1.1
Lagstiftning och praxis
1.1.1
Finansiering av statens pensionsskydd
Lagen om finansiering av statens pensionsskydd (67/2016) anger vilka arbetsgivare som betalar arbetsgivares pensionsavgift enligt statens pensionssystem och vilka komponenter pensionsavgiften består av. I statsrådets förordning om grunderna för arbetsgivarens pensionsavgift (1354/2016) anges som princip att statens pensionsavgift ska täcka pensionsansvaret i statens pensionssystem. Principen antogs redan 1972 i fråga om de avgifter som i budgeten togs ut hos vissa affärsverk och den var den grundläggande principen för de pensionsavgifter som togs ut hos statens ämbetsverk redan när fonderingen av pensionsavgifterna inleddes 1991.
Bestämmelser om principen om full fondering och den diskonteringsränta som ska användas vid beräkning av kapitalvärdet på pensionsrätterna ingår i statsrådets förordning om grunderna för arbetsgivarens pensionsavgift. Det konstateras också i förordningen att arbetsgivarens pensionsavgift ska räknas på enhetliga grunder i avgiftsklasser som fastställs utifrån arbetsgivarens invalidpensionsrisk och ett pensionsskydd som baserar sig på arbetstagarnas anställningar. Det förstnämnda uppfylls genom modellen med avgiftsklasser för invalidpensioner och den sistnämnda genom tariffklasser.
Man har också försökt tillämpa principen så att pensionsavgifterna har dimensionerats för att täcka det pensionsansvar som uppstår i pensionssystemet. Att pensionsavgiften ska trygga pensionerna har inte samma prioritet i statens pensionssystem som i andra självständiga pensionssystem, eftersom statens pensioner täcks genom finansiering i statsbudgeten och finansieringsrisken till fullo bärs av staten.
Namnet till trots omfattar statens pensionssystem också arbetsgivare som helt eller delvis står utanför den statliga budgetekonomin, såsom arbetstagarna inom statens fondekonomi, en del av lärarna i kommunala grundskolor och gymnasier, före 1980 födda anställda vid universiteten, statens två affärsverk (Forststyrelsen och Senatfastigheter), vissa privata statsunderstödda institutioner och vissa andra arbetsgivare.
Av de pensionsavgifter som samlas in på de lönesummor som betalas ut inom statens pensionssystem kommer cirka 40 procent från arbetsgivare som står utanför den egentliga budgetekonomin. Dessutom anses riksdagsledamöterna och medlemmarna av statsrådet ur pensionsfinansieringens synvinkel omfattas av statens pensionssystem, även om arbetsgivarens pensionsavgift inte betalas för dem.
Utbetalningen av statens pensioner till pensionstagarna sköts av Keva. De medel som behövs för ändamålet överförs av medlen i statsbudgeten. De arbetsgivare som omfattas av statens pensionssystem betalar arbetsgivarens pensionsavgifter och redovisar också den andel de innehållit av arbetstagarens lön direkt till Statens pensionsfonds konto. Keva sköter de uppgifter som hänför sig till uttagandet av pensionsavgifterna.
Statens pensionsfond betalar separat den ersättning som finansministeriet fastställt till Keva för skötseln av uppgifterna i anslutning till det pensionsskydd som tjänas in under anställning hos staten.
1.1.2
Avgiftsstrukturen i fråga om statens pensioner
Arbetsgivares pensionsavgift består av en ålders-, invalid- och familjepensionsdel och en omkostnadsdel som verkställigheten av pensionsskyddet föranleder. Närmare bestämmelser om grunderna för arbetsgivarens pensionsavgift och fastställande av dem ingår i statsrådets förordning om grunderna för arbetsgivarens pensionsavgift. Enligt den gällande statsrådsförordningen beräknas arbetsgivarens pensionsavgift på enhetliga grunder i avgiftsklasser som fastställs utifrån arbetsgivarens invalidpensionsrisk och ett pensionsskydd som baserar sig på arbetstagarnas anställningar.
Beräkningen av pensionsavgiften grundar sig med undantag för omkostnadsdelen på principen om full fondering. Också bestämmelser om den diskonteringsränta som ska användas vid beräkning av kapitalvärdet på pensionsrätterna ingår i statsrådsförordningen. Det är meningen att omkostnadsdelen ska täckas av en ersättning som betalas ur Statens pensionsfond för skötseln av uppgifterna i anslutning till det pensionsskydd som tjänas in under anställning hos staten.
1.1.3
Arbetstagarens pensionsavgift
Bestämmelser om arbetstagarens pensionsavgift ingår i 11 kap. i pensionslagen för den offentliga sektorn (81/2016). Arbetsgivaren innehåller arbetstagarens pensionsavgift i samband med löneutbetalningen och överför summan till Statens pensionsfonds konto. Vid beräkningen av arbetsgivarens pensionsavgift beaktas det genomsnittliga belopp som influtit av arbetstagarnas pensionsavgifter.
1.1.4
Fastställande av procentsatsen för pensionsavgiften
Finansministeriet fastställer årligen grunderna för beräkning av pensionsavgifterna och procentsatsen för arbetsgivarens pensionsavgift. Keva har rätt att i ändringssituationer som gäller enskilda arbetsgivare bestämma storleken på de pensionsavgiftsdelar som avses ovan utan ett separat beslut av finansministeriet.
1.2
Bedömning av nuläget
När man betraktar arbetspensionssystemet för den offentliga och den privata sektorn med avseende på de nya pensionsförmånerna som tjänas in för arbete är de numera mycket likartade, med undantag för vissa speciella drag som utmärker statens verksamhet. Dessa undantag gäller bl.a. militärpensionssystemet, vissa lägre pensionsåldrar inom den offentliga sektorn och det inom den offentliga sektorn använda begreppet yrkesbaserad arbetsoförmåga samt att det är möjligt att förverka vissa delar som kräver oavbruten anställning.
Med tanke på finansieringen av pensionerna avviker pensionssystemen för den offentliga och den privata sektorn avsevärt från varandra. Något direkt samband mellan pensionsavgifterna och de förmåner som tjänas in behöver ändå inte finnas, om finansieringen av pensionssystemet på lång sikt är tryggad. Finansieringen av pensionssystemet bör vara så förutsägbar som möjligt och solid. Betydande avvikelser i avgiftsstrukturen och avgiftsnivån för de olika pensionssystemen ger upphov till onödig tidsåtgång vid genomgången av principerna för hur pensionskostnaderna uppkommer.
Nivån på statens pensionsavgifter har uppvisat en klart större årlig variation än ArPL-avgiften, som tas ut inom den privata sektorn. Arbetsmarknadsorganisationerna har som mål att uppnå en jämn och konsekvent avgiftsutveckling och att trygga de förmåner och finansieringen av dem enligt villkoren i det pensionsavtal som ingicks 2017, också på lång sikt. De ändringar som gjorts i pensionsskyddets innehåll, vars viktigaste mål har varit att stödja en jämn nivå på ArPL-avgiften har haft en direkt inverkan på den pensionsavgift som beräknas enligt principen om full fondering. Samtidigt har den strukturomvandling som skett inom statens pensionssystem återspeglat sig på avgiftsnivån också hos de arbetsgivare inom statens pensionssystem som fortfarande omfattas av systemet. De oförutsägbara fluktuationerna i arbetsgivarens pensionsavgift försvårar arbetsgivarens budgetarbete. Fluktuationerna är dock motiverade i situationer där de är kopplade till invalidpensioner som inletts hos arbetsgivaren.
En avgift grundad på principen om full fondering beräknas på enhetliga grunder i avgiftsklasser som bestäms utifrån arbetsgivarens invalidpensionsrisk och ett pensionsskydd som baserar sig på arbetstagarnas anställningar. Principen om full fondering kan inte följas på arbetsgivarnivå, utan den strukturomvandling som sker i statens pensionssystem återspeglas på pensionsavgifterna för alla arbetsgivare. Särskilt i situationer där gränsdragningen enligt lagstiftningen gör att personalens åldersstruktur hos en enskild arbetsgivare som omfattas av systemet betraktas som avvikande, motsvarar arbetsgivarens pensionsavgift inte nödvändigtvis kapitalvärdet av den egna personalens pensionsrätter. Personal av detta slag är t.ex. sådana universitetsanställda och lärare i kommunerna som omfattas av statens pensionssystem.
Eftersom Statens pensionsfond är en s.k. buffertfond är pensionerna alltså inte fonderade för hela den tid pensionen betalas, vilket principen om full fondering skulle förutsätta. Från Statens Pensionsfond överförs varje månad ett belopp som motsvarar 40 procent av statens pensionsutgifter till statsbudgeten. Dimensioneringen av överföringen är inte i något avseende bunden till principen om full fondering. Principen, som ligger till grund för nivån på statens pensionsavgift, är alltså inte av principiell betydelse med avseende på finansieringen av statens pensioner. Snarare är principen om full fondering att förstå som ett sätt att dimensionera statens pensionsavgifter som det är lätt att motivera.
Underhållet av ett statligt pensionssystem som bygger på beräkningsgrunder och ett beräkningssystem som stöder beräkningsgrunderna och som samtidigt följer principen om full fondering är arbetskrävande. De gällande beräkningsgrunderna utnyttjar i tillämpliga delar de allmänna och särskilda grunder i fråga om dödlighet, arbetsoförmåga och familjeförhållanden som hänför sig till pensionsförsäkringen enligt lagen om pension för arbetstagare (395/2006). Inom ArPL-systemet behövs inte längre beräkningsgrunder som till fullo beskriver pensionsskyddets innehåll. Modellernas tillämplighet inom statens pensionssystem har blivit allt mer begränsad och nyttan för statens pensionssystem av ett separat betalningssystem har blivit allt mindre.
Den huvudsakliga finansieringskällan för statens pensioner är statsbudgeten. Det är därför inte väsentligt för finansieringen av pensionerna enligt vilken princip pensionsavgifterna dimensioneras, utan att pensionsavgiften håller en tillräcklig och konsekvent nivå. Det mest transparenta alternativet för arbetsgivarens budgetering vore att nivån på pensionsavgifterna följer nivån på ArPL-avgifterna, som för närvarande uppvisar en stabil utveckling och redan finns att tillgå.
Eftersom principen om full fondering regleras genom förordning av statsrådet, är det också möjligt att påverka bestämmandet av nivån på pensionsavgifterna genom att ändra förordningen. I fråga om ändringar i pensionsavgifternas struktur framhävs emellertid att principen om full fondering ska frångås vid dimensioneringen av pensionsavgifterna.