1.1
Lagen om Finlands skogscentral
2 §.Begränsning av verksamheten. Det föreslås att paragrafen ändras så att skogscentralen förbjuds att bedriva affärsverksamhet. Bestämmelsen kommer att förtydliga skogscentralens ställning i en situation där verksamheten vid skogscentralens affärsverksamhetsenhet upphör. I 8 § i skogscentrallagen finns det bestämmelser om uppgifterna för det som återstår av skogscentralen. Genom ett förbud mot att bedriva affärsverksamhet säkerställs skogscentralens ställning som oberoende och opartisk aktör.
Till följd av att den tidigare affärsverksamhetsenhetens verksamhet upphör kan skogscentralen dock ännu 2017 få några prestationer med stöd av gamla avtal. Även när det gäller viss ringa fast egendom finns det skäl att behålla en möjlighet att äga den. Skogscentralen ska också i ringa mån kunna ha aktier eller ägande som ger rätt till besittning av lokaler. Därför får förbudet inte vara absolut. Med anledning av det som klargörs ovan får skogscentralen inte bedriva affärsverksamhet, om inte något annat följer av annan lag.
Affärsverksamhetsenheten vid skogscentralen har förvaltat jordområden där det har bedrivits plantskoleverksamhet och skogsfröplantager. I något sammanhang kan det bli aktuellt att bedöma miljöansvaret när det gäller den verksamhet som tidigare bedrevs på dessa områden. Med tanke på beredskap inför ansvarsrisker anses som ett ändamålsenligare alternativ att de allra mest kritiska områdena förblir i skogscentralens ägo. Därför föreslås det att trots det föreslagna förbudet mot att bedriva affärsverksamhet ska skogscentralen i ringa mån kunna inneha fast egendom som anknyter till plantskoleproduktion, skogsfröplantager eller övrig skogsbruksverksamhet som har bedrivits före den 1 januari 2017. Skogscentralen ska också i ringa mån kunna ha aktier eller ägande som ger rätt att besitta lokaler. På dessa områden eller i dessa lokaler får skogscentralen dock inte själv bedriva affärsverksamhet. Skogscentralen får enligt eget övervägande sälja eller hyra ut denna egendom. Denna verksamhet ska anses vara en del av rationell skötsel av egendomen och den ska inte betraktas som sådan affärsverksamhet som avses i denna lag. Om prestationer med stöd av gamla avtal föreskrivs i ikraftträdandebestämmelsen.
Skogscentralens ställning kan bedömas ur EU:s konkurrensrätts synvinkel. Skogscentralens återstående verksamhet bygger på de särskilda förpliktelser som staten med stöd av lag ålägger skogscentralen och för vilkas skötsel den får statsbidrag. Återstoden av skogscentralen kan inte bedriva sådan ekonomisk verksamhet som avses i EU-lagstiftningen. Skogscentralen kan således inte erbjuda varor eller tjänster på vissa marknader. Det statsbidrag som betalas ut till skogscentralen är med andra ord inte sådant statsunderstöd som avses i EU-lagstiftningen. Skogscentralens särskilda skyldigheter är ur grundlagsperspektiv offentliga förvaltningsuppgifter. Enligt förarbetena till grundlagen (RP 1/1998 rd) avses med offentliga förvaltningsuppgifter ett jämförelsevis brett spektrum av förvaltningsuppgifter som omfattar exempelvis verk-ställigheten av lagar samt beslutsfattande om enskilda personers och sammanslutningars rättigheter, skyldigheter och förmåner. Typiskt för de offentliga förvaltningsuppgifterna är bl.a. ett specifikt offentligt intresse och ett förvaltningsexternt objekt. Det har också förts fram att särdrag som hör ihop med offentliga förvaltningsuppgifter är att staten styr och har tillsyn över skötseln av uppgifterna i fråga, att staten deltar i finansieringen av uppgiftsskötseln och att uppgiften inverkar i någon form på medborgarna eller någon grupp av medborgare. I grundlagen fastställs vissa förutsättningar för skötseln av offentliga förvaltningsuppgifter, exempelvis tryggande av god förvaltning. En del av god förvaltning är opartisk verksamhet. Med tanke på kravet på opartiskhet är det motiverat att skogscentralen inte bedriver affärsverksamhet.
3 §.Skogscentralens grundläggande organisation. Enligt gällande 1 mom. finns vid skogscentralen en enhet för offentliga tjänster för skötseln av de uppgifter som avses i 8 § och en affärsverksamhetsenhet för skötseln av den affärsverksamhet som är åtskild från de offentliga förvaltningsuppgifterna. Det första momentet blir obehövligt, eftersom verksamheten vid skogscentralens affärsverksamhetsenhet upphör. Det föreslås att paragrafen ändras så att det i den inte fastställs att skogscentralen utgörs av enheter och att inte heller enheterna nämns. I övrigt förblir paragrafens sakinnehåll oförändrat.
7 §.Ledningen av skogscentralen. Det föreslås att paragrafen ändras så att bestämmelserna om affärsverksamhetsenheten och affärsverksamhet stryks ur den, eftersom verksamheten vid skogscentralens affärsverksamhetsenhet upphör. Dessutom föreslås det att omnämnandet av enheten för offentliga tjänster stryks ur paragrafen.
Det föreslås att ur bemyndigandet stryks bemyndigande att utfärda närmare bestämmelser om sammanträdesförfarandet. Eftersom affärsverksamhetsenheten inte längre kommer att vara verksam vid skogscentralen, finns det inte längre behov av att utfärda bestämmelser om ledningsgruppsarbetet genom statsrådets förordning.
I övrigt förblir paragrafens sakinnehåll oförändrat.
8 §.Skogscentralens uppgifter. Det föreslås att lagen om skogsvårdsföreningar stryks ur 1 mom. 5 punkten. I ikraftträdandebestämmelserna i ändringslagen föreskrevs det i samband med att lagen om skogsvårdsföreningar ändrades att även den sista av skogscentralens uppgifter med anknytning till skogsvårdsföreningar upphör vid utgången av 2015. Det föreslås inte några andra ändringar i uppgifterna. Det föreslås att omnämnandet av enheten för offentliga tjänster stryks ur 2 mom.
15 §.Förfarande vid skötseln av uppgifter samt tjänsteansvar. Det föreslås att omnämnandet av enheten för offentliga tjänster stryks ur 1 mom. Samtidigt ska innehållet i momentet preciseras så att i det stryks hänvisningen till offentliga förvaltningsuppgifter och till uppgifter enligt 8 § som obehövlig, eftersom skogscentralen i fortsättningen endast sköter offentliga förvaltningsuppgifter.
17 §.Rättskapacitet och rättshandlingsförmåga. I den gällande 17 § finns det bestämmelser om skogscentralens rättskapacitet och rättshandlingsförmåga. För närvarande är skogscentralen en juridisk person, även om dess verksamhet är indelad i affärsverksamhetsenheten och enheten för offentliga tjänster. Rätten att föra talan är enligt den gällande paragrafen uppdelad så att i 2 mom. specificeras direktörens och i 3 mom. affärsverksamhetsdirektörens rätt att föra talan. Det föreslås att paragrafen ändras så att ur den stryks alla bestämmelser om affärsverksamheten eller affärsverksamhetsdirektören samt omnämnandena av enheten för offentliga tjänster. Det föreslås att det gällande 3 mom. stryks i sin helhet, eftersom det enbart innehåller ärenden som berör affärsverksamhetsenheten. Enligt 4 mom. får skogscentralen inte ingå förbindelser på en affärsidkande sammanslutnings vägnar och inte heller finansiera en sådan sammanslutnings verksamhet utan ett av jord- och skogsbruksministeriet särskilt givet tillstånd. Det föreslås att 4 mom. stryks som obehövligt, eftersom det föreslås att ett förbud för skogscentralen att bedriva affärsverksamhet föreskrivs.
25 §. Förvaltning och användning av medlen. I 25 § 3 mom. i skogscentrallagen föreskrivs en skyldighet att åtskilja medlen för affärsverksamhetsenheten från medlen för enheten för offentliga tjänster. Bestämmelsen blir obehövlig, eftersom verksamheten vid skogscentralens affärsverksamhetsenhet upphör. Därför föreslås det att 25 § 3 mom. ska strykas ur paragrafen.
Innehållet i de gällande 25 § 1 och 2 mom. förblir i övrigt oförändrade bortsett från att omnämnandena av enheten för offentliga tjänster stryks.
27 §.Bokföring och revision. Eftersom verksamheten vid skogscentralens affärsverksamhetsenhet upphör, föreslås det att hänvisningen till lagen om skyldighet att medge insyn i och lämna uppgifter om vissa företags ekonomiska verksamhet (19/2003) stryks ur paragrafens 1 mom. som obehövlig. Den nämnda hänvisningen hängde samman med verksamheten vid skogscentralens två enheter.
Ikraftträdande
Lagen föreslås träda i kraft den 1 januari 2017 i enlighet med 1 mom. i ikraftträdandebestämmelsen.
Skogscentrallagen innehåller rikligt med bestämmelser (6, 8, 9 och 11 §, 13–16 § samt 19, 21, 25, 26, 30 och 35 §) där enheten för offentliga tjänster eller en regionenhet är omnämnd. I stället för att ändra dessa paragrafer föreslås det ett 2 mom. i ikraftträdandebestämmelsen, enligt vilket vad som någon annanstans i lag föreskrivs om enheten för offentliga tjänster eller regionenheterna vid Finlands skogscentral gäller Finlands skogscentral när lagen har trätt i kraft. Bestämmelsen gäller såväl skogscentrallagen som övrig lagstiftning. Exempelvis i 14 a § i lagen om skydd för växters sundhet (702/2003) föreskrivs det om Livsmedelssäkerhetsverkets rätt att anlita Finlands skogscentrals enhet för offentliga tjänster vid beredningen och verkställigheten av vissa beslut om bekämpning. I 20 § i lagen om växtskyddsmedel (1563/2011) fö-reskrivs det om spridning av växtskyddsmedel genom flygbesprutning. I 1 mom. nämns en regionenhet vid Finlands skogscentral.
Efter det att affärsverksamheten har upphört vid skogscentralen är det ändamålsenligt att tillsätta en ny direktion för skogscentralen. Direktionen i sin nuvarande form har bildats även med tanke på den bedrivna affärsverksamheten, så att det i direktionen finns företrädare för företagsverksamheten. I 3 mom. i ikraftträdandebestämmelsen ska det finnas bestämmelser om att en ny direktion tillsätts under mandattiden för den nuvarande direktionen.
I 2 § föreslås det bestämmelser om ett förbud för skogscentralen att bedriva affärsverksamhet. Affärsverksamhetsenheten vid skogscentralen ingick inom sin verksamhet avtal som eventuellt måste sägas upp när affärsverksamheten vid skogscentralen har upphört. Uppsägningstiderna för avtalen kan variera så att det är möjligt att de avtalsenliga sista prestationerna överförs till skogscentralen först 2017. Även försäljningen av tillgångsposter kan vara på hälft ännu vid årsskiftet. Därför föreslås en bestämmelse enligt vilken skogscentralen även efter det att denna lag har trätt i kraft, får ta emot prestationer som anknyter till uppsagda hyresavtal, andra avtal eller egendom som har sålts till följd av att affärsverksamheten upphör, när grunden till prestationerna har uppstått före ikraftträdandet av denna lag. En sådan grund kan anses föreligga alltid när det är fråga om egendom som affärsverksamhetsenheten har haft i sin besittning.
1.2
Lagen om Finlands skogscentrals system för skoglig information
3 §.Systemet för skoglig information och dess användningsändamål. Enligt 3 mom. får skogscentralen använda informationssystemet för utbildning, rådgivning och information som riktar sig till enskilda markägare samt för annat främjande av skogsbruket till den del verksamheten i fråga inte har samband med skogscentralens affärsverksamhet eller annan kommersiell verksamhet. Det nuvarande innehållet i slutet av denna mening behövs inte i fortsättningen, eftersom affärsverksamhetsenhetens verksamhet vid skogscentralen upphör.
6 §.Registeransvarig, ansvar i samband med registerföring och rätt att behandla uppgifter. Genom det lagförslag om ändring av lagen om Finlands skogscentral som ingår i propositionen stryks i skogscentrallagen hänvisningarna till affärsverksamhet. När den föreslagna ändringen av skogscentrallagen träder i kraft är skogscentralen en organisation där det inte längre finns en affärsverksamhetsenhet och som inte får bedriva affärsverksamhet. Därför finns det inga hinder för att föreskriva att skogscentralen som organisation är registeransvarig. Bestämmelser om dem som är registeransvariga för systemet för skoglig information finns i 6 § 1 mom. Det föreslås att momentet ska ändras så att skogscentralen är registeransvarig efter det att den föreslagna skogscentrallagen har trätt i kraft. De anställda som sköter uppgifterna i anslutning till registerföringen ska dock fortsättningsvis specificeras i 1 mom., eftersom det vid skogscentralen också finns anställda som inte kan utöva offentlig makt i sina uppgifter.
I 2 mom. föreslås det en ändring av teknisk karaktär. Omnämnandet av enheten för offentliga tjänster stryks för att affärsverksamhetsenhetens verksamhet flyttas bort från skogscentralen. I fortsättningen kommer det inte att finnas två separata enheter vid skogscentralen, utan skogscentralen är en helhet utan enheter. I övrigt ändras momentet inte. Det föreslås inte att 3 mom. i paragrafen ändras.
10 §.Utlämnande av uppgifter i vissa fall i anslutning till affärsverksamhet. Enligt det gällande 1 mom. lämnas uppgifter i informationssystemet ut för att användas inom skogscentralens från de offentliga förvaltningsuppgifterna åtskilda affärsverksamhet på samma villkor som gäller för utomstående. Det föreslås att paragrafen ändras så att 1 mom. utgår, eftersom affärsverksamhetsenheten inte längre kommer att finnas vid skogscentralen. I övrigt ändras momentet inte.
Ikraftträdande
Den föreslagna lagen ska innehålla en sedvanlig ikraftträdandebestämmelse. Lagen föreslås träda i kraft den 1 januari 2017.