7.1
Lagen om investeringstjänster
1 kap Allmänna bestämmelser
2 §. Undantag från tillämpningsområdet. Enligt förslaget ska 1 mom. 4 punkten underpunkterna a och c ändras till att motsvara artikel 2.1 j som ändrats genom ändringsdirektivet. I och med ändringen preciseras underpunkt a med en ny hänvisning till bilaga I i kreditinstitutsdirektivet. Hänvisningen är till innehållets betydelse närmast teknisk i relation till den gamla formuleringen. Underpunkt c ändras så att verksamhetsutövaren på begäran rapporterar till Finansinspektionen om den grund på vilken verksamheten kan betraktas som sidoverksamhet, vilket är en ändring jämfört med den tidigare obligatoriska årliga rapporteringen.
Det föreslås dessutom att en ny 6 punkt fogas till 1 mom. Enligt den tillämpas lagen inte på leverantörer som avses i artikel 2.1 e i EU:s förordning om gräsrotsfinansiering. Förslaget grundar sig på Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2020/1504. I artikel 1 i förordningen läggs ett led p till artikel 2.1 i andra direktivet om marknader för finansiella instrument. I paragrafens 1 mom. 5 punkt görs också en teknisk ändring som gäller skiljetecken.
26 §. Övriga definitioner. Som 18 punkt föreslås en ny definition av klausul som möjliggör förtida återbetalning. Ändringarna grundar sig på artikel 4.1 44a. Samtidigt görs en teknisk ändring som gäller ett skiljetecken i 17 punkten.
7 kap. Organisering av värdepappersföretags verksamhet
7 §. Skyldigheter för utvecklare och distributörer av finansiella instrument. Det föreslås att ett nytt 7 mom. fogas till paragrafen. Enligt momentet ska de skyldigheter för utvecklare och distributörer som nämns i 1—3 och 6 mom. inte tillämpas på värdepappersföretag vars investeringstjänst gäller sådana obligationer i vilka en sådan klausul som anses i nya 18 punkten i 1 kap. 26 § ingår som enda deriva. Kraven ska inte heller tillämpas på värdepappersföretag som tillhandahåller eller marknadsför finansiella instrument enbart till godtagbara motparter som avses i 10 kap. 13 §. Tillägget grundar sig på en ny artikel 16a som införts genom ändringsdirektivet.
10 kap. Förfaranden i kundförhållanden
4 §. Bedömning av lämplighet och ändamålsenlighet. Det föreslås att ett nytt 2 mom. som grundar sig på ett nytt tredje stycke som lagts till artikel 25.2 genomändringsdirektivet fogas till paragrafen. Det nya momentet gäller så kallade switching-situationer där ett finansiellt instrument i enlighet med kundens investeringsstrategi byts ut. Enligt momentet ska ett värdepappersföretag som tillhandahåller sådan investeringsråd-givning eller portföljförvaltning som omfattar försäljning av ett finansiellt instrument och köp av ett annat, eller utövning av sådan rättighet genom vilken ett befintligt finansiellt instrument ändras, skaffa tillräcklig information om kundens investering och analysera kostnaderna och nyttan av att byta finansiellt instrument. Ett värdepappersföretag som tillhandahåller investeringsrådgivning ska upplysa kunden om huruvida nyttan med att byta finansiellt instrument är större än de kostnader som hänför sig till bytet.
Som följd av det nya momentet blir 3 och 4 mom. nya 4 och 5 mom. Tekniska preciseringar som gäller den ändrade numreringen görs i paragraftexten.
Ändringen har också samband med nya 12 a § som föreslås i 10 kap. i lagen om investeringstjänster. Enligt den paragrafen ska kraven i denna paragraf inte gälla transaktioner som hänför sig till professionella kunder.
5 §. Värdepappersföretags informationsskyldighet. Paragrafen föreslås få nya 2 och 3 mom., som gäller värdepappersföretags skyldighet att informera kunden om uppgifter som gäller kostnader och debiteringar (kostnadsrapportering) när uppdraget har genomförts med hjälp av en teknik för distanskommunikation. Bestämmelsen påminner till sin formulering om den skyldighet i 10 kap. 7 § som gäller lämplighetsförklaring.
Om enligt det nya 2 mom. avtalet att köpa eller sälja ett finansiellt instrument ingås med hjälp av en teknik för distanskommunikation som hindrar att uppgifter om kostnader och avgifter tillhandahålls i förväg, får värdepappersföretaget lämna uppgifterna antingen i elektronisk form, eller på begäran av en icke-professionell kund på papper, om kunden har gett sitt samtycke till att erhålla uppgifterna utan ogrundat dröjsmål efter det att ett avtal har ingåtts (1 punkten). Dessutom krävs det att värdepappersföretaget har erbjudit kunden möjligheten att senarelägga utförandet av ordern tills kunden har fått uppgifterna (2 punkten).
Enligt det nya 3 momentet ska värdepappersföretaget dessutom ge kunden möjlighet att få uppgifter om kostnader och avgifter per telefon innan ordern utförs. Ändringarna grundar sig på de nya tredje och fjärde stycken som genom ändringsdirektivet lagts till artikel 24.4.
Utöver denna bestämmelse tillämpas vad som föreskrivs i 6 a kap. i konsumentskyddslagen om distansförsäljning av finansiella tjänster och finansiella instrument.
5 b §. Hur informationen ska översändas till kunden. Det föreslås att en ny 5 b § som motsvarar nya artikel 24.5a i ändringsdirektivet fogas till 10 kap. i lagen om investeringstjänster. Som följd av ändringen översänds all information till kunden i fortsättningen i elektronisk form. Med elektronisk form avses enligt ett nytt led 62a som genom ändringsdirektivet införts i artikel 4.1 annat varaktigt medium än papper. Det finns inte i sig någon avsikt att genom paragrafen ändra värdepappersföretagens skyldighet att producera rapportering på ett varaktigt medium, men i och med ändringen utförs rapporteringen på ett varaktigt medium självfallet inte längre huvudsakligen i pappersform.
Enligt 1 mom. ska värdepappersföretag a priori översända all den information som kunden ska få enligt lagen om investeringstjänster i elektronisk form. I praktiken erbjuder bestämmelsen en lättnad för värdepappersföretag, för de behöver inte längre rapportera till kunderna på papper. I och med ändringen kan ett värdepappersföretag utan särskild anmälan till kunden övergå till att rapportera i elektronisk form. Framför allt möjliggör ändringen för kunden rätten att ta emot rapportering i elektronisk form utan den belastning som rapportering på papper medför. Som följd av detta har kunden inte längre någon rätt som grundar sig på lagen att kräva rapportering på papper av ett värdepappersföretag. Bestämmelsen gäller alla slag av kundgrupper.
Paragrafens 2 mom. utgör dock ettundantag från huvudregeln i 1 mom. Enligt momentet ska värdepappersföretag för det första alltid meddela icke-professionella kunder att information kan översändas i elektronisk form eller på papper. I praktiken kan ett värdepappersföretag till exempel efter att den föreslagna lagen har trätt i kraft meddela kommande nya icke-professionella kunder om möjligheten att få rapportering på papper i samband med att ett avtal om investeringstjänst ingås. Ett värdepappersföretag ska alltid på begäran av en icke-professionell kund lämna uppgifter avgiftsfritt på papper. I praktiken innebär bestämmelsen att icke-professionella kunder i avvikelse från 1 mom. fortfarande har laggrundad rätt att kräva rapporteringen på papper.
Till paragrafen hör också en övergångsbestämmelse där det mer ingående behandlas hur värdepappersföretag ska meddela sina nuvarande icke-professionella kunder som får rapporter på papper om övergång till elektronisk rapportering.
6 §. Incitament. Nya 9 och 10 mom. ska enligt förslaget fogas till 10 kap. 6 § att motsvara nya punkt 9a i artikel 24 som införts genomändringsdirektivet. Tillägget gäller underlättande av en så kallad investeringsanalys som gäller små och medelstora företag.
Enligt det nya 9 mom. anses ett värdepappersföretag som tillhandahåller kapitalförvaltning eller andra investeringstjänster eller sidotjänster och tar emot analyser utförda av en tredje part uppfylla kraven i 1 mom., om det uppfyller alla de tre krav som ställs upp i momentet. För det första ska värdepappersföretaget före tillhandahållandet av utförande- eller analystjänster har ingått ett avtal med tillhandahållaren av analyserna, i vilket det anges vilken del av de kombinerade avgifterna eller de gemensamma betalningarna för utförandetjänster och analys som kan hänföras till själva analysen (1 punkten). För det andra ska värdepappersföretaget informera kunden om de gemensamma betalningarna för utförandetjänster och analys som gjorts till tredjepartsleverantörer av analys (2 punkten). För det tredje ska analysen för vilka de kombinerade avgifterna eller den gemensamma betalningen görs gälla en emittent vars börsvärde inte översteg 1 miljard euro under de 36 månader som föregick tillhandahållandet av analysen, uttryckt i årens slutkurser eller som eget kapital för de räkenskapsår då de inte är eller var börsnoterade (3 punkten).
I paragrafens nya 10 mom. fastställs närmare vad den analys som avses i 9 mom. är. Som analys räknas för det första analysmaterial eller en analystjänst som avser ett eller flera finansiella instrument eller andra tillgångar, eller emittenter eller potentiella emittenter av finansiella instrument, eller analysmaterial eller analystjänster med nära anknytning till en viss näringsgren eller marknad där resultatet bidrar till bedömningen av finansiella instrument, tillgångar eller emittenter inom näringsgrenen eller marknaden i fråga. Som analys räknas också sådant material eller sådana tjänster som uttryckligen eller implicit rekommenderar eller föreslår en investeringsstrategi och tillhandahåller en väl grundad bedömning av det aktuella eller framtida värdet eller priset på finansiella instrument eller tillgångar, eller på annat sätt innehåller analyser och nya resonemang och slutsatser på grundval av ny eller befintlig information som skulle kunna användas som underlag för en investeringsstrategi, som är relevanta och kan tillföra mervärde till värdepappersföretagets beslut på de kunders vägnar som betalar den investeringsanalysen.
12 a §. Transaktioner med professionella kunder. Det föreslås att en ny 12 a § som grundar sig på den nya artikel 29a i ändringsdirektivet fogas till 10 kap. i lagen om investeringstjänster. Paragrafen ska gälla värdepappersföretags skyldigheter vid utförandet av transaktioner med professionella kunder. I och med paragrafen möjliggörs också vissa lättnader för värdepappersföretagen i fråga om kundförfaranden.
Enligt 1 mom. får ett värdepappersföretag som tillhandahåller professionella kunder andra tjänster än investeringsrådgivning eller kapitalförvaltning utföra transaktioner med en professionell kund utan att behöva tillämpa de skyldigheter som avses i 10 kap. 5 § 1 mom. 3 punkten på transaktionen. Dessa skyldigheter omfattar uppgifter om kostnader och tillhörande avgifter. Uppgifterna ska innehålla uppgifter som gäller både investerings- och sidotjänster, också kostnader för rådgivning, kostnader för ett rekommenderat eller marknadsfört finansiellt instrument och hur kunden kan betala dem, samt också uppgifter om eventuella tredje parters kostnader. Värdepappersföretaget ska fortfarande ha kvar skyldigheten enligt 5 § 1 mom. 3 punkten när det tillhandahåller investeringsrådgivning och kapitalförvaltning för professionella kunder.
När däremot ett värdepappersföretag tillhandahåller tjänster för professionella kunder får det enligt 2 mom. utföra transaktioner med en professionell kund utan att de skyldigheter som avses i 10 kap. 4 § 2 mom. eller i 7 § i lagen om investeringstjänster behöver tillämpas om inte den professionella kunden i elektronisk form eller på papper meddelar värdepappersföretaget att kunden vill utnyttja dessa rättigheter.
Enligt 10 kap. 4 § 2 mom. i lagen om investeringstjänster ska ett värdepappersföretag, om det tillhandahåller andra investeringstjänster än investeringsrådgivning och portföljförvaltning (i lagen även kapitalförvaltning), innan tjänsterna tillhandahålls fråga kunden om dennes erfarenheter av och kunskaper om det finansiella instrumentet eller investeringstjänsten i fråga för att kunna bedöma om de planerade instrumenten eller tjänsterna är ändamålsenliga för kunden. Om en kombination av tjänster eller produkter planeras ska kombinationens ändamålsenlighet bedömas i dess helhet. Om värdepappersföretaget utifrån vad kunden uppgett anser att ett finansiellt instrument eller en tjänst inte är ändamålsenlig för kunden ska värdepappersföretaget varna kunden. Om kunden inte ger tillräckliga uppgifter eller vägrar lämna begärd information, ska värdepappersföretaget varna kunden för att det inte kan bedöma det finansiella instrumentets eller tjänstens ändamålsenlighet för kunden. Varningen kan ges i standardform. I lagen om investeringstjänster gäller 10 kap. 7 § rapportering till kunder.
Enligt 3 mom. ska värdepappersföretaget föra bok över de meddelanden från kunder som avses i 2 mom.
13 §. Transaktioner med godtagbara motparter. I 1 mom. föreslås ändringar som motsvarar de preciseringar som gjorts i artikel 30.1. Enligt ändringen behöver värdepappersföretag inte längre i fortsättningen iaktta 10 kap. 5 § 1—3 mom. eller 7 § 1 mom. när de handlar med godtagbara motparter. I lagen om investeringstjänster gäller 10 kap. 5 § 1—3 mom. bland annat uppgifter om kostnader och avgifter till investeraren och att kunden kan förstå riskerna. I lagen om investeringstjänster gäller 10 kap. 7 § 1 mom. regelbundna rapporter till investeraren om bland annat kostnader och arten av tjänsten. Med andra ord kan ett värdepappersföretag utföra transaktioner med godtagbara motparter utan att tillämpa 10 kap. 1—9 § i lagen om investeringstjänster. Trots det ska värdepappersföretaget i sina förbindelser med godtagbara motparter agera hederligt, rättvist och professionellt. Kommunikationen ska ske på ett sätt som är rättvisande, tydligt och inte vilseledande, med beaktande av karaktären hos den godtagbara motparten och dennes verksamhet.
Ikraftträdande. Lagen föreslås träda i kraft samtidigt som de andra lagändringarna den 28 februari 2022. Det föreslås dock att 1 kap. 2 § 1 mom. 5 och 6 punkten ska träda i kraft så snart som möjligt.
Övergångsbestämmelser. Till lagen ska fogas en övergångsbestämmelse med stöd av vilken ett värdepappersföretag som avses i nya 5 b § i 10 kap. är skyldigt att meddela sådana nuvarande icke-professionella kunder som får uppgifter i pappersform att man automatiskt övergår till att översända uppgifter i elektronisk form, om inte en nuvarande icke-professionell kund inom åtta veckor meddelar att kunden fortsättningsvis vill få uppgifterna på papper.
Värdepappersföretaget ska sända meddelandet i fråga till de nuvarande icke-professionella kunderna minst åtta veckor innan den tidpunkt när uppgifter enligt avtal med kunden sänds följande gång, eller enligt bestämmelserna efter att denna lag träder i kraft. Syftet med övergångsbestämmelsen är att säkerställa att värdepappersföretaget lämnar icke-professionella kunder den tillräckliga tidsfrist att svara som krävs i tredje stycket i artikel 24.5a i ändringsdirektivet räknat från den tidpunkt då den nationella lagen träder i kraft. Den tidigaste tidpunkten när ett värdepappersföretag kan sända kunden meddelandet ska vara dagen efter att lagen har trätt i kraft. Om kunden inte kräver att uppgifterna lämnas i pappersform är den tidigaste tidpunkten när ett värdepappersföretag får övergå till att sända uppgifter elektroniskt därmed åtta veckor efter det att lagen har trätt i kraft. Värdepappersföretaget behöver inte meddela sådana nuvarande icke-professionella kunder som har tagit emot uppgifter i elektronisk form redan innan denna lag träder i kraft.
Med nuvarande icke-professionella kunder avses kunder som har varit kunder hos värdepappersföretaget redan innan denna lag träder i kraft.
7.2
Lagen om handel med finansiella instrument
1 kap. Tillämpningsområde och definitioner
2 §. Definitioner. Det föreslås att fyra nya definitioner fogas till paragrafen om definitioner i lagen om handel med finansiella instrument. Som ny 35 punkti 1 mom. fogas en definition av jordbruksråvaruderivat enligt vilken det är fråga om derivatinstrument som avser de produkter som anges i artikel 1 och i bilaga I, del I—XX och XXIV/1 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) Nr 1308/2013 samt de produkter som anges i bilaga I till Europaparlamentets och rådets förordning (EU) Nr 1379/2013. I praktiken täcker de jordbruksderivat som avses i definitionen bland annat derivat som hänför sig till spannmål och fiskeriprodukter som ska användas som livsmedel. Bestämmelsen grundar sig på artikel 4.1 59 som ändrats genom ändringsdirektivet.
Nya 36 punkten ska innehålla en ny definition som gäller kritiska eller signifikanta råvaruderivat. Med kritiska eller signifikanta råvaruderivat avses derivat i vilka summan av alla slutpositionsinnehavarares nettopositioner utgör storleken på deras öppna kontrakt och utgör minst 300 000 poster i genomsnitt under en period av ett år. Bestämmelsen grundar sig på artikel 57.1 som ändrats genom ändringsdirektivet. Myndigheten för värdepappersmarknadslagen utarbetar närmare tekniska föreskrifter enligt vilka definitionerna av kritiska eller signifikanta derivat får ett mer detaljerat innehåll. Den första versionen av standarderna lämnas till kommissionen före den 28 november 2021.
Som ny 37 punkt fogas till momentet en definition av värdepapperiserade råvaruderivat som definieras som värdepapper som avses i 2 kap. 2 § i värdepappersmarknadslagen och som har koppling till råvaran eller den underliggande tillgången för ett finansiellt instrument som avses i 1 kap. 14 § 1 mom. 9 punkten i lagen om investeringstjänster. Bestämmelsen grundar sig på artikel 57.1 d i andra direktivet om marknader för finansiella instrument med vilken avses överlåtbara värdepapper som avses i artikel 4.1.44 c i samma direktiv som har koppling till råvaror eller underliggande tillgångar som avses i punkt 10 i avsnitt C i bilaga I.
Dessutom ska tillmomentet fogas en ny 38 punkt om huvudsakligen kommersiella koncerner, vilka motsvarar de koncerner som avses i 1 kap. 2 § 1 mom. 4 punkten underpunkt a i lagen om investeringstjänster. I praktiken utövar en sådan koncern inte tillhandahållande av investeringstjänster eller bankverksamhet som avses i bilaga I i CRD-direktivet som sin huvudsakliga affärsverksamhet. Bestämmelsen grundar sig på artikel 4.1 65 som ändrats genom ändringsdirektivet.
I 34 punkten i momentet görs en teknisk ändring som gäller ett skiljetecken.
3 kap. Organisering av verksamheten på en reglerad marknad
26 §. Kontroller av positionshantering inom råvaruderivat. I 1 mom. görs enligt förslaget en ändring för att paragrafens ordalydelse ska motsvara det tillägg som gjorts i artikel 57.8 b om råvaruderivat som baseras på samma underliggande råvara och har samma egenskaper på andra handelsplatser. Tillägget ska också innehålla ekonomiskt likvärdiga OTC-kontrakt.
7 kap. Transparenskrav för handel med finansiella instrument
5 §. Utförande av transaktioner på en handelsplats. Paragrafen ska upphävas med stöd av artikel 27.3 i ändringsdirektivet. Efter upphävandet är det inte längre obligatoriskt för handelsplatser, systematiska internhandlare eller platser där transaktionen utförs att offentliggöra data om kvaliteten på utförandet av transaktioner på den handelsplatsen. Som följd av ändringen behöver den så kallade RTS 27 inte längre tillämpas.
6 §. Rapportering av råvaruderivat och utsläppsrätter. I 2 mom. föreslås ett tillägg i enlighet med andra stycket i artikel 58.1 i ändringsdirektivet enligt vilket de uppgifter som avses i momentet inte behöver offentliggöras eller lämnas i fråga om värdepapperiserade råvaruderivat.
I 5 mom, föreslås också en ändring som motsvarar artikel 58.2 iändringsdirektivet. Enligt ändringen ska tillhandahållare av investeringstjänster som handlar med råvaruderivat, utsläppsrätter eller derivat av dessa utanför en handelsplats minst dagligen ge den behöriga myndigheten för den handelsplats där råvaruderivaten, utsläppsrätterna eller derivaten av dessa handlas, eller om en behörig central myndighet saknas, den behöriga myndigheten för den handelsplatsen en fullständig rapport om sina positioner som inbegriper ekonomiskt likvärdiga OTC-kontraktpositioner och vid behov om sina positioner i råvaruderivat, utsläppsrätter och derivat av dessa, liksom om positioner som innehas av deras kunder och de kundernas kunder till dess slutkunden har nåtts.
10 kap. Tillsyn, tystnadsplikt och särskilda befogenheter
3 §. Särskilda befogenheter gällande råvaruderivat. Ordalydelsen i 1 och 2 mom. ändras så, att de i fortsättningen gäller endast jordbruksråvaruderivat samt kritiska eller signifikanta råvaruderivat jämfört med den gamla ordalydelsen som omfattar olika råvaruderivat. I 1 mom. görs dessutom en teknisk precisering där Finansinspektionens behörighet som behörig myndighet i Finland klargörs. Enligt den nya ordalydelsen är det klart att Finansinspektionens befogenheter vid uppställandet av gränsvärden som naturligt är endast sträcker sig till sådana handelsplatser där Finansinspektionen är behörig myndighet.
Dessutom stryks i 2 mom. hänvisningen till kommissionens delegerade förordning (EU) 2017/591, för den ersätts med nya tekniska tillsynsstandarder som Esma levererar det första utkastet till senast den 28 november 2021. På grund av att de tekniska standarderna inte är färdiga kan det inte göras någon exakt hänvisning i bestämmelsens ordalydelse till en ny bestämmelse på lägre nivå. Ändringarna grundar sig på artikel 57.1 och 57.4 i ändringsdirektivet.
Paragrafens 3 mom. ska ersättas med ett nytt moment enligt andra stycket i artikel 57.1 i ändringsdirektivet. Enligt ändringen utvidgas undantagen om positionslimiter. Punkt 1 i momentet motsvarar till formuleringen det gällande 3 mom. enligt vilket regleringen om positionslimiter inte ska tillämpas på sådana positioner som avses i 2 mom. som innehas av icke-finansiella enheter som avses i de nämnda tekniska tillsynsstandarderna eller på positioner som innehas för sådana enheters räkning och som reducerar de risker som står i direkt samband med denna icke-finansiella enhets kommersiella verksamhet (1 punkten). Med icke-finansiell enhet avses en enhet som definieras i artikel 2 i kommissionens delegerade förordning (EU) 2017/591.
Dessutom tillämpas undantaget om positionslimiter i fortsättningen på positioner som innehas av, eller för, en finansiell enhet som ingår i en huvudsakligen kommersiell koncern och agerar för en icke-finansiell enhets räkning vilken ingår i den huvudsakligen kommersiella koncernen, om dessa positioner på ett objektivt mätbart sätt minskar risker som står i direkt samband med denna icke-finansiella enhets kommersiella verksamhet (2 punkten). Med huvudsakligen kommersiell koncern avses en koncern som definieras i 1 kap. 2 § 1 mom. 4 punkten i lagen om investeringstjänster. Definitionen i fråga grundar sig på den nya definition som lagt till artikel 4.1 som ett nytt led 65.
För det tredje kan undantaget utnyttjas på sådana positioner som innehas av en finansiell enhet och en icke-finansiell motpart som fastställs. nämnda tekniska tillsynsstandarderna, som på ett objektivt mätbart sätt är en följd av transaktioner som har genomförts för att uppfylla skyldigheter som gäller tillhandahållande av likviditet för en handelsplats (3 punkten).
Slutligen behöver poster inte tillämpas på värdepapperiserade råvaruderivat som avses i 1 kap. 2 § i värdepappersmarknadslagen som har koppling till råvaror eller underliggande tillgångar hos ett finansiellt instrument som avses i 1 kap. 14 § 1 mom. 9 punkten i lagen om investeringstjänster (4 punkten).
I lagen om Finansinspektionen innehåller 37 d § en bestämmelse om kontroll av positionshantering inom råvaruderivat som avses i 10 kap. 3 § i lagen om handel med finansiella instrument.