma i den egna kommunen
- vilka som ska bestämma i välfärdsområdena
- vilka som ska representera Finland i Europaparlamentet.
Riksdagen fattar beslut som gäller hela Finland
Riksdagen fattar beslut som påverkar hela Finland. De som sitter i riksdagen kallas riksdagsledamöter. Vart fjärde år väljer finländarna in 200 ledamöter i riksdagen.
Riksdagen beslutar om Finlands lagar. Regeringen kommer med lagförslag till riksdagen. I riksdagen diskuterar ledamöterna lagförslagen och röstar om dem. Till slut genomför regeringen det som riksdagen har bestämt.
Riksdagen bestämmer också om Finlands gemensamma pengar.
Om riksdagen är missnöjd med regeringen så kan riksdagen avskeda regeringen.
Vilka andra bestämmer i Finland?
Det finns också andra än riksdagen som är med och bestämmer i samhället. Andra som fattar beslut är
- presidenten
- kommunernas beslutsfattare
- välfärdsområdenas beslutsfattare
- Finlands representanter i Europeiska unionen.
Presidenten och regeringen leder Finlands utrikespolitik. Presidenten är också arméns högsta chef. Kommunernas och välfärdsområdenas beslutsfattare bestämmer i sitt område.
I Europaparlamentet beslutar Finlands representanter tillsammans med andra länder om sådant som gäller hela Europeiska unionen.