1
Lagförslag
5 §.Definitioner. Den felaktiga hänvisningen i 24 punkten till lagen om Europeiska unionens direktstöd till jordbruket (193/2013) ändras så att man i fråga om definitionen av jordbrukare hänvisar till 2 § 11 punkten i stället för till 10 punkten. Till paragrafen fogas en ny 31 punkt, där pilotprojekt definieras. Med pilotprojekt avse pilotprojekt som avses i artikel 35.2 a i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1305/2013 om stöd för landsbygdsutveckling från Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling (Ejflu) och om upphävande av rådets förordning (EG) nr 1698/2005.
8 §.Stödtagare. Paragrafens 3 mom. föreslås bli upphävt. Enligt momentet ska stödtagaren eller den person inom ett offentligrättsligt samfund som är ansvarig för genomförandet av den åtgärd som stöds vara verksam i en sådan näringsgren som hänför sig till den verksamhet som ska stödjas. Landsbygdsprogrammets syfte är bland annat att genomföra innovativa och nyskapande åtgärder på landsbygden. Bestämmelsen begränsar i onödan förutsättningarna för beviljandet av stöd. Enligt 18 § 2 mom. kan företagsstöd beviljas företag som har förutsättningar att bedriva kontinuerligt lönsam verksamhet och som har tillräcklig yrkeskunskap för den företagsverksamhet som stödet avser. Företaget ska lägga fram en utredning om denna yrkeskunskap. I fråga om stöd för utvecklingsprojekt är en förutsättning för beviljandet av stödet enligt 27 § 1 mom. att sökanden har tillräckliga ekonomiska och funktionella resurser för att genomföra åtgärden. Därmed är det onödigt att begränsa stödet till verksamhet som hänför sig till den sökandes näringsgren.
15 §.Överföring av stöd till någon annan för att användas för en åtgärd som stöds. I 3 mom. föreslås en teknisk ändring av en felaktig författningshänvisning.
18 §.Villkor som gäller mottagare av företagsstöd. Enligt 18 § 3 mom. ska den verksamhet som stöds med företagsstöd antingen ensam eller tillsammans med primärproduktion eller annan företagsverksamhet som bedrivs av sökanden ge åtminstone en företagare eller arbetstagare som verkar inom företaget huvudsaklig utkomst. Det föreslås att det krav på utkomst som anges i momentet ska bli något flexiblare.
Det föreslås att momentet ändras så att man i fråga om åtgärdens sysselsättande effekt beaktar förutom det företag som stöds även ett eller flera företag som det företag som stöds äger, såsom företagens gemensamma investeringar och samföretag. Dessutom föreslås det en större flexibilitet i momentet, så att man utöver en persons sysselsättning även beaktar flera personers arbetsperioder, om dessa sammanlagt motsvarar heltidssysselsättning för en person. Huvudsyftet med momentet är att med företagsstöd understödja verksamhet som har sysselsättande effekt. I stället för heltidssysselsättning för en person betraktas det i och med den föreslagna ändringen som tillräckligt om flera personers arbetsperioder sammanlagt motsvarar ett årsverke. Det föreslås att momentet också preciseras så att den sysselsättande effekt som förutsätts ska uppkomma senast efter det att den åtgärd som stöds har genomförts. Kravet behöver således inte uppfyllas omedelbart efter det att stödet beviljats. Den huvudsakliga utkomsten kan i sin helhet bestå också av företagsverksamhet som bedrivs av företag som är verksamma inom många branscher. Det föreslås att 5 mom. ändras så att närmare bestämmelser om kravet på utkomst och sysselsättning vid behov får utfärdas genom förordning av statsrådet.
24 §.Åtgärder som ingår i utvecklingsprojekt. I paragrafen föreslås ändringar som är nödvändiga med tanke på stödet för pilotprojekt. Enligt 1 mom. 2 punkten kan man med stöd för utvecklingsprojekt stödja åtgärder för allmänt främjande av näringsverksamheten i området. Det föreslås att ordet "allmänt" stryks. En del av stödet för utvecklingsprojekt enligt landsbygdsprogrammet beviljas i enlighet med regler om statligt stöd. I synnerhet med landsbygdsprogrammets åtgärd "M16 – Samarbete" stöder man samarbetsprojekt som främjar företagsverksamhet och näringar. I fråga om dessa projekt kan nyttan nödvändigtvis inte anses tillfalla allmänt främjande av näringsverksamheten i området på ett sådant sätt att det skulle handla om en rent allmännyttig åtgärd i enlighet med paragrafens nuvarande ordalydelse. Det är trots allt fråga om projekt som genomförs som samprojekt mellan två eller flera parter och som inte enbart gynnar ett enda företag eller läggs ut på entreprenad utan genomförs i form av genuint samarbete. Målet för samarbetsprojekten är att stödja kunskapsöverföring och uppkomsten av innovationer på landsbygden för att främja affärsverksamheten och konkurrenskraften för alla näringar. Den nuvarande ordalydelsen begränsar tillämpningen av bestämmelsen i för hög grad.
Till 1 mom. fogas en ny 7 punkt enligt vilken stöd för utvecklingsprojekt kan beviljas för investeringar som hänför sig till pilotprojekt som tjänar syftena med de åtgärder som avses i 2 och 5 punkten, i enlighet med artikel 25 i kommissionens förordning (EU) nr 651/2014 genom vilken vissa kategorier av stöd förklaras förenliga med den inre marknaden enligt artiklarna 107 och 108 i fördraget och i enlighet med artikel 31 i kommissionens förordning (EU) nr 702/2014 genom vilken vissa kategorier av stöd inom jordbruks- och skogsbrukssektorn och i landsbygdsområden förklaras förenliga med den inre marknaden enligt artiklarna 107 och 108 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt.
Det föreslås att 2 mom. ändras så att investeringar också kan omfatta pilotprojekt som avses i 1 mom. 7 punkten. Dessutom görs ordalydelsen tydligare.
Enligt 3 mom. ska inkomsterna av den åtgärd som stöds beaktas som en faktor som minskar beloppet av stöd för utvecklingsprojekt. Till momentet fogas en bestämmelse om att detta inte gäller stöd som avses i artikel 65.8 i) i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1303/2013 om fastställande av gemensamma bestämmelser för Europeiska regionala utvecklingsfonden, Europeiska socialfonden, Sammanhållningsfonden, Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling och Europeiska havs- och fiskerifonden, om fastställande av allmänna bestämmelser för Europeiska regionala utvecklingsfonden, Europeiska socialfonden, Sammanhållningsfonden och Europeiska havs- och fiskerifonden samt om upphävande av rådets förordning (EG) nr 1083/2006. Enligt detta led i förordningen ska minskningen av stödet inte gälla åtgärder vars sammanlagda stödberättigande kostnad inte överstiger 50 000 euro. Det är fråga om en lagteknisk precisering som föreslås för tydlighetens skull, och denna bestämmelse i EU-förordningen är tillämplig även utan den föreslagna hänvisningen.
25 §.Godtagbara kostnader för utvecklingsprojekt. I 1 mom. föreslås en strykning av bestämmelsen om att godtagbara kostnader för utvecklingsprojekt också kan omfatta kostnaderna för planeringen av projektet. Enligt 11 § är en förutsättning för att stöd ska beviljas att sökanden lägger fram en plan för den åtgärd som ska stödjas. Ansökan om stöd blir anhängig när villkoren i 36 § uppfylls. Därför kan kostnader för planeringen av utvecklingsprojektet inte inkluderas i godtagbara kostnader före anhängiggörandet.
26 §.Temaprojekt. Enligt förslaget stryks i 2 mom. bestämmelsen om att det krävs ett särskilt skäl för kostnader som orsakas av sammanförande av ett temaprojekt, samarbete eller utbyte av erfarenheter. Det föreslås också att bemyndigandet att utfärda närmare bestämmelser om särskilda skäl genom förordning av statsrådet stryks i 3 mom.
De erfarenheter man har fått av genomförandet av landsbygdsprogrammet visar att ändringen behövs, eftersom de så kallade samordningskostnaderna på grund av temaprojektens natur i fråga om nästan alla temaprojekt är godtagbara och välmotiverade utan särskilda skäl för att projekten ska lyckas. Hittills har det ansökts om stöd för över trettio temaprojekt, och nästan alla av dem har ett välmotiverat "särskilt" skäl för sina samordningskostnader på grund av projektets art eller omfattning (över tio åtgärder). I många av temaprojekten ingår så många som tjugo åtgärder som ofta genomförs av små och nya aktörer, och det krävs samordning för att samla och ge råd till dessa aktörer. I euro är åtgärderna ofta små, men genom dem åstadkommer man betydande hävstångseffekter och får nya aktörer att delta i utvecklingen av landsbygden. Även om kravet på ett särskilt skäl slopas ska den myndighet som beviljar stödet bedöma kostnadernas skälighet, och därmed säkerställs att samordningskostnaderna inte blir oskäligt stora.
27 §.Förutsättningar och begränsningar för beviljande av stöd för utvecklingsprojekt. Enligt 4 mom. beviljas inte stöd om stödets slutliga belopp enligt en bedömning utifrån de stödberättigande kostnaderna för den åtgärd som ska stödjas skulle bli mindre än det minimibelopp som föreskrivs genom förordning av statsrådet. Syftet med bestämmelsen är, med beaktande av den arbetsmängd som behandlingen av ansökningar om stöd förutsätter, att gallra bort sådana ansökningar som bara kan leda till ett stöd som inte är värd arbetsmängden. Enligt definitionen i 5 § 9 punkten avses med stöd bidrag som har beviljats eller beviljas av statens eller Europeiska unionens medel eller av både statens och Europeiska unionens medel. I genomförandet av landsbygdsprogrammet är de minsta projekten sådana som godkänns via Leader-grupper. Leader-grupperna förutsätts samla 20 procent av den offentliga finansieringen hos kommunerna i området.
För att bestämmelsen inte ska ställa striktare krav på ansökningar om stöd som förmedlas av Leader-grupper än på andra ansökningar om stöd för utvecklingsprojekt, föreslås det att bestämmelsen ändras så att också stöd som beviljas av kommunens medel beaktas i stödets minimibelopp.
30 §.Tiden för genomförande av åtgärder. Paragrafens 4 mom. föreslås bli ändrat så att tiden för genomförande av ett utvecklingsprojekt i dess helhet får vara högst sex år om det är fråga om stöd som avses i artikel 35.1 d och e i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1303/2013 om fastställande av gemensamma bestämmelser för Europeiska regionala utvecklingsfonden, Europeiska socialfonden, Sammanhållningsfonden, Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling och Europeiska havs- och fiskerifonden, om fastställande av allmänna bestämmelser för Europeiska regionala utvecklingsfonden, Europeiska socialfonden, Sammanhållningsfonden och Europeiska havs- och fiskerifonden samt om upphävande av rådets förordning (EG) nr 1083/2006.
67 §.Verksamhetspenning för innovationsgrupper för landsbygden. Det föreslås att paragrafen upphävs som onödig. Paragrafen infördes i lagen under beredningen när Europeiska unionens lagstiftning och Finlands nationella landsbygdsprogram ännu inte var färdiga. I beredningen av programmet stannade man för en enklare projektstruktur när det gäller innovationsgrupperna för landsbygden. Detta innebär att det inte finns någon separat verksamhetspenning, utan kostnadsslagen är desamma som i andra utvecklingsprojekt.