1
Lagförslag
23 kap. Förtroendevalda och val
19 §. Församlingens och stiftets valnämnder Det föreslås att 1 mom. ändras så att kyrkoherden stryks som obligatorisk medlem i valnämnden. Bestämmelsen ska inte hindra en viss grupp av personer från att ställa upp i valet. Trots ändringen ska kyrkoherden och församlingens tjänsteinnehavare ha ett nära samarbete med valnämnden. Oberoende av om kyrkoherden är medlem i valnämnden eller inte ska han eller hon säkerställa att valnämnden har förutsättningar att sköta sitt uppdrag.
Enligt förslaget fogas till paragrafen ett nytt 4 mom. som föreskriver om jäv för en medlem och ersättare i valnämnden. Vid församlingsval beslutar valnämnden om att godkänna kandidatlistorna och handhar på valdagen förrättandet av röstningen på röstningsstället samt fattar beslut om rösträkningen efter att röstningen avslutats. I direkta kyrkoherdeval förrättar valnämnden valet och sköter därtill rösträkningen.
I syfte att säkerställa det framhävda förtroende som uppgifterna förutsätter är det i fråga om valnämnden motiverat att begränsa behörigheten för en medlem i valnämnden så att kandidaten själv, kandidatens make eller maka, barn, syskon eller förälder inte kan vara medlem eller ersättare i valnämnden. Med make eller maka avses äkta makar samt personer som lever under äktenskapsliknande förhållanden eller i registrerat partnerskap med kandidaten. Enligt förslaget gäller begränsningsbestämmelsen även val i stiftet såsom val av ombud till kyrkomötet och stiftsmötet.
21 §. Förteckning över röstberättigade. I paragrafen föreskrivs enligt förslaget om de personuppgifter som antecknas i förteckningen över röstberättigade. Adressuppgiften som antecknas i enlighet med den nuvarande bestämmelsen är onödig eftersom den röstberättigade redan kan identifieras på basis av personbeteckningen och församlingen samt vid behov utgående från röstningsområdet. I förteckningen över röstberättigade som utarbetas separat för varje församling antecknas enligt förslaget de personer som har rösträtt vid ifrågavarande val, deras personbeteckning, antal och vid behov röstningsområdet. I förteckningen ska det därtill finnas utrymme för anteckningar om utövande av rösträtten samt för anmärkningar.
Om den röstberättigade har en så kallad spärrmarkering ska även detta antecknas i förteckningen över röstberättigade vid församlingsval och direkt kyrkoherdeval. Vid val i stiftet såsom val av ombud till kyrkomötet och stiftsmötet grundar sig rösträtten på prästämbetet eller ställningen som förtroendevald.
I 36 § i lagen om befolkningsdatasystemet och Befolkningsregistercentralens certifikattjänster (661/2009) föreskrivs om spärrmarkering. Enligt bestämmelsen kan en spärrmarkering på ansökan göras i befolkningsdatasystemet om en person har grundad och uppenbar anledning att misstänka att hans eller hennes eller familjens hälsa eller säkerhet är hotad. Efter det att spärrmarkeringen gjorts i systemet får uppgifter om hemkommun och bostad samt adress och andra kontaktuppgifter som gäller personen lämnas ut endast till en myndighet vars rätt att behandla uppgifterna baserar sig på utförande av en arbetsuppgift, en åtgärd eller ett uppdrag som föreskrivs i eller med stöd av lag och som berör personens rättigheter eller skyldigheter. Därtill föreslås det att till 25 kap. 8 a § i kyrkolagen, som gäller offentlighet för en förteckning över röstberättigade, fogas en bestämmelse enligt vilken uppgifter med spärrmarkering kan lämnas för granskning endast till den person som uppgifterna gäller.
I 2 mom. ska det enligt förslaget föreskrivas om användningsändamålet för förteckningen över röstberättigade. Utgångspunkten är att ett personregister, såsom en förteckning över röstberättigade, endast får användas för det ändamål som det skapats för. Därmed ska förteckningen användas endast för förrättandet av ifrågavarande val. I praktiken har uppgifterna i förteckningen över röstberättigade dock använts för statistikföring. Därtill kan det finnas ett behov av att använda uppgifterna i vetenskaplig forskning. Av denna anledning är det ändamålsenligt att föreskriva att uppgifterna i förteckningen över röstberättigade kan användas för statistikföring och vetenskaplig forskning. Användning av ett personregister för statistikföring och vetenskaplig forskning styrs därtill av allmänna bestämmelser i personuppgiftslagstiftningen. I detta fall tillämpas i första hand gällande 28 § i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999) samt 14 och 15 § i personuppgiftslagen (523/1993). I Europeiska unionens allmänna dataskyddsförordning som ska tillämpas från och med maj 2018 föreskrivs även om användning av uppgifter i ett personregister för statistikföring och forskning. Förteckningar över röstberättigade, förutom förteckningar som används vid val i stiftet, förvaras dock i regel inte längre än fyra år.
I 3 mom. ska det enligt förslaget föreskrivas om förvaring av förteckningen över röstberättigade. För närvarande skapas förteckningen över röstberättigade i församlingval ur uppgifterna i kyrkans gemensamma medlemsdatasystem centraliserat i kyrkostyrelsen som ett elektroniskt register i medlemsdatasystemets databas. Ur detta register skriver församlingarna ut förteckningar över röstberättigade för varje församling. De utskrivna förteckningarna fungerar även som arkivutskrifter där man gör anteckningar om användningen av rösträtten, beslut om rättelseyrkande samt självrättelse av förteckningen. Därmed är det ändamålsenligt att förstöra det elektroniska register som kyrkostyrelsen skapat som grund för förteckningarna över röstberättigade när resultatet i församlingsvalet vunnit laga kraft i alla församlingar. Den utskrivna förteckningen över röstberättigade förvaras enligt bestämmelserna ändå tills resultatet i följande församlingsval vunnit laga kraft.
I direkt kyrkoherdeval förvaras förteckningen över röstberättigade på ett separat bestämt sätt under fyra års tid. Enligt arkivföreskrifterna förvaras däremot förteckningarna över röstberättigade vid val i stiftet permanent.
24 kap. Underställning och ändringssökande
3 §.Rättelseyrkande. Det föreslås att vallängden i 1 mom. 6 punkten ändras till förteckningen över röstberättigade.
25 kap. Kompletterande stadganden
8 a §.Offentlighet för en förteckning över röstberättigade. Det föreslås att bestämmelserna i den gällande paragrafen preciseras till den del de gäller framläggande av förteckningen över röstberättigade.
Det föreslås att 1 mom. ändras så att förteckningen över röstberättigade är offentlig för församlingens medlemmar under den tid som förteckningen hålls framlagd för granskning. Begränsningen av offentligheten till församlingsmedlemmarna grundar sig på artikel 9.2 d i Europeiska unionens allmänna dataskyddsförordning. Det har tolkats så att man vid behandling av personuppgifter måste säkerställa tillbörliga skyddsåtgärder och att uppgifterna inte lämnas utanför gemenskapen utan den registrerades samtycke. Om tiden för framläggande föreskrivs i valordningen för kyrkan. Enligt 8 § i valordningen för kyrkan ska röstlängden hållas framlagd för granskning under tillsyn i minst fyra timmar under två på varandra följande vardagar vid den tidpunkt som fastställs i bestämmelsen.
Syftet med framläggandet av röstlängden är att ge församlingsmedlemmarna en möjlighet att granska uppgifterna som gäller rösträtten och att göra rättelseyrkanden som gäller den egna rösträtten för att rätta eventuella fel som observerats i förteckningen. En avsikt med förfarandet är att förrättandet av valet ska grunda sig på en förteckning över röstberättigade som är så felfri som möjligt. Granskningsmöjligheten stöder även det allmänna förtroendet för valprocessens korrekthet. I praktiken används granskningsmöjligheten endast i liten utsträckning.
Även om en församlingsmedlem har rätt att studera röstlängden under tiden för framläggande har lämnandet av uppgifter från röstlängden begränsats på grund av uppgifternas natur. Bestämmelsen i den nuvarande valordningen för kyrkan om att personbeteckningar inte ska ingå i röstlängden som hålls framlagd ska enligt förslaget flyttas till 1 mom. i denna paragraf. Därtill föreslås att man till paragrafen fogar ett nytt 2 mom. enligt vilket uppgifter om en sådan person som har en anteckning om spärrmarkering i enlighet med den föreslagna 23 kap. 21 § endast kan framläggas för granskning för honom eller henne själv. I praktiken innebär spärrmarkering att uppgifter om personens hemkommun får lämnas ut endast till en myndighet vars rätt att behandla uppgifterna baserar sig på utförande av en arbetsuppgift, en åtgärd eller ett uppdrag som föreskrivs i eller med stöd av lag och som berör personens rättigheter eller skyldigheter. I församlingsval och direkt kyrkoherdeval framgår dock av förteckningen över röstberättigade inom vilken församlings och därmed även vilken kommuns område personen som fått spärrmarkering bor. Därför är det motiverat att uppgifter om en sådan person får framläggas endast för honom eller henne själv och att man inte ur förteckningen över röstberättigade ens får lämna uppgifter av vilka framgår om ifrågavarande person finns med i förteckningen.
Till övriga delar föreslås inga ändringar i paragrafen.
4
Förhållande till grundlagen samt lagstiftningsordning
Propositionen handlar om att förtydliga bestämmelserna som gäller församlingsval och därmed även delvis bestämmelserna om direkt kyrkoherdeval. Enligt 76 § i grundlagen finns bestämmelser om evangelisk-lutherska kyrkans författning och förvaltning i kyrkolagen.
Enligt 10 § 1 mom. i grundlagen utfärdas närmare bestämmelser om skydd för personuppgifter genom lag. Enligt propositionen ändras bestämmelsen om datainnehållet i förteckningen över röstberättigade i 23 kap. 21 § i kyrkolagen så att personernas adressuppgifter inte längre antecknas i förteckningen. Samtidigt förtydligas hänvisningen som gäller uppgifter med spärrmarkering. Till paragrafen fogas också en bestämmelse om användningsändamålet för förteckningen över röstberättigade samt om förvaringstiden för förteckningen. Bestämmelser om offentligheten för förteckningen över röstberättigade finns i nuvarande 25 kap. 8 a § i kyrkolagen. Även denna bestämmelse justeras i fråga om de uppgifter som kan framläggas för granskning.
Europeiska unionens allmänna dataskyddsförordning ska tillämpas från och med maj 2018. När lagförslaget bereddes var det därmed inte ännu helt klart vilka riktlinjerna för tolkningen av direktivet kommer att vara. Enligt artikel 6.1 c i förordningen får personuppgifter behandlas när det är nödvändigt för att fullgöra en rättslig förpliktelse som åvilar den personuppgiftsansvarige. Förrättandet av kyrkliga val grundar sig på kyrkolagen. Förteckningen över röstberättigade som föreskrivs om i kyrkolagen gör det möjligt att förrätta val. Syftet med framläggandet av röstlängden är att ge församlingsmedlemmarna en möjlighet att granska förteckningen och att göra rättelseyrkanden som gäller den egna rösträtten för att rätta eventuella fel som observerats i förteckningen. Bestämmelsen om framläggande av förteckningen över röstberättigade säkerställer därmed tillgodoseendet av rättskyddet som föreskrivs om i 21 § i grundlagen och 24 kap. 7 § i kyrkolagen. Därtill är en av avsikterna att förrättandet av valet ska grunda sig på en förteckning över röstberättigade som är så felfri som möjligt. Granskningsmöjligheten stöder även det allmänna förtroendet för valprocessens korrekthet. Samtidigt har man i bestämmelsen strävat efter att beakta bestämmelsen i artikel 9 i dataskyddsförordningen om behandling av särskilda kategorier av personuppgifter på det sätt som nämns i dataskyddsombudsmannens utlåtande.
Enligt 80 § i grundlagen ska det genom lag utfärdas bestämmelser om grunderna för individens rättigheter och skyldigheter. I propositionen föreslås en ny bestämmelse i 23 kap. 19 § i kyrkolagen som begränsar behörigheten för medlemmar i valnämnden. Enligt förslaget kan en kandidat eller en närstående till honom eller henne inte vara medlem i valnämnden. Eftersom valförrättarens eller -biträdets uppgift inte kan anses vara ett motsvarande förtroendeuppdrag föreslås att bestämmelser om behörigheten för ifrågavarande personer ska finnas i valordningen för kyrkan. Syftet med jävsbestämmelserna är att säkerställa ett opartiskt valförfarande.
På basis av ovan nämnda grunder strider de föreslagna bestämmelserna inte med grundlagen, varvid lagförslaget kan behandlas i normal lagstiftningsordning.