1.1
Lagen om räntestöd för hyresbostadslån och bostadsrättshuslån
7 §.Räntestöd och amorteringsprogram. I paragrafens 1 mom. konstateras det för närvarande endast att genom förordning av statsrådet bestäms om storleken på och betalningstiden för räntestöd. Man kan dock inte anse det vara tillfredsställande att alla bestämmelser om räntestödet endast finns på förordningsnivå. Det föreslås därför att det till 1 mom. fogas en grundläggande bestämmelse om att på ränta som tas ut för ett lån som godkänts som räntestödslån betalas det räntestöd. Bestämmelsen betyder inte att räntestöd alltid ska betalas för räntestödslån, utan att det liksom hittills föreskrivs om beloppet på och betalningstiden för räntestödet genom statsrådets förordning. I förordningen ska beloppet av räntestödet begränsas på flera olika sätt, till exempel genom bestämmelser om den självriskandel av räntestödslånets ränta som låntagaren ska betala och bestämmelser om en hur stor procentandel av den ränta som överskrider självriskandelen som betalas som räntestöd och bestämmelser om hur många år som räntestöd överhuvudtaget betalas. Det är inte motiverat att flytta dessa mer detaljerade bestämmelser om beloppet på och betalningstiden för räntestödet till lagnivå, eftersom de är mycket detaljerade och det kan finnas behov av att mycket snabbt ändra beloppet på och betalningstiden för räntestödet beroende på konjunkturläget. Liksom hittills ska räntestödet betalas från statens bostadsfonds medel.
I paragrafen föreslås ett nytt 2 mom., som ska gälla de krav som ställs på amortering av räntestödslån. Det är motiverat att det på lagnivå också finns en grundläggande bestämmelse om amorteringsprogrammet för räntestödslån. I det nya 2 mom. föreskrivs det att räntestödslån amorteras antingen i enlighet med programmet för fast amortering eller med utgångspunkt i de totala kapitalutgifterna, som inkluderar räntan och amorteringen på lånet och vars utveckling är beroende av förändringar i ett index som beskriver utvecklingen av priser, löner, inkomster eller andra kostnader. Det först nämnda alternativet avser de räntestödslån med fast amortering som används för närvarande. Det senare alternativet ger låntagarna möjlighet att för återbetalningen av räntestödslånet välja en ny indexbunden form av räntestödslån som liknar annuitetslån. Den ersätter den form av räntestödslån som bygger på totala kapitalutgifter och som den gällande räntestödslagen och räntestödsförordningen ger möjlighet till, men som lånebeviljarna och låntagarna dock inte har använt. Samtidigt upphävs lagens 33 § om de berörda räntestödslån som bygger på totala kapitalutgifter. Liksom hittills ska det genom förordning av statsrådet utfärdas närmare bestämmelser om amorteringsprogrammet och det index som tillämpas på de totala kapitalutgifterna. Bestämmelsen i det nya 2 mom. ska också beaktas i paragrafens rubrik, till vilken ett omnämnande av amorteringsprogrammet för räntestödslån fogas.
När ett nytt 2 mom. fogas till paragrafen, blir det nuvarande 2 mom. 3 mom. I det kvarstår den gällande bestämmelsen att Statskontoret betalar räntestödet antingen till lånebeviljaren eller till en sammanslutning som lånebeviljaren befullmäktigat. I momentet stryks den senare meningen, enligt vilken Statskontoret kan meddela närmare anvisningar om ansökningsförfarandet för räntestöd. Myndigheterna har denna rätt att meddela anvisningar även utan den uttryckliga bestämmelsen i lagen. I paragrafen görs dessutom vissa ändringar av teknisk karaktär.
8 §.Myndighet som godkänner räntestödslånoch ändringar av dem. Till 2 mom. fogas ett omnämnande om att även beviljaren av räntestödslånet kan bytas under lånetiden, om Statskontoret godkänner ändringen. Detta konstateras också i paragrafens rubrik. Ändringen är närmast informativ, eftersom Statskontoret även för närvarande har godkänt byte av låntagare, om de nya lånevillkoren motsvarar de tidigare och de berörda kreditinstituten och låntagarna har avtalat om saken. Byte av lånebeviljare förutsätter med stöd av 4 § 2 mom. att räntestödslånet konkurrensutsätts på nytt. Till övriga delar ändras inte paragrafens innehåll, bortsett från vissa korrigeringar av teknisk karaktär i den svenska texten.
9 §.Räntestödslån för hyresbostäder. Paragrafens 1 mom. ändras så att indelningen av räntestödslån efter deras användningsändamål ändras från fem punkter till tre punkter. Räntestödslån för hyreshus och räntestödslån för hyresbostad ersätts av termen ”räntestödslån för byggande vid hyresboende” och räntestödslån för anskaffning av hyreshus och räntestödslån för anskaffning av hyresbostad ersätts av termen ”räntestödslån för anskaffning vid hyresboende”. Namnet räntestödslån för ombyggnad vid hyresboende kvarstår oförändrat. Ändringen är enbart terminologisk och den förtydligar och förenklar de termer som används i lagen. Genom ändringen motsvarar namnen på de räntestödslån som gäller hyresbostäder namnen på räntestödslånen för bostadsrättsboende, eftersom de räntestödslån som enligt 20 § i lagen godkänns för produktion av bostadsrättshus är antingen räntestödslån för byggande av bostadsrättshus, räntestödslån för anskaffning av bostadsrättshus eller räntestödslån för ombyggnad av bostadsrättshus. Det materiella innehållet i momentet kvarstår oförändrat, dvs. ändringen gäller inte för vilka användningsändamål beviljade lån kan godkännas som räntestödslån.
Bestämmelserna i 2—4 mom. om under vilka förutsättningar ett lån för anskaffning av hyreshus eller hyresbostad kan godkännas som räntestödslån ska ersättas med ett nytt 2 mom. Enligt momentet förutsätter godkännandet av ett lån som räntestödslån för anskaffning vid hyresboende endast att anskaffningen av ett hyreshus eller en hyresbostad är förmånligare än att bygga ett motsvarande hus eller en motsvarande bostad. De förutsättningar som finns i de nuvarande 2 och 3 mom. och som gäller områdets bostadsbehov på lång sikt samt de särskilda krav som ställs på anskaffning av hyreshus avsedda för särskilda grupper slopas helt. Att slopa dessa krav är motiverat, eftersom anskaffningen av hyreshus eller hyresbostäder även i tillväxtcentrum kan bygga på att minst 30 procent av bostäderna i det hus som anskaffas ska ställas till förfogande för grupper med särskilda behov, vilket med hänsyn till förhindrande av segregation kan leda till svåra situationer. Och att fastställa olika krav för kommunerna och de bolag som ägs av dem och för privata aktörer är inte motiverat. När det gäller räntestödslån så har det ingen betydelse hur stor del av bostäderna i ett hyreshus som har anvisats boende som hör till en grupp med särskilda behov. Däremot är storleken på det investeringsunderstöd för grupper med särskilda behov som beviljas objektet alltid beroende av hur många av objektets bostäder som är avsedda att användas av grupper med särskilda behov. Bestämmelser om storleken finns i investeringsunderstödslagen.
I paragrafen föreslås ett nytt 3 mom., till vilket det tidsmässiga krav som i 5 § i räntestödsförordningen fastställs för räntestödslån för ombyggnad ska överföras. Enligt den gällande bestämmelsen förutsätter godkännande av räntestödslån för ombyggnad som räntestödslån att det har gått minst 20 år sedan huset blev uppfört eller undergick omfattande ombyggnad. Om reparationen behövs för att avhjälpa en sanitär olägenhet, reparationen är nödvändig för att förhindra att skadorna blir mer omfattande eller om det finns något annat särskilt skäl, kan räntestödslån för ombyggnad också godkännas för ett objekt som blev uppfört eller undergick omfattande ombyggnad för minst 15 år sedan. Eftersom det är fråga om en betydande ytterligare förutsättning för godkännandet av räntestödslån för ombyggnad, är det motiverat att bestämmelsen om detta finns på lagnivå. Dessutom är det tydligare om alla de krav som gäller godkännande av räntestödslån för olika ändamål finns i samma paragraf. I paragrafen görs dessutom vissa ändringar av teknisk karaktär.
10 §.Storleken på räntestödslån för hyresbostäder. Enligt 1 mom. uppgår räntestödslån för hyresbostäder till högst 95 procent av de godkända byggnads-, anskaffnings- eller ombyggnadskostnaderna för projektet. I 4 § 1 mom. 1, 2 och 4 punkten i den räntestödsförordning som utfärdats med stöd av 3 mom. har denna låneandel beräknats till högst 90, 85 eller 80 procent beroende på om det objekt som finansieras med räntestödslån är beläget på en hyrestomt eller egen tomt och om lånet har beviljats för byggande, anskaffning eller ombyggnad av huset. Det föreslås att de berörda punkterna i 4 § i räntestödsförordningen ska upphävas. Då blir låneandelen för alla räntestödslån för hyresbostäder högst 95 procent av de godkända kostnaderna för objektet.
Paragrafens gällande 2 mom., enligt vilket ett räntestödslån för ombyggnad också kan vara ett maximilån på ett visst eurobelopp som fastställts för ett hyreshus, en hyreslägenhet eller en kvadratmeter bostadsyta i ett hyreshus eller en hyreslägenhet, har inte tillämpats i praktiken. Därför kan det strykas som obehövligt. Det gällande 3 mom. blir således 2 mom. I momentet kvarstår bemyndigandet att genom förordning av statsrådet utfärda närmare bestämmelser om till exempel låneandelen av räntestödslån, trots att bestämmelserna i räntestödsförordningens 4 § om sådana låneandelar av hyreshuslån som är mindre än 95 procent upphävs. Även ordalydelsen i bestämmelsen korrigeras.
10 a §.Förhandsavgörande om kostnader för tomtanskaffning. Till lagen fogas en ny 10 a §, med stöd av vilken ARA på ansökan kan meddela förhandsavgöranden som bygger på den berörda bestämmelsen och som gäller den storlek av skäliga kostnader för tomtanskaffning som den godkänner som en del av de i 10 § 1 mom. avsedda godkända byggnadskostnaderna för objekt. Med stöd av den sistnämnda bestämmelsen godkänner ARA att endast sådana bostadsobjekt får finansieras med räntestödslån vars tomtanskaffningskostnader, dvs. kostnader för överlåtelse eller hyrande av tomten, är skäliga. Om kostnaderna för anskaffning av tomt för ett visst bostadsobjekt överskrider ett belopp som kan anses skäligt, godkänner ARA inte dem finansieras med räntestödslån. Genom att begära ett förhandsavgörande får byggherrarna veta redan på förhand innan ansökan om det egentliga räntestödslånet görs, om det överhuvudtaget är möjligt att bygga statligt understödda hyres- eller bostadsrättsbostäder på det planerade markområdet.
Bestämmelserna om förhandsavgörande ska i stor utsträckning motsvara bestämmelserna om de förhandsavgöranden som ingår i vissa skattelagar och som meddelas av skatteförvaltningen. I paragrafen ska det inte specificeras vilken aktör som har rätt att begära förhandsavgörande av ARA, eftersom man i praktiken kan behöva begära ett förhandsavgörande i ett så tidigt skede av projektet att kommunen eller någon annan som utför projektkartläggning inför byggande ännu inte med säkerhet vet om projektet genomförs eller vem som blir ägare av byggnaden. För att ett förhandsavgörande som ARA meddelar ska grunda sig på korrekta uppgifter, ska det i begäran om förhandsavgörande anges för vilket markområde man begär ett förhandsavgörande om det överlåtelse- eller hyrespris som kan godkännas samt lägga fram andra utredningar som behövs för att avgöra ärendet. ARA meddelar förhandsavgörandet för en viss tid, och det kan vara i kraft högst till utgången av det kalenderår som följer efter meddelandet av förhandsavgörandet, eller med andra ord mindre än två år. Om den som får ett förhandsavgörande så yrkar, ska avgörandet tillämpas som bindande under den period för vilken det meddelats. Ett ärende som gäller förhandsavgörande ska behandlas skyndsamt hos ARA.
12 §.Ändring av användningsändamålet. Paragrafen upphävs. I fortsättningen ska ARA med stöd av 18 § på samma villkor som den beslutar om att bevilja befrielse från andra användningsbegränsningar för bostäder som finansierats med räntestödslån besluta om ändring av användningsändamålet för bostäder som finansierats med räntestödslån till något annat ändamål än boende.
13 §.Utgifter som täcks med självkostnadshyra. Paragrafens 1 mom. 3 punkt ändras så att det i fortsättningen inte av hyresgästerna i bostäder som finansierats med räntestödslån får tas ut medel för utgifter som orsakas av skälig avsättning för ombyggnad av fastigheter, byggnader och bostäder samt underhålls- och skötselåtgärder. Detta förbud gäller endast lån som efter ikraftträdandet av den föreslagna lagändringen godkänns som räntestödslån. Vid räntestödslån som godkänts före ikraftträdandet av lagändringen kan avsättningar för dessa åtgärder fortfarande göras i enlighet med 24 § i räntestödsförordningen. Hyrorna för bostäder med samma ägare kan i enlighet med 13 a § i lagen utjämnas oberoende av om bostäderna har finansierats med befintliga räntestöds- eller aravalån eller med nya räntestödslån som godkänns efter lagändringens ikraftträdande. Ändringen gäller endast avsättning för framtida reparationer, så man kan även i fortsättningen i enlighet med 2 punkten i momentet samla medel för årliga reparationer, underhåll och skötsel av byggnaderna och bostäderna. Om objektet tidigare har beviljats räntestödslån för byggande eller anskaffning och det efter lagändringens ikraftträdande beviljas ett nytt räntestödslån för ombyggnad, förhindrar den föreslagna bestämmelsen avsättning för ombyggnad, underhåll och skötsel i hyrorna för objektets bostäder efter det att räntestödslånet för ombyggnad har godkänts.
I övrigt ändras inte paragrafens innehåll, utan det motsvarar gällande lag. I den svenskspråkiga texten görs dessutom vissa tekniska korrigeringar.
14 §.Överlåtelse. Till paragrafens 2 mom. fogas en ny bestämmelse, enligt vilken i fortsättningen aktier som medför rätt att besitta en hyresbostad eller ett hyreshus som finansierats med räntestödslån får överlåtas till en av ARA angiven mottagare som kan anses motsvara en överlåtare av aktier. Genom ändringen utvidgas den grupp av aktörer som för närvarande godkänns som mottagare av överlåtelse, eftersom den gällande lagen föreskriver att endast samfund som godkänns som räntestödslåntagare kan godkännas som mottagare. Genom ändringen kan vid behov också fysiska personer eller vanliga aktiebolag som ägs av fysiska personer och som inte har utsetts till allmännyttiga godkännas som mottagare av räntestödshyreshusbolags aktier. Ändringen behövs, eftersom även enligt de gällande bestämmelserna kan fysiska personer eller vanliga aktiebolag som har bildats av dem godkännas som aktiedelägare i bolag som godkänns som räntestödslåntagare. Enligt de gällande bestämmelserna får en fysisk person som t.ex. äger fem procent av aktiebeståndet i ett räntestödshyreshusbolag dock inte sälja sin andel till någon annan än i 5 § avsedda aktörer. Detta försvårar avsevärt försäljningen av andelar och kan ha lett till att onödiga holdingbolag bildats för att möjliggöra överlåtelser. För att hyresbostäder och hyreshus som finansierats med räntestödslån ska kunna överlåtas så flexibelt som möjligt och utan onödig administrativ belastning, är det motiverat att tillåta att en fysisk person eller ett aktiebolag som bildats av hen får sälja sina aktier i ett räntestödshyreshusbolag till en annan fysisk person eller ett annat vanligt aktiebolag som motsvarar överlåtaren. Sålunda kan endast en fysisk person överlåta aktier till en annan fysisk person. När ARA godkänner och anger en fysisk person som mottagare av överlåtelse, förutsätter ARA beroende på storleken av ägarandelen att personen har motsvarande erfarenhet av hyreshusverksamhet som vad ARA förutsätter av de centrala ansvariga personerna hos mottagare som har formen juridisk person, när ARA utser samfund till allmännyttiga. Den föreslagna bestämmelsen gäller endast överlåtelse av aktier. Däremot kan sådana fastigheter som finansierats med räntestödslån även i fortsättningen överlåtas endast till i 5 § avsedda aktörer. På detta sätt säkerställer man att fastigheterna även i fortsättningen ägs av samfund som godkänns som räntestödslåntagare och att de hyresintäkter som fås genom bostäderna samlas hos ägarsamfund som omfattas av avkastningsbegränsningarna enligt bestämmelserna om allmännyttighet.
Dessutom ska paragrafens ordalydelse göras tydligare. I 2 mom. ska hänvisningarna till konkursstadgan (31/1868) och utsökningslagen (37/1895) korrigeras med hänvisningar till konkurslagen (120/2004) och utsökningsbalken (705/2007), som har ersatt lagarna i fråga. Bestämmelserna i de gällande 4 och 5 mom. om kommunens anmälningsskyldighet och rätt att lösa in egendom vid egendomsöverlåtelse på grund av delning av egendom eller till följd av att en juridisk person upphör blir ett nytt 3 mom. Bestämmelsen i det nuvarande 3 mom. om att annan överlåtelse än sådan som avses i den berörda paragrafen är ogiltig blir 4 mom. Och bestämmelsen i det nuvarande 6 mom. om delägarbostäder blir 5 mom. Dessutom ska namnet Statens bostadsfond i paragrafen ändras så att det följer den gällande regleringen, enligt vilken verket heter Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet. I paragrafen görs också vissa korrigeringar av teknisk karaktär.
14 a §.Skyldighet att höra kommunen och anmälningsskyldighet i fråga om överlåtelsetagaren. Det föreslås att paragrafen upphävs såsom onödig. Enligt paragrafens 1 mom. kan ARA vid behov innan det beslut som avses i 14 § fattas höra den kommun där den räntestödshyresbostad eller det räntestödshyreshus som ska överlåtas finns. I praktiken har ARA sällan ansett att hörande av detta slag behövs. Och om hörande av kommunen är en motiverad åtgärd i någon situation, kan ARA vidta den utan en uttrycklig bestämmelse i lagen. Med stöd av 2 mom. ska ARA efter att ha fattat ett i 14 § avsett beslut meddela detta till den kommun där det hus eller den bostad som ska överlåtas finns. Även denna bestämmelse är onödig, eftersom ARA i vilket fall som helst även utan någon särskild lagbestämmelse underrättar de kommuner där objekten är belägna om sina överlåtelsebeslut.
15 §.Överlåtelsepris. Till slutet av 1 mom. har det fogats en ny mening, enligt vilken ARA inte fastställer det högsta tillåtna överlåtelsepriset på en hyresbostad eller ett hyreshus som finansierats med räntestödslån eller på en sådan bostads eller ett sådant hus aktier, om överlåtelsen sker inom koncernen. Med koncern avses antingen den i 27 a § avsedda helhet av samfund som äger bostäder finansierade med statligt understöd och som en kommun eller ett annat offentligt samfund har bestämmande inflytande i, eller den i 25 § avsedda helhet av samfund bestående av allmännyttiga bostadssamfund som hör till samma koncern och av sådana samfund som äger bostäder finansierade med statligt understöd och som de allmännyttiga bostadssamfunden har bestämmande inflytande i. Dessutom förutsätter uteblivet fastställande av det maximala överlåtelsepriset att det är fråga om överlåtelse som sker genom fusion, delning eller verksamhetsöverlåtelse. Utgångspunkten är alltså att överlåtelsen sker utifrån egendomens bokföringsvärde och att inget penningbelopp betalas som vederlag. I praktiken avses här överlåtelser enligt 52 och 52 a—52 f § i lagen om beskattning av inkomst av näringsverksamhet (360/1968) med undantag för aktiebyten. ARA ska med stöd av överlåtelsedokumenten och skatteförvaltningens eventuella förhandsavgöranden säkerställa att de ovannämnda förutsättningarna uppfylls. Om överlåtelsen sker på ovan beskrivna sätt, har fastställandet av överlåtelsepriset i praktiken ingen betydelse. Därför finns det inget skäl att ge fastställandet i uppgift till ARA. I dessa situationer räcker det att ARA i enlighet med 14 § anger mottagaren.
Paragrafens 2 mom. ändras så att i 1 och 2 punkten talas det om låntagarens självfinansieringsandel i stället för om de egna medel som ägaren har placerat. Med självfinansieringsandel avses de medel som, utöver räntestödslån och av statens medel eventuellt beviljat understöd, har behövts för finansiering av de godkända byggnads-, anskaffnings- eller ombyggnadskostnaderna. Ändringen förtydligar beräkningen av överlåtelseersättning och fastställandet av det maximala överlåtelsepriset, eftersom man i fortsättningen inte längre behöver utreda vad självfinansieringsandelen består av utöver eventuella bidrag. Nuläget har lett till problematiska situationer, eftersom det i fråga om vissa gamla lånebeslut har varit svårt att utreda varifrån de berörda egna medlen kommer. Det har även varit svårt för överlåtarna att utreda finansieringskällor som är över tio år gamla. Med andra ord förenklar ändringen fastställandet av överlåtelseersättningen samtidigt som den också förbättrar överlåtarnas rättssäkerhet, eftersom överlåtarna också själva enkelt kan beräkna det tillåtna överlåtelsepriset. Om självfinansieringsandelen har täckts genom lån, för vilket mottagaren av överlåtelse övertar ansvaret vid överlåtelsen, beaktas denna andel dock inte vid beräkningen av överlåtelseersättningen. I den gällande bestämmelsen nämns inte understöd som beviljats ur statliga medel, men enligt lagens förarbeten (RP 181/2000 rd) ska det vid beräkning av överlåtelseersättning inte tas hänsyn till sådana poster av det egna kapitalet vilka ägaren inte själv har placerat, t.ex. understöd, bostadshusreserveringar som tagits ut hos hyresgästerna och värdestegringar. För tydligheten skull finns det skäl att nämnda understöden i den berörda paragrafen. Understöd som beviljats projektet ur statens medel, som investeringsunderstöd för grupper med särskilda behov, startbidrag i samband med stora stadsregioners MBT-avtal eller ett understöd som i tiderna beviljades av Penningautomatföreningen har minskat låntagarnas självfinansieringsandel. Till exempel det investeringsunderstöd för grupper med särskilda behov som har beviljats projekt i bostadsobjekt för grupper med särskilda behov har i de flesta fall tillsammans med räntestödslånet täckt projektets alla godkända byggnads-, anskaffnings- eller ombyggnadskostnader. I dessa projekt har låntagarens självfinansieringsandel inte alls behövts. Ändringen påverkar inte hyrorna för de överlåtna bostäderna, trots att det i 13 § om fastställande av hyra hänvisas till 15 § 2 mom. 1 mom. I de hyror som bestäms enligt självkostnadsprincipen har man även hittills fått ta ut en reglerad ränta på den självfinansieringsandel som behövs för ett objekt som finansierats med räntestödslån, oberoende av hur självfinansieringsandelen i tiderna har täckts. De understöd som har beviljats ur statens medel är inte låntagarens självfinansieringsandel, utan övrig finansieringsandel.
Dessutom ska 2 mom. 5 punkten förtydligas så att där i stället för ökning av egna medel ska talas om ökning av i hyreshusbolaget placerat eget kapital. Denna ökning beaktas vid beräkningen av överlåtelseersättningen endast om den har gjorts för att finansiera en räntestödshyresbostad som överlåts eller ombyggnad av ett räntestödshyreshus. I fortsättningen nämns inte i denna punkt ökningar av kapital som gjorts för att finansiera andra godtagbara utgifter, eftersom fastigheternas penningbehov i princip alltid hänger samman med reparationer och andra ökningar sålunda inte är av betydelse vid fastställandet av överlåtelsepriset.
Vid beräkningen av överlåtelseersättningen ska fastigheter och aktier ha olika beräkningssätt. Vid överlåtelse av hyresbostäder och hyreshus som finansierats med räntestödslån ska överlåtelseersättningen beräknas enligt paragrafens 2 mom. Vid överlåtelse av aktier ska beräkningsgrunden däremot vara den andel av det egna kapital som placerats i hyreshusbolaget och som motsvarar de aktier som överlåts. Bestämmelser om detta föreslås i 3 mom. Till andelen läggs en indexjustering enligt ändringen av byggnadskostnadsindexet. Den föreslagna bestämmelsen motsvarar i princip bestämmelsen i gällande 2 mom. 1 punkten, enligt vilken de egna medel som ägaren av ett räntestödshyreshusbolag eller av aktier som medför rätt att besitta en räntestödsbostad har placerat och som utöver räntestödslån har behövts för finansiering av bostaden eller fastigheten ska utgöra utgångspunkten när överlåtelseersättningen beräknas. Även i detta fall har det i verkligheten varit fråga om medel som aktieägaren har placerat i aktiebolaget som eget kapital och som bolaget har använt för att täcka självfinansieringsandelen för räntestödshyresbostäder och räntestödshyreshus.
I övrigt ändras inte innehållet i paragrafen. Syftet med regleringen av överlåtelsepriset kvarstår oförändrat trots de föreslagna ändringarna, dvs. genom att fastställa ett maximalt överlåtelsepris strävar man även i fortsättningen efter att säkerställa att överlåtelsepriset inte innehåller faktisk vinst och att överlåtelsen sålunda inte ska höja hyrorna för bostäderna i överlåtelseobjektet. Trots överlåtelsen förblir grunden för bestämmande av hyra för objektet oförändrad. Endast den indexhöjning som är inkluderad i överlåtelseersättningen ska läggas till beräkningsgrunden för hyran av objektet. De ställen i paragrafen där Statens bostadsfond nämns ska ändras så att de följer den gällande regleringen, enligt vilken verket heter Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet.
17 §.Tiden för användnings- och överlåtelsebegränsning. I fortsättningen ska 1 och 2 mom. i paragrafen också gälla nya indexbundna räntestödslån. Vid detta slags räntestödslån som bygger på totala kapitalutgifter och där lånebetalningen omfattar såväl den ränta som ska betalas som låneamorteringen, kan lånekapitalet amorteras snabbare än vid räntestödslån med fasta amorteringar. När lånekapitalet har betalats tillbaka i överensstämmelse med räntestödsförordningen, upphör med stöd av 2 mom. de begränsningar som gäller bestämmandet av bostädernas hyra, konkurrensutsättningen av tjänster och uppgörandet av efterkalkyler, även om begränsningsperioden på 40 år ännu inte upphör i övrigt. Om ett indexbundet räntestödslån betalas tillbaka i förtid, varar dessa begränsningar i vilket fall som helst i enlighet med 2 mom. i 30 år från och med godkännandet av räntestödslånet.
I 4 mom. föreskrivs det om under vilka förutsättningar en delägarbostad som finansierats med räntestödslån befrias från användnings- och överlåtelsebegränsningarna trots bestämmelserna i 1 mom. Bestämmelsen gäller situationer där det inte hittas någon inlösare enligt delägarlagen av en delägarbostad. Då befrias bostaden från användnings- och överlåtelsebegränsningarna för den, när majoritetsägaren meddelar ARA om det. Denna bestämmelse ska kompletteras så att i fortsättningen krävs det för befrielse från begränsningarna också att den andel av räntestödslånet som gäller den bostad som befrias från begränsningarna betalas tillbaka eller att lånebeviljaren befriar staten från det borgensansvar som gäller denna andel. Samtidigt förtydligas formuleringen av momentet genom att förutsättningarna för befrielse från begränsningarna numreras.
I övrigt ändras inte paragrafens innehåll, utan det motsvarar gällande lag. I paragrafen görs dock vissa ändringar av teknisk karaktär.
18 §.Befrielse från begränsningar. Paragrafens 1 mom. ändras så att den bestämmelse om ändring av användningsändamålet för en bostad som finansierats med räntestödslån till något annat ändamål än boende, som för närvarande finns i 12 §, fogas till momentet. I fortsättningen beviljar ARA i stället för den kommun där objektet är beläget tillstånd till detta slags ändring av användningsändamålet. Kravet på att använda bostäder som finansierats med räntestödslån som hyresbostäder finns i 11 § i lagen, så det hör till de begränsningar som ARA med stöd av 18 § 1 mom. på ansökan och enligt de villkor som den uppställt får bevilja befrielse från delvis eller helt. Sålunda är det möjligt att genom att upphäva 12 § och utan att separat nämna ärendet i 18 § 1 mom. överföra befogenheten att ändra användningsändamålet från kommunen till ARA. Eftersom ARA för närvarande beslutar om beviljande av befrielse från alla övriga begränsningar som gäller användningen av bostäder som finansierats med räntestödslån, är det motiverat att ARA också har beslutanderätt om ändringen av användningsändamål. Kommunen kommer dock även i fortsättningen att besluta om till exempel de ändringar av planbestämmelser som ändring av användningsändamålet för en byggnad kräver. ARA ska även vid behov höra den kommun där objektet är beläget innan den fattar beslut om att ändra användningsändamålet för bostäder.
ARA kan i fortsättningen bevilja befrielse från skyldigheten att använda bostaden som hyresbostad, dvs. tillstånd att ändra användningsändamålet för bostaden, på samma grunder som från de övriga begränsningarna enligt räntestödslagen. Med andra ord kan grunden för befrielse från begränsningarna vara att den främjar funktionen hos bostadsmarknaden i området, hindrar att bostäder står tomma och förebygger de ekonomiska förluster detta kan orsaka, eller att det finns någon annan särskild anledning till beviljandet av befrielse. Enligt gällande 12 § kan kommunen bevilja tillstånd att använda ett litet antal bostäder för något annat ändamål än boende och ARA kan bestämma att betalningen av räntestöd för en så stor del av räntestödslånet som motsvarar den bostad som avses i kommunens tillstånd ska inställas. Betalningen av räntestöd får dock inte inställas, om bostadsutrymmen ändras till gemensamma lokaliteter för de boende eller så att de används för något annat ändamål som förbättrar boendeförhållandena för de boende. Med andra ord har ARA prövningsrätt att besluta om räntestödet ska ställas in eller inte, utom om det är fråga om att ändra bostäderna så att de används för något annat ändamål som förbättrar de boendes boendeförhållanden. Då är det inte möjligt att ställa in räntestödet. Denna bestämmelse ska beaktas i 18 § 1 mom. så att till den sista meningen i momentet fogas ett omnämnande om att ett villkor för befrielse från begränsningarna dock inte är att den andel av räntestödslånet som motsvarar de bostäder som befrias ska betalas tillbaka eller att staten befrias från borgensansvaret för deras andel, om det är fråga om ändring av användningsändamålet för ett litet antal bostäder till något annat ändamål än boende. ARA ska alltså bestämma i vilka situationer den kräver att räntestödslån betalas tillbaka eller att staten befrias från borgensansvar. Om ändringen av användningsändamål gäller ett litet antal bostäder, är villkoret dock att räntestödslånet betala tillbaka eller att staten befrias från borgensansvar. ARA kan besluta om att ställa in räntestödet enligt momentets första mening när den fastställer villkor för befrielse från begränsningarna.
Till övriga delar ändras inte paragrafens innehåll, bortsett från vissa korrigeringar av teknisk karaktär.
21 §.Räntestödslånets storlek för bostadsrättshus. Enligt 1 mom. kan ett lån för byggande, anskaffning eller ombyggnad av bostadsrättshus godkännas som räntestödslån, som uppgår till högst 85 procent av de godkända byggnads-, anskaffnings- eller ombyggnadskostnaderna för objektet. Återstoden av kostnaderna för objektet täcks genom bostadsrättsavgifter på 15 procent som de boende i huset betalar. Denna låneandel gäller dock i praktiken endast räntestödslån för byggande och anskaffning. I fråga om räntestödslån för ombyggnad av bostadsrättshus har i 4 § 1 mom. 4 punkten i räntestödsförordningen, som utfärdats med stöd av paragrafens 3 mom., låneandelen i princip sänkts till högst 80 procent av objektets godkända ombyggnadskostnader.
Det föreslås att regleringen ändras så att när det gäller räntestödslån för byggande eller anskaffning av bostadsrättshus ska den maximala låneandelen i fortsättningen vara 85 procent, men när det gäller räntestödslån för ombyggnad ska den höjas till 95 procent av projektets godkända kostnader. I praktiken genomförs detta så att den låneandel som föreskrivs i 1 mom. och som är utgångspunkten för räntestödslånet höjs till högst 95 procent av projektets godkända kostnader. Samtidigt ska bestämmelsen i räntestödsförordningens 4 § om lägre låneandelar än vad som föreskrivs i lagen ändras så att enligt den paragrafen kan låneandelen av räntestödslån för byggande och anskaffning av bostadsrättshus vara högst 85 procent av projektets godkända kostnader.
Paragrafens 2 mom., enligt vilket ett räntestödslån för ombyggnad också kan vara ett maximilån på ett visst eurobelopp som fastställts för ett bostadsrättshus, en bostadslägenhet eller en kvadratmeter bostadsyta i ett bostadsrättshus eller en bostadslägenhet, har inte tillämpats i praktiken. Därför kan det strykas som obehövligt. Det gällande 3 mom. blir således 2 mom. I momentet kvarstår bemyndigandet att utfärda närmare bestämmelser om till exempel låneandelarna av räntestödslån genom förordning av statsrådet. Dessutom ska paragrafens rubrik kompletteras så att det i den anges att paragrafen uttryckligen gäller storleken på räntestödslån för bostadsrättshus.
33 §.Användning av index. Paragrafen upphävs som onödig, eftersom den möjlighet att använda räntestödslån som bygger på totala kapitalutgifter inte har använts. Däremot ska till det nya 2 mom. i 7 § fogas en bestämmelse som delvis motsvarar den upphävda paragrafen och som gäller nya indexbundna räntestödslån.
37 §.Inställande av betalningen av räntestöd. Utformningen av paragrafen ska förtydligas så att bestämmelserna om Statskontorets behörighet att ställa in betalningen av räntestöd och om återbetalning av redan betalt räntestöd samlas i 1 mom. För tydlighetens skull ska de situationer där Statskontoret kan ställa in räntestödet och återkräva redan betalt stöd numreras som enskilda punkter. Bestämmelserna om ARA:s behörighet att ställa in betalningen av räntestöd och om återbetalning av redan betalt räntestöd samlas i 2 mom.
Dessutom görs det en innehållsmässig ändring i paragrafen, dvs. om ARA återkallar utseendet av en låntagare till ett allmännyttigt bostadssamfund på grund av att samfundet har brutit mot bestämmelserna om allmännyttighet, kan ARA utöver att ställa in betalningen av räntestöd också förplikta låntagaren att helt eller delvis betala till Statens bostadsfond det räntestöd som staten redan har betalat för lånet. För närvarande är det endast vid andra överträdelser av räntestödslagen möjligt att återkräva redan betalt räntestöd, men inte om ARA återkallar utseendet av samfundet till allmännyttigt. Att återkräva räntestödet kan komma i fråga endast i fall enligt 27 § 1 och 2 punkten där samfundet eller ett samfund enligt 25 § inom samma koncern handlar på ett sätt som strider mot allmännyttighetsförpliktelserna. Även då ska ARA i första hand ingripa i situationen på det sätt som föreskrivs i 26 §. Att återkalla utseendet av samfundet till allmännyttigt, att ställa in betalningen av räntestöd och att återkräva redan betalt räntestöd är åtgärder som vidtas i sista hand. Om återkallelsen av utseendet av samfundet till allmännyttigt beror på en ansökan som lämnats in av samfundet, är det inte möjligt att återkräva redan betalt räntestöd.
Bestämmelsen i nuvarande 2 mom. om den ränta på räntestöd som ska betalas tillbaka som låntagaren ska betala flyttas till det nya 3 mom. Denna bestämmelse gäller i fortsättningen också det räntestöd som vid återkallelse av utseendet av samfundet till allmännyttigt ska betalas tillbaka. Ändring i ARA:s beslut om detta kan sökas i enlighet med 41 §. Eftersom återkrav av stödet är en särskilt betydande åtgärd med tanke på den berördas rättssäkerhet, får ändring i återkravsbeslutet från förvaltningsdomstolen sökas hos högsta förvaltningsdomstolen utan besvärstillståndsförfarande.
39 §.Tillsyn. Till paragrafen fogas ett nytt 2 mom., som ger ARA och Statskontoret rätt att, trots andra begränsningar av rätt till information, på begäran få av myndigheter och andra som sköter offentliga uppdrag nödvändiga uppgifter om det samfund som får räntestöd. Rätten till uppgifter ska också omfatta sådana samfund som i enlighet med 25 eller 27 a § hör till samma allmännyttiga del av koncernen som låntagaren. Det finns behov av att föreskriva om denna typ av rätt till uppgifter, så att det är klart att de myndigheter och andra som sköter offentliga uppdrag kan lämna uppgifter som behövs vid tillsynen till varandra på ett enkelt sätt utan att separat behöva begära samtycke av den registrerade. I begäran om uppgifter ska det samfund och den övervakningsuppgift som begäran gäller specificeras liksom vilka uppgifter som begärs, till exempel skattedeklarationsuppgifter eller andra beskattningsuppgifter ett visst skatteår. Uppgifter får sökas med hjälp av en teknisk anslutning utan samtycke av den vars intressen skyddas genom sekretessen. Med stöd av bestämmelsen kan ARA eller Statskontoret till exempel begära av Skatteförvaltningen uppgifter som låntagarsamfundet har lämnat till Skatteförvaltningen för beskattningen, om uppgifterna behövs för att kunna utföra en viss tillsynsuppgift som pågår vid ARA eller Statskontoret. Med stöd av bestämmelsen har ARA eller Statskontoret dock inte rätt att av myndigheter eller någon annan som för något specifikt ändamål har samlat in uppgifter från samfundet få allmänt alla uppgifter om låntagarsamfundet.
I övrigt ändras inte paragrafens innehåll, utan det motsvarar gällande lag. När ett nytt 2 mom. fogas till paragrafen, blir det nuvarande 2 mom. 3 mom. Vidare ska de ställen i 1 mom. där Statens bostadsfond nämns ändras så att de följer den gällande regleringen, enligt vilken namnet på verket är Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet. I den svenskspråkiga texten görs dessutom vissa korrigeringar av teknisk karaktär.
41 §.Ändringssökande. Det föreslås att 2 mom. ändras så att det i momentet tas hänsyn till den föreslagna bestämmelsen i 10 a § om de förhandsavgöranden som ARA meddelar. Begäran om omprövning av ett förhandsavgörande kan sökas hos ARA så som föreskrivs i förvaltningslagen (434/2003). Ett beslut som har meddelats med anledning av begäran om omprövning får dock inte överklagas genom besvär. Detta besvärsförbud står i linje med 41 § och besvärsbestämmelserna i andra lagar om finansiering av bostadsproduktion som hör till miljöministeriets förvaltningsområde, eftersom ingen av dessa lagar medger att beslut om beviljande av eller avslag på en förmån överklagas genom besvär. Besvärsförbudet är motiverat bland annat på grund av att lån kan godkännas som räntestödslån endast inom ramen för den befogenhet som årligen anges i statsbudgeten, att inte en enda sökande har subjektiv rätt att få ett lån godkänt som räntestödslån och att godkännandet av ett räntestödslån alltid förutsätter boendepolitisk ändamålsenlighetsprövning till exempel av ortens bostadsmarknad och dess utveckling på längre sikt. Det är inte motiverat att underkasta detta slag av beslut som omfattar en myndighets ändamålsenlighetsprövning domstolsprövning. Eftersom det inte går att överklaga ARAs beslut om själva godkännandet eller avslaget av räntestödslån genom besvär, är det motiverat att besvärsförbudet också gäller delfaktorer i beslutet, som storleken på godkända byggnadskostnader som finansieras med räntestödslån och det belopp av tomtanskaffningskostnader som kan anses skäligt och som ingår i byggnadskostnaderna. Eftersom det egentliga räntestödslånebeslutet om dem inte kan överklagas genom besvär, finns det inte heller skäl att ge besvärsrätt när det gäller förhandsavgörandet om tomtanskaffningskostnader.
Dessutom ska 3 mom. i paragrafen ändras så att hänvisningen till 12 § som det föreslås att ska bli upphävd styrks. I övrigt motsvarar paragrafen den gällande lagen.
1.2
Aravabegränsningslagen
5 §.Ändring av användningsändamålet. Paragrafen upphävs. I fortsättningen ska ARA med stöd av 16 § på samma villkor som den beslutar om att bevilja befrielse från andra användningsbegränsningar för bostäder som finansierats med aravalån besluta om ändring av användningsändamålet för bostäder som finansierats med aravalån till något annat ändamål än boende.
6 §.Ersättning för användning i strid med bestämmelserna. Hänvisningen i 1 mom. till 5 § stryks, eftersom det föreslås att den paragrafen ska upphävas. Till övriga delar motsvarar paragrafen gällande lag.
7 §.Utgifter som täcks med självkostnadshyra. Den föreslagna nya indelningen av moment i 10 § beaktas i paragrafen. Hänvisningarna i 1 mom. 1 och 5 punkten samt 2 mom. 2 punkten till 10 § 1 mom. ska ändras så att de hänvisar till 10 § 2 mom. Paragrafens innehåll ändras inte, bortsett från vissa tekniska korrigeringar i den svenska texten.
8 §.Överlåtelse. I paragrafen föreskrivs i huvudsak liksom i 14 § i räntestödslagen om till vilka aktörer en aravahyresbostad, ett aravahyreshus eller aktier som medför rätt att besitta sådana får överlåtas. Bestämmelsen i 1 mom. 3 punkten, enligt vilken mottagaren kan vara en aktör som motsvarar en överlåtare av ett hyreshus eller aktier, överförs till 2 mom. och begränsas till att endast gälla situationer där det är fråga om överlåtelse av aktier. På det sättet motsvarar bestämmelserna om överlåtelse av bostäder till denna del den föreslagna ändringen i 14 § i räntestödslagen. I fortsättningen kan aravahyresbostäder och aravahyreshus överlåtas endast till kommuner, andra offentliga samfund, allmännyttiga bostadssamfund samt bolag som de nämnda samfunden har bestämmande inflytande i. På detta sätt säkerställer man att fastigheterna även i fortsättningen ägs av samfund av detta slag och att de hyresintäkter som fås genom bostäderna samlas hos ägarsamfund som omfattas av avkastningsbegränsningarna enligt bestämmelserna om allmännyttighet.
Dessutom ska paragrafens ordalydelse göras tydligare. Paragrafens gällande 3 och 4 mom. slås samman till nytt 3 mom. I fortsättningen gäller kommunens inlösningsrätt inte situationer där en aravahyresbostad, ett aravahyreshus eller aktier som medför rätt att besitta dem övergår till en ny ägare med stöd av giftorätt, arvsrätt eller testamente. Det är inte motiverat att en kommun genom inlösningsrätt kan ingripa i familje- eller arvsrättsligt förvärv av detta slag. Bestämmelsen motsvarar motsvarande bestämmelse i 14 § i räntestödslagen. I det nya 4 mom. i paragrafen föreskrivs det likaså på motsvarande sätt som i 14 § i räntestödslagen att någon annan överlåtelse än sådan som avses i paragrafen är ogiltig. De ställen i paragrafen där Statens bostadsfond nämns ska ändras så att de följer den gällande regleringen, enligt vilken verket heter Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet. I 2 mom. ska hänvisningarna till konkursstadgan och utsökningslagen korrigeras med hänvisningar till konkurslagen och utsökningsbalken, vilka har ersatt lagarna i fråga. I övrigt ändras inte innehållet i paragrafen.
8 a §.Skyldighet att höra kommunen och anmälningsskyldighet i fråga om överlåtelsetagaren. Paragrafen upphävs som onödig på samma sätt som motsvarande 14 a § i räntestödslagen.
9 §.Överlåtelsepris. I paragrafen stryks 3 mom. om överlåtelsepriset för en aktie som medför rätt att besitta en sådan bostad eller en aktie i ett sådant hyreshusbolag som finansierats med aravalån. I fortsättningen ska det finnas bestämmelser om detta i 10 §. Samtidigt preciseras 2 mom. i paragrafen, så att den berörda bestämmelsen konstateras vara en avvikelse från vad som föreskrivs i 1 mom. Enligt definitionen i 2 § kallas i lagen också de hyresbostäder och hyreshus för vilka lån beviljats med stöd av lagen om grundförbättring av bostäder (34/1979) för aravahyresbostäder och aravahyreshus. I momentet nämns inte heller det maximala överlåtelsepriset på aktier som medför rätt att besitta sådana hyresbostäder eller på aktier i sådana hyreshusbolag för vilka lån beviljats med stöd av lagen om grundförbättring av bostäder, eftersom det finns bestämmelser om det i 10 § liksom om överlåtelseersättningen för aktier som medför rätt att besitta andra aravahyresbostäder och aravahyreshus. När 3 mom. stryks blir gällande 4 och 5 mom. 3 och 4 mom. I övrigt ändras paragrafen inte.
10 §.Beräkning av överlåtelseersättningen. Till 1 mom. fogas en ny mening som motsvarar den föreslagna ändringen i 15 § 1 mom. i räntestödslagen. Såsom när det gäller hyresbostäder som finansierats med räntestödslån, ska ARA inte heller fastställa överlåtelseersättningen för hyresbostäder eller hyreshus som finansierats med aravalån eller för aktier som medför rätt att besitta de nämnda bostäderna eller husen, om överlåtelsen genomförs inom koncernen och det är fråga om fusion, delning eller verksamhetsöverlåtelse. Med koncern avses antingen den i 15 e § avsedda helhet av samfund som äger bostäder finansierade med statligt understöd och som en kommun eller ett annat offentligt samfund har bestämmande inflytande i, eller den i 15 b § avsedda helhet av samfund som består av allmännyttiga samfund som hör till samma koncern och av sådana samfund som äger bostäder finansierade med statligt understöd och som de allmännyttiga samfunden har bestämmande inflytande i. Om överlåtaren och mottagaren hör till samma koncern och överlåtelsen sker utifrån egendomens bokföringsvärde och utan vederlag i form av penningbetalning, har överlåtelsepriset på bostäderna i praktiken ingen betydelse. Därför är det inte motiverat att överlåtelsen fastställs av ARA.
I den första meningen i 1 mom. i den finska texten preciseras ordalydelsen. Förteckningen över omständigheter som ska beaktas vid beräkningen av överlåtelseersättningen blir 2 mom. Momentets 1, 2 och 5 punkt ändras på motsvarande sätt som de motsvarande punkterna i 15 § 2 mom. i räntestödslagen. I momentets 1 och 2 punkt ska det i stället för om egna medel som ägaren har placerat talas om låntagarens självfinansieringsandel, som avser de medel som, utöver statligt bostadslån eller aravalån och lån som godkänts med bättre förmånsrätt än det samt av statens medel eventuellt beviljat understöd, har behövts för finansiering av det fastställda anskaffningsvärdet för bostaden eller fastigheten. Om självfinansieringsandelen har täckts genom lån, för vilket mottagaren av överlåtelse övertar ansvaret vid överlåtelsen, beaktas denna andel inte vid beräkningen av överlåtelseersättningen. I den gällande bestämmelsen nämns inte understöd som beviljats ur statliga medel, men enligt lagens förarbeten (RP 177/1993 rd) ska det vid beräkningen av överlåtelseersättningen endast tas hänsyn till en placering av ägaren själv, inte t.ex. till sådant eget kapital som fåtts i form av understöd eller som samlats in som bostadshusreserveringar. För tydligheten skull finns det skäl att nämnda understöd i den berörda paragrafen. Det kan vid sidan av understöd som beviljats ur statens bostadsfond vara fråga om till exempel understöd som i tiderna beviljats av Penningautomatföreningen.
Bestämmelsen i 2 mom. stryks. Den behövs inte, eftersom grunden för bestämmandet av överlåtelseersättningen i fortsättningen uteslutande är självfinansieringsandelen och det inte är av betydelse hur den har täckts. Bestämmelsen ska ersättas av ett nytt 3 mom., som motsvarar det nya 15 § 3 mom. i räntestödslagen och som gäller det högsta tillåtna överlåtelsepriset på en aktie i ett hyreshusbolag eller på en aktie som medför rätt att besitta en bostad i ett hyreshusbolag. När det gäller hänvisningen i 12 § om inlösen till sådan överlåtelseersättning enligt 10 § som aktieägaren får, ska naturligtvis bestämmelsen i det nya 10 § 3 mom. tillämpas vid beräkningen av överlåtelseersättning.
Det ställe i paragrafen där Statens bostadsfond nämns ska ändras så att det följer den gällande regleringen, enligt vilken verket heter Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet. Till övriga delar motsvarar paragrafen gällande lag.
11 §.Beräkning av maximipriset. Paragrafens 1 mom. ändras så att det motsvarar 10 § 1 mom. och räntestödslagens 15 § 1 mom. ARA ska inte fastställa maximipriset på aravahyresbostäder eller aravahyreshus eller på aktier som medför rätt att besitta sådana bostäder eller hus, om det är fråga om överlåtelse inom koncernen och överlåtelse som genomförs som fusion, delning eller verksamhetsöverlåtelse. Det ställe i paragrafen där Statens bostadsfond nämns ska ändras så att det följer den gällande regleringen, enligt vilken verket heter Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet. I övrigt ändras inte innehållet i paragrafen, bortsett från vissa korrigeringar av teknisk karaktär i den svenska texten.
16 §.Befrielse från begränsningar. Bestämmelsen om ändring av användningsändamålet för bostäder som finansierats med aravalån till något annat än boende ändras på samma sätt som räntestödslagens bestämmelse om ändring av användningsändamålet för hyresbostäder som har finansierats med räntestödslån. Aravabegränsningslagens 5 § upphävs, och i fortsättningen ska ARA i stället för kommunen med stöd av 16 § på samma villkor som den bestämmer om beviljandet av befrielse från begränsningar som gäller användningen av också andra bostäder bevilja tillstånd att ändra användningsändamålet för aravabostäder. ARA ska dock vid behov höra kommunen innan beslut fattas. Paragrafens 5 mom. ändras så att ändring av användningsändamålet för ett litet antal bostäder inte förutsätter att det statliga bostadslånet eller aravalånet återbetalas helt och hållet eller att staten befrias från borgenansvaret i fråga om de bostäder som är föremål för ändringen.
I övrigt ändras inte paragrafen, utan den motsvarar gällande lag. De ställen i paragrafen där Statens bostadsfond nämns ska dock ändras så att de följer den gällande regleringen, enligt vilken verket heter Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet. I paragrafen görs vissa ändringar av teknisk karaktär.
23 §.Tillsyn. Paragrafen ändras så att den motsvarar 39 § i räntestödslagen. ARA och Statskontoret ska trots sekretessbestämmelserna och andra begränsningar av erhållande av upplysningar ges rätt att på begäran få av myndigheter och andra som sköter offentliga uppdrag de uppgifter som är nödvändiga för tillsynen. Rätten att erhålla upplysningar ska också omfatta andra sådana samfund som avses i aravalagens 15 b eller 15 e § och som tillsammans med ägaren hör till samma allmännyttiga del av koncernen.