2.1
Lagstiftning och praxis
2.1.1
Rätt att bevilja undantag
Bestämmelser om rätten att bevilja undantag och om delningen av den mellan kommunen och närings-, trafik- och miljöcentralen finns i 171 § i markanvändnings- och bygglagen. Utgångspunkten är att kommunen har rätt att bevilja undantag. I vissa situationer får kommunen dock inte bevilja undantag, utan det är närings-, trafik- och miljöcentralen som har rätt att bevilja undantag.
Enligt 1 mom. kan kommunen av särskilda skäl bevilja undantag från bestämmelser, förbud och andra begränsningar som gäller byggande eller andra åtgärder och som har utfärdats i markanvändnings- och bygglagen eller med stöd av den. Undantag är således möjliga utöver från bestämmelserna i markanvändnings- och bygglagen även från t.ex. bestämmelserna i markanvändnings- och byggförordningen (895/1999) och i Finlands byggbestämmelsesamling samt från föreskrifterna i byggnadsordningen och från planer och bestämmelserna i dem.
Enligt 6 mom. kan undantag dock inte beviljas från bestämmelserna om tillstånd för miljöåtgärder och inte heller från de särskilda förutsättningarna enligt 137 § i markanvändnings- och bygglagen för bygglov på områden i behov av planering. Undantag kan inte heller beviljas i fråga om kraven på förfarandet samt behörighetsvillkoren för projekterare och arbetsledare, eftersom undantag enligt 1 mom. riktas uttryckligen till byggande eller begränsningar som gäller andra åtgärder.
Det måste alltid finnas ett särskilt skäl för beviljande av undantag. Särskilda skäl anges inte i lagen, utan det ska från fall till fall övervägas om det finns särskilda skäl. I 172 § i markanvändnings- och bygglagen finns det dessutom särskilda bestämmelser om de rättsliga förutsättningarna för undantag. Utöver en juridisk prövning görs det i anslutning till undantagsbeslut dessutom alltid en ändamålsenlighetsprövning, som dock begränsas av de allmänna förvaltningsrättsliga principerna, såsom principen om ändamålsbundenhet, likställighetsprincipen, objektivitetsprincipen och proportionalitetsprincipen.
Bestämmelser om vilken kommunal myndighet som har rätt att bevilja undantag finns inte i markanvändnings- och bygglagen, utan det kan inom kommunen fritt bestämmas om rätten att bevilja undantag med stöd av kommunens egna instruktioner. Den myndighet som beviljar undantag kan vara en kommunal nämnd, kommunstyrelsen eller t.o.m. fullmäktige. Genom en instruktion kan rätten att bevilja undantag delegeras även till en kommunal tjänsteinnehavare, som i detta fall ofta är byggnadsinspektören.
I 171 § 2 mom. föreskrivs om situationer där kommunen inte får bevilja undantag. I dessa situationer är det enligt 3 mom. närings-, trafik- och miljöcentralen som har rätt att bevilja undantag.
Kommunen får inte bevilja undantag när det är fråga om uppförande av en ny byggnad på ett strandområde där en plan enligt 72 § 1 mom. i markanvändnings- och bygglagen inte är i kraft, om det inte är fråga om utbyggnad eller ersättande av ett befintligt bostadshus. Tillägget utbyggnad eller ersättande av ett befintligt bostadshus togs in i paragrafen genom lagändring 134/2011, som trädde i kraft den 1 april 2011. Syftet med ändringen var att öka antalet ärenden som hör till kommunens behörighet och att göra delningen av behörighet mellan myndigheterna tydligare. Uppskattningsvis cirka 60 procent av de undantagsärenden som gäller strandbyggande och som närings-, trafik- och miljöcentralerna skulle avgöra överfördes genom ändringen till kommunerna för avgörande.
Kommunen har inte heller rätt att bevilja undantag när det är fråga om avvikelser, om de inte är ringa, från den totala byggrätt som i detaljplanen anvisats för en tomt eller byggplats eller anvisande av byggrätt, om den inte är ringa, för ett område för vilket byggrätt inte har anvisats i detaljplanen.
I det första fallet är det uttryckligen fråga om den totala byggrätten för en tomt eller byggplats. Om t.ex. en tomt har anvisats byggrätt för två olika byggområden och man vill föra över byggrätten från det ena byggområdet till det andra, avgörs undantaget av kommunen. Också i det fallet att man på samma tomt överskrider den andel byggande som är tillåten för ett visst ändamål, men inte överskrider tomtens totala byggrätt, hör undantaget till kommunens behörighet. Närings-, trafik- och miljöcentralen har rätt att bevilja undantag endast när den totala byggrätten för tomten eller byggplatsen överskrids.
I det andra fallet är det fråga om anvisande av byggrätt för ett område för vilket det i detaljplanen inte över huvud taget har anvisats någon byggrätt. Om det för området anvisas byggrätt, om den inte är ringa, har närings-, trafik- och miljöcentralen rätt att bevilja undantag, i övriga fall avgörs undantaget av kommunen. Det är fråga om en situation som avses i bestämmelsen t.ex. när det anvisas byggrätt för ett område som i detaljplanen avsatts till park eller någon annan form av rekreationsområde.
Kommunen har inte heller i fortsättningen rätt att bevilja undantag när det är fråga om avvikelse från en planbestämmelse som gäller skydd av en byggnad, eller om avvikelse från ett sådant byggförbud enligt 53 § 3 mom. i markanvändnings- och bygglagen som beror på att en detaljplan har godkänts.
När det gäller byggnadsskyddet har närings-, trafik- och miljöcentralens rätt att bevilja undantag motiverats med att det vanligen är fråga om kommunöverskridande skyddsintressen, och kommunerna har därför inte getts beslutanderätt.
Enligt 53 § 3 mom. i markanvändnings- och bygglagen gäller byggförbud på ett område för vilket en detaljplan eller en ändring av detaljplanen har godkänts. Byggförbud gäller till dess att beslutet om godkännande av planen har vunnit laga kraft. Kommunen kan inte bevilja undantag i fråga om byggförbud som beror på godkännande av en detaljplan, utan det är i detta fall närings-, trafik- och miljöcentralen som har rätt att bevilja undantag. På ett sådant område är innehållet i det kommunala beslutet känt, men planens innehåll kan fortfarande vara tvistigt till följd av i synnerhet ändringssökande.
I praktiken kan det i ett byggprojekt ingå också flera avvikelser, av vilka en del kan höra till kommunens och en del till närings-, trafik- och miljöcentralens behörighet. För att göra förfarandena enklare togs det i 3 mom. genom lagändring 476/2004 in en bestämmelse enligt vilken närings-, trafik- och miljöcentralen i ett sådant fall kan avgöra ärendet i dess helhet om avgörandet överensstämmer med kommunens ståndpunkt.
Genom lagändring 1129/2008 fogades till paragrafen ett nytt 4 mom. enligt vilket undantag som avser ett större område än en byggplats kan beviljas en kommun (områdesvist undantag), när det är fråga om att ändra utrymmen i ett befintligt bostadshus på ett detaljplaneområde så att de tas i bruk för boende eller för något annat ändamål som inte medför miljöstörningar. Bestämmelsen möjliggör att en kommun beviljas undantag som gäller t.ex. en hel stadsdel. I praktiken blir områdesvist undantag aktuellt främst i de stora städernas centrum där det är nödvändigt och möjligt att t.ex. vindsutrymmen ändras så att de tas i bruk för boende. Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland har beviljat Helsingfors områdesvist undantagstillstånd för vindsbyggande 2008 och 2014.
För att göra planläggningen och tillståndssystemen smidigare fogades till paragrafen genom lagändring 1129/2008 även ett nytt 5 mom. enligt vilket rätten att bevilja undantag med avvikelse från 2 och 3 mom. tillkommer kommunen på området för en generalplan för huvudstadsregionen med rättsverkningar. En gemensam generalplan för huvudstadsregionen har dock ännu inte utarbetats, vilket innebär att kommunerna till denna del inte har kunnat utnyttja sin rätt att bevilja undantag.
2.1.2
Förutsättningarna för undantag
Enligt 171 § i markanvändnings- och bygglagen ska det alltid finnas särskilda skäl för att bevilja undantag. Utöver detta föreskrivs det om de rättsliga förutsättningarna för undantag i 172 § i markanvändnings- och bygglagen.
Enligt 172 § 1 mom. 1 punkten får ett undantag inte medföra olägenheter med tanke på planläggningen, genomförandet av planen eller annan reglering av områdesanvändningen. Vid bedömningen av om undantag medför olägenhet för planläggningen, genomförandet av planen eller annan reglering av områdesanvändningen bedöms ärendet indirekt också via de krav på innehållet i planerna som anges i markanvändnings- och bygglagen.
När undantag söks för uppförande av en byggnad på ett strandområde som avses i 72 § i markanvändnings- och bygglagen och där en plan enligt paragrafen inte är i kraft, inverkar även de särskilda krav på innehållet i en general- och detaljplan som gäller fritidsbebyggelse på strandområden enligt 73 § i markanvändnings- och bygglagen på prövningen av undantaget. Enligt 73 § i markanvändnings- och bygglagen ska det när en plan utarbetas ses till att det planerade byggandet och annan markanvändning lämpar sig för strandlandskapet och omgivningen i övrigt, naturvård, landskapsvärden, rekreationsbehov, vattenvård och vatten och avlopp samt vattnens, terrängens och naturens särdrag beaktas även i övrigt, samt att det kvarstår ett tillräckligt stort sammanhängande obebyggt område på strandområdena.
I synnerhet vid prövningen av undantag som gäller strandbyggande har det krav på likabehandling av markägare som baserar sig på 6 § i grundlagen lyfts fram i rättspraxis. Undantagsbeslut får inte utan grund hindra andra markägare som befinner sig i en liknande situation från att utnyttja motsvarande möjligheter till byggande. För att säkerställa att markägare behandlas lika har man i rättspraxis tillämpat den s.k. stamfastighetsprincipen samt beräkning av modifierad strandlinje.
Enligt 172 § 1 mom. 2 och 3 mom. får ett undantag inte heller försvåra möjligheterna att uppnå målen för naturvården och för skyddet av den byggda miljön.
Målen med naturvården har vanligen samband med områden som ingår i ett naturskyddsprogram enligt naturvårdslagen (1096/1996), platser där hotade arter förekommer, skyddet av naturtyper samt områden som hör till nätverket Natura 2000, för vilka också naturvårdslagen innehåller ett eget tillståndssystem.
I fråga om målen för skyddet av den byggda miljön är det vanligen fråga om byggnadsskydd som kan basera sig på en plan eller på ett skyddsbeslut som utfärdats med stöd av lag. Bestämmelsen kan även omfatta ett objekt för vilket ett slutligt beslut om skydd ännu inte har fattats.
Enligt 2 mom. får undantag inte beviljas, om det leder till byggande med betydande konsekvenser eller annars har avsevärda skadliga miljökonsekvenser eller andra avsevärda och skadliga konsekvenser. I bestämmelsen är det fråga om ett slags absolut hinder för beviljande av undantag. Byggande med betydande konsekvenser avser byggande som totalt avviker från sin miljö, vilket kan vara t.ex. ett flervåningshus i ett småhusområde eller en stor lagerbyggnad i ett bostadsområde. De andra miljökonsekvenserna eller de andra konsekvenserna som undantag kan medföra kan vara av många slag. Till exempel uppförandet av en stor detaljhandelsenhet ska anses ha sådana konsekvenser. Andra miljökonsekvenser kan gälla t.ex. trafik, buller, miljöutsläpp och andra miljöolägenheter.
Enligt 3 mom. betraktas som byggande med betydande konsekvenser inte byggande av vindkraftverk på ett område som i detaljplanen angivits som industri- eller hamnområde och som redan är bebyggt. När undantag beviljas i sådana fall tillämpas inte 171 § 2 mom. 2 punkten eller 3 mom. i markanvändnings- och bygglagen.
Enligt 4 mom. är en förutsättning för ett i 171 § 4 mom. i markanvändnings- och bygglagen avsett områdesvist undantag dessutom att undantaget främjar användningen, utvecklingen och underhållet av befintliga byggnader.
2.1.3
Förfarandet vid undantag
Bestämmelser om förfarandet vid undantag finns i 173 § i markanvändnings- och bygglagen.
Enligt 1 mom. ska grannarna och andra vars boende, arbete eller övriga förhållanden kan påverkas betydligt av projektet beredas tillfälle att göra en skriftlig anmärkning innan ett ärende som gäller undantag avgörs. Grannarna och övriga ovan nämnda intressegrupper ska även genom kommunens försorg och på sökandens bekostnad underrättas om ansökan.
Myndigheternas hörande är i frågor som gäller undantag delvis beroende av prövning och delvis obligatoriskt.
Enligt 2 mom. ska vid behov utlåtande av närings-, trafik- och miljöcentralen, en annan statlig myndighet eller förbundet på landskapsnivå inhämtas, om undantaget i avsevärd mån gäller deras verksamhetsområde. Utlåtande ska inhämtas även av grannkommunen, om undantaget inverkar avsevärt på grannkommunens markanvändning. Enligt 4 mom. ska närings-, trafik- och miljöcentralen, en annan statlig myndighet eller förbundet på landskapsnivå och grannkommunen ge sitt utlåtande inom två månader.
Enligt 3 mom. ska utlåtande av närings-, trafik- och miljöcentralen alltid inhämtas när undantaget gäller ett område som berörs av särskilda riksomfattande mål för områdesanvändningen, ett med tanke på naturvården betydande område, ett med tanke på byggnadsskyddet betydande objekt eller område, eller ett område som i landskapsplanen har reserverats som rekreations- eller skyddsområde.
Ett område är betydande med tanke på naturvården när det hör till ett riksomfattande skyddsprogram eller när det är fråga om områden med naturtyper som är skyddade enligt naturvårdslagen, platser där arter som särskilt ska skyddas förekommer eller landskapsvårdsområden. Det är fråga om ett med tanke på byggnadsskyddet betydande objekt eller område när undantaget gäller en byggnad som är skyddad i en plan eller med stöd av lag eller en byggnad som vid nationell inventering klassificerats som värdefull.
I 5 mom. föreskrivs dessutom att närings-, trafik- och miljöcentralen innan ett undantag avgörs ska inhämta utlåtande av kommunen i fråga.
Enligt 85 § i markanvändnings- och byggförordningen (895/1999) ska ansökningar om undantag ges in till kommunen. Om undantaget ska behandlas av närings-, trafik- och miljöcentralen, ska kommunen sända ansökan dit tillsammans med sitt eget utlåtande.
Bestämmelser om undantagsbeslut och meddelande om det finns i 174 § i markanvändnings- och bygglagen. Enligt 1 mom. kan i beslutet tas in nödvändiga bestämmelser och villkor. Dessutom ska i beslutet enligt 2 mom. anges den tid under vilken ett bygglov som motsvarar undantagsbeslutet ska sökas. Tiden får vara högst två år. Tidsfristen i fråga om ett områdesvist undantag får dock vara högst fem år.
Enligt 3 mom. ska beslutet eller en kopia av det tillställas sökanden, dem som har gjort en anmärkning samt dem som särskilt har begärt det. Enligt 4 mom. ska kommunen delge närings-, trafik- och miljöcentralen ett undantagsbeslut. I 88 § i markanvändnings- och byggförordningen preciseras det ytterligare att kommunen utan dröjsmål ska delge närings-, trafik- och miljöcentralen ett undantagsbeslut sedan beslutet fattats.
2.1.4
Mindre undantag
Bestämmelser om mindre undantag i samband med bygglov finns i 175 § i markanvändnings- och bygglagen. Kommunens byggnadstillsynsmyndighet kan under de förutsättningar och begränsningar som anges i 171 och 172 § i markanvändnings- och bygglagen bevilja bygglov när det är fråga om mindre undantag från bestämmelser, förbud eller andra begränsningar som gäller byggande. Förutsättningen för ett mindre undantag som gäller en byggnads tekniska och motsvarande egenskaper är dessutom att undantaget inte innebär att centrala krav som ställs på byggandet åsidosätts.
2.1.5
Antalet undantagsbeslut samt hur besvär som gäller dem har behandlats i förvaltningsdomstolarna
I kommunerna har det från ikraftträdandet av markanvändnings- och bygglagen den 1 januari 2000 fram till utgången av 2014 behandlats cirka 40 500 sådana undantagsärenden som avses i 171 § i markanvändnings- och bygglagen och som gäller byggplatser. Av dessa har cirka 5 procent avslagits. År 2014 godkändes 2 578 och avslogs 95 undantagsbeslut i kommunerna. Det årliga antalet undantagsbeslut som kommunerna fattar följer konjunkturerna, och antalet har inte minskat under den tid markanvändnings- och bygglagen varit i kraft. Kommunernas undantagsbeslut gäller i regel befintliga byggplatser och ändringar som sker på dem.
Vid de statliga myndigheterna har det under motsvarande tidsperiod behandlats cirka 38 000 sådana undantagsärenden som avses i 171 § i markanvändnings- och bygglagen och som gäller byggplatser, och cirka 80 procent av dem har godkänts. Av undantagsärendena utgörs den överlägset största delen av undantagsbeslut som gäller strandbyggande.
Antalet undantagsbeslut som fattas av de statliga myndigheterna har minskat under hela den tid som markanvändnings- och bygglagen varit i kraft. År 2001 avgjordes nästan 4 000 undantagsärenden vid de regionala miljöcentralerna och 2014 fattades endast 935 motsvarande beslut vid närings-, trafik- och miljöcentralerna. År 2009 fattades nästan 2 000 undantagsbeslut om strandbyggande vid de regionala miljöcentralerna och 2014 fattades endast 767 motsvarande beslut vid närings-, trafik- och miljöcentralerna.
Orsakerna till att antalet undantagsbeslut av de statliga myndigheterna minskat är tämligen uppenbara. Under den tid som markanvändnings- och bygglagen varit i kraft har generalplaneringen av stränder med stöd av generalplaner som berättigar till strandbyggande framskridit betydligt och rätten att bevilja undantag har i större utsträckning överförts till kommunerna.
Åren 2008–2010 avslogs 43 procent och godkändes 44 procent av besvären som gällde kommunernas undantagsbeslut. Av besvären som gällde godkända undantagsbeslut godkändes 65 procent.
Av de besvär som anfördes över närings-, trafik- och miljöcentralernas undantagsbeslut avslogs 87 procent och godkändes 9 procent under motsvarande tidsperiod. I förvaltningsdomstolarna ändras kommunernas undantagsbeslut således betydligt mer sällan än närings-, trafik- och miljöcentralernas beslut.
I fråga om felaktigheter i förfarandet var en av de vanligaste orsakerna till att undantagsbeslut upphävdes att befogenheter överskreds. Särskilt kommunernas undantagsbeslut upphävdes på grund av att befogenheter överskreds. Den vanligaste innehållsmässiga orsaken till att godkända undantagsbeslut upphävdes var att undantaget medför olägenhet för planläggningen eller genomförandet av planer.
2.1.6
Lagen om försök med förenklade bygg- och planbestämmelser
Syftet med lagen om försök med förenklade bygg- och planbestämmelser (försökslagen, 1257/2010) är att samla erfarenhet av hur bostadsbyggandet framför allt i tillväxtcentrum kan främjas och bostadsproduktionens kostnadseffektivitet ökas genom att bygg- och planbestämmelser och tillståndsförfaranden förenklas. Försökslagen skulle ursprungligen vara i kraft fram till den 1 januari 2014. Giltighetstiden förlängdes med fem år fram till utgången av 2018 genom lagändring 990/2013. Lagens regionala tillämpningsområde för försök med överföring av rätten att bevilja undantag utvidgades samtidigt till de tio kommuner som har störst invånarantal.
I 3 § i försökslagen föreskrivs det om överföring av rätten att bevilja undantag, och enligt den paragrafen beviljas i de fall som avses i 171 § 2 mom. 2–4 punkten och 3 mom. i markanvändnings- och bygglagen undantag i Helsingfors, Esbo, Tammerfors, Vanda, Uleåborg, Åbo, Jyväskylä, Kuopio, Lahtis och Kouvola av kommunen. I de nämnda kommunerna är närings-, trafik- och miljöcentralen behörig att bevilja undantag endast i de fall som avses i 171 § 2 mom. 1 punkten i markanvändnings- och bygglagen, dvs. när det är fråga om uppförande av en ny byggnad på ett strandområde där en plan enligt 72 § 1 mom. inte är i kraft, om det inte är fråga om utbyggnad eller ersättande av ett befintligt bostadshus. I alla andra fall är det kommunen som har rätt att bevilja undantag.
2.2
Bedömning av nuläget
Närings-, trafik- och miljöcentralerna behandlar fortfarande cirka tusen undantagsärenden per år, vilket inte kan anses vara ändamålsenligt i nuläget, i och med att man strävar efter att minska närings-, trafik- och miljöcentralernas uppgifter och inrikta deras verksamhet på de viktigaste frågorna som gäller områdesanvändningen. Vid helhetsbedömningen av markanvändnings- och bygglagen ansågs det motiverat att rätten att bevilja undantag överförs från närings-, trafik- och miljöcentralerna till kommunerna som en del av strävan efter att förbättra effektiviteten i närings-, trafik- och miljöcentralernas styrning och tillsyn, och i större grad inrikta verksamheten på planeringen av kommunernas strategiska områdesanvändning, generalplaneringen och främjandet av en hållbar samhällsstruktur.
Delningen av rätten att bevilja undantag mellan kommunen och närings-, trafik- och miljöcentralen bromsar även upp tillståndsprocessen och orsakar överlappande arbete. Också i de fall där närings-, trafik- och näringscentralen har rätt att bevilja undantag tar kommunen emot ansökan om undantag samt sätter sig in i ärendet med tanke på sitt utlåtande. Således fördelas behandlingen av ansökan på två myndigheter, vilket bromsar upp hela tillståndsprocessen. Delningen av rätten att bevilja undantag mellan kommunen och närings-, trafik- och miljöcentralen har under den tid markanvändnings- och bygglagen varit i kraft även orsakat tolkningsproblem. Att befogenheter överskrids är en av de vanligaste orsakerna till att kommunernas beslut upphävs i förvaltningsdomstolarna.
Enligt de uppgifter som fåtts från närings-, trafik- och miljöcentralerna och kommunerna har erfarenheterna av försökslagen varit positiva. Överföringen av rätten att bevilja undantag upplevs ha gjort behandlingen av undantagsärenden tydligare, i och med att behandlingen av en ansökan inte delas på två olika myndigheter. Enligt den bedömning som gjorts av de kommuner som deltagit i försöket har behandlingstiden för undantagsärenden även förkortats som en helhet. Överföringen av rätten att bevilja undantag kan alltså anses ha främjat en mer ändamålsenlig fördelning av myndigheternas resurser och gjort tillståndsprocessen snabbare och tydligare.
I helhetsbedömningen av markanvändnings- och bygglagen konstaterades det även att den ändring 134/2011 av markanvändnings- och bygglagen som möjliggjorde att rätten att bevilja undantag överfördes från närings-, trafik- och miljöcentralerna till kommunerna i fråga om de s.k. gamla platserna för strandbyggande har fungerat i huvudsak bra i praktiken.
Enligt helhetsbedömningen av markanvändnings- och bygglagen ansågs det problematiskt att förfarandet vid undantag används också i situationer där planläggning vore nödvändig, särskilt i kransområdena kring stadsregionernas tätorter och på landsbygden nära städer. Problematiskt ansågs även att en betydande del av kommunernas undantagsbeslut upphävs vid ändringssökande. Därför konstaterades det i helhetsbedömningen att möjligheten att precisera förutsättningarna för undantag bör utredas särskilt i situationer där rätten att bevilja undantag överförs från närings-, trafik- och miljöcentralerna till kommunerna.
Bestämmelserna om förutsättningarna för undantag är i nuläget flexibla, och tillämpningen av dem kräver i hög grad tillståndsmyndighetens prövning från fall till fall. Tillämpningen av bestämmelserna styrs dock av den omfattande rättspraxis som utformats under den tid markanvändnings- och bygglagen varit i kraft. Vid helhetsbedömningen av markanvändnings- och bygglagen konstaterades det dock att faran vid en mer detaljerad reglering av förutsättningarna för undantag är att beviljande av undantag blir ännu mer mekaniskt, dvs. undantag beviljas i praktiken alltid när minimiförutsättningarna enligt lagen uppfylls.