2.2
Alternativ för genomförandet och de viktigaste förslagen
Elektroniska cigaretter kan ses som substitut för traditionella tobaksprodukter, som ska beskattas på samma grunder. Elektroniska cigaretter skiljer sig dock från traditionella tobaksprodukter till sammansättning, användningssätt och skadliga verkningar, och därför kan man till exempel inte rakt av kopiera skattemodellen och skattenivån för cigaretter på elektroniska cigaretter. När man fastställer vilka produkter som ska beskattas, skattestrukturen och skattenivån ska man också beakta administrativa och tillsynsmässiga aspekter.
Tobaksaccisen för elektroniska cigaretter riktas till vätskor som för elektroniska cigaretter. Själva elcigarettapparaterna är inte på samma sätt lämpliga som föremål för skatt, eftersom apparaterna är sinsemellan mycket olika och av olika pris. Det finns apparater både för engångsbruk och för återanvändning. Också i andra länder som beskattar elektroniska cigaretter riktas beskattningen huvudsakligen till vätskor för elektroniska cigaretter, varmed beskattningen av vätskor för elektroniska cigaretter kan jämföras med till exempel beskattningen av löstobak.
Det föreslås att accisen riktas till både nikotinhaltiga och nikotinfria vätskor för elektroniska cigaretter. Det skulle också vara möjligt att rikta accisen endast till nikotinhaltiga vätskor. Med tanke på de statsfinansiella målen för tobaksaccisen ska dock skattebasen för tobaksaccisen vara så bred som möjligt, och därför ska den omfatta också nikotinfria vätskor. Också när det gäller traditionella tobaksprodukter är till exempel nikotinfria örtcigaretter och cigarettpapper skattebelagda.
Beskattning av alla vätskor för elektroniska cigaretter motiveras också av att ur skadesynpunkt är vätskor för elektroniska cigaretter tobakssubstitut oberoende av nikotinhalten. Tobaksaccisen är inte endast en nikotinskatt, utan skatten reflekterar också annan skada som följer av rökning. Syftet med accisen är att stöda tobakslagens mål att särskilt förebygga det att barn och unga börjar röka. Rökning av nikotinfria vätskor kan fungera som en inkörsport till användning av antingen nikotinhaltiga elektroniska cigaretter eller traditionella tobaksprodukter. Dessutom kan också nikotinfria vätskor orsaka konkreta hälsorisker. Trots att en del nikotinfria vätskor allmänt används för andra syften, bland annat i kosmetika, finns det ingen systematisk information om deras verkningar vid bruk i elektroniska cigaretter dvs. förångade och inandade.
Med tanke på skattetillsynen är både det att nikotinfria vätskor lämnas utanför tobaksaccisen, och det att de omfattas av tobaksaccisen, problematiskt. Gränsdragningen mellan huruvida en produkt är skattebelagd eller skattefri görs antingen på basis av kontroll av vätskans nikotinhalt eller en bedömning av användningsändamålet för en nikotinfri vätska beroende på om nikotinfria vätskor omfattas av skatten.
Om alla vätskor för elektroniska cigaretter hör till skattebasen oberoende av nikotinhalten, behöver man inte av skatteorsaker övervaka vätskornas nikotinhalt. I fråga om nikotinfria vätskor ska det dock bedömas om en produkt är avsedd för användning i elektroniska cigaretter. Såsom det nämns ovan kan man i elektroniska cigaretter använda också sådana nikotinfria vätskor som säljs för andra ändamål. Då blir ett problem med tanke på tillsynen det hur man definierar när det är fråga om en vätska för elektroniska cigaretter. I praktiken är det omöjligt att definiera saken fullständigt, om produkten inte klart marknadsförs för användning i elektroniska cigaretter. Problemet gäller också resandeinförsel och distansförsäljning.
Om endast nikotinhaltiga vätskor omfattas av accisen, medför övervakning av vätskornas nikotininnehåll administrativa kostnader eftersom nikotinhalten måste undersökas genom laboratorieprov i samband med tillsyn och kontroller. Det bör dock beaktas att Tullen ska inom ramen för tobakslagen utöva tillsyn över vätskors nikotinhalt, eftersom distansförsäljning av nikotinhaltiga vätskor är förbjuden. När det gäller detaljhandel stöder delvis produkttillsynen enligt tobakslagen och tillståndsplikten för försäljning av nikotinhaltiga vätskor tillsynen.
Om också nikotinfria vätskor omfattas av accisen, kan ibruktagandet av accisen öka distanshandel och resandeinförsel av nikotinfria vätskor något mera jämfört med nikotinhaltiga vätskor. Resandeinförsel och distansförsäljning av nikotinfria vätskor är tillåten, och också nikotinfria vätskor som innehåller smakämnen får fritt föras in i landet för eget bruk. Vid resandeinförsel får dessa skattefritt föras in i landet obegränsat för eget bruk från områden inom EU. Man har inte begränsat mängden nikotinfria vätskor som hämtas som resandeinförsel från områden utanför EU, utan mervärdesskattefri import begränsas av värdegränserna på 430 och 300 euro.
Ur administrativ och tillsynsmässig synvinkel är alltså både det att nikotinfria vätskor för elektroniska cigaretter omfattas av accisen och det att de inte omfattas av accisen problematiskt av ovan nämnda orsaker. Dock när man beaktar att det med tanke på statsfinanserna och hälsoaspekter är motiverat att nikotinfria vätskor omfattas av tobaksaccisen, och att ingetdera alternativet är klart bättre än det andra när det kommer till tillsynen, föreslås det i denna proposition att nikotinfria vätskor omfattas av accisen.
I tobaksaccislagen definieras de vätskor för elektroniska cigaretter som är skattebelagda genom en hänvisning till tobakslagens definitioner av nikotinvätska och nikotinfri vätska för förångning. Utanför tillämpningsområdet för accisen stannar i enlighet med tobakslagens definition av nikotinvätskor de vätskor som omfattas av läkemedelslagen. Detta betyder att om en nikotinvätska beviljas försäljningstillstånd enligt läkemedelslagen till exempel som nikotinersättningsprodukt, tas för produkten inte ut tobaksaccis.
Det är ändamålsenligt att fastställa accisen som skatt per enhet per en milliliter. Beroende på produktgrupp tas tobaksaccis för närvarande ut antingen som en kombination av skatt per enhet och värderelaterad skatt på basis av detaljhandelspriset, eller endast som värderelaterad skatt på basis av detaljhandelspriset. I fråga om elektroniska cigaretter är en värderelaterad skattemodell inte användbar, eftersom vätskor för elektroniska cigaretter säljs i mycket olika försäljningsförpackningar. Detaljhandelspriset varierar beroende på om det är fråga om till exempel en produkt för engångsbruk eller en produkt som innehåller en påfyllningsbar tank, varmed en större andel av priset består av priset för vätskan.
På grund av administrativa orsaker och tillsynsaspekter är det inte heller i fråga om nikotinhaltiga vätskor ändamålsenligt att gradera accisen enligt vätskans nikotinhalt. Vid skattetillsyn är det märkbart mera arbetsdrygt att definiera den exakta nikotinhalten i en vätska än att enbart utreda om vätskan innehåller nikotin eller om nikotinhalten överskrider en viss gräns. Nikotinhalten inverkar inte heller på accisnivån vid beskattningen av andra tobaksprodukter. Det bör dock beaktas att en enhetlig skattenivå som är oberoende av nikotinhalten kan uppmuntra till försäljning av vätskor med högre nikotinhalt.
Det föreslås att accisbeloppet för vätskor för elektroniska cigaretter är 0,30 euro per milliliter vätska från och med den 1 januari 2017. Vid fastställandet av accisnivån har man beaktat de inhemska och utländska prisuppgifter som finns att tillgå, samt skattenivån på vätskor för elektroniska cigaretter i andra EU-medlemsstater. Accisnivån kunde också vara högre än vad som här föreslås, till exempel 0,40 euro per milliliter vätska. I denna proposition föreslås dock en lägre accisnivå i enlighet med försiktighetsprincipen, eftersom marknadsläget ändras avsevärt till följd av ikraftträdandet av den nya tobakslagen, och det endast finns uppskattningar om priser för vätskor för elektroniska cigaretter och om konsumtionen av dem. Accisbeloppet kan senare justeras, när mera omfattande information om marknaden för vätskor för elektroniska cigaretter finns att tillgå. Av samma orsak föreslås ingen höjning av tobaksaccisen för vätskor för elektroniska cigaretter från och med ingången av juli 2017, fastän accisen för andra tobaksprodukter då höjs i enlighet med lagen om ändring av bilagan till lagen om tobaksaccis (1497/2015).
Vid fastställandet av accisnivån har man eftersträvat att de prisändringar som följer av att accisen tas i bruk inte i betydande utsträckning leder till att konsumtionen styrs bort från den skattepliktiga försäljningen. En alltför hög accisnivå kan leda till att konsumtionen inriktas till resandeinförsel, distansförsäljning, olaglig handel eller egen tillverkning av vätskor. Utöver de statsfinansiella aspekterna har detta betydelse också därför att de vätskor som säljs på den inhemska marknaden omfattats av tillsynen, varmed man kan övervaka deras konsistens, marknadsföringen av dem och inköpsåldern.
Dessutom ska det vid fastställandet av accisnivån beaktas att vätskor för elektroniska cigaretter först håller på att komma göra inträde på marknaden och att det tillsvidare saknas uppgifter om distributionskanaler, användningsmängder och användningssätt eller priser. En alltför hög accisnivå kan ha okontrollerbara följder för marknaden. När distributionskanalerna och distributionssätten för vätskor för elektroniska cigaretter etablerats, är en kontrollerad höjning av accisen vid behov möjlig.
Om man önskar ställa accisen för elektroniska cigaretter beräkningsmässigt på samma nivå som för vanliga cigaretter, borde det beräknas hur många cigaretter en milliliter vätska för elektroniska cigaretter motsvarar. Såsom det nämnts ovan skiljer sig dock elektroniska cigaretter från cigaretter i fråga om konsistens, användningssätt och skadliga verkningar, så det är svårt att hitta en meningsfull jämförelseprincip.
Som jämförelseobjekt för fastställandet av skattenivån kunde användas produkternas nikotinhalt. Med den föreslagna accisnivån blir accisnivån i relation till nikotinhalten för elektroniska cigaretter vanligen lägre än accisnivån i relation till nikotinhalten för traditionella cigaretter. Detta kan dock anses vara motiverat eftersom nivån på tobaksaccisen avspeglar också annan skadlighet än produktens nikotinhalt. Dessutom motsvarar produktens nikotinhalt inte nödvändigtvis det hur mycket nikotin som slutligen absorberas i kroppen på grund av produkternas olika sammansättning och användningssätt.
I en del länder har man använt den tid som produkten används eller användningsmängderna i medeltal som jämförelseobjekt. Denna metod är problematisk på grund av avsaknaden av tillförlitlig statistik. Användningen av olika produkter är också olika till sin natur, varför en jämförelse inte skulle beskriva den risk för hälsan eller annan skada som produkterna orsakar.
Dessutom borde det fastställas huruvida skattenivån för elektroniska cigaretter ska jämföras med fabrikstillverkade cigaretter eller egenrullade cigaretter. Tobaksprodukter skiljer sig från varandra i fråga om hur långt användningsklara produkter det är fråga om, och därför finns det redan nu inom tobaksbeskattningen olika accisnivåer för olika tobaksprodukter. Till exempel är accisbeloppet i euro för egenrullade cigaretter ungefär hälften av accisnivån för fabrikstillverkade cigaretter.
Tobaksaccislagen ändras vidare så att regleringen om att kontrolletiketter i vissa situationer ska fästas på tobaksprodukter slopas som onödig.